2001
|
|
Zer egin
|
behar du
kontsumitzaileak gai esoterikoen eta mirarizko produktuen arrakasta handiaren aurrean?
|
|
...ulako, hain zuzen ere, elikagaien bidezko toxiinfekzioa harrapatzeko aukera ahalik eta ñimiñoena izan dadin lagungarri izango dituen estrategiei (hala nola sukaldean baliatu behar dituen lanabes eta tresnak behar bezain garbi egon behar direla edo elikagaien kontserbazioan hotz-katea inola ere eteterik ez dagoela, adibidez) eta irensten dituen elikagaiei buruzko informazio egiati eta argia eduki
|
behar du
kontsumitzaileak eskura.
|
2002
|
|
Irteeran agertu ezean, bidaiaren zenbateko osoa ordaindu
|
behar du
kontsumitzaile edo erabiltzaileak eta ordaindu gabe dauden kopuruak ere ordaindu beharko ditu, alde biek besterik adostu ezean.
|
|
Europako araua Espainiako sistemara egokitu da, joan den urriaren 11n produktu biozidak bereziki nekazaritzakoak ez diren plagizidak erregistratu, baimendu eta merkaturatzeko ebaluazio-prozesua arautzen duen Errege Dekretua onartu ondoren. Espainiako egoera Higienizazio-ekintza ororen helburu nagusia izan
|
behar du
kontsumitzaileak nahi edo behar duena betetzeko gai den produktua ematea. Horretarako, aldez aurretik, informazio egokia beharko da produktua behar bezala aplikatzeko eta produktuaren kalitate ona izateko, bai eta produktuak eta industrialak garbitzeko eta desinfektatzeko produktuak merkaturatzen diren herrialde edo eskualde bakoitzaren idiosinkrasiara egokitzeko ere.
|
2005
|
|
Elikagaiei buruzko publizitateak gero eta kontrol zorrotzagoa
|
behar du
kontsumitzaileen osasuna babesteko, batez ere haurrena. Hala ere, oraingoz autorregulazioaren bidea hautatu da, elikagaien industriak egoera kontrolatzeko gai dela froga dezan.
|
2007
|
|
Merkatu bakarraren onuradun izan
|
behar du
kontsumitzaileak, tratu hobea hartu behar du
|
|
Merkatu bakarraren onuradun izan
|
behar du
kontsumitzaileak, tratu hobea hartu behar du
|
|
kontsumoak berebiziko garrantzia du egun, familien zorpetze-maila biziki handia baita.Jendeak askotan ez daki nolako konpromisoak hartzen ari den eta egiaz zer egiten ari den, kontsumorako kreditu bat kontratatzean.Hori ez da ona.Nola ikusten duzu kontsumitzaileen elkarteen betekizuna 27en Europar Batasunean. Espainian, bereziki, erakunde arras indartsuak dituztela uste dut.Horietako batzuen arduradunekin bilerak izan ditut eta horrelaxe erakutsi didate.Zorionak eman behar dizkiet elkarte horien jarduera onagatik eta, bidez batez, Osasun Ministerioa betetzen ari den rolagatik.Bide onetik omen doaz, horixe da arrakasta biltzeko forma egokiena.Kontsumo politika ez da uharte bat, ez dugu isolaturik kontsideratu behar.Alor hauetan gobernuekin elkar hartuta aritzeak garrantzi handia du.Merkatu bakarreko abantailen onuradun gertatzen asmatu al du kontsumitzaileak. Ez dut uste baiezko biribila izan daitekeenik erantzuna.Argiak eta itzalak ditugu hor ere.Zifrek ederki erakusten dute europar kontsumitzailea ez dela finantza-zerbitzuen onuradun mugen gainetik.Europar kontsumitzaileen %1ek bakarrik dauzkate horrelako zerbitzuak eskura.Internet bidezko erosketak ere hutsaren hurrengo dira oraingoz.Sareak eskaintzen dizkigun aukerak alferrik galtzen ari gara.Interes orokorreko zerbitzuak liberalizatu badira ere, ondasun eta zerbitzuen enpresaz aldatzea asko kostatzen zaio kontsumitzaileari.Tramiteak konplexuak dira eta hobekuntzak ez dira biziki nabarmenak.Horrez gainera, erreklamazioak-telefonia alorrean, adibidez-ugaldu egin dira.Nolako neurri politikoak hartuko ditu Zuzendaritza horrek egoera hau hobetzeko. Egun bertan, elkarren arteko operagarritasun eta telefonia kontuak lantzen ari dira.Roaming eta antzeko gaietan, adibidez, kontsumitzailea hobeki babestuko duen legeria berria prestatzen ari gara.Oraintxe bertan enpresa batzuk sekulako etekinak erdiesten ari dira kontsumitzaileari kobratzen dizkioten tarifa handiei (handiegiei, zenbaitetan) esker.Adiera horretan kontsumitzailea hobeki babestuko duen araua sortu beharra dago.Kontsumitzailea babesteari dagokionez, bederen, Europar Batasunaren errealitatea ez da, inondik ere, harmonikoa.Nolako arazoak dakartzate batetik besterako alde horiek. Kontsumitzailea babesteko politika komuna gorpuzteko nolako pausuak egin behar dira. Batetik, informazioa trukatzeko sistema komunitarioetan eskarmentu handia dugu: ...aplika daitezen lortzeak garrantzi handia du.Lehen-lehenik, Interneten bidez produktu edo zerbitzu bat erosten duenean, adibidez, garrantzitsua da kontsumitzaileak nolako eskubideak gauza ditzakeen ezagutzea.Erositakoa itzultzeko eskubidea ote duen, emaniko dirua berreskuratuko duen, noiz itzuliko zaion... jakin behar du.Merkataritza elektronikoa darabilenean ere nolako eskubideak dauzkan ezagutu
|
behar du
kontsumitzaileak, oso inportantea da hori.Kontsumitzaileentzako Europako Zentroak, hain zuzen, horretarako daude hor: kontsumitzailea aholkatu eta informatzeko, alegia.Nolako neurriak aplikatzen dira egun elikagai seguruak eskuratzeko. Elikagaien eta animalientzako pentsuen kontrola beste norbaiten ardurakoak dira, ez dira nireak, baina, nolanahi ere, produktu arriskutsuen gaineko informazioa zabaltzeko eta elikagaiez azkar ohartarazteko sistema partekatu bat ere badugu.Horrelako sistemek funtzionatzeak garrantzi handia du, estatu kideen arteko elkarlana susta dadin.Horrez gainera, elikagaiei buruzko informazioa nola transmititu beharko genukeen oraindik ari gara aztertzen.Produktuen etiketan nolako datuak