Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2009
‎Esan beharrean gaude termino guztietatik 693 termino 1972ko testutik erauzi ditugula, hau da, guztiaren% 37,68; bestalde, [20 DAN] testutik 192 termino erauzi ditugu, guztiaren% 10,44, nahiz eta testuak 32 orrialde bakarrik izan. Horien arrazoiak dira 1972ko testuan egileak luze eta sakon jardun izana:
‎Elkarrizketak egiteko unean datuak jasotzeko bi prozedura erabili dira. Alde batetik, Gurutze Gorrira jo dugu elkarte horretako zuzendaritza taldearen aurreko onarpenarekin, zerbitzu mota ezberdinen beharrean dauden pertsonekin elkarrizketak egiteko, eta bestetik, autonomoak diren pertsonekin harremanetan jartzeko elurrezko bolaren prozedura erabili izan da, bitartekari kulturalez eta pertsona ezagunez baliatuz. Prozedura horren bidez, ohiko bideak erabiliz lokalizatu ezin diren biztanleengana ailegatu gara, etorkinak diren ezagunen sareak erabiliz.
‎Gure ustez, iritzi sozialari buruzko azterketa bat egingo balitz, emaitzek auzitan ipiniko lukete proiektuari buruzko aldekotasun sozialaren diskurtso instituzionala. Guztiarekin, instituzioen bi premisa gezurtatu beharrean gaude:
2012
‎Arauaren xedeei dagokienez, biziki erranguratsua da VI. Eskualde Militarreko Kapitaintza Jeneralak biharamunean ematea ezagutzera Garmendiaren eta Otaegiren aurkako epaiketaren data (hilaren 28a). 1970eko abenduan Burgosko auziaren kariaz egin bezala, oinarrizko eskubideak bertan beheiti utzi beharrean zegoen diktadura, euskal ekintzaileen kontra heriotza zigor eskaerak zituen gerla kontseilua egitea ahalbidetzeko. Terrorismoa saihesteko agorrilaren 26ko 10/ 1975 Lege Dekretuak bi urtez utzi zituen bertan beheiti gehienezko atxiloaldiari buruzko eta bizilekuaren bortxaezintasunerako bermeak.
‎Orain, autokontzientzia batek askatasuna eskuratu dezan eta egia bere barnean aurkitu ahal izateko, kanpoan dagoen beste autokontzientzia desagerrarazi beharrean dago. Egia ager dadin, borrokatu dute elkarren aurka bestearen suntsipena dutelarik xede.
2013
‎hezkuntza erakunde pribatuetako langileek egonkortasun handiagoa dute beren lanpostuetan (esparru publikoen ordezkapen sistemarekin alderatuz) eta horrez gain, lanordu gehiago sartzera behartuta daude beren hitzarmen kolektiboengatik (ordu horiek EFQMren ezarpenean inbertitu ditzakete). Horrez gain, tamaina edo egitura konplexua izateak EFQM eredua martxan jartzera behartu (beren kudeaketa konplexua hobetu beharrean daude halabeharrez) eta haren ezarpena bera errazten du, erakundeek dituzten baliabide eskergen bitartez (Arrizabalaga eta Landeta, 2008: 480).
‎jakitun izateak asko lagun diezaguke euskal politikagintzaren bektoreak aurreikusten eta ulertzen. Gure kultura politikoaren ezaugarrietako bat da, antza, eta onartu beharrean gaude. Taktika eta estrategia dantzak indartsu baldintzatzen du jardun politikoa gure herrian.
‎Euskal nazio arazoa Hirugarren Munduko ereduarekin alderatzeko, ETA kolonialismoaren aurkako ikuspegiaren bidez azalduko zuen planteamendu ideologiko eta estrategiko berri bat sortzeko beharrean zegoen. Kolonialismoaren kontrako eredua zenbait militanterengan gorpuzten ari zen ikuspegi ideologikoa izan arren, ETAk ez zuen, oraindik ere, eredu hori erakundearen eredu «ofizialtzat» hartuta.
2016
‎Teorian, horrelako modulu batean egotea borondatezkoa da, baina, praktikan, ez dirudi emakume presoek horrela bizi dutenik. Izan ere, emakumeentzako departamentu bakarra duten kartzeletan, Iruñean eta Martutenen, hura Errespetuzkoa izatea deliberatu zuten; eta emakume atxiloak, lekualdaketarik ez badute nahi behintzat, onartu beharrean daude, norberaren nahimenak zer esan askorik izan gabe. Beraz, emakumeen kasuan, badirudi borondatezko izaeraren ordez, maiz, derrigorrezkoa duela.
‎Hortaz, emakumeek osasun arazo larriagoak eta medikalizatze nabarmenagoa jasateaz gainera, Errespetu Moduluen ezarpenaren ondorioz ere gizonak baino okerrago daudela dirudi beste behin; azken finean, gizonezkoen gehiengoak ez bezala, emakume gehienak beste presoen zaintzaren ardura hartu beharrean baitaude.
2017
‎Azkenik, BEren I. tituluak biktimari zera aitortzen dio: Herri Administrazioek, oro har, eskaintzen dituzten laguntza zerbitzuetara, eta, bereziki, Biktimei Laguntzeko Bulegoetara, doako sarrera konfidentziala (10 art.). Kasu horretan, berriro ere, legegilearen asmoa txalotu beharrean gaude, nahiz eta bizitzen ari garen krisi ekonomiko latzaren aurrean, zerbitzu eta bulego horiei Herri Administrazioek ematen edo eskaintzen dizkieten baliabideen inguruan zalantza handiak ditugun.
