2008
|
|
Beñardok, izan ere, etxeko emakumeengan, ama izebengan? bilatzen zuen kontsolamendu afektiboa, halako eran, non, ama hil zenean, hilabetetan egon baitzen amaren irudia bere baitatik urrundu nahi eta ezinean, amarekin nahi zuela eta amarekin nahi zuela, zeruan zegoela esaten ziotenean,
|
berak
ere zerura nahi zuela erantzuten zien?, harik eta, amaren besorik eta magalik ezean, izebaren besoetara eta haren magalera egin zuen arte. Honorato zen txikiena, eta Beñardok Honoratorekin izaten zituen orduan borrokak, izebaren magala nork bereganatuko; izebak txikienaren alde egiten zuen, jakina, baina hain temoso eta setoso jartzen zen Beñardo batzuetan, non izebak, azkenean, kasu egin behar izaten baitzion.
|
|
Bi hitzetan esateko, mahai inguru hartan izeba Ursula zen Beñardori penaz begiratzen ziòn pertsona bakarra. Beñardok, izan ere, etxeko emakumeengan –ama izebengan– bilatzen zuen kontsolamendu afektiboa, halako eran, non, ama hil zenean, hilabetetan egon baitzen amaren irudia bere baitatik urrundu nahi eta ezinean, amarekin nahi zuela eta amarekin nahi zuela –zeruan zegoela esaten ziotenean,
|
berak
ere zerura nahi zuela erantzuten zien–, harik eta, amaren besorik eta magalik ezean, izebaren besoetara eta haren magalera egin zuen arte. Honorato zen txikiena, eta Beñardok Honoratorekin izaten zituen orduan borrokak, izebaren magala nork bereganatuko; izebak txikienaren alde egiten zuen, jakina, baina hain temoso eta setoso jartzen zen Beñardo batzuetan, non izebak, azkenean, kasu egin behar izaten baitzion.
|
2021
|
|
Batetik, emakumea ere gizaki, norbanako eta hiritarra dela aldarrikatzeko saiakeran, neurri batean ontzat jo eta birsortu egin zituen transzendentzia, giza kondizioa, norbanakoa eta hiritarra ulertzeko erak. Giza kondizioa eta transzendentzia/ immanentzia ulertzeko eran, adibidez, transzendentzia (bere borondatearen arabera menderatutako espazio eta denboraren, beharraren, proiektuaren, ekintzaren eta arrazoimenaren erreinua) eta immanentzia (oraina, errepikapena, iraupen erreduziezina, kontingentzia, zoria, itxaronaldia eta misterioa) kontrajarriz, lehena balioesten zuen, giza jarrera garaitzat heroismoa, matxinada, eskuzabaltasuna, asmamena, sormena eta gisako balioak joz. Dualismo horren baitan, emakumeak lurrera eta ingurura begira egoteari utzi eta
|
berak
ere zeruari desafio egiteko apustua egin zuen, giza kondizioa, transzendentzia eta unibertsaltasuna lortzeko bidetzat hori joz. Hala, emakumea dependentzia, animaltasun, natura, partikulartasun, gorpuztasun, pasio, immanentzia eta lan erreproduktiboetatik askatu eta norbanako burujabe gisa askatasun, gizatasun, kultura, unibertsaltasun, gogo, ekitea transzendentzia, sorkuntza eta produkzioaren eremura salto egiteko proiektuan, giza kondizioa eta transzendentzia ulertzeko era patriarkalak eta horri lotutako dualismoak inplizituki ontzat eman zituen.
|
|
Giza kondizioa eta transzendentzia/ immanentzia ulertzeko eran, adibidez, transzendentzia (bere borondatearen arabera menderatutako espazio eta denboraren, beharraren, proiektuaren, ekintzaren eta arrazoimenaren erreinua) eta immanentzia (oraina, errepikapena, iraupen erreduziezina, kontingentzia, zoria, itxaronaldia eta misterioa) kontrajarriz, lehena balioesten zuen, giza jarrera garaitzat heroismoa, matxinada, eskuzabaltasuna, asmamena, sormena eta gisako balioak joz. Dualismo horren baitan, emakumeak lurrera eta ingurura begira egoteari utzi eta
|
berak
ere zeruari desafio egitearen aldeko apustua egin zuen, giza kondizioa, transzendentzia eta unibertsaltasuna lortzeko bidetzat hori joz. Natura eta beharren erreinu partikularretik kultura eta askatasunaren erreinu unibertsalera, emakumea dependentzia, animaltasun, pasio, immanentzia eta lan erreproduktiboetatik askatu nahi zuen, norbanako burujabe gisa askatasun, gogo, transzendentzia eta produkzioan txertatzeko.
|
|
Hori kontuan izanik, immanentziatik transzendentziara joz, emakumeak giza kondizio hori bere egiteko beharra aldarrikatzen du. Lurrera eta ingurura begira egoteari utzi eta
|
berak
ere zeruari desafio egin behar dio, hori baita giza kondizioa, transzendentzia eta unibertsaltasuna lortzeko bidea.
|