2013
|
|
Bordaren migrantzia errotikoa ez da mugatzen bere egoera geopolitiko eta hizkuntzazkora. Migrantziak
|
bere
gorputza ere zeharkatzen du, bere generoa eta sexualitatea, eta, ondorioz, gorputz mutua bihurtzen du halaber, melankoliazko gorputz etxegabea.
|
|
Horrela, bi kritikariek aipatu dute Joseba Gabilondoren (2006) teoria indartuz, Amaia Ezpeldoiren nortasunaren garatze eta onarpena gertatzen dela eleberrietan zehar. Lehen eleberrietan Ezpeldoi arrotz sentitzen da jaioterrian, arrotz
|
bere
gorputzean. –Ixil hadi, estrañerrak baitiuk hemen.
|
2016
|
|
Haurra jaiotzetik elkarrekintza batean bizi da, eta txikitatik kuriositatea sentitzen du, mundua ezagutzekodesioa du. Beraz, lehenengo zantzuak doinuak dira,
|
bere
gorputzak egiten dituenak zehazki eta pixkanaka hitzetara ailegatzeko prozesua martxan jartzen du. Tradizioarekin jarraitzeko lau zergati aipatzen ditu Igerabidek (2003):
|
|
Añorgaren esanetan, ipuin klasiko guztiak ahots gora kontatzeko prestatuak daude, beraz, heldua eta haurra espazio berean elkartu behar dira eta, ahots gora jardunez, haien arteko lotura afektiboa sortuko da. Kontuan hartu behar da haurra gertuago bizi dela ahozkotik idatzizkotik baino, hau da,
|
bere
gorputzetik, beraz, keinua, arnasa eta begirada bere komunikazio adierazpenetik hurbil daude. Esandako guztiagatik, lan honek honako xedeak ditu.
|
2019
|
|
Hizkuntzaren hiztegia eta gramatika dira hizkuntzak hiztunari dakarkiona, hiztunak ikasi behar duena, hizkuntzaz jabetu (txikitan) edo ikasi (handitan) ahala. Ahoskera, berriz, funtsean da hiztunak dakarkiona hizkuntzari
|
bere
gorputz eta adimenaz. Hiztun txikiak igarri egiten du, aurkikuntza modura, giza gorputzak errazten duenetik, bere hizkuntz (ar) en aukerak zeintzuk diren, noiz amore ematen duen eta noiz ez.
|
|
Prozesu hau ulertzeko era honen arabera, gramatikalizazioak elkarrekin lotutako lau mekanismo barne hartzen ditu: (i) zuritze semantikoa, hau da, osagaiak bere erranahi edukia galtzea; (ii) hedatzea edo testuinguru orokortzea, hots, osagaia testuinguru gehiagotan erabiltzea; (iii) kategoriagabetzea edo osagaiak ezaugarri morfosintaktikoak galtzea; eta (iv) hots higadura, osagaiak
|
bere
gorputza murriztea (Kuteva et al., 2019: 3).
|
2020
|
|
Badaki zaharra dela, badaki tronbosiak beso bat, hanka bat eta irribarrearen erdia zintzilik utzi dizkiola, baina
|
bere
gorputza imajinatzen duenean askoz gazteago ikusten du. Bere buruaz daukan irudiak ez dauka ispiluak itzultzen dionarekin zerikusirik.
|
|
Beste aldetik, berriz, eta bere egoeraren ondorioz, Teresa eta Martiña bihurtzen dira bere belarri. Horrela,
|
bere
gorputza ez da fisikoki muga bihurtzen, eta gorputzaren zabaltze hori gainerako pertsonen laguntzarekin osatzen da. Beraz, Eulali gor bihurtzen denetik denbora gehiago du bere barne gogoetetan aritzeko, eta gainera lagunak bilakatzen dira bere gorputzaren atal.
|
|
Horrela, bere gorputza ez da fisikoki muga bihurtzen, eta gorputzaren zabaltze hori gainerako pertsonen laguntzarekin osatzen da. Beraz, Eulali gor bihurtzen denetik denbora gehiago du bere barne gogoetetan aritzeko, eta gainera lagunak bilakatzen dira
|
bere
gorputzaren atal.
|
|
Gainean pixa egiteak nork
|
bere
gorputza ez kontrolatzea adierazten du, eta maskulinitate tradizionalaren ikuspegitik, ahultasuna erakusten. Txurreroari hori gertatzean Eulalik eta Teresak egiten duten barre txikiak argi uzten du intimitatearen eta errespetuaren araua urratzen ari direla, ikusi behar ez luketen ikuskizunaren lekuko direlako; baina barreen arrazoiaren oinarrian gizontasunaren eta ahultasunaren ezinezko lotura dago, gizonak gainean pixa egitean lotura hori apurtzen delarik.
|
|
Haatik, asmo horietatik urrun, jostea ez zaio Teresari eragozpen bihurtzen, eta bere bandokoekin harremanetan jarraitzen du, harik eta une batean haietako bat kartzelan bisitatu eta baimenik gabeko erlazio sexuala jasaten duen arte. Bortxaketa horretan haurdun gelditzen da, eta bizitzan aurre egiteko beste biderik gabe, bakarkako borrokari heltzen dio,
|
bere
gorputzaren jabe eginez, eta inoren beharrik ez duela adieraziz:
|
|
Martiñarentzat ere portuak badu bere esanahi propioa, askatasunaren eta maitasunaren espazioa baita hura beretzat, hor maitemindu zen Eutimiorekin, eta hor erabaki zuen bere buruaz beste egitea. Eulalirentzat
|
bere
gorputza da erosoen sentitzen den espazioa, eta sormena baliatzen du errealitateari begiratzeko eta hura sentitzeko.
|
|
Sexu jazarpen horren ondorio guztiak bere gain hartzen ditu Teresak, eta lehen bortxaketan
|
bere
gorputzaren jabe ez den bezala, oraingoan bada, kideak umea berea ote den galdetzen dionean ematen duen erantzunak erakusten duen bezala: " Ez nion inori nire sabelaren inguruko azalpenik eman.
|
2021
|
|
Identitatearen bilaketari lotuta, desira esplizitatzeko, heriotzari buruz hausnartzeko, eta kode alternatibo bat aldarrikatzeko erreminta modura. Emakumeak
|
bere
gorputzari buruz idaztea atal espezifikoak aipatuz —klitoria, bagina, titiak... — transgresioa egitea da. (Rodriguez 2019:
|
|
Gizarteak inposatutako eredu ideal edo fetitxetik ihes egiten duen gorputzaz ari zaigu Meabe. " Ni poetikoak" jendarteak ezarritako estereotipoetatik askatu nahi du, eta
|
bere
gorputza den bezalakoa onartzea du helburu, besteen begiradapetik aldenduz. Emakume helduaren gorputzean ohikoak diren ezaugarriak aipatzen ditu:
|
|
" Zentzugabekeria bat da gu aingeru bihurtu nahi izatea lurtarrak izanda". Horrekin gorputzen errealitatearen aldarrikapena egin nahi du Teresak,
|
bere
gorputzetik hitz eginez. Emakumeek literaturan betidanik idatzi eta hitz egin izan dute euren gorputzetatik, boterearen menpe egon den espazio horretatik, alegia (Trueba 2009:
|
|
" Godiva en Blue Jean" izena eman zion, eta El mundo de M.V liburuan (1978) argitaratu zuen. Godiva ezagun egin zen bere gainetik zegoen senarrari aurre egiteagatik eta
|
bere
gorputz biluzia erakusteagatik. Atenciak, ordea, XX. mendeko emakume moderno baten itxura ematen dio, modako arropa daramana.
|