2019
‎Arestian aipatu bezala, aurretestu guztiek sarrera batekin ekinagatik, zenbait ikaslek lehen gairatzea egiteko arazoak dituzte. Besteak beste, testuaren irakurlea, gaian kokatu eta testua ulertzeko, testuinguru diskurtsibora jo beharrean dago. Arazo horri aurre egiteko, proposamen didaktikoan sarrera eredugarri batzuk ardatz, ikasleek sarrerek bildu beharreko informazioa identifikatuz eta baliatuz sarrerak ekoitzi dituzte.
‎Oro har, ikasleek askotan anafora neutroak, hau da, erreferenterik gabeko elementu anaforikoak, erabiltzen dituzte. Ondorioz, zenbaitetan, testuinguru diskurtsibora jo beharrean gaude horien aurrekariak aurkitu eta gaian kokatzeko, esaterako: «zure eskutitza», «zu», «beste guztian», «emakume honek», «zure semea»?
2020
‎Horrela posible izango zaigu bat egitea bai Gizarte Zientziekin, bai Natura Zientziekin oso loturik dauden kontzeptuekin, bai eta hala landu nahi dugun ingurune horren iragana eta oraingo antolaketa politiko, ekonomiko eta sozialarekin bat datozenekin ere. Izan ere, jakintza arloen barruan gure gertuko kultura ondarearen ezarpenaz eta erabileraz ere ikertu nahi dugunez bide batez, ezinbestekotzat aipatu beharrean gaude curriculumak zer dioen, horren ostean era koherente batean diseinuaren proposamenari ekiteko.
‎Esandakoak esanda, paradigma soziokulturalari edo konstruktibismo sozialari heldu beharrean gaude. Paradigma horretan, ikaslea ez da ezagutzaren hartzaile, baizik eta eraikitzaile (Oihartzabal, 2000; Ramirez de Okariz, 2018).
‎Aldaketak aldaketa, gaur ere, familia eta eskola (edo lana) dira jendea egituratzeko errealitateak, esparru horietan gertatzen baitira eguneroko ohiko elkarrekintzak. Horri gehitzen badiogu gero eta nabarmenagoak direla indibidualismoarekin nahiz egozentrismoarekin loturiko jarrerak, badirudi azken urteetan beste erreferente batzuen eta beste giza balio batzuen beharrean gaudela. Beraz, badirudi komunitateidentitatearekin loturiko harreman, sare, inplikatze eta arduradun mailen beharrean gaudela (Subirats, 2002).
‎Horri gehitzen badiogu gero eta nabarmenagoak direla indibidualismoarekin nahiz egozentrismoarekin loturiko jarrerak, badirudi azken urteetan beste erreferente batzuen eta beste giza balio batzuen beharrean gaudela. Beraz, badirudi komunitateidentitatearekin loturiko harreman, sare, inplikatze eta arduradun mailen beharrean gaudela (Subirats, 2002). Hortik dator, beraz, tokiko kultura ondarea sustatzeko behar hori.
‎Azken hamarkadan hainbat hezkuntza prozesutan izandako aldaketei ere erreparatuz, ohartzen gara, esate baterako, museoek beren kontzeptua zabaldu dutela, bai testuinguru gisa ulertua izateko, ondarearen edukiontzi gisa, baina baita hezkuntza eduki gisa ere. Museoak hedatzen eta birkontzeptualizatzen ari diren prozesu bat martxan dago dagoeneko gure artean, eta, beraz, hezkuntzaren esparru tradizionalak ere (formala, ez formala eta informala) birpentsatu beharrean gaude (Fontal, Amaral eta Garci' a Ceballos, 2016).
2021
‎Xabier Leteren figurak eta sorkuntza lanak itzal luzea dute euskaldunongan. Alabaina, esparru akademikoan, nahiz eta azterketa zenbait egon, haren poesiagintza eta kantagintza ikerketa sakonagoen beharrean zeuden. Behar horri erantzun nahi izan zion, hein batean bederen, doktore tesi honek.
‎Azkenik, Cendrillonek galtzen duen zapatari eta eraztunari buruzko ohar batzuk egin beharrean gaude. Ez genuke elementu magikotzat hartuko, baina bai sinbolismo handia hartu duen osagaitzat.
‎Alabaina, aitortu behar dut eskertuko nituzkeela dantzari lotutako termino edo izen batzuen azalpen labur pare bat, liburuan bertan esaten den moduan, izenak egiten baitu izana, baina leku guztietan ez dugu izen berarekin izendatzen kontzeptu bakoitza. Hizkerari lotuta, esan beharrean nago poztu egin nauela hainbat hizkuntza hain modu naturalean erabili izanak, eta bereziki jasotako testigantzen bidez euskarazko testu zaharrak irakurtzeko aukera izateak, guztiz modu erosoan.
2022
‎155 Utzenderik. Cf. HH (I, 234) utzendea ‘correccion’ Larramendiri hartutako hitza izanik ere, Zuberoako euskararen fonologiara moldatu beharrean nagoela uste dut eta eman.
‎Halaber, EGLUk dio (Euskaltzaindia, 1991: 309), izen sintagma (IS) batzuk postposizio baten beharrean daudela" adberbio zeregina" betetzeko (adizlagunak) eta beste hitz batzuek, berriz, elementu autonomo gisa bete dezaketela zeregin hori (aditzondoak).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia