2001
|
|
" Nere Aitaren etxean egoitza asko dira", Aita Iraizozek itzuliaren arabera. Guk ere, geure izan
|
behar
lukeen euskal etxe honetan ez ote diegu karlistei txokoren bat opa behar, goiko ganbaran bederen?
|
2002
|
|
Gauza bat baita euskara batuaren eredua irekia izatea, ahalik eta aberatsena egitea euskalkietako aberastasun eta desberdintasunak ereduaren barnean sartuz, eta beste zerbait, aski diferentea eta aski kaltegarria, nahaste hori zentzugabekeria bihurtzea. Ez da zalantzarik hango eta hemengo euskal mintzoek eskaintzen dizkiguten baliabideak gureganatu behar ditugula, eta euskara batua deitzen dugun hori ongi hornitu
|
behar
dugula euskal hitzak, euskalki batekoak nahiz bestekoak izan, baztertu gabe. Hori hala da, baina horrekin batera bistan da aberastasun hori kudeatzen eta gobernatzen jakin behar dugula, sukaldean janariarekin egiten dugun gisa:
|
|
Beraz, badirudi best selleraren mundua hutsik geratzen dela euskal literaturan oraingoz. Baina hain zuzen kritikook (eta argitaratzaileek) badakigu," best sellerrira" jo
|
behar
duela euskal literaturak edota bestela desagertzera kondenatua dela.
|
2003
|
|
Bere buruaz sinesten duen herria sortu
|
behar
du Euskal Herriak, euskaldunak. Ez da inorena mesprezatzea, norberarena ere egon badagoela ikustea eta erakustea baino.
|
2009
|
|
Eta Inaziok bere egin zituen, halaber, Lizardik, olerkarien olerkaria iragarriz, idatziriko hitzak, jaio
|
behar
zuen euskal argidunaren iragarpentzat jo baitzituen: " ¿ Nork daki yaioa eztegun?
|
|
Erabakigarria izango da euskal gizarteak etorkinekiko eta euren kultura eta hizkuntzarekiko erakusten duen jarrera, beraiek euskararekiko jarrera bat edo beste har dezaten. Integratzailea, asimilazioarekin zerikusirik ez duena, izan
|
behar
du euskal gizartearen jarrerak. Beldurrez begiratzen badiegu, euskararentzako mehatxu eta arrisku moduan ikusten baditugu, jai du euskarak, gaztelaniaren erosotasunean aurkituko baitute aterpe.
|
|
Lizardik nahi zuen euskara noranahikoak, lehenik eta behin, aipatu berri dudan bizi giroa eskatzen du. Hau da, euskara gutxienez modu pasiboan jasotzeko prest eta prestatuta dagoen ingurua
|
behar
du euskal hiztun berez eleaniztunak, ezin baita herritar eleaniztuna behartu aldi berean komunikatzaile eta itzultzaile izatera, harengandik komunikazio eraginkor eta normaldua espero bada bederen.
|
2010
|
|
Urte batzuk lehenagoko beste pasadizo bat gogoratu zitzaidan, zeinean antzeko dikotomia bat agertu baitzen. 1982ko azaroaren 20an, Donostian, PÃo Barojaren heriotzaren 25 urteurrena oroitzeko kongresu batean, Txuma Lasagabasterrek esan zuen omentzen ari ginen idazlea eredutzat hartu
|
behar
genuela euskal idazleok, formaren inflazioa zegoela eta oso ondo ezagutzen genituela teknika narratiboak baina ez genekiela zer kontatu edo ez genuela zer kontaturik. Lasagabasterrek esan nahi zuen abangoardiak ahazteko unea iritsia zela eta istorioak narratu behar zirela berriro (nouveau roman eta modernista guztiak ahazteko esan gabe, baina haiei erreferentzia garbia eginez), irakurle kopuru handiago batentzat idatzi behar zela alegia, jende multzo handiagoarentzat interesgarriak izango ziren istorioak kontatuz.
|
|
Baina ez zen nahikoa gauzak ondo egitea. XXI. mendean berrikuntza gehitu behar genuen; berrikuntza txertatu
|
behar
genuen Euskal Herriaren ADNn; ikasteko ohitura izango zuen gizartea garatu behar genuen. Eta horren guztiaren iraunkortasuna ahaztu gabe.
|
|
Beraz, esaten nion Aznarri, baldin badakizu akordio politikoa lortu
|
behar
duzula Euskal Herriarekin, zergatik ari zara jartzen Espainiako gizartea akordioaren kontra. Estatu gizon bati ez dagokio gizartea gaizki heztea.
|
|
Indarkeriaren eta terrorismoaren biktima guztiak babestu
|
behar
ditu euskal gizarteak
|
2011
|
|
Ez naiz enteratzen. Pena ematen dit, eta batzuetan pentsatzen dut ofizio bat aukeratu
|
behar
banu euskal literaturaren kritikaria izatea aukeratuko nukeela: ateratzen den guztia irakurri eta sakon komentatu, eta komentatzerakoan azterketa konparatiboak egin, konparatista izan.
|