2002
|
|
Oraindik orain, ordea, beldurrei eta estutasunei aurre egiteko saioek berekoikeriaren harritzarrarekin topo egiten dute. Azkenaldian nazioarteko foroetan ikusi den bezala, herrialde bakoitzak
|
bere
estatu zilborrera begira jarraitzen du; edo zientifiko batzuk eginahalak egiten dituzte teknikoki ziurtatu gabeko eta etikoki mugak jarri gabeko auzietan aurrera jarraitzeko; edo, munduko ehunen bat enpresa elektrikok (Iberdrola tartean) administrazioei energia nuklearraren aldeko eskutitza helarazi die...?, 21 etab.
|
|
Hori batetik; eta, bestetik, jakin genuke, Europak ekoitzitako beste %30 ekoizpen herrian bertan baino ez dela ezaguna hein handi batean; alegia, produktu frantsesa Frantzian baino ez dela ezaguna edo italiarra Italian baino ez. AEBetako produktuak Europa inbaditzen duen bitartean, produktu europarrak ez du
|
bere
estatu mugak gainditzen asmatzen. Estatubatuarrak telebistaz dio; europarrak, ostera, esan ere, ia ez dio.
|
2006
|
|
Egilea Maurice Berthe Toulouse le Mirail Unibertsitateko irakaslea da. Taula hau
|
bere
estatu tesia deitzen den lanean egindako ikerketaren partea da. Bere lanik gehienak Behe Erdi Aroko nekazari munduaren historiaz eta demografiaz egin ditu.
|
2012
|
|
Gure kasuasalbuespena da. Izan ere, gurea,
|
bere
estatua eraiki duen eta Erromatar Inperioarenhondamendiaren ondorioz gertatutako inbasioetatik ez datorren herri bakarrenetakoada Europan. Litekeena da gure herriaren oinarrizko zutoinetako bik sustraiakeuropar neolitikoan izatea.
|
|
Euskal kultura sozialaren ezaugarrietako askokirudikapen politikoa izan dute prozesu historikoan, baina beste batzuek ez. EuskalHerriko kultura politikoa, hein handi batean,
|
bere
estatuak. Nafarroak, egindakonazionalizazio lanetik dator (Lacarra, 1976).
|
|
Euskal Herriak
|
bere
estatu propioa behar du eta horren bila dabil aspaldi. Ezdakigu ondo zein bidetatik zabalduko den aukera.
|
|
Bi printzipio horiek talka egiten baduteere, azpimarratu behar da nazioarteko erkidegoak zein nazioarteko erakundeeklurraldetasunaren printzipioa zokoratzen dutela autodeterminazio kasuetan. Halagertatu da Bangladesheko independentziaren aitorpenaren kasuan, Singapurrekoindependentziaren kasuan, zein Belizeko independentziaren kasuan (Guatemalaksezesioaren zilegitasun eza defendatzeko
|
bere
estatu lurraldetasunaren bermeaalegatu bazuen ere, erreparo horrek ez zuen arrakastarik izan).
|
|
Bi hitzetan, entitate ez estatalak, estatuakbezala, nazioarteko zuzenbideak ezartzen dituen betebeharren menpe izan behardirela argudiatu da, estatu lurraldetasuna bermatzeko printzipioa barne. Entitateez estatalak
|
bere
estatu lurraldetasunaren aurka egitea nazioarteko zuzenbidearenaurkako erasotzat jotzen du teoria horrek.
|
|
Portugaldarra da, alde batetik, portugaldar izateko baldintza administratiboak betetzen dituelako; eta bestetik, behineta berriro hainbat bidetatik adierazi eta gogoratu diotelako (komunikabideetan, sinboloetan, konstituzioan eta legerian...). Nazio sentimendu hori bidera dadin, eta naziokideak bere nazioarekin eta
|
bere
estatuarekin bat egin dezan, badirahainbat aukera bizitzaren momentu askotan, eguneroko bizitzan modu oharkabeantxertatuak (erabilitako hitzak, sinboloak, kirola...) Billig ek erakutsi zuen bezala (1995). Nazio estatuan, hortaz, herritarrak ez du nongo herritar den galdetzen, horiaurretik erantzunda baitago.
|
|
Baina ez soilik zapaltzen gaituzten estatuenaldetik, baita estatu horietatik askatzeko asmoz garatu diren diskurtso abertzaleenaldetik ere. Izan ere, Letamendiak azaltzen duenez (Letamendia, 1997), estatuzapaltzaileari aurre egiten dion talde etnikoak ispilu moduan jokatu ohi du harenaurrean,
|
bere
estatu propioa aldarrikatuz ez ezik, bere nazio komunitatea ereeraikitzen ahaleginduz. Eta horretarako berak ere behar du bere kultura nazionalpropioa, kultura zapaltzaileez bestelakoa, eta bere bazterketa saio propioari ekitendio:
|
|
Bukatzeko, eta konklusio gisa, uste dut liburu honetan bildutako edukiak ekarpeninteresgarri eta beharrezkoak direla agerian uzteko, politika sozioekonomikoarenoinarrietatik,
|
bere
estatu propioa EBren barnean eraikitzeko Euskal Herriak dituenaukera errealak; agerian uzten dute, halaber, Euskal Herriak europar eraikuntzan
|
|
Irudikatu dezagun zazpi herrialdeko Euskal Herri independente eta subiranoa,
|
bere
Estatu propioarekin, Europar Batasuneko estatu kide gisa. Gorago ikusi dugunEuropar Batasunaren eta estatuen arteko eskumen banaketa gauzatuko litzateke, EBren eta Euskal Herriaren artean.
|
|
Autodeterminaziorako eskubide orokorra plano abstraktu batean mugitzenda, baina eduki sozioekonomiko edo politikorik gabe; izan ere, eduki hori herrilangileak berak
|
bere
estatua eraikitzeko duen beharretik soilik etor daiteke. Gureerantzuna argudioaren lehenengo zatira soilik mugatzen badugu, zati orokor etaabstraktuan geratzen bagara, ez dugu jakingo proiektu independentista edukizbetetzen, eta, hortaz, ezabatuko dugu argudio konkretu, arrazoitu eta bideragarribezala, sektore zabalak konbentzitzeko eta beharretik askatasunera doan jauziaegiteko beharrezkoak diren indar demokratiko eta aurrerakoiak batzeko gai denargudio bezala.
|
|
Kapitalismo mundializatuan bizirik iraun ahal izateko
|
bere
estatu independenteaeratu behar duen nazio zapaldu orok estrategia bateratu bat aurkitzen du aurrezaurre, hasteko. Estrategia horrek gero eta erresistentzia handiagoa aurkitzendu, baina horrek ez du ahultzen; aitzitik, indartu eta gogortu egiten du, EuroparBatasunean ikus daitekeen bezala, botere ekonomiko politikoa zentralizatzeko etakontzentratzeko prozesu trinkoak erakusten duen moduan.
|
2017
|
|
Artikulu honetan Hego Euskal Herrian (HEH) politika ekonomiko autonomoaegikaritzeko dauzkagun lanabesak aztertuko dira. Abiapuntu gisa, aitortu behar dagastu publikoaren aldetik autonomia osoa dagoela, baina denboraren poderioz EuroparBatasuna esparru hertsiak ipintzen ari zaizkie
|
bere
estatu kideei eta, ondorioz, HEHnere murrizketak oso nabarmenak izaten ari dira. Sarrera publikoen ikuspegitik, ItunEkonomikoaren arabera, sozietateen gaineko zerga (SZ) erabilgarria da enpresainbertsioak sustatzeko, baina mugak berehala azaltzen dira estatu laguntzaren arloansar baitaitezke eta, ondorioz, debekatuak, zigorrik jaso nahi ez bada.
|
|
Azpimarratu behar da EBk ez duela eskumen zuzenik
|
bere
estatu kideetako zergengain. Estatu kideen aurrekontuen gain eskumena dauka, baina ez haien zerga sistemaaldatzeko.
|