2002
|
|
Euskal gizartea ren eragileen artean, Udako Euskal Unibe rtsita teaz gain, gutxienez, Euskaltzaindia, Eusko Ikaskuntza, Ikastolen Elkarteak, euskararen munduko erakunde gehienek edo Kontseiluak ordezkatutakoek eta abar egon behar lukete unibertsitatearen proiektua bideratu ahal izateko. Gizarte erakunde hauek osatu
|
behar
dute Euskal Unibertsitatearen Kontseiluaren nukleo gogorr a. Erakunde horiez gain, langile sindikatuak eta enpresarien ordezkariak ere bertan inplikatu behar dira.
|
|
3. Euskal Herri osoan garatu den ikastola sistemaren erpin bilakatu
|
behar
du Euskal Unibertsitateak. Euskara oinarriizango duen hezkuntza sistema osaturik geratuko da, baina beste hizkuntza garatuak baztertzeke, batik bat ingelesa.
|
|
Gure ustez euskaraz irakatsi, ikasi eta ikertu
|
behar
duen Euskal Unibertsitatea osatu behar dela guztiz argia da. Horrela, erre fe rentzia, eredu bat izango genuke, bere helburuak elebitasunean jartzen dituztenek nora begiratu izango lukete, ez baita elebitasun hitz ponpoxoarekin euskalduntasuna bermatzen, areago oraindik euskara hutsaren hurrengoa den Deustun, UPNAn, Opusen, MCCn...
|
|
Beraz, euskaldunok ere goi mailako ikasketetan euskaraz egiteko eskubidea dugu. Ho rrela, euskal hezkuntza komunitateak duen hutsunea bete
|
behar
du euskal unibertsitateak.
|
2004
|
|
Baina bada zerbait, bere gisara, Euskal Erkidegoko Kultura Sailak egin ezin duena. Euskal Kulturaren Plana planteatu
|
behar
dugunak euskal kulturan dihardugun elkarteak gara, euskararen lurraldeetan, euskararen lurral deen administrazioetan; Euskal Herrian dihardugun elkarteak, bazkunak, kooperatibak, enpresak, hiritarrak. Kulturaren euskal plana euskal kulturaren plana izatera irits dadin, geuk ere erabaki egin behar dugu hogeita bost urtebarru gaur ezinbestekoa dena eginda egon dadin zein urrats eman behar dugun.
|
2005
|
|
Euskal Herrian apaiza euskararen aldeagertu behar da, hizkuntza hori baztertua eta desegina dagoelako. Eta lau hegaletara aldarrikatu
|
behar
du Euskal Herriak eskubidea duela bere etorkizuna erabakitzeko, hots, autodetermin azioaren eskubidea aldarrikatu be" Apaiz bat beti saiatu behar da giza eskubideen alde ateratzen.
|
|
Bidea egin
|
behar
du euskal idazleak, etorriko zaionari (ospeari?, arrakastari?, mespretxuari?, axolagabekeriari?) erreparatu gabe. " Sakrifikatu" egin behar du.
|
|
Gara n edo Berria n, aurkezten diren ia liburu guztiei eskaintzen diete ia orribete. Oraindik leku gehiago
|
behar
du euskal idazleak hedabideetan?
|
|
zein da idazlearen funtzioa? Ze leku izan
|
behar
du euskal idazleak, euskal artistak, euskal gizartean (halakorik bada). Izan nadin zehatzagoa:
|
|
Horregatik, telebistak, kirolak eta turismo masifikatuak ez diotela gure adimenari borroka irabazi frogatzeko, euskal idazleak irakurle asko behar ditu. Horregatik, inork gomendatu ez zion lan bakarti eta isila egiteko bezain burugogorra izan delako, batzuetan bere lana aintzat hartua izan dadin
|
behar
du euskal idazleak.
|
|
Lerro solteak geratzen zaizkit buruan: " euskal idazleak kariño asko behar du"," telebistak, kirolak eta turismo masifikatuak ez diotela gure adimenari borroka irabazi frogatzeko"," euskal idazleak irakurle asko behar ditu"," batzuetan bere lana aintzat hartua izan dadin
|
behar
du euskal idazleak"... Literatura gure kontzientzien lasaigarri da (hori ere bai) etaes ke rrak eman euskal idazleei egindako lanagatik...
|
2007
|
|
Arrazoi kontrajarriengatik, euskal Erbeste politikoak eta Erregimen frankistak ere molde berri batez begira dezakete edo
|
behar
dute euskal kulturarekikoa, nahiz eta azken xedeak, alde batean eta bestean, zinez kontrajarriak dituzten.
|
2011
|
|
Halaber, esan
|
behar
dugu euskal liburutegi digitala sortzeko ez legokeela oztoporik, ez alor teknikoaren aldetik, ez alor kulturaletik, ezta alor politikotik ere. Merkatuan badaude baliabide teknikoak —zeinek dokumentu digital baten datuak identifikatzen dituzten, automatikoki datu base batean sartzen dituzten eta datu horiei esker jatorrizko orriak aurki ditzaketen— agiriak kontsultatzeko.
|
2014
|
|
Eginkizunak, hortara, Euskaltzaindia’ren zuzendaritzapean antola litezke; baiña idazleek lana bere gain hartu eta banatuz. Ikastolako liburuak, irakaskintza hutsa dala ta, gogotik hartu
|
behar
ditugu euskal idazle geran guziok. Euskaldunen zerbitzutan jarri behar dugu, eta ez euskaldunak gure zerbitzuko.
|
2020
|
|
Profesionalki idazle izateko zailtasun ekonomikoak dakartza horrek, eta enkarguak eta bestelako jarduerak
|
behar
ditu euskal idazleak profesionalki jardun nahi badu. Hala ere, egoera horrek sortzaile moduan askatasuna bermatzen diola azpimarratu du Canok, ez duelako zertan merkatura begira jardun behar, eta horrek autonomoagoa egiten du.
|
|
Epaileen artean norbaitek igarri omen zuen ere, agian maltzurki, ekitaldi akademiko hura ez zetorrela bat arau oinarrizkoekin. Euskaraz mintzatzeak printzipioz normala izan
|
behar
zuen Euskal Herriko Unibertsitatean, baina kasu honetan horretarako ez zegoen jardunbide egokirik aurreikusita. Ulertzekoa da, une batean ekitaldia kolokan geratu zen.
|
|
Euskal kultura jasoa eraiki beharra berretsiko du Miranderekin batera. Euskal kultura jaso bat garatuz integratu
|
behar
du Euskal Herriak Europako kultura handiaren magalean. Ahalegin horretan jarriko du askatasunaren burutzapena bera:
|
2021
|
|
Euskal komunikazio sistema sendo baten premiaz hitz egin digu behin baino gehiagotan Josu Amezagak. Eta bai, euskal liburugintzak eta kulturak ere
|
behar
du euskal komunikazio sistema osasuntsu eta gaurkotu bat gertu, bidelagun eta konplize. Halatsu, euskal komunikazio sistemak ere, bere funtzioa beteko badu, behar du kulturatik elikatu, kultura definitu, iragazi eta zabaldu.
|
|
Ama Birjina Martxoko eguna baino lehen irten zen Rocio Basterra del Valle Iturria argentinarra Viedma herritik. Kukuak bezala, garaiz iritsi
|
behar
zuen Euskal Herrira, eta, erraza izan ez bazen ere, apirilaren 8an Baionako Etxepare Lizeora ekarri zuen Bizi gira... kutxa bira! ekimenaren kutxa.
|
2023
|
|
Lehen kolpe batean baieztapenak badu mamirik. Argi dago, kultura aurreiritziak eraldatzeko, hezkuntza testuinguruek ere indar egin
|
behar
dutela euskal kulturaren inguruko bestelako imajinarioak, praktikak eta ikuspegiak hedatzeko, baita kultura hitzarmen berriak eraikitzeko prozesuetan indar egiteko ere. Baina, antza denez, epe laburrean behintzat, kultura hitzarmen berritu horiek eta hezkuntza hitzarmen berritu horiek ez dira etorriko, ez Eusko Jaurlaritzaren eskutik, ez Nafarroako Gobernuaren eskutik, ez Frantziako hezkuntza sistemaren eskutik.
|