2001
|
|
Gizakiari norbera zaio maitagogorik gogokoena. Gizakiak maitasunari uko eginez,
|
bere
buruari egiten dio kalterik handiena. Maitatuz, norberari egiten dio onik gehien.
|
2004
|
|
Poesiaren eta etikaren hizkuntzari uko egiten dionak bere buruari uko egiten dio. Mistikaren hizkuntzari muzin egiten dionak
|
bere
buruari egiten dio muzin, ohartuko ez bada ere. Zientziaren itsaso bakarrean murgiltzen dena benetako jakintzaren ozeano amaigabearen atarian geratzen da ezinbestean.
|
|
Azken batean, ohartuki nahiz ohartzeke," aukeran, hau egingo dut" esanez bezala jokatzen ohi dugu. Aukeraren aukeraz eta hautatzearen hautatzez gizakiak
|
bere
burua egiten du. Eta bere burua eginez bere buruaz jabetzen da, hots, bere buruaren jabe egiten da.
|
|
Aukeraren aukeraz eta hautatzearen hautatzez gizakiak bere burua egiten du. Eta
|
bere
burua eginez bere buruaz jabetzen da, hots, bere buruaren jabe egiten da. Eta jabetze horri errealitate etiko edo morala deritza, Zubirik maisuki irakatsi zigunez.
|
2005
|
|
Nire lehenengo kezka izan da zenbait froga erakustea, zuzenbide naturalari zer dagokion azaltzeko. Horretarako erabili ditudan irizpideak inork ere ezin ditu ukatu,
|
bere
buruari kontra egiten ez badio bederen. Arean ere, ondo hausnartuz gero, zuzenbide horren printzipioak kanporatu egiten dira eta begi bistan daude, zentzumenen bitartez antzematen dugun guztia bezalaxe.
|
2007
|
|
" Gizakia ez du jada biologikoa denak definitzen, baizik eta kulturala denak: hark bertan egiten duenak eta
|
bere
buruaz egiten duenak" 66 Kontua da, eta hau da guretzat orain garrantzitsuena," eboluzio biologikotik"" eboluzio kulturalerako" pausoa gizarte batean edo bestean gauzatzen dela eta, Gervilla ri jarraituz, hezkuntza prozesua horrela" balio kultural batzuen edo besteen jabetzearekin" 67 dagoela lotua. Hori dela eta, hezkuntzaren aniztasunaren aldarrikapen bat egiten du Spranger ek:
|
|
Lehenengoak, jada aipatutakoaren haritik eta Beorleguiren hitzetan," giza naturaren berezko izaera etikoarekin" 72 du zerikusia: " Animaliarekin gertatzen ez den bezala", honela zioen jada Zubirik," gizakiaren bizitza irekia da osaeraz" 73 Gizakia izaki aske eta adimendun bat da —ez dago jaiotzez programatua— eta, horregatik,
|
bere
burua egin egin behar du eta erantzukizunez hartu behar ditu bere erabakiak. Horren haritik, hain zuzen, hitz egiten du Lopez Arangurenek" gizakiaren egiturazko izaera moralaz":
|
|
bere berezko gaitasunen garapena bere eginkizuna izan daiteke" 18 Askatasun horrekin batera, baina, gizakiaren hezia izateko eta hezteko" obligazioa" dator: " Gizakia, existitzerakoan", honela dio Zubirik," ezinbesteko zeregin batekin topatzen da, alegia,
|
bere
burua egin beharraren zereginarekin" 19 Kontua da giza askatasuna erlatiboa dela ze, aipaturiko hezkuntzaren beharraren eta posibilitatearen haritik, gizakiak nahi eta nahi ez ekin behar dio bere burua osatzeari. Sartrek dioen bezala:
|
|
Kontua da hezkuntzak, zentzu" paidetiko" horretan, gizakia gizaki bezala ezaugarritzen duela eta, horrenbestez, fenomeno antropologiko propio bat osatzen duela: gizakiak, animaliak ez bezala,
|
bere
burua egin egiten du eta egin egin behar du —bere dimentsio biologikoan baino gehiago bere dimentsio gizatiarrean—; eta, besteak beste, horregatik hitz egiten dugu autoerrealizazio prozesuaz edota errealizazio pertsonalaz. Giza ibilbide hori aztertzerakoan, baina, ez da nahikoa gizabanakoen eta gizataldeen gaitasunak, ezaugarriak eta lorpenak kontuan hartzea, alegia, ezinbestekoa da ere erreferentziazko hainbat auzi kontsideratzea, ze, egiaz, noranzkorik gabe prozesu oro itsu da.
|
2009
|
|
Teoria mailako krisiak praktika jakin baten krisira garamatza, azken horretan berrikuntza eta hastapen berri baten iturria bilatu ahal izateko. Kapitalak jokoa zuzentzen duen bitarte guztian, teoriaren krisiari eman dakiokeen erantzuna, etortzekotan, praktika iraultzailetik, eta behar izanez gero, komunismo" baztertu" baten heterodoxiatik etorriko da49 Ezein krisi teoriko ez da teoriaren ukapen eklektiko edo pragmatikoren baten bidez konpontzen, teoriak
|
bere
buruaz egindako ahaleginaren bidez baizik. Modu berean, hizkuntzaren krisia ez da hitzak esateko erraztasunarekin konpontzen.
|
|
Platon ikusi dugunean agertu zaigu nola Nietzschek berak Platonen lan hori, ideien" sorketa" hori, gizakiaren espezifikotasuna zela zioen. Hau da, gizakia
|
bere
burua egiten hasten da eta hori da bere espezifikotasuna: bere buruaren egile bihurtzea, edo, Pico della Mirandolak dioen eran:
|
2011
|
|
Daseinaren izateko modu espezifikoa da existentzia. Ex istentziak Heideggerrengan besteren baitan izatea esan gura du(" han dagoena" besteren gainean dago; ez da bere buruan oinarritzen); hots, bere baitatik at izatea, izaera finko aldaezinik puntu batean errotua ez izatea(" esentzia"), baizik eta zabalik egotea posibilitate guztietara, horien artean berak erabakitzen duenaren arabera
|
bere
burua egiten diharduela. Askatasuna, alegia, eta kontingentzia, mugatutasuna.
|
2021
|
|
" Hona hemen gizonaren definizioa: aldez aurretik zehaztu gabeko izaki bat,
|
bere
burua egiten duena, hain zuzen, den bezalakoa" (I: 53).
|
|
Dena dago erlazionatuta[...] Gizakiak ez zuen josi bizitzaren sarea, soilik horko harizpia da. Sareari egiten diona
|
bere
buruari egiten dio" (Seattle buruzagiaren gutuna, Mies eta Shivak aipatua, 2014: 192).
|
2022
|
|
Eta gizadiak berak ere eginkizun hori du harrezkero:
|
bere
burua egitea. Unibertsoaren antzera, infinitua den eginkizuna.
|