2016
|
|
Mintzajardunaren egoera eta azken urteotako bilakaera. Aurrera begirako erronkak – Mikel Zalbide funtsezkoago da askotan hiztunen kontzentrazio hori, hiztun-elkartearen (edo
|
bere baitako
hiztun-talde jakinen) neurria baino. Konstruktu horren zenbait eragileren ustez, dena den, bigarren atal nagusian dago bizi-indar etnolinguistikoaren giltzarria244:
|
|
446 Euskal hiztun-elkartea eta
|
bere baitako
hiztun-multzoak, harreman-sareak eta jardunguneak dira honelako gogoeta-gune baten aplikazio-esparru nagusi: bertako language maintenance, shift eta revitalization prozesuei dagozkien datuak biltzen, aztertzen, ondorioak ateratzen, soluziobideak planteatzen eta horren guztiaren zabalkundea egiten saiatu behar du, bereziki.
|
|
Iraupen-ahalmen edo jarraipen horretan zer garrantzi dute hiztun-elkartearen neurriak, hiztunen kontzentrazioak, beste hiztun-elkarteekiko separazio edo isolamendu geoterritorialak eta immigrazioeta emigrazio-isuriak? Zer pisu-eragin du belaunez belauneko jarraipen edo iraupen-indar horretan hiztun-elkartearen (edo
|
bere baitako
hiztun-talde jakin baten) beregaintasun-maila politiko-operatiboak (hortik eratorritako ordainsari-zigorren sistemaz eta marko jurilinguistikoaz) eta moldaera ekonoteknikoak (industrializazio-mailak, kale/ baserri tarteak). Zer eragin du iraupen-indar horretan euskara-erdaren arteko konpartimentazio soziofuntzionalak (hots, diglosia bai/ ez dikotomiak)?
|
|
6 mailara iritsi ezina, aldiz, ez. Bizirik atera nahi duen hiztun-herriak (edo hainbatetaraino ezin bada,
|
bere baitako
hiztun-talde batek) 6 maila lortu behar du gutxienez: 6 maila hori da, beste era batera esanik, bizi-iraupeneko frontoiaren" pasa/ ez pasa" lerroa265 Horrek erabakitzen du, hiztun-elkarteak belaunez belauneko jarraipena izango duen ala ez.
|
|
Garapen horrekin batera F3 eta F4 faktoreetan dago, gure ustez, UNESCOren Language Vitality and Endangerment dokumentuaren ekarpen nagusia. Hiztun-elkartearen (edo
|
bere baitako
hiztun-taldeen) kontzentrazioari eta jardungune jakinetako mintzaldaketari berariazko azterbidea eskaintzen die dokumentu honek, F3 eta F4 faktoreen bidez. Gure errealitatea gogoan izanik lagungarri dira F3ren gradazio-egitura nagusia289 eta F4 faktorearen LM4, LM3 eta LM2 mailak. Jarrera, konpromiso eta jokabide kontua ere argi azaltzen du faktore-multzo honek:
|
2019
|
|
22" hizkuntza indarberritzea"-z jarduten bada ere maizenik, badakigu besterik esan nahi izaten dela termino horrekin: hizkuntza bera bezainbat, edo gehiago, partez edo osoz hizkuntza horretaz baliatzen den hiztun-elkartea (edo
|
bere baitako
hiztun-talde edo harreman-sare zenbait) indarberritu nahi izaten da.
|