Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 8

2023
‎Konstituzioaren 1, 14 eta 31 artikuluetan ez ezik, berdintasun printzipioa 139.1 artikuluan ere aipatzen da. Horren arabera, espainiar guztiek eskubide eta betebehar berberak izan behar dituzte Estatuko lurraldeko edozein tokitan. Manu horrek benetako esangura ematen dio tributuen arloko berdintasun printzipioari, baina interpretazio arazoak ekar ditzake:
‎Esaterako, 2013ko urriaren 9ko 952/ 2013 Erregelamendua (UE), Europar Batasunaren aduanetako kodea ezarri zuena. Zuzentarauak bete behar ditu estatu kideak emaitzari begira; hortaz, barneko antolamendu juridikoan sartu ahal izateko, Lege bat edo Errege Dekretu bat behar da. Hori bai, zuzentaraua epe zehatz batean sartu behar da Estatuaren antolamenduan, ostera, zuzentaraua aplikagarria izango litzatekeelako.
‎Konstituzioaren 156 artikuluaren ariora, autonomia erkidegoek finantza autonomia izan behar dute Estatuari begira, eurei dagozkien eskumenak garatu eta egikaritzeko. Finantza autonomiaren ondorioz, autonomia erkidegoek euren aurrekontu araubidea eratu, baliabideak egotzi, finantza plana betearazi eta kontrolatu eta tributuak sor ditzakete.
‎" Konstituzioaren 1, 14 eta 31 Artikuluetan ez ezik, berdintasun printzipioa 139.1 artikuluan ere aipatzen da. Horren arabera, espainiar guztiek eskubide eta betebehar berberak izan behar dituzte Estatuko lurraldeko edozein tokitan. Manu horrek benetako esangura ematen dio tributuen arloko berdintasun printzipioari, baina interpretazio arazoak ekar ditzake:
‎Esangura horretan, kontuan izan behar dugu Estatuaren finantza zaintzako organo eskuduna eta lurralde historikoetako finantza zaintzako organo eskudunek finantza zaintzako teknika berdinak erabiltzen dituztela, baina bakoitzak bere eskumeneko araubideari jarraituz. Hau da, kontrol teknikak berdinak izango dira, baina kontrol tekniken bitartez kontrolpeko jardueraren ezaugarriak ezberdinak izango dira.
‎Baina kontuan izan behar dugu Estatuaren lurralde egituraketaren esparruan EAEk eta NFEk Kontzertu eta Hitzarmen Ekonomikoen baitan berezkoa duten udal araubide ekonomiko finantzario propioa mantentzen dutela.
‎Harrigarria da hori adierazi behar izatea, baina horrela egiten du 63.2 artikuluak. Ildo horretatik, aipatu behar dugu Estatuaren edo autonomia erkidegoaren legitimazioaren eta toki erakundearen legitimazioaren eraginak oso ezberdinak direla eta ezberdintasuna legegintza ahalean datza. Toki erakundeek ez dute lege lerruneko araurik egiteko aukera eta erregelamendu lerruneko arauak ematen dituztenean horiek auzitegi arruntetan aurkaratzeko aukera dago.
‎Horrez gain, TAEHren 12 artikuluak malgutasun klausula bat ezartzen du eta, horren arabera, Estatuek TAEHren lehenengo zatiaren 20 ataletatik 10 onartu behar dituzte TAEHren barne egoteko. Hau da, lehenengo hamar artikulu horiek ezartzen dituzten 20 konpromisoetatik 10 bakarrik onartu behar dituzte Estatuek TAEHren baitan sortzen diren egituretan parte hartzeko. Hartutako 10 konpromiso horiekin bakarrik Estatuek toki autonomiaren babesean jardungo dutela uste izango da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia