2000
|
|
Ondoren, mundializazio prozesuak ekonomian, gizartean eta kulturan izandezaketen eragina aztertu dugu. Esan
|
beharrik
ere ez dago, zientziaren eta, batezere, teknologia berrien garapen itzelak modu erabakigarrian eragin duela behin etaberriz aipatzen ari garen, burujabetza, kontzeptuaren debaluazioa.
|
|
Euskalduna, berriz, herrizaharra da, optimismo haundiegiz ibiltzeko munduan perfekzio guztizkoaren edonolako teoria etaidealekin. Ezta
|
beharrik
ere. Zertarako??
|
|
Bakarrik faltako litzateke, guztion arteanmesedea baino areago kaltea egitea, Txillar kritikoa eta polemikoa isilaraziz. Baina hauguztia esateko
|
beharrik
ere ez dagoela uste dut, oraindik ez baita heldu, zorionez, Txillarren alde kritikoa apalduko duen zerik.
|
2001
|
|
Pertsonaiak antolatzen du nobelari dagokion aurkezpen kronologikoa, berarentzat garrantzia duten pasadizoak soilikazpimarratuz. Esan
|
beharrik
ere ez dago, planteamendu hau zein urruti dagoennobelako gertakari guztiak Jainko baten moduan antolatzen zizkigun ohiturazkonobeletako narratzaile orojakilearengandik. Arrazionalismoaren eta positibismoaren itzalean mundua guztiz menderagarria zekusan gizakiari kontamolde tradizionala, lineala?
|
2002
|
|
Horrez gain, jangaiak ekartzeko ere ez omenzen haien beharrik, Gaztelatik nahi adina ekar zitezkeelako edo bestela nahikoazelako elikagaien jatorriko Estatu edo herrialderen batekin hitzarmen bat egitea.Gainera, horien ordez burdina edo bestelako gaiak eraman beharrean, urre etazilarra eramaten omen zituzten. Haien arrantza ekoizkinen
|
beharrik
ere ez omenzen, bertakoek nahi adina ekartzen baitzuten, eta gainera, gipuzkoarren laguntzarikgabe ez omen ziren gai izango jarduera hori egiteko, izan ere «aquella tierra se alimenta y puebla a la sombra, calor y regadios de las conveniencias de VS». Bestalde, Conversa hitzarmena elkarren arteko liskarrak ezabatzeko omen zen, baina 11.artikuluaren babesean ez zegoen benetako bakerik.
|
|
izena? eskatu
|
beharrik
ere ez duzu izango:
|
|
Martzial adiskidearen eragina du Juvenalen lanak, baina ez zen hura bezain ospetsu bihurtu bere garaian; ez zuen hura bezain losintxari aritu
|
beharrik
ere izan, eta askatasunez kritikatu zituen bere garaiko ohiturak, moral kontserbadoretik abiatuta. Martzialek errealitatearen irrimarrak egiten bazituen, Juvenalek eszena osoagoak marrazten eta margotzen ditu, erretorikan ikasitako baliabideak erabiliz.
|
|
izena? eskatu
|
beharrik
ere ez duzu izango:
|
2004
|
|
Ez dago ezer objektuen eta nire gogoarenartean: cz dago esperientzia zuzenetik mundu materialeranzko inferentziarik justifikatzeke (mahai baten nik dudan esperientziak ez gaitu nahitaez mahai horren existentzian sinesteraeraman behar; errepresentazionismoa), ezta sentimen datuak legez ezagutzen dugun gauzaziur bakarra onartu
|
beharrik
ere (fenomenismoa). Hautemate kasu arrunt batean, ni niregelan, adibidez, liburuz inguraturik, konputagailua mahai gainean, ohea, etab.?, abiapuntua ez da nire esperientzia zuzena, sentimen datuena?
|
2006
|
|
Ez dago kontua Lila dit ça (Ziad Doueiri, 2004) filmean aipatzen den azkenmuturreraino eraman
|
beharrik
ere: «Alutxo samur baten eta Palestina askatzearenartean aukeratu behar banu, alutxo samurra aukeratuko nuke nik» dio bertanezagutu berri duen neskarekin txoratuta dagoen Chimo pertsonaiak, Marseillakoerrebaletan bizi den protagonista arabiarrak.
|
2007
|
|
Analisirik zorrotz eta kritikarik zakarrenak Princetongo profesore H. Aarsleff enak izan dira zalantza gabe1075 Chomsky-k, dio, kartesiarrak eta antikartesiarrak zaku berean sartzen ditu: ...b. Haren historiaren trataeran grosso modo eta nahaski Aarsleff ek ez du barkatzen «this sort of carelessness, omission, and (unfortunately) plain ignorance»1076; «his ignorance of the general intellectual history of the entire period under discussion»1077 XVII edo XVIII. mendeetan gramatika unibertsalaren tesia onartzeko ez zegoen batere kartesiarra izan beharrik, ezta ideia innatoak suposatu
|
beharrik
ere. «To be a universal grammarian, it is enough to be a rationalist»1078 Kartesiarrak izan hala enpiristak (enpiristak razionalistak dira), «both modes in the study of language made the same basic assumptions regarding reason and the uniformity of human nature, and both were directed toward the same subject matter and aim; only their methods of approach were different»1079 Hori beti horrela izan da Erdi Aroaz gero, eta beharbada Aarsleff en gezi edenduen itua ez da Chomsky-ren historiaren trataera soilik, ezpada unibertsal linguistikoen haren teoria guztia, emandako formulazioan behintzat.
|
2009
|
|
Prentsaurrekoakbezalatsu funtzionatzen du, baina lana oraindik gehiago(?) errazten zaio kazetariari. Mugitu
|
beharrik
ere ez dagoen tokitik! Bidali dioten informazioa hartu etaberridatzi (kasurik onenean; zenbaitetan, hori ere ez da beharrezko, «kopiatu etaitsatsi» egitearekin nahiko).
|
2010
|
|
Honek agerian uzten du erregio mailakointegrazio ekonomikoaren eta mundu mailako merkataritzaren liberalizazioarenarteko bereizketa. Alde batetik, badago diferentzia bat eremu geografikoaren gainekoa, alegia, bata mundu mailakoa eta bestea erregionala edo eskualde mailakoadelako (erregioaren mugak zabalak edo murritzak izan badaitezke ere), azken honenliberalizazioa erregiotik mundura zabaltzeko inongo derrigortasunik eta sarritanezta
|
beharrik
ere ikusten ez delarik2 Baina horrez gain, historikoki ezagutuditugun talde erregional gehienen kasuan, integrazioak taldeko kide ez direnekikomodu batean edo bestean diskriminazioa dakar.
|
2011
|
|
Hizkuntza aniztasuna normaltasunarekin eta aberastasunarekin lotzea osogarrantzitsua da, tartean, elebakartasunaren eta homogeneotasunaren arriskuezohartzeko, eta bizikidetza harmoniatsuago baten alde egiteko. Ukipen egoerakzuzentasunez bideratzea ezinbestekoa baita, eta hala, kultura ezberdinek munduairudikatzeko eraiki dituzten (hizkuntza) forma ezberdinei uko egin beharrik ez dago, ezta komunikaziorako oztopo bezala ikusi
|
beharrik
ere.
|
|
Azken garaiotan halako giza eskubideen aurkako erasoei aurre egiteko tresna juridikoak ugaldu egin dira, eta batez ere, 90eko hamarkadatik aurrera, asko garatu da hizkuntza eskubideen gaineko ikerketa, baita hezkuntzaren esparruari dagokiona ere. Esan
|
beharrik
ere ez dago, hizkuntza nagusietako hiztunek badituztela, kasu asko eta askotan, hizkuntzazko giza eskubideak, baita hezkuntzaren eremuan ere. Edo behintzat eskubide horiek «berezkotzat edo ziurtzat» jotzen dituzte.
|
|
Hizkuntza aniztasuna normaltasunarekin eta aberastasunarekin lotzea oso garrantzitsua da, tartean, elebakartasunaren eta homogeneotasunaren arriskuez ohartzeko, eta bizikidetza harmoniatsuago baten alde egiteko. Ukipen egoerak zuzentasunez bideratzea ezinbestekoa baita, eta hala, kultura ezberdinek mundua irudikatzeko eraiki dituzten (hizkuntza) forma ezberdinei uko egin beharrik ez dago, ezta komunikaziorako oztopo bezala ikusi
|
beharrik
ere.
|
2015
|
|
Bestalde, Gasteizko nire lankide diren Oihana García, Xabi Gainza eta Juankar Perez de Mendigureni neketsua den berrikusketa lanetan aritu izana eskertu nahi diet; zuen ekarpenek azken testua borobiltzen lagundu didate. Hala ere, ezta esan
|
beharrik
ere testuko edozein akats nire ardura dela, eta ez beste inorena.
|