Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 41

2005
‎1970eko jakituria eta oraingo ezagutza maila desber­ dina dugu eta horregatik amaitzear den entziklopedia horretan lehen liburu­ kiak eta azkenak desberdinak ditugu. Berriztu beharra dago eta Eusko Ikaskuntzak hor du erronka handia eta benetakoa.
‎Besarkadura handikoen arteko pilaketak, aldiz, zilegi dira zenbaitetan (30a), batez ere mota honetako lokailuek aukeran dituzten kokaguneetatik bi erabiltzen direnean (30b d); horrelakoak direla eta, esan beharra dago bestela­ ko pilaketa guztietan baino aldakortasun handiagoa aurkitu dugula eta idaz­ tankerak eta hizkuntz mailak ere oso kontuan hartzekoak direla.
2019
‎indoeuropar, semitiko edota uraliar altaitarrekin.444 Gramatika iruzkin batzuk ere gehitu zituen euskal aditzaz, ohiko eredu greko latinoen eragin ustez nahasgarritik askatu nahian. Esan beharra dago Nikolai I. Marr() linguista aipatu zuela. N. I. Marr izan zen teoria jafetikoaren sortzailea:
2021
‎Garai hartako posta truketik komunikazio arduradun funtzioak ere betetzen zituela ikus daiteke, eta Lore Jokoentzat argitalpen bat propio sortu beharra zegoela planteatzera iritsi zela.
‎Edozein kasutan bertsolariak ageri dira bertan. Duela hiru oin ohar Zubimendi eta Luzearren irratsaioaren aurretiko bertsoen eta bertsolarien audioak izan bazirela aipatu den gisan, azpimarratu beharra dago, bada, Euzkadiko bertsolarien sekuentzia estreinatu baino lehenago Au Pays des Basques filmak baduela bere sekuentzia. Hernandorenak gerora eragile gisa izango duen garrantziak Euzkadi lehenago aurkeztera eraman gaitu, baina beste hura da lehen aurrekaria.
‎Bertsoaren indarrak harritu zituela zioen Zubimendik, harridura horrek eraman zituela txapelketa bat antolatu beharra zegoela erabakitzera. Bertsoa155 Eskaintzen den datua okerra da.
‎Makazagaren ekarpenaren zehaztapen bat baino ez da hori, ez du inolaz ere gutxiesten. Izan ere, aitortu beharra dago Juan Mari Lekuonak aipatzen duen gisan argitalpena garrantzitsua izan zela garaiko bertso giroa pizteko: " 19311932 bitartean Makazagaren Bertsolariya ateratzen da.
‎139 Aipatu beharra dago gerra ondoren beste zenbaki bat argitaratu zuela Makazagak (Zavala, 1993a: 143) eta goiburu berarekin 1990etik 1995era sei zenbaki argitaratu zituela urtekari gisa Errenteriako Lau Haizetara Bertso Eskolak (Albiztur, 2012:
‎Gerra zibila tarteko, beste hogei urte pasatu arte ez da gisako elkarrizketa gehiagorik topatu, eta bakantasun horrek harribitxi bihurtzen ditu bi testuok. Horietan murgildu aurretik, aurrekaritzat har daitekeen beste testu bat aipatu beharra dago, ordea. Aurrekoak baino harribitxi bitxiagoa dela esan daiteke gainera, bertsolari emakume batekin izandako hizketaldia jasotzen baitu, subalternitatearen eta elkarrizketen absentziaren artean zirriborratu berri den lotura hankaz gora jarriz:
‎Lehen ziklo honetan oinarriari dagozkion hamarkadetan() 234 testu bildu ahal izan dira, gailurrari dagozkionetan() 390, eta hausturari dagozkionetan() 395 Progresio hori ñabartu beharra dago, ordea. Kuantitaboki etengabe gora egin arren, kualitatiboki beherakada bat jazoko da hausturari dagokion aldian:
‎Kanpoko medioen proportzio altu hori esplikatzeko, euskal gaiak atzerrian pizten zuen interesaz gain Euskal Herriko kazetaritzaren izaera berantiarra hartu 160 beharra dago kontuan. Eta baita Iparragirreren figurak Espainian, Frantzian nahiz euskal diasporan piztu zuen arreta ere.
‎Azkenik, aipatu beharra dago, prentsan izandako garapena esanguratsua izan arren, ez dela erabatekoa. Ziklo osoan ez da topatu ahal izan, adibidez, bertsolariei eginiko elkarrizketarik.
‎Azkenik, aipatu beharra dago eurei buruzko berriak ez ezik bertsolariak ere iristen direla erredakzioetara lehen ziklo honetan. Batetik, garai hartan gaiari buruzko sinadura garrantzitsu asko Lore Jokoetan parte hartzen zuten bertso jartzaileak ziren.
‎Prozesu beraren ifrentzu gisa, herri hizkuntza horiek erreformatzeko ahaleginak abiarazi ziren. Latina ordezkatuko bazuen, norbere hizkuntza jaso beharra zegoela ikusi zuten eliteek, kultura popularrarekiko bestekotze prozesu orokorraren baitan euren manerekin, dantzekin edota literaturarekin egin bezala, arrazoimenean oinarrituriko arauketa bultzatuz:
‎Eskutik joan ohi dira bazterketa eta mespretxua, eta popular gisa izendatzearekin, arrunt, baldar, trauskil, behe mailakotzat hartu zuten eskolatuek eskolatu gabearen kultura. Kultura jasoak ordezkatu egin behar zuen kultura hori, edo jasoaren kanonen arabera egokitu beharra zegoen.
‎Hiztegi bat ere ez zegoen egina, terminoak berak finkatzeko. Eskolan sartuko bada, ordea, teorizazio bat egin beharra dago, eta egiten ari gara. (Dorronsoro eta J.M. Lekuona, 1987:
‎Udako informatiboetatik bueltan Sorgin afaria izeneko iluntzeroko kultur programari ekin zion Pello Zabaletarekin batera, eta handik gutxira Oterminek esan zion zerbait egin beharra zegoela bertso kontuetan, erreferentzialtasun guztia Herri Irratiak zuela eta hori ezin zitekeela horrela izan (J. Garzia, elkarrizketa pertsonala, 2017/VII/26).
‎Gaur egun BEC beteko denik ez du inork dudarik egiten, baina bete egin behar da. Eta BEC ez ezik bestelako plazak ere bete beharra dago. Horretarako oraindik ere garrantzitsua da telebista.
‎[...] gu gatoz ezer ez ginen garaitik, zabaldu beharra zegoen eta hedabideek eskatzen zuten edozerri baietz esaten ohitu ginen. Azken hamabost urtetan sakontzen ari dira, eta hedabideetatik eskatzen zaiona sakontzeko ez bada igual ezetz esaten dute.
‎Eta kanal tematikoaz hitz egitekotan Jexux Mari Irazurengana jo behar da, berak jarri baitzuen martxan: " Hor Irazuren meritua aitortu beharra dago. Bere garaian saioetara kamerak eramaten hasi zenean, txakur berde flipatu bati bezala begiratzen genion eta denborak arrazoia eman dio" (A.
‎prentsak, irratiak eta batez ere telebistak, ziurtatzen dute gertaera kultural batek behar duen sozializazio prozesua. Eta esan beharra dago bertsolaritzak, gertaera soziokultural bezala, gaurko kultur munduan lekurik izan nahi badu, ezinbestekoa dela hedabide sozialetan presente egotea. (Siadecok, 1995:
‎batetik, bat bateko bertsogintzaren ekarpen artistikoa baloratu eta aztertzeko marko bat eskaintzen da; bestetik, bertsolaritza definitzen duten ezaugarriak eta mugimenduak barruko begiradatik garatutako proiektu soziokulturalaren oinarriak finkatzen dira; eta, azkenik, barrurako begiradaren garapenetik sorkuntza prozesuaren mekanismoen inguruan argitutakoak jasotzen dira. Aipatu beharra dago teorizazio horren baitako prozesu kolektiboak egiletzaren mugak asko lausotu bazituen ere, adar bakoitzaren atzean egileetako baten eskua nagusitzen dela nabari daitekeela. Horrela, lehenengoaren atzean Garziaren tesia legoke, bigarrenaren atzean Sarasuak jorratutako lan ildoa eta hirugarrenean Egañarena.
‎Argi dago Lujanbiok bide berri bat ireki duela bertsolaritzaren elitean eta indartsu datozela atzetik emakume gehiago. Hala ere, seinalatu beharra dago gaurdaino bera dela txapelketa nagusi bateko finalera iritsi den emakume bakarra.
‎Hala ere, esan beharra dago hainbeste bertsolari zutabegileren presentziak saturazioa ere eragin izan duela zenbaitengan:
‎Eta Manuel Lekuonak ere ez du zalantza handirik: "[...] Zinta sonoroetan egiten den lana bideoz egin beharra dago orain baino gehiago, oso garrantzi handia izango bait du geroari buruz. [...]" (Id.:
‎Gogoan daukat hasieran neuk bakarrik egiten nituen programa horietan enbarazu baino ez zuela egiten telebistak: irratiarekin mikro bat sartzen duzu eta bost minuturako ahaztuta dago jendea baina telebistarekin 2.000 watio sartu beharra dago eta giroan ezaguna zen ez zuela inolako graziarik egiten. Pixkanaka, ordea, alderantzizko fenomenoa eman zen:
‎Artean Donostia errepublikaren kontrolpean zegoela, abuztuaren 2an, Hendaiara ihes egin zuen ELAko buruzagi Jose Mari Benegasekin batera. Teodoro Hernandorenarekin egin zuen topo bertan, eta, mugaz bestaldetik iristen zitzaizkien lehen bonbardaketen berrien aurrean, Sarako auzapezaren laguntzaz Gipuzkoako ofentsiba zuzentzen zuten militar faxistekin gutxienezko gizatasunezko neurri batzuk negoziatu beharra zegoela otu zitzaien: " Inozokeria dosi nabarmena zeramaten eurekin, ez baitzuten uste faxistek gero egingo zituzten sarraskiak egiteko gauza zirenik" (Lasa, 2008:
‎Gizarte mugimenduen inguruko beste eztabaida klasiko batek ere, profesionalizazioaren ingurukoak, eragin ditu gogoeta batzuk, baina azpimarratu beharra dago mugimenduen garapenean ohikoa den fenomeno bat dela hau (Larrinaga, 2007b: 272).
‎Azkenik, aipatu beharra dago estalduraren berrikuntza handiena irratia eta telebista izan zirela, baina horiek aurrerago aztertuko dira, aparte banatan.
‎"[...] bertsolari haiek ez zuten ‘bertso politikoa bakarrik’ egiten, ‘bertso politikoa ere bai’ baizik[...]. Bertsolaritza zaharreko jolas edo ziri bertsoari eutsi beharra zegoen eta eusten zioten. Eta batez bestekoa joez gero, umorezko bertsoak gehiago ziren bertso politikoak baino" (1987:
‎Praktika moderno batzuk abiarazi ziren arren, diskurtso mailan tradizioari eustea, esentziari iraunaraztea ezartzen zen xede nagusi gisa. Aitzitik, bigarren Euskal Pizkundeak irauteko berritu beharra dagoela ikusi zuen, esentzialismoak museora daramala euskal kultura, eta praktika modernoak ez ezik ulerkera moderno, ireki eta aurrerakoi bat ere behar duela euskal kulturgintzak.
‎bertsolaritzaren inguruko proiektuak bere testuinguruaren eragina izan behar zuen, bertsolaritzaren bilakaerak, oso singularra izanagatik, ezin baitzuen modu erabat isolatu batean gertatutako zerbait izan. Beraz, fokua ireki beharra zegoen, bertsolaritzaren transformazioen eta Europan kultura popularrak izandakoen arteko loturak aztertu, bertsolaritzaren inguruko proiektuak euskal kulturgintzaren proiektu orokorrarekin zituen harremanak azaleratu eta abar.
‎Joxerra Garziak ere, garai bertsuan, ordurako programak eta telebistako arduradunek nahikoa nekatuta bazeukaten ere, argi zeukan bere hautua: " Bertsolaritza hedabideetara eraman beharra dago, beraz. Eta bertan txertatuko bada, hedabide horien izaerari egokitu zaio, gutxi asko.
‎4). Edo indartsuago amaitu beharra dagoela bistarazi: " Bazkarietan berdin, arno eta jateko bikainenak azkenik" (id.:
‎Azkenik, erabili beharreko euskararen inguruan luzatzen zen. Luzatu, euskara batuaren inguruko afera puri purian zegoelako orduko hartan (bi urte baino ez ziren Euskaltzaindiak euskara batua erditu zuenetik), eta idazle bakoitzari bere hautua errespetatuko zitzaiola baina gutxieneko zuzentasun gramatikal eta ortografikoa zaindu beharra zegoela esateko:
‎Aipatu beharra dago, hala ere, birsustraitzean egin den ahalegina bezainbestekoa izan dela erroak ez galtzeko jarri izan den kontua. 1990eko hamarraldian masa kulturan urratutako bideak bertsolaritzaren adierazpen tradizionalenak 716 edo funtsezko ezaugarri batzuk arriskuan jar ote zitzakeen ere piztu zen alarma, eta oreka zaindu nahi izan da, adierazpen ezberdinen bateragarritasuna eta osagarritasuna bilatuz.
‎Aipatu beharra dago, ordea, instrumentalizazio gordin samar hori ez zela bertsolaritzaren eremuan bakarrik gertatu. Kulturgintza osoa kontzientzia nazionala eragiteko bitarteko gisa ikusten zen garai horretan, eta, esaterako, olerkigintza ere horretara bideratu nahi zen nabarmen.
‎Azpimarratu beharra dago pauso horietako bakoitzaren atzean bertsolaritzaren eragileak aurkitzen direla: bertso kronika Manterolak finkatu zuen, Bertsolari Guduen estalduran garaiko eragileak ibili ziren, eta Euzkel irratsayoa Zubimendik zuzentzen zuen.
‎[...] Udarregi ulertzeko erretorikara jo beharra dagoela dio. Niretzat klabea izan zen artikulu hori.
‎linean) aipatu aldizkarian: masterraren lehenbiziko urteen ondoren zenbait alderditan planifikazio beharra sumatzen zuen, eta, bestalde, ikerketa beharra zegoela nabarmendu. 1990eko hamarkada hartako ikuspegiaren arabera, unibertsitateak behar zuen itzulpengintza irakasteko eta ikertzeko espazioa, eta horri garrantzitsu deritzogu lanbidea hautemateko moduari dagokionez:
‎Martuteneko Eskolak euskal gizartean izan duen eragina zabalagoa izan dela aitortu beharra dago alde batetik, lotura eta harreman estuak ezarri ditu, Galizia, Katalunia eta Madrileko itzultzaile elkarteekin, eta zenbait urrats eman ere egin du atzerrikoekin gauza bera egiteko; eta guzti honen ondorioz eta atergabe gure artean goraka joan den kontzientziaren eskariz, orain urte bete inguru EIZIE
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia