2007
|
|
1933ko apirilean euskaltzaleek batzar erdi publiko bat egin zuten, non Pierre Amoçain eta Eugène Goyhenechek Eskual> Herriaren> lde> taldearen egitaraua aurkeztu zuten836; Piarres La, ttek, taldearen sortzailea eta gidaria izan bazen ere, adierazi zuen baietza ematen ziola mugimendu euskaltzalea sortzeari baina, apaiza zenez gero, jendaurreko ekintzetatik bazterturik izango zela. Talderako kideak lortzeko, La, ttek ideia abertzaleak bota zituen Apaizgaitegi Txikiko
|
bere
ikasleen artean, argiegi adierazi barik, jakinik ideiok norbaitengana helduko zirela eta irakaslearengana hurbilduko zirelako jakin minaz. Horrela jaso zuten pentsamolde euskalzalearen berri Pierre Amoçain, Fabien Dargains, Michel eta Xabier Diharce, Jean Hastoy, Jacques Mestelan eta Piarres Xarrittonek.
|
2008
|
|
Azkueren gramatikagintza lana 1888an hasi zen, katedrako lehiaketara apunte batzuk aurkeztu zituelarik89 Laster apunte horiek garatuz eta
|
bere
ikasleak gogotan zituela gramatika lan oso bat idatzi zuen, 1891ko EuskalIzkindea. Liburu hori osatzeko erabili zituen ereduak hauek izan ziren:
|
|
Ordurako Azkuek euskarazko aldizkari bat sortzeko asmoak zerabiltzala dirudi. Antza denez asmo horretan
|
bere
ikasleek animatu zuten, 1888 urteko gutun batean hola esaten baitzioten:
|
|
Beraz, Azkuek katedrako irakasle izateak ematen zion autoritatea,
|
bere
ikasleei euskara mota bat irakasteko ez ezik Bizkai osoko herritarrei zuzentzeko erabili nahi zuen. Izkindearen unean asmo honen inguruko froga dokumental argiak daude.
|
|
«nuestro principal asunto, el que, Dios mediante, ocupará para su gloria la mejor y mayor parte de nuestra vida sacerdotal»258 Eta asmoa hurrengo urtean bertan, 1910ean, martxan jarri gura zuen: «Bien sería que la 1ª semana de Enero tuvieramos los primeros huerfanitos en Elgoibar, provisionalmente instalados en el antiguo convento de San Francisco ó en cualquiera otra casa»259 Eta gauzak aurreratuz joateko, Azkue Alemaniako hezkuntza eredua aztertzen aritu zen,
|
bere
ikasle potentzialentzat euskarazko testu-liburuak prestatzen hasiz:
|
|
Eta egia esan, Euzkadi-n agertutako artikulua generikoki euskaltzale ez jeltzaleei zuzenduta egon arren (eta beraz Azkueri adina Nazario Oleagari, Urkixori, Txomin Agirreri, agian Campioni eta halakoei zuzendu arren), testuaren egile zen. Jadarkak? (Keperin Jemein) Azkuerekiko gertutasunagatik (Bilboko institutuan
|
bere
ikasle izan zelako) eta euskaltzale «ez politiko» gisa ezagunena zelako bereziki bilbotar apaizarengan pentsatuz idatzi bide zuen. (cf.
|
2010
|
|
Oinarrizko irizpide horiei jarraiki honako neurri hauek hartu ziren: ...hengo eskubideak); bertako aztertzailearen figura (hots, lan egiten zuen euskaltegian soilik azterketak zuzentzen zituenarena) kendu egin zen; ABOko kideak bost (irekietako hiru eta HABEren bidezko itxietako bi) lurraldeen artean birbanatu ziren; azterketa itxietako eta irekietako aztermaterialak ABOko Zuzendaritzan bertan finkatuko ziren guztiak eta, ahal zen neurrian, aztertzaile batek ez zituen
|
bere
ikasle izandakoen azterketak zuzenduko, zoriz ez bazen.
|
|
Azterketa hori, gainera, gazteleraz egin behar zuten etxe eskoletako ikasle euskaldunek. Ondorioz, Zipitriak lan handia egiten zuen
|
bere
ikasleek azterketa gainditzeko eta gaztelerazko eskoletan arazorik ez izateko. Kontrakorik gertatuta, euskara izango litzatekeelako horren errudun, eta Zipitriak ez zuen nahi horrelakorik.
|
|
ikastolen xede instituzionalen adierazgarri, ikastolaren helburu komunak dira: Ikastolak
|
bere
ikasleak giza balorez eta gaitasunez hornitu nahi ditu.
|
|
Ikastolak
|
bere
ikasleak formazio euskaldunaz hezi nahi ditu.
|
|
Ikastolak
|
bere
ikasleak aniztasunean hezi nahi ditu.
|
|
Ikastolak
|
bere
ikasleengan jokabide demokratikoa landu nahi du.
|
2012
|
|
edo itzulpen lantegi bezala ezagutzen dira. Itzulpen lantegiaren aitzindarietako bat Harvard unibertsitateko Ivor Armstrong Richards irakaslea izan zen; Practical Criticism (1929) liburuan,
|
bere
ikasleekin egindako esperimentu baten berri ematen digu: ikasleei autore desberdinen hamahiru poema eman zizkien, baina poemen gaineko inolako informaziorik gabe.
|
|
Baina, betiko, baina? 209 madarikatua, Prai Bartolomek esango zukeen bezala? Vladivostoktarrak ez zuen behinere inongo gramatikarik ikasi
|
eta
bere ikasleak ez ziren behinere gauza izan rusoz ikasteko, atec, syn eta horrelako hitz banaka batzuez kanpora. (LIB II:
|
2013
|
|
Lau haietatik zaharrena zenJean Etxepare, eta hura zen lehenik ukan zuen ikaslea, beraz, 1889tik goiti.1895 aitzina Jean Saint Pierre eta Jean Elizalde ukan zituen, eta1901etik aitzina Jules Moulier Oxobi. Lau horiek Eskualduna n idazten ezarrizituen geroago, eta gerla lehertu zenean,
|
bere
ikasle ohi horiei. Oxobi-ri salbu, ez baitzen gerla tokira joan, hastapenean?
|