Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2000
‎Gaur egun gaiari buruzko artikulu eta liburuen kopurua ia zenbatezina baita. Horregatik, hitzaurre honen atzetik ematen den bibliografia hautaketa motz bat besterik ez da, irakurle interesatuak esparru honetan bere bide propioak ireki ditzan.
2003
‎Soka beretik ere, hainbat eta hainbat jurista ari dira XVII. mendean frantsesa gero eta gehiago erabiltzen, erregea bera goraipatzeko eta laudatzeko tenore eta asmotan. Latinak, alabaina, bazuen bere bidea, batez ere garai honetan, Erdi Aroko testuen garbiketaeta orrazketa prozesuan.
‎Baldin eta nahasketak baliogabetu behar badira noizbehinka emaitza okerrak ekartzen dituztelako, orduan zientzia hutsa ere (halako zerbait egotekotan) baliogabetu behar da. (Lysenko kasuan gaitzesgarria ez da estatuak zientzian egindako interferentzia, interferentzia totalitarioa baizik, aurkaria hiltzen duena bere bidean aurrera egiten utzi beharrean.)
2004
‎Argudia daiteke, dena dela, errorainoko zalantza prozesua garai haietan (Sokratesenean nahiz Descartesenean) eman beharreko urratsa izan zitekeela, une historiko haiek eskatzen zutelako horrela, baina gaur egun gaindituta legokeela. Horregatik ez ei litzateke beharrezkoa izango horrelako prozesu bati berriro ekitea gaur egun zientziaren garapena handia delako eta bere bidea ez bakarrik askatasunez baizik eta nagusitasunez ere burutu dezakeelako. Egia esan, garai haietan zientziaren garapena bera eta gizartean zuen eragin zuzena ahulagoa zen eta benetan boteretsua zen sinesmen erlijiosoen eta era dogmatikoan ezarritako egien indarra; hartara, arrisku handia zegoen zientziaren aurrerapausoak gerizpetuak edo oztopatuak izateko.
‎Descartesek Diskurtsoan argi eta garbi adieraziko digu bere konbentzimendu bizia zientziak egin dezakeen aurrerakuntzan, eta zoriontsu onartuko du badela aurrera egiteko modurik naturaren ezagupenean, ezagutza gutxiagotik gehiagora doala eta hel daitekeela betetasunera. Egia da, gainera, arimari berezko mugimendua atxikitzen diola —espazioari, materiari, ukatzen diona—, ez omen dela Jainkoaren menpekoa izango bere bidean eta, hartara, arrazoimenak mugitzeko askatasun osoa izango duela. Ez da gutxi gauzak zeuden moduan egonda!
‎Helburu horretara heltzeko legegintzan jardutea zen biderik zuzenena, hiru belaunaldiz gainera, baina ez zen bere asmoan sartzen hortik abiatzea. Bere idazkietan aitortuko zuen arren mundu guztiak bezala berak ere bazuela gogokoa goretsia izatea bere bide propioari lotuko zitzaion grina hori asetzeko, izan ere ohoreari dagokionez ez zitzaion irudituko noblezian sartzea zenik horretara heltzeko berarentzat biderik egokiena.
2005
‎Hemen ere oinarrizko desira edota obligazio batez hitz egin dezakegu, ze pertsonak pertsona izateko bere burua etengabe landu behar du eta, honekin batera, behin eta berriz adiskidetu behar du berau inguratzen duen munduarekin. Azken finean, giza-formazioak ez du bere bidea maila kontzeptualean bukatzen eta, honengatik," aldi berean garaiagoa eta intimoagoa den zerbaiten" beharra du ere, alegia," joera espiritual eta moral guztien ezagutzatik eta sentimendutik sortzen den eta sentsibilitatearen eta karakterearen gainean harmonikoki isurtzen den" zerbaiten beharra117 Guretzat hemen esanguratsuena, gorago aipatutakoaren antzera, hizkuntzak pr...
‎Hizkuntzak, egiaz, gizakiaren helburu eta behar hutsalenak asetzeko balio du, baina, oharkabean eta bere baitatik bezala, guztia puntu garaienera eta orokorrenera zuzentzen du ere, eta berari esker bakarrik ahal dezake gainera espirituala denak bere bidea egin.128
‎Gure autorearen arabera, baina, ez da horrelakorik gertatzen, ze" giza-idealitate" bezainbeste" giza-indibidualitate" dago: " gizabanako bakoitza errealitatean ageri den ideia bat da" 24 eta" giza-indibidualitate bakoitza agerpenean errotutako ideia bat da" 25 Perspektiba propio batetik bada ere, honela ikusi dugu jada, gizabanako bakoitza gizadiaren konkrezio oso bat da eta, honengatik, bakoitzak bere bidetik eta etengabean ekin behar dio bere garapen prozesuari. Pertsona beti bere errealitate indibidualaren eta bere posibilitate idealaren arteko esparru mugikorrean kokatzen da, alegia, jada denetik etorkizunean izatera irits daitekeenerako balantza batean bezala.
‎Gizaki bat osatzen duten ezaugarri guztiak dira garrantzitsuak, jakina, baina honek ez du esan nahi hauen artean sailkapen bat egiterik ez dagoenik edota egin behar ez denik. Alderantziz, pertsona bakoitzak bere humanizazio prozesuan bere bideari jarraitu behar baldin badio, honela ikusi dugu jada, jakin egin behar du bere baitan nor den eta berez zer den. Metodo konparatiboa, honela, beharrezko tresna bezala ageri da, bai funtsezko ezaugarri horiek identifikatzeko bai bakoitzari garapenerako erreferenteak eskaintzeko.
‎Gizabanakoaren indibidualtasun historikoa ardatz bezala hartzeak, gainera, hil edo biziko garrantzia du gizakiaren humanizazioa bultzatu nahi bada, ze, azken finean, hezkuntzaedo formazio prozesu oro beti gauza pertsonal eta ezberdin bat da. " Gizakia oso era orokorrean da gizakiaren antzeko; bakoitza berez da singulartasun bat[...] ahalmen, gaitasun eta asmoen osotasun bat, zeinek bere bidetik aurrera egiten duen" 12 Horrela, bada, J. G. Herderren" historizismoarekin" bat eginez, gure autoreak ere" giza-izakiaren ezagutza indibidualizatzaile" 13 bat ezinbestekotzat ikusten du.
2009
‎Denboraren ikusmolde lineal eta kronologikoak," parean jarri eta gainditu" kirol metaforekin obsesionaturiko ikusmoldeak soilik begiztatu ahal izan du" komunismo trauskil" hori" ondorengo" edo" post kapitalismo" gisa, eta horrela eredu horren suntsiketak garaipena eskaintzen dio kapitalismoari lasterketa horretan. Gizarteak beste modu batez pentsatzen ikasi beharra dago, eta ez lehiakortasun harremanetan bakoitza bere bidetik bestearen ondoan korrika, elkarrekiko harremanetan baizik, nagusigo eta mendekotasun hierarkiak berrantolatzen eta birbanatzen diren espazio denbora baten baitan.
‎Azterketa eremu hori albo batera uzteagatik eta oreka instituzionalen arazoa landu beharrean estatuaren beraren oinarriak, bere determinazio historiko eta sozialak, bestela esanda bere klase sustraiak aztertzen saiatu zelako salatua izanik ere, Marx beste bide batzuetatik saiatu zen. Etorkizuneko gizartearen instituzionalizazioari buruzko espekulazioak bazterturik ere, errepresentazioaren arazoa epe batez gutxietsita ere, bere bideak guztiz politikoak ziren: proletalgoa borroka politikoan sar zedin behar ziren baldintzak, hau da, langile mugimenduaren organizazio moduak, sindikatuak eta partiduak; emantzipazio politikoaren baldintza estrategikoak, bereziki estatuaren makina zaharraren desegitea (Parisko Komunaren esperientziaren ondoren); azkenik, proletalgoaren desagertzearen baldintza ekonomiko eta sozialak, alferrikakoa eta harrokeriazkoa litzatekeelarik nolakoak liratekeen aldez aurretik zehaztea.
‎Alemaniak, Nietzschek dioenez, zibilizazioaren desgrazia handienak daramatza bere kontzientzian. Europak bere bidea bilatu nahi izan duen guztietan, bide berri bat eraikiz, hara hor non alemanak agertzen diren behin eta berriro eta pikutara bidaltzen dituzten zerbait berria sortzeko aukera berri guztiak. XVIII. mendean Ingalaterran eta Frantzian ekintzaren eta pentsamenduaren era zientifiko berri bat deskubritzen denean, Alemaniak filosofia kantiarra ipintzen du zirkulazioan.
2011
‎maisu espiritualak, xamanak, santuak..., eta orobat jende arrunt ugari. Eta ezin esan arrazoimenaren jarraitzaileak baino nahasiago ibili direnik; arrazoimenak bere bidea ezartzen zuen heinean, haiek ezinezko kontuak eskaintzen zituzten, baina, denborarekin, arrazoimenaren eremura, zentzura eta behatze gunera bildu ziren halako asko.
‎Bizitzaren etsai amorratua da pentsamena, ta eriotza bear du. Orregatik, bere bideetan aurrera sartuta zer arkitzen du Unamuno’k. Itxarokizunik ez dagoela.
2012
‎Bestalde, eta bere leloari men eginez," Heideggerren probintzia urbanizatzeko" ahalegina. Gainera, bere bidea marxismo hegeliarretik pragmatismo kantiarrera doana izan da. Beste filosofo kritikoena baino are aldrebesagoa.
2013
‎Historia lekuko. Prozesu etikoa gizakia gizaki denetik abian jarri zen eta, erlijioarekin batera edo erlijiorik gabe, bere bidea egiten ari da.
2014
‎Alabak aitari bere heriotza iragartzen dio, mezua bidaltzen dio" beldurrez desiratutako" jainkoen amaierarekin. Desirak bere bidea amaitu du, igorlearengana itzuli da, Wotanengana: Wotanek desira bidali zuen Siegmund eta Brunnhilde ernalduz, bakoitzak euren aitaren desiraren erdia zeraman.
‎kanporatua, poliziak manifestariak kanporatzen dituen bezala, eta kanporatua, inkontzienteak izan nahi ez duena kanporatzen duen bezala. Lehenengo aldiz kanporatzen du bere aitak abandonatzen duenean, bigarren aldiz bere aitak hiltzen duenean, bere bidean trabeska sartzen delako. Seme guztiak bezala, Wotanen inkontzientea da, Hagen Alberichena den bezala.
2016
‎Borroka Naturaren legea baita, eta horren ondorio naturala indartsuenak garaitu eta bizirautea, bai Estatuen arteko harremanetan eta bai gizarteko bizitzan, Gobernu ingelesak lege naturalaren aurka dihardu kritikatzen du Spencerrekgaixoak eta ahulak babesteko legeak ematen eta horien osasuna eta biziraupena zaintzeko sorostegiak antolatzen dituenean. Naturari bere bidea (askatasunean!) egiten utzi behar zaio. Hori Malthusen doktrina zen, 113 eta, darwinismoarekin uztarturik, oztopo ideologiko nagusia izango da politika sozial ingelesarentzat.
2021
‎...buru eta oinarri goren izatea, hurkoen laztan, keinu edota begi kliska goxoa baizik; askea izatea ez baita ondokoen lotura eta konpromisoekiko aske egotea, baizik eta, hartu, eman eta buelta, hartu emanetan askatzea, loturak aberastuz, elikatuz eta askatzaileagoak eginez; gurasoak, bikotea, umeak edo lagunak maitatzea ez baita zer egin edo esan behar duten eta zer ez ezartzea, baizik eta bakoitzak bere bidea egiteko bidelagun izatea, bakoitza bere desira eta premia propioekin; ausarta izatea ez baita heteroarauaren gatibu anaien artean ‘zeinek handiagoa duen’ etengabeko erronkan aritzea (paradoxikoki, anaien babesa galtzeko beldurretik maiz), aipatutako arau multzoa auzitan jartzeko ausardia eta kuraia izatea baizik. Azken batean, gizona izatea ez baita ‘gizon (ustez) autentikoa’ aukera bakar gisa gorpuztu eta ezartzea, beraori auzitan jarri eta birpentsatzea baizik:
2022
‎ikergaia zertan den ikustea, lau kausen teoria proposatu ahal izateko. Horrela, bada, aurreko ezagutzak ez dira balio historikoa duten teoriak, aurreko aro bateko elementuak, baizik eta ikerketa eremu baterako hurbilketak, nolabait elkarrekin eta nor bere bidetik bilatzen ari garen hori jada esaten dutenak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia