2001
|
|
Autonomia hitzaz nor
|
bere
ikas prozesuen arduradun izatea adierazten dugu.Ikasleak lortu duen edo lor dezakeen gaitasuna da, eta bost azpigaitasun hauekosatzen dute: helburuak ezartzeko gaitasunak, helburu horiek lortzeko bitartekoakbilatzeko eta erabiltzeko gaitasunak, erritmo egokian aritzeko gaitasunak, egindakolana ebaluatzeko gaitasunak, teknikak eta metodoak aukeratzeko gaitasunak (Holec, 1979).
|
|
Aholkularia, berriz, laguntzeko dago. Ikaslearenak izango dira
|
bere
ikas prozesuari buruzko erabaki guzti guztiak. Aholkulariak ez du ezer erabakiko; baina ikaslearen erabakiak aztertuz, zein gabezia, zein ondorio, zein behar ekardezaketen eta zer adierazten duten azalduko dio, ikasleak ikasten ikas dezan.
|
|
Ataza mota honetan, nork
|
bere
ikas prozesua hobetze aldera, ikasleek berenikasteko moduaz hausnartu behar dute: nola ikasten duten hobeto.
|
|
Ikasleari
|
bere
ikas prozesuari buruzko erabakiak hartzea daukala ikustarazteazen helburua, eta baita erabaki horiek inplementatzea ere.
|
2002
|
|
Gure euskaltegien printzipioen artean ikaslearen autonomia bultzatzea dago: eskura dituen baliabide guztiak aprobetxatuko dituen ikaslea nahi dugu,
|
bere
ikas prozesuaz kontzientea dena. Ordenagailua eta autonomia, oraindik, ez datoz bat, eta dena egina espero duen ikaslea geurera erakartzeko bi bide erabiltzen ditugu: aholkularitza eta mintza saioak.
|
|
– Ikaslea izango da ardatza, ikaslea da hizkuntza eskuratzen duena eta ikasleak parte aktiboa hartu behar du
|
bere
ikas prozesuan.
|
|
Autonomia eta ikas estrategien artean oso erlazio estua dago. Izan ere, bereikas prozesua kontrolatzen hasten den ikasleak, ezinbestez, ikas estrategia egokiakerabiltzen ikasi du; eta, alderantziz, ikas estrategia egokiak erabiltzenhasten den ikaslea
|
bere
ikas prozesua kontrolatzen hasiko da.
|
|
Ikasleak deitzen duenean zeinekin hitz egingo duen ez badaki ere, tutoretza saioetara etortzen denean, badaki norengana zuzendu. Tutorea bere erreferentea da,
|
bere
ikas prozesuaren jarraitzailea eta biderik egokiena bilatzen lagunduko diona.
|
|
Honako hauek ebaluatzen ditugu: ikaslearen hasierako ezagutzak,
|
bere
ikas prozesua, lortutako azken emaitzak, irakasleak erabilitako prozedura, erabilitakomateriala, programazio bera eta ikas prozesuan parte hartzen duten faktore guztiak; kasu bakoitzean, informazio desberdinak lortu ditugu.
|
2005
|
|
Metodo honekin, landuko dituen edukien ikuspegi orokorra izan dezakeikasleak, baita
|
bere
ikasteko prozesuarena ere.
|
2007
|
|
ikasleak zer egin behar duen aurretik jakin behar du. Ikasleak bere aurrezagutzak martxan jarri behar ditu eta
|
bere
ikas prozesuaren bilakaeran eta emaitzetan parte hartu behar du.
|
|
Zentzu horretan, auto ebaluaziorako deskribatzaile batzuk proposatzen ditu. Hauen bitartez ikaslea bere egoeraz jabetuko da eta, aldi berean,
|
bere
ikas prozesuaren inguruko kontzientzia hartuko du. Honek aurrerapausoak baloratzea ahalbideratuko dio.
|
|
Honetarako tresnarik ezagunena Portfolioa da. Norberarena den tresna honek autoebaluazioaren bidez, ikasleari
|
bere
ikas prozesuaren lema hartzea errazten dio. Ikastea modu positiboan ikustea eragingo dio eta esfortzu handiagoa egitera bultzatuko du.
|
2009
|
|
Bistan da blogen erabilera didaktikoa gero eta hedatuago dagoela hizkuntzen irakaskuntzan. Horiei esker, ikaslea askoz ere aktiboagoa da
|
bere
ikas prozesuan, eta euskararekiko jarrera eta ardura erabat aldatzen da. Honi guztiari gehitu behar zaio, blogetan egindako lanak ikasleen artean partekatzen direla, ezagutza irakasleen artean eraikitzen dela, ikasleek autonomiaz jokatzen dutela eta ohiko irakasle/ ikasleen rolak aldatzen direla.
|
|
• Ikasleak
|
bere
ikas prozesuaz hausnarketa egitea.
|
2011
|
|
jakina da edozein ikaskuntza prozesu era arrakastatsuan gerta dadin familiaren inplikazioak izan dezakeen garrantzia. Horregatik, eskolak guraso etorkinen parte hartzea bideratu eta indartu luke, baita familiaren motibazioa sustatu ere, haurra animatzeko eta laguntzeko
|
bere
ikas prozesuan. Gurasoei adierazi zaie lurraldeko hizkuntzak ikastea, nahiz eta askotan hizkuntza gutxitu izan, lagungarri izan daitekeela euren haurra lurralde horretan integratzeko.
|
2017
|
|
Euskara mailari dagokionez, beharrezkoa da maila guztietako ziurtagiriak finkatzea, izan ikaslea
|
bere
ikas prozesuan animatzeko, izan lanpostu jakina betetzeko lortu beharreko euskara maila ziurtagiri bidez lortua dela baieztatzeko.
|
2021
|
|
Hau da, ikasle konpetentearen ideiak trebetasun desberdinak mobilizatzea eta antzekoak izan daitezkeen egoeretan ere aplikatzea eskatzen du, eta, horretarako beharrezkoa da: (1) Ezagutzei buruz hausnartu eta horiek komunikatzeko erregistro eta hizkuntza maila desberdinetan komunikatzeko, adierazteko gai izatea; (2) trebetasunei dagokienez, horiei buruz ikas prozesuetan duten parte hartzeaz eta interakzioaz diskurtsoa sortzeko gai izatea; (3) jarreren kasuan, jarrera irekiak izateko gai izatea ikas prozesuak modu sozialean eraiki ahal izateko, eta, halaber, nork
|
bere
ikas prozesuarekiko ardura erakustea. Horretan, arestian aipatu diren ezaugarriak, autonomia, ikuspegi kritikoa, inteligentzia eta sormena, hain zuzen ere, ikasle gaituaren profil horretara hurbiltzeko ezinbesteko osagaiak izango dira.
|
|
Egia da horrelako metodologiek parte hartze aktiboagoa eta erantzukizun handiagoa eskatzen diotela ikasleari
|
bere
ikas prozesuaren ardura har dezan nahi bada, baina zalantzak daude ea zenbaterainoko protagonismoa eta eskaintzen zaion irakaslearengandik, horretarako borondatea eta prestutasuna dagoen arren. Izan ere, irakasteko moduetan iraganeko inertzia handiak daudela gaur egun ere ukaezina da.
|
|
Bestalde, ebaluazio motei dagokienez, hirurak modu integralean txertatzea interesgarria dela uste dugu, auto, koeta hetero ebaluazioa, hain justu ere. Hala ere, ebaluazio formatiboak eta autentikoak ikasleak
|
bere
ikas prozesuarekiko arduraz, konpromisoz eta parte hartze aktiboz jokatzeko eskatzen badute, autoeta ko ebaluazioa lehenestea beharrezkoa izango da. Irakaskuntzaeta ikaskuntza prozesuak behar bezala elikatzeko ebaluazio formatiboaren irakaskuntza eginkizuna ikaslearen jarduna baloratzea bada, orduan, ikasleak bere ebaluazioan zuzenean parte hartu behar du (Bizarro, Sucari, Quispe Coaquira, 2019).
|
|
Irakaskuntzaeta ikaskuntza prozesuak behar bezala elikatzeko ebaluazio formatiboaren irakaskuntza eginkizuna ikaslearen jarduna baloratzea bada, orduan, ikasleak bere ebaluazioan zuzenean parte hartu behar du (Bizarro, Sucari, Quispe Coaquira, 2019). Autoebaluazioaren kasuan, ikasleak
|
bere
ikas prozesua autoerregulatzen du modu sakonago batez (Panadero eta Alonso Tapia, 2013; Panadero, Andrade eta Brookhart, 2018), ikasleek euren prozesuen eta ekoizpenen kalitateari buruz gogoeta dezaten eskatzen baitu, ebaluazioedo balorazio iturri bakarra irakaslea soilik izan beharrean (Andrade, 2010). Hau da, nork bere burua aztertzea, behatzea, norberaren funtzionamenduari buruzko begirada kritikoa garatzea, egindako lana epaitzeko eta, beharrezkoa bada, ezarritako funtzionamendua aldatzeko (Cosnefroy, 2010 in Paquet eta Karsenti, 2020).
|