2001
|
|
Gizarte zerbitzuen inguruko argitalpen ugari kaleratu du (besteak beste, Perinatalidad y prevención liburu mardula 1981ean) eta ibilbide profesional honengatik Eusko Jaurlaritzak I. Sustatu Saria eman zion 1994an. Hala ere,
|
bere
ibilbide literarioa dugu, zalantzarik gabe, euskal nobela modernoaren zutabeak eraldatu dituena eta gure nobelagintza Europako korronte eta norabideetara errenditu duena. Lur eta Kriselu argitaletxeetako kidea izan zen eta Ustela edo OH Euzkadi!
|
2002
|
|
K. Mitxelenak berak ere azpimarratu zuen bere garaian autorearen oinarri kultural aberatsa, eta bere obra poetiko zein narratiboan asko dira irakurketa filosofiko (estoikoak, Nietzsche eta Spengler, batik bat) eta literario (Poe, Baudelaire, Kafka, Yeats...) ugarien oihartzunak. Baina bere ideia eta jarrera politikoek erakarri dute arreta gehiena
|
bere
ibilbidean. Faxista, antisemita eta antikristautzat zuen bere burua eta bere garaiko joera literario eta politiko guztiekin polemizatu zuen.
|
|
Zenbait sari eskuratu ditu Mintegik
|
bere
ibilbide literarioan: 1983an Donostia Hiria irabazi zuen"" ipuinarekin eta Santurtziko Ipuin Lehiaketan finalista izan zen" Paris edo" ipuinarekin.
|
|
Lehen eleberri honetako prosa berri eta aproposak ez zuen jarraipenik izan autorearen ondoko lanean, 1987an, Saturno eleberriarekin [itz.: Saturno, Alfaguara, 1990], norabide poetiko berria eman baitzion
|
bere
ibilbideari.
|
2003
|
|
alkarrizketa. Hasierako atal osoa, berez, narrazino edo kontaera da,
|
bere
ibilbidearen azapena. Baina kontaerari artez eta gordinean heldu beharrean, alkarrizketa bidea asmau dau, Ander Manterolak itaunak egin eta berak erantzunak emonda.
|
|
Horretarako arrazoi bat baino gehiago izan ditugu. Batetik, liburua osotzen daben testuak ez dagoz ordena kronologikoan, beraz, idatzi zaharrenetatik barrienetara dagozan aldaketak, idazleak
|
bere
ibilbidean egin dituen aldaketak, saltoka geratuko lirateke liburuan zehar. Bestetik, idazleak berak argitzen
|
2005
|
|
Aurretiaz esan bezala, euskal ipuingintza modernoak 70eko hamarkadan hasi zuen
|
bere
ibilbidea. Lehenengo ipuin liburuak hamarkada horretan argitaratu ziren, baita, Bizkaiko euskal idazleenak ere.
|
2006
|
|
Eskilaretan gora joateko prest gengozanean, unetxo batez gure alderantz adi geratzen zan. Gero, bakarrik segitzen eban
|
bere
ibilbidean.
|
2007
|
|
Ignazio gerra garaian tertzio karlistetan boluntario sartu zen, eta alderdi karlistarekiko izan zuen atxikimendu ideologikoa neurtzen zaila bazaigu ere idazkietan ez du argitzen, eta batzuetan ematen du Ejerzitoan beste destino gogorragoetara bidal ez zezaten eman zuela izena karlisten alderdian, argi dagoena da arin egin zela euskalduna eta euskaltzalea, eta baita Migel anaia ere. Edonola ere, azkenengo urteetan oso bilakaera interesgarria asmatzen da
|
bere
ibilbide ideologikoan, eta Euskal Herriaren ikuspegi batzuetan hitz hau alderdikeria guztien gainetik dago ikuspegi orokorragoa eta abertzaleagoa erakusten du. Esaterako, aurrerago aipatu dugun bezala, bi autobiografia idatzietan Nafarroa eta Espainiaren artean, Vaskonia jartzen duenean.
|
2015
|
|
Alde batetik, artikuluaren hasieran azaltzen diren euskararen inguruko hainbat ideia gerora Izagirrek defendituko dituenekin aski erkagarriak dira. Euskal literaturaren berezkotasunaren ideia Saizarbitoriarena ere izan zitekeen lasai asko, baina nekez imajina dezakegu Saizarbitoria berezkotasun horretan bertsolaritza sartzen26 Izagirrek, ordea, bertsolaritzarekiko interesa izan du
|
bere
ibilbide osoan. Bere poesian herri tradiziotik hartutako hainbat forma topatu litezke gainera.
|
|
Bestetik, ziutatea ageri da" Dracula kondearen kexua" testuan, eta hiria arazoen iturburu gisa irudikatzen da, hala hor nola hurrengoan," Ehiztari urbanoari" fragmentuan. Ziutatea kontzeptua zein hiriaren alderdi endekatuaren azpimarratzea Atxagaren obran bete betean azaltzen zaizkigu, batez ere
|
bere
ibilbidearen hasierako lanetan Obabakoak arte, eta horregatik egozten ahal zaio hari.
|
|
Handik ibiltzen zen Anjel Zelaietak lana hartu eta Arestiri pasa zion; azken honek erabaki zuen argitaratzea. Honenbestez, bakarrik zegoen orduan Atxaga, eta zerotik abiatu zuen
|
bere
ibilbidea.
|
|
Alkarrizketa horren hurrengo, egileak berak lehenagotik idatziak zituan lan batzuk ezarri dira gorazarre liburu honetan; ez lan bilduma bat osotzeko asmoz, ezpada egileak
|
bere
ibilbidean landu dituan jakintza arlo diferenteen espilu eta adierazgarri gerta daitezan.
|
2017
|
|
Ahalegin horietako batean, kasu, Gortari komikigileak Gortari izeneko margolari baten gaineko istorioa asmatzeari ekin dio, sorkuntzari berari buruzko gogoetari helduz, beraz. Istorio horretako Gortari pintoreari bost axola zaio
|
bere
ibilbide artistikoan zehar lortu duen arrakasta handia, bera beste zerbaiten bila dabil-eta. Bilaketa saio berri modura, horrela, koadroak txikitu eta puskatan saltzen hasiko da, eta hala eta guztiz ere, arrakasta izango du.
|
|
Akaso. Ikusi, esaterako, hori baino lehentxeago
|
bere
ibilbide osoa hizpide hartuta eginiko elkarrizketa luzean Atxagak Obabaz esandakoa:
|
2019
|
|
Gabilondok 2003an iradoki zuen moduan, Nuria Varelak ere Cansadas. Una reacción feminista a la nueva misoginia (2017) lanean azaldu zuen kontabilizatzen hasi denetik, hau da, azken 16 urtetan, ETAk
|
bere
ibilbide guztian hil dituen pertsona kopurua gainditu duela biolentzia matxistaren ondorioz hil diren emakumeenak.
|
|
Gaiei dagokienez, Hopper margolaria bezala, American Scene Painting delako korronte naturalistarekin lotu dezakegu, iparramerikar esentzia errepresentatu nahi izan baitzuen Maineko paisaiak eta gizakiak margotuz. Arrakasta handiko artista honek
|
bere
ibilbide osoan zehar, bi emakume margotu izan zituen oso maiz: Helga Tesford bere bizilaguna eta Christina Olson, aztergai dugun koadroko pertsonaia.
|
2021
|
|
Testuliburu klasikoekin ibilbide bat egin ondoren, DBHn liburuetatik liburuxketara pasatu zirela azaltzen du, testuliburu batekin eskoletan dagoen aniztasunari erantzuteko modurik ez zegoela Ikusten zutelako. Haien lana egokitu ahal izateko, irakasleei monografikoak ziren liburuxka batzuk eskaintzen hasi zirela kontatzen du, bakoitzak
|
bere
ibilbide propioa egin zezan; haatik, orain hortik testuliburura berriro ere pasatu direla zehazten du, nahiz eta testuliburuaz gain plataforma digitalak ere laguntzen duen. Zenbait aldaketa gertatu direla zalantzarik ez du, eta haiek ere aldaketa horietan eragiten saiatu direla, euskarrietan edota alderdi metodologiko batzuetan, baina hein batean irakasteko moduek bere horretan jarraitzen dutela uste du, bereziki BHn.
|
|
Hots, zenbat eta formatuago egon irakaslea, orduan eta motibatuago dagoen profesionala izateko. Transmisioaren gako diren neurrian, euskal literatura sistemak zein hezkuntza sistemak irakasleak literaturaren didaktikan sakon formatzea eta egon daitezkeen beharrei erantzuteko tresnak eskaintzea funtsezkotzat jotzen dute GE1 ek eta GE2 k, eta, halaber, bultzatuta autonahiz ko formazioaren ildotik sakontzea, nork
|
bere
ibilbide propioa osatzea ahalbidetuz.
|
|
Zenbait helburutan adostasuna edo desadostasunak egon daitezkeela jakitun, estrategia eta jarrera posibilistak zabaltzeko beharraz hitz egiten dute hainbatek (BE1, IE2, IE5, IE7, LIR3, EIAE1). Gaur egungo ikas prozesu uniforme, homogeneo eta norabide bakarrekoen aurrean, aukera askotarikoa eskaintzea komeni dela uste du IE2 k, eskaintza zabaldu, eta nork
|
bere
ibilbide propioa egiteko hezkuntza paradigmetara pasatu behar dela iradokitzen du IE5 ek: " Ibilbideak behar dira, jendeak aukeratu ahal izateko.
|