Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 54

2008
‎liburuak euskal kulturaren azken 40 urteetako zati garrantzitsu bat mugatzen du, argitaratu bezain laster arrakasta eta eragin handia lortu zuena. Lehenengo argitalpena 1963an egin zen, eta hurrengo urteetan 5 edizio berri izan zituen7 Frankismoaren garai ilun haietan zentsura pasatu behar izaten zuten liburuek. Zentsoreak Quousque tandem?!
‎a) enpresako prozesu eta prozeduren egonkortasuna, hots, errutinak bikain betetzea (horrek denbora, irudimena, adimena eta energia aurrezten dituelako), eta b) aldatzeko behar larri eta gorria. Aipatu dilema hori ondotxo ezagutzen du lider arrakastatsu orok, ahal den neurrian eta ahalik ondoen konbinatu nahi eta behar izaten baititu sormena/ berrikuntza, batetik, eta estandarizazioa, bestetik. Edozein produktu saltzea gero eta zailagoa da, baldin eta enpresak ez badauka kalitate-ziurtagiriren bat edo beste.
2009
‎Aditz-hizkuntzetako itzultzaileek, beraz, aditzaren bidez ez, baizik eta beste elementu formal batzuen bidez adierazi behar izaten dute Modua, esaterako adberbioekin edota preposizio-osagaiekin. The Hobbit-en itzulpenen azterketatik ondorioztatu ahal izan denez, ordea, itzulpen askotan Moduari buruzko informazioa galdu egiten da.
‎1 Satelite-hizkuntzek Moduari buruzko informazio askoz ere gehiago adierazten dute aditz-hizkuntzek baino. Izan ere, satelite-hizkuntzek aditzean bertan dute Moduari buruzko informazioa; aditz-hizkuntzek, ordea, aparteko elementu bat gehitu behar izaten diote askotan aditzari Modua adierazteko, eta maiz ez denez beharrezkotzat jotzen Modua zehaztea, informazio hori ez da adierazten.
‎Beraz, zailagoa da langile kopurua txikia den hedabide horietan lan-baldintzak hobetzea eta horien inguruko ardurak aldarrikatzeko espaziorik bilatzea. Ondorioz, lan-baldintza eta soldatei buruzko arazo eta kezkak, besteak beste, ordutegiak, gaixotasun-bajak, amatasun-bajak, kontratuen hobetzea, soldata-igoerak edo oporrei buruzkoak, langile bakoitzak modu indibidualean planteatu behar izaten ditu.
‎Nazioarteko sinbolo zientifikoak diskurtso idatzian erabiltzen dira, eta horrek halabeharrez dakar hizkuntza bakoitzaren diskurtso naturalean integratu beharra. Aldi berean, diskurtso idatziei forma mintzatua esleitzen zaienez, sinboloak deskodetu egin behar izaten dira irakurketarako. Zer esanik ez, era uniboko egokian deskodetu ahal izateko, lehenik eta behin arautu egin behar izaten da izendapena, eta ondoren, arloan arloko zientzialariek buruz ikasi behar izaten dituzte sinboloen izenak.
‎Aldi berean, diskurtso idatziei forma mintzatua esleitzen zaienez, sinboloak deskodetu egin behar izaten dira irakurketarako. Zer esanik ez, era uniboko egokian deskodetu ahal izateko, lehenik eta behin arautu egin behar izaten da izendapena, eta ondoren, arloan arloko zientzialariek buruz ikasi behar izaten dituzte sinboloen izenak.
‎Aldi berean, diskurtso idatziei forma mintzatua esleitzen zaienez, sinboloak deskodetu egin behar izaten dira irakurketarako. Zer esanik ez, era uniboko egokian deskodetu ahal izateko, lehenik eta behin arautu egin behar izaten da izendapena, eta ondoren, arloan arloko zientzialariek buruz ikasi behar izaten dituzte sinboloen izenak.
‎(1) Dinamikaren ikuspegitik, bi pauso bereizi behar dira arazoaren bilakaeran: batetik, jabetza-eskubidearen titularra ordenamendu juridikoaren arabera nor den zehaztu behar izaten da; gero, aurreko arazo hori konponduta izan edo ez, eta ondasuna higiezina bada, berau Jabetza Erregistroan inskribatzeko aukera azter daiteke. Azken batean, bereizten dira:
2010
‎Izan ere, gehienetan, ibilbide nahikoa luzea behar izaten du hedabide batek, edozeinek, publikoak aintzakotzat hartzeko (Basterretxea, 2008: 133).
2011
‎Halaber, eskalen hierarkiaren eta erabaki-gaitasunaren joko horren barruan, ohartarazi behar da tokiko entitateek izaten ohi duten eragiteko gaitasun eskasa; izan ere, haien jarduerak berrantolatu behar izaten dituzte goragoko mailetako planifikazioen baitan. Tokiko gobernuek (halaxe baiezta daiteke, adibidez, tokiko garapenaren. Tokiko Agenda 21?
‎Azkeneko zuzendaria obra solidarioan gogo biziz eta arduraldi osoz lan egin zuen intelektual bakarra zen. El Obrero Vasco-Euzko Langillia argitalpenak etengabe eskatzen zituen lankidetzak, eta Olabarriren arabera, artikulu osagarriak behar izaten zituzten hiru orrialde betetzeko (laugarren orrialdea iragarkiz beteta zegoen). Egilearentzat benetan komikoa litzateke intelektual solidarioez hitz egitea, Errepublikaren aurreko garaian.
‎Ondorioz, gizarteak jarri behar dizkie mugak. Antisozialen lege-hausteen aurrean zigorra aplikatu behar izaten da modu iraunkorrean, ohiko terapiek ez baitute emaitza onik ematen. Edozelan ere, zigorrak erabiltzea baino errefortzu positiboak erabiltzea hobe da nortasun antisozialaren nahastea dutenekin, zigorrekin ikasteko gaitasunik ez baitute.
‎Haurtzarotik agertzen dira antisozialarengan haserreak, gurasoen kontrako jarrera eta beste haurren kontrako erasokortasuna. Jokabide-arazoak dituen haurra sarritan eskolaz aldatu behar izaten dute, baina horrek ez du askotan haren moldaera hoberik ekartzen. Nerabezaroan larritu egiten dira portaera-arazoak:
‎Emakumearen eta bere seme-alaben arreta psikologikoa gori-gorian dagoen beste gai bat da. Tratamendu bateratuak eskasak dira eta bakarkakoak jasotzeko, zenbaitetan, luze itxaron behar izaten dute andreek, Nadiari (Errumania) gertatu zitzaioan bezala. Hiru seme-alaba ditu Nadiak, eta arreta psikologikoa izan arte, urte-erdia itxaron behar izan zuen.
2012
‎burmuinaren alde desberdinetan daude kokatuta eta, hargatik, bataren eta bestearen eredu didaktikoak ere desberdinak dira (eta hala behar dute izan). Ikaste emozionalak aldaketa neurologiko bat eskatzen du, orain arteko ohiturak ahazteko eta egokiagoak diren ohitura berriak errotzeko, ikasi duguna desikas dezakegu?, baina horrek esfortzu handia eta denbora luzea behar izaten ditu. Ahaleginak, ordea, merezi du.
‎Behin helduarora iritsitakoan esfortzu handiagoa eta denbora luzeagoa behar izaten da ikasteko eta jokaerak aldatzeko (batez ere, lehengo jokaerak desikasi eta, haien ordez eta haiekin lehian, berriak ikasi behar izaten direlako). Izan ere, helduaroan ikasteko bi betebehar burutu behar ditugu:
‎Behin helduarora iritsitakoan esfortzu handiagoa eta denbora luzeagoa behar izaten da ikasteko eta jokaerak aldatzeko (batez ere, lehengo jokaerak desikasi eta, haien ordez eta haiekin lehian, berriak ikasi behar izaten direlako). Izan ere, helduaroan ikasteko bi betebehar burutu behar ditugu:
‎Depresioaren nahastea nozitzen duten pertsonek, beraien hobe beharrez, psikologo edo/ eta psikiatraren laguntza behar izaten dute. Laguntzarik jaso ezean, depresioak hilabeteetan edota urteetan irautea ohikoagoa izaten da.
‎Baieztapen hori gehiegizkoa eta faltsua izaten da, ezinezkoa baita pertsona batek eguneko 24 orduz eta egunero emozio bakar bat esperimentatzea. Sentsazio negatibo horiek aldatu nahi badira, emozio desberdinak bereizten eta emozioen intentsitatea neurtzen irakatsi behar izaten zaie, eta, horretarako, emozioen identifikaziorako ariketak eta emozioen intentsitatea neurtzen ikasteko ariketak aurrera eramaten dira beraiekin. Emozioen identifikaziorako ariketen bidez, emozio desberdinak existitzen direla jabetzen dira eta emozio desberdin horiek bata bestetik bereizten ikasten dute.
‎Gertaera baten aurrean pentsatzeko modu desberdinak ditugula argi dago, eta pentsatzeko modu batzuk besteak baino osasuntsuagoak dira. Depresioa pairatzen duten haurrek beren distortsio kognitiboak detektatzen, zalantzan jartzen eta pentsamendu errealista eta positiboagoekin ordezkatzen ikasi behar izaten dute. Adibidez, istripu bat izan ostean eskuko hatzak moztu dizkioten pertsona batek pentsa lezake «gutxienez bizirik nago»horrela bizitzea ez du merezi» eta beste batek«, argi dago lehen pentsaera bigarrena baino positiboagoa dela eta eguneroko bizimoduari aurre egiteko egokitzaileagoa.
‎Berrikuntza eta lurraldeari buruzko azkenaldiko literaturan zabalkunde handiz garatu den beste ekarpen batek networks edo sareen kontzeptuaren gainean eraikitzen du bere analisia8 Sareek ezaguera tazitua bideratzen dute erakundeen barruan zein kanpoan sareen baitako harremanen bidez, eta horregatik behar izaten dute elkarren arteko konfiantza eta elkarrekikotasuna. Zentzu horretan, ikasketa-prozesuak interaktiboak izanagatik, hurbiltasun espazial eta kulturalak lagun dezake ezaguera-prozesuak sortzen eta sustatzen.
‎Prestakuntzari dagokionez, gizonek baino emakume gehiagok dauzkate unibertsitate-ikasketak (Amurrio, Larrinaga, Mateos, 2007a). Datu horiek guztiek argi erakusten dute parte-hartzeak kostu bereizgarriak dituela emakumeentzat eta azkenean partaidetza-praktiken protagonista izatea lortzen dutenek baliabide erantsiak eduki behar izaten dituztela, parte hartzen duten elkarteen barnean nahiz elkarte horien bitartez atzemandako tokiko instituzio parte-hartzaileen barnean.
2013
‎Baina, filmetan, hizkuntza-kodea baliatzen da halaber errotuluetan, bide-seinaleetan, abestietan, prentsako aipuetan, gutun eta oharretan, edo beste edozein motatako idatzietan? Baldin eta argumentuaren ulermenerako ezinbestekoak badira, horiek ere azpidatzien bidez eman behar izaten dira. Eta normalean ez da arazorik egongo hala egiteko.
2014
‎Herritartasuna eta naziotasuna parekatzen saiatu ohi da, gainera, nazio-identitatea herritar guztien artean hedatzeko asmoarekin. Estatuak bere nazio-egitasmoa eguneroko ekintza txikien bidez zabaltzen du, eraginkortasun handiarekin askotan, eta nazionalista gisa agertu beharrik gabe (Billig, 1995); baina Estaturik ez duen nazionalismoak, aitzitik, aldarrikapen-kutsu handiagoa erakutsi behar izaten du. Hori argi geratzen da herritartasunaren kasuan; izan ere, Estatuaren tresna formalik ezean, Estaturik gabeko nazionalismoak aldarrikatzen duen nazioko kide izatea borondate-kontua izan ohi da, Estatuaren kasuan ez bezala.
‎bide politikoak eta arrazionalak erabil ditzake, era horretan, herritarrei nazio batu baten abantailak gogorarazten dizkie gehienetan; edo identitatearekin eta sinboloekin lotutako bideak erabil ditzake, alegia, herritarrak naziokide izatearekin harro senti daitezen ahalegintzen da. Azken horretarako, nazioarekiko eta naziokideekiko leialtasuna eragiteko, herritarrak balio, sinbolo eta tradizio batzuetan gizarteratu behar izaten ditu nazionalismoak (ik. besteak beste, Armstrong, 1982; Connor, 1998; Rocher, 1977; Smith, 2000; Todorov, 2010).
‎Azken horrek, aldiz, estatuaren bitarteko eraginkorrik ezean, beste era batean adierazten ditu mugimenduaren ideiak. Herritarrei helburu duen naziotasuna gogorarazteko «eguneroko» tresnak erabil baditzake ere, bere burua nabarmendu behar izaten du gehienetan estaturik gabeko nazionalismoak, denboran irauteko ez ezik, hazteko helburua ere izaten duenez gero. Nolanahi ere, nazionalismoak bere oinarriak eta helburuak berretsi behar izaten ditu aldi oro.
‎Herritarrei helburu duen naziotasuna gogorarazteko «eguneroko» tresnak erabil baditzake ere, bere burua nabarmendu behar izaten du gehienetan estaturik gabeko nazionalismoak, denboran irauteko ez ezik, hazteko helburua ere izaten duenez gero. Nolanahi ere, nazionalismoak bere oinarriak eta helburuak berretsi behar izaten ditu aldi oro. Bere lurraldeko herritarren atxikimendua ezinbesteko zaio (inplizitua estatu-nazionalismoaren kasuan, eta esplizitua estaturik gabeko nazionalismoarenean), eta atxikimendu hori lortzeko eta denboran iraunarazteko hainbat bidetara jo dezake, gorago aipatu dugun moduan:
2015
‎«Ezinezkoa egiten zen irrati hau aurrera ateratzea laguntzarik gabe; herritarrek zentzu horretan asko ematen dute, edukiaren zati handi bat haiek ematen baitute». Hala ere, herritarren parte-hartzea ez da bat-batekoa, irratikoek «mesedez eskatuz» joan behar izaten baitute haiengana.
‎Xorroxin Irratikoak ahalegintzen dira ordutegia betetzen, nahiz eta ordutegia moldatu behar izaten den, sortzen diren beharren arabera, Josetxo Apezetxeak aipatu duenaren arabera. Ttipi-Ttapako langileek ez dute lan-karga bera izaten urte osoan.
‎Aurreko idazketan, ikuskaritza egin behar izaten zuten ekonomikoki garrantzitsuak ziren fundazioek. Halakotzat hartzen ziren ondoz ondoko bi ekitalditan gutxienez honako inguruabar hauetako bi betetzen zituztenak:
2016
‎Emakume presoentzako zentro gutxiago egotearen eta presondegien antolaketan gizonei lehentasuna ematearen azken adierazle gisa, ezin aipatu gabe utzi emakumeek denbora gehiago behar izaten dutela espetxe batetik bestera lekualdatzeko; horretarako garraio-lineak ere gizonentzat pentsatuta daudelako. Honela azaltzen dute zenbait kartzela-langilek:
‎Horregatik, bihitegiaren arduradunek kontu handia izan behar zuten azaroan maileguak utzi ondoren bihitegian gari-erreserba nahikoa mantentzeko. Gerta zitekeen biltegiko erreserba txikiegia izatea; orduan, noski, udal-bihitegiko arduradunek garia erosi behar izaten zuten. Adibidez, 1792ko kontuetan zera esaten da erosi zituzten 172 gari anegari buruz:
‎Bestetik, gehitu behar da BERRIAk Euskaltzaindiaren esku uzten duen corpus-a. Corpus hori doan uzten badio ere, berez balio bat badauka, eta beste hizkuntzetako akademiek edo unibertsitateek ordaindu behar izaten dute halako corpus baterako. Azkenik, akademiaren erabakien sozializazioari begira,
‎2 Lanordu gehiago eskatzen ditu. Lehenengo aldagaian komentatutako erreparoen ondorioa da bigarren hau; testu formalak ulertzeko eta lantzeko eskolatik kanpo lan gehiago egin behar izaten da hizkuntza arrotza denean.
2017
‎Horrelakoek genero-estereotipoak aldatzeko dauden zailtasunez ohartarazten gaituzte (Heilman, 2001). Hirugarrenik, emakumeek gizonezkoek bizi ez duten kontziliazio eta ordutegien arazoari aurre egin behar izaten baitiote (Martin, 2005). Azkenik, promozio profesionalari begira, gidariak inspektore bilaka daitezkeela aintzat harturik, egun oraindik ez delako emakume bat bera ere erdi-mailako postuetara iritsi.
2019
‎Arestian aipatu bezala, atsolorraren aurretik, haurra bataiatu behar izaten zen, azkar samar normalean, eta amak elizan sartu behar izaten zuen bizkortzen zenean. Behin hori eginda, gehiegi atzeratu gabe atsolorra eskaintzen zuen amak, gutxi gorabehera jaio eta hilabete batera.
‎Arestian aipatu bezala, atsolorraren aurretik, haurra bataiatu behar izaten zen, azkar samar normalean, eta amak elizan sartu behar izaten zuen bizkortzen zenean. Behin hori eginda, gehiegi atzeratu gabe atsolorra eskaintzen zuen amak, gutxi gorabehera jaio eta hilabete batera.
‎Gauzak horrela, askotan ama bera ez zen joaten jaioberriaren bataiora eta familiako edo gertuko emakumeren batek eramaten zuen haurra besoetan. Gizarte oso erlijiosoa izanik, pentsatzen zuten bataiatu gabeko haurra hilez gero, ez zuela lekurik lur santua hartzeko, kanposantuan edo hilerrian, alegia, eta dirudienez etxe kanpoko teilatupean lurperatu behar izaten zen bataiatu gabeko haurraren gorpua. Hori saiheste aldera, komeni zen ahalik eta azkarren bataiatzea haurra.
‎Gizarte Langintza Komunitarioaren inguruan lanean gabiltzanontzat, lurralde jakin batean kokatzen diren gizarte-mugimenduak, elkarteak edo antolatuta dauden eta egunerokotasunean komunitatean (auzoan, herrian...) parte-hartze aktiboa duten herritarrak ezinbestekoak dira. Hori dela-eta, horiek indartsu egotea komenigarria izaten da lan komunitario integral bat egiteko, eta horretarako, maiz, elkarte, ekimen, mugimendu edo artikulatutako edozein taldek bere buruaren inguruko hausnarketa egin behar izaten du.
2020
‎Askok labe partikularrak zituzten etxean, zenbait herritan suteak ekidite aldera argitaratutako araudietan ikusten den moduan, Oñatiko 1477koan10 eta Eskoriatzako 1522koan11 kasu. Etxean izan ezean, emakumeek labe pribatuetara joan behar izaten zuten ogia egostera. Ekonomikoki ondo kokatutakoek neskameak bidaltzen zituzten beren ordez, 1496ko Bilboko udal-ordenantza batek erakusten duen moduan:
‎Euskal landa-eremuan zama feudalek presentzia zabala zuten eta, testuinguru horretan, familiaren horniketaz gain, nekazariek tokiko jaun edo andreari errenta ordaintzeari erreparatu behar izaten zioten. Hartara, emakume nekazariek arlo askotan parte hartu zuten eskulan gisa:
‎Azkenik, akreditaziorako irakaskuntza-programak prestatzen dira. Aipatu behar da ere partehartzaileek prestakuntza-prozesuaren ebidentziak adierazten dituen portafolio akademiko bat osatu behar izaten dutela prozesu guztian zehar (SAE/ HELAZ, 2018).
‎Horrez gain, esperientzia pertsonalean bizi izandakoa erreproduzitzeko joera ere izaten du eta horri guztiari bere zeregin berri guztiak betetzeko beldurra gehituz gero, etengabeko prestakuntzaren beharra ukaezina da. Gainera, prozesu hori bakarrik egin behar izaten dute, inoren jarraipenik jaso gabe, irakasle hasiberriaren egoera are gehiago zailduz (Velaz de Medrano, 2009).
‎Eskola-eremuan ere, beste jardueretan gertatzen den bezala, irakasleek adostasun batera iritsi behar izaten dute ikasleekin irakaskuntza-ikaskuntza prozesuak edo elkarbizitzarako arautegiak ezarri baino lehenago. Adibide ugarik frogatzen dute hori egin ezean gatazkak ugaritu egiten direla irakasle eta ikasleen artean.
2021
‎Batua eta euskalkiari dagokionez, argi ikus daiteke ikasleek hizkuntza-profil ezberdinak dituztela. Alde batetik, Eus-Ele taldekoek euskalkian aritzeko joera dute, ez dira eroso sentitzen euskara batuan eta gainerako gelakideekin elkar ulertu ahal izateko diote gaztelaniara jo behar izaten dutela maiz. Ikasle horiek egokitze-estrategiara jotzen dute, batez ere ikasturte-hasieran, oraindik ikasleen arteko konfiantza-maila txikia denean, eta badakigu egokitze-estrategia oztopo nagusietariko bat dela hizkuntza gutxituen erabileran (Casesnoves-Ferrer eta Mas, 2017).
‎Hizkuntza erabiltzeko, hizkuntzen arteko hautaketa egin behar izaten dugu gizarte elebidun eta eleaniztunetan, hizkuntzen arteko ukipen-egoerako gizarteetan, alegia; eta sarritan, hizkuntza-hautua berdinen artean egiten dela esaten bazaigu ere, eskubidea dugula bata ala bestea aukeratzeko, hizkuntza aukeratzeko askatasun hori, ordea, ez da horrela beti. Praktikan, hiztun-komunitate horien arteko botereharremanek eragiten dute bataren edo bestearen hizkuntza-aukeraketa egitean.
‎Musikaz aparte, aldarrikapen politikarako ere leku ezin hobea zen, oihu klandestinoak eta ikurrinak agertzen ziren maiz. Horretaz gain, jaialdiaren aurretik kantarien letrak aurkeztu behar izaten zituzten, eta askatasuna edo herriari buruzko edozein aipamen debekatzen zuen Informazio eta Turismo Ministerioko ordezkariak.
2022
‎Eta horretarako, bide aproposa juzgatu zen HUHEZIn Txikipedia baliatzea ikaseta irakas-tresna moduan. Hala, Lehen Hezkuntzako irakasle izateko ikasten ari diren ikasleek Txikipedia zer den ikertu eta Matematika atalerako edukiak euskaraz sortu behar izaten dituzte, Txikipediak berak zehazten dituen baldintzak kontuan izanda, betiere: 8 -13 urte bitarteko umeentzako moduko lexiko eta sintaxiarekin egina, euskara garbi eta errazean idatzita, umeen eskola-beharretara moldatua, baina ulergarritasunari garrantzi handia emanez10.
‎Egia da luzaidarrek beti egin izan dituztela erosketak Donibane Garazin. Hala ere, besteak beste, eskolari dagokionez, Lehen Hezkuntzako ikasketak herrian egin ondoan, 27 km-ra dagoen Garraldara joan behar izaten dute DBH egitera, eta 63 km-ra dagoen Iruñera Batxilergoa egitera. Donibane Garazin ere badago ikasketok egiteko aukera, baina frantses hezkuntza-sistemaren barnean.
2023
‎Mendekotasunari eta epe luzeko zainketei lotutako eztabaida eta eraldaketak gailentzen ari dira egungo gizartean. Ondorioz, jendeak hainbat kezka, zailtasun eta kontraesan kudeatu behar izaten ditu egunerokoan. Ikerketa honen helburua da gizartean zahartzaroko mendekotasunari buruzko esanahiak aztertzea, irudikapen sozialen teorian oinarrituta.
‎Maitasuna, sostengua eta epeltasuna sentitzea parte-hartzaileek aipatzen zituzten faktore garrantzitsuak dira, despertsonalizazioak, bakardadeak eta" gauza" balira moduan tratatuak izateak kezkatzen zituzten bitartean. Testuinguru horretan, pertsonek zaintzari buruz zituzten balio moral eta desioekin borrokatu behar izaten zuten, maiz familiarengandik eta zaintzaileengandik espero den konpromisoa eta betebeharra zalantzan jarriz. Hori ondorengo aipuetan adierazten da:
‎Aurrez egindako ikerketek erakutsi bezala, pertsonek tentsioak bizitzen dituzte zaintza-harremanetan, pertsonarteko hurbiltasunean, ahaidetasunean eta elkarrekiko espero den hartu-emanean (Siira et al., 2019; Walsh eta Shutes, 2013). Tentsio eta kontraesan horiek areagotu egiten dira harremanean lotura profesionala, familiarra eta pertsonala aldi berean kudeatu behar izaten denean eta horiek testuinguru emozional gogorretan eta zaintzaile-
‎Genero-rolek eta-estereotipoek lotura estua dute emakume eta gizonen parte-hartzeko desberdintasunarekin, JFKa gizonek menderaturiko ingurunea baita eta genero-rolak direla-eta, emakumeengandik ez da jarrera maskulinoak adieraztea espero (Palascakova eta Palascakova, 2020). Emakume askok JFKa gozamenez praktikatu arren, genero-estereotipoekin loturiko zenbait oztopori aurre egin behar izaten diote, batez ere tradizio maskulinoa duten kiroletan (Alsarve eta Tj^nndal, 2020; Joncheray et al., 2016). Besteak beste, gizonak baino gutxiago direla hautematea, objektibizatuak eta sexualizatuak izatea edo maskulinotzat jotzen diren agresibitatea eta indarkeria bezalako jarrerak hartuz gero maskulino eta ez-heterosexual jotzen dira, baztertuak izateko eta ikusezin bihurtzeko aukerak handituz (Smart et al., 2021).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia