2000
|
|
at geratu nahiere. Trena hartzeko presa hauek, nora joan nahi duten erabakitzea galarazi diete.Internet en trena hartuko dugu nahitaez; baina hobe da zertakoa balio duen, nolafunzionatzen duen,
|
bere
errealitateak ete bere mitoak zeintzuk diren eta abar ezagutzea. Internet erabiltzen ikasi behar dugu (eta etekinak ateratzen), Internet ek guerabili beharrean17 Horretarako, behar beharrezkoa da erabilpen kritikoa bultzatzen duen hezkuntza bideratzea.
|
|
arazoa, existentzia da. Gogoetak (filosofiak)
|
bere
errealitate minenean atzeman ezin duen existentzia hori. Beraz, ulertzaileak ulertu behar du, egin behar duena ez dela inoren gogoetak ulertzea (existentzialismoa ulertzea, adibidez; edo marxismoa ikastea), bere baitatik bereexistentziari buruzko erabaki bat hartzea baizik.
|
|
Adibide bat besterik izan nahi ez zuen bidaia luze samar honek5, telegrafikoki azaltzeko ahalegin guztiak egin arren, gure lanaren helburua gaindituko lukeen atearen aurrean jartzen gaitu. Baina, teorien garrantzia gutxietsi gabe, uste dugu, edozein fenomeno sozial eta politikorekin gertatzen den bezala, nazionalismoarena guztiz historikoa dela eta
|
bere
errealitate dinamikoan aztertu behar dela; izan ere, nazio hitzaren esanahiak historian zehar izan duen aldaketa ikusi besterik ez dago6 (teoriak alde horretatik soilik izango zaizkigu baliagarri). Hain zuzen, ez dago onarpen zabala izan duen nazionalismoaren inongo teoria zehatzik7, eta kontzeptu horrek izan duen bilakaera historikoa ikusi ondoren, agian nazionalismoaz baino nazionalismoez hitz egin genuke.
|
2002
|
|
Orain arte, Giza Eskubideen eta arrazoiaren unibertsalitatearen ideiaren ingurutik bizi izan gara, eta geroago, Touraine k dioen bezala (1993, 2001), gizarte eskubideak onartzen hasi ginen, azkenik kultura eskubideak onartuz. Egoera berrihorren zioa gizabanakoa da,
|
bere
errealitate pribatu, sozial eta politikoarekin.
|
|
Ageriko txirotasunak edo gabezia materialak, lehentasuna hartuz, arriskuen hautematea uka dezake. Baina ez
|
bere
errealitatea ezta bere efektua ere. Hirugarren munduan ez ezik, herrialde industrializatu aberatsetako pentsamendu eta ekintzek, hazkunde ekonomikoaren lehentasunak eta bizitza ereduak, beste leku batzuetan ere gauza berbera erakusten dute:
|
|
Honen guztiaren aitzinean, modernitate industrialaren oinarri teorikoak eta, beraz,
|
bere
errealitate faktikoa ikusteko betaurrekoak, gaur egun ahulduta, eraldatzeko saioa da ordenatik baino anbibalentziatik abiatzen diren lanak. Denbora ardatzetan aldaketak emanik, modernitate industrialaren aurrean (linealtasuna eta atzeraezintasuna), modernitate erreflexiboari bide emango zaio.
|
|
Igorleak bidali eta hartzaileak jasotzen duen hori, mezua? egiazkoa edo gezurrezkoa izango da, igorleak
|
bere
errealitateaz komunikatzen duen ikuskeraren arabera.
|
|
Botere jarduera hori ez da beti bera izaten hedabide guztietan. Egitateak eta gertaerak, albistearen kategoria irabazi dutenean, modu desberdinez erakusten dira, hedabide bakoitzak bere erara erakusten du, hedabide bakoitzak bere erara ulertzen du
|
bere
errealitatea. Hedabideetako berbaldiaren bidez, albisteen kontsumitzaileari bigarren eskuko errealitatea eskaintzen zaio.
|
2003
|
|
Hara hor, EBko datu energetiko batzuk,
|
bere
errealitate energetiko batzuez jabetzeko. Nahiz eta energiaren prezioak jaitsiera nabarmen bat izan, beste arrazoi batzuek artean EBn 40.000 MW energia sortzeko ahalmen soberakina instalaturikdagoelako, 1985tik 1995rako epean EBko energiaren hornikuntzak %11a egin zuengora, eta BPGk %24a.
|
2007
|
|
nominalismo estrategikoa sorbide egokia izan daiteke euskal herritartasunzabal eta orohartzaile bat aldarrikazteko(, integratzailea?,, konexionista?), EuskalHerrian bizi den oro euskal herritarra dela aldarrikatu ahal dugu, multikulturalismoa? geure eginez (Euskal Herria ere bada gizarte modernoa non jatorri eta jiteezberdineko jendea elkarrekin bizi ahal den eskubide berdinekin); arazoa da nominalismo estrategiko hau inori (subalternoari)
|
bere
errealitate (alegiazkoa, nonbait) ukatzeko tresna bihurtzen denean. Orduan, norbera hutsaren irudikapena erabiltzenda subordinatuaren, esentzialismoa?
|
|
Hori dela eta, kultura gatazka fronte bihurtzen da askotan: nork bere nortasuna gauzatu etahedatzeko, nork bere kultura iraunarazteko, nork
|
bere
errealitateari buruzkoirudikapena/ diskurtsoa hegemoniko bihurtzeko, edo bederen, plazaratzeko. Kulturfronteak edozein gizarte jardueratan topatu ahal ditugu:
|
|
Ikus daitekeen bezala, pentsamendu formalari esker, nerabea erreala eta litekeena bereizteko gai da, eta, horri esker, konturatzen da
|
bere
errealitatea litekeenaren aukera bat baino ez dela. Hala, zalantzan jartzen hasten da orain arte aldaezinazena (hain zuzen ere, familia, eskola, eta, oro har, gizarte sistema) eta bestealternatiba batzuk ikusten hasten da.
|
|
Pentsamenduak aldaketa ugari izaten ditu hizketa bihurtzean. Hizketan aurkitzen duena ez da adierazpen soila,
|
bere
errealitatea eta forma baizik. Semantika eta fonetika aldeko garapen prozesuek prozesu bakar bat osatzen dute funtsean, hain zuzen ere beren norabideak alderantzizkoak direlako.
|
|
Pentsamenduak ez du objektu bat inoiz isolatuki tratatzen, eta inoiz ez du hori
|
bere
errealitatearen osotasunean behar. Soilik harremanak, proportzioak, begikalde edo aspektuak zurgatzen ditu, eta lotu egiten ditu525.
|
2012
|
|
Indigenek ikuspegi hori azken bi hamarkadetan gertatutakoa ikusi ondoren bere horretan mantentzea zaila da, eta salatu egiten dute eskubidea ukatu egiten zaiela gertatu ez den balizko apurketa baten izenean. Praktika politikoak
|
bere
errealitateak sortzen ditu eta estatuaren parte izan zirenak gaur egun estatu berriak dira, hots, Mendebaldeko Timor, Kosovo. Horrexegatik indigenek burujabetasuna indarrean jartzeko eskubidea aldarrikatu dute, nahiz eta jakin aditu askoren ustetan burujabetasuna/ subiranotasuna estatuek bakarrik dutela (Alvarez, 2008).
|
2019
|
|
Horrela bada, erraz azalerazten dira literatura dominanteen prismatikidatzitako teoriaren eta euskalduna bezalako literatura txiki baten errealitatearen artekodesberdintasunak. Oinarrizko desberdintasun horietatik abiatuta, baina Mendebaldeko literaturarenereduei guztiz ihes egin gabe, euskal eleberrigintza urbanoak
|
bere
errealitatera egokitutako molde batsortzeko beharra izan du. Horrek Saizarbitoriaren lehen eleberriak beste era batera irakurtzera eramangaitzake:
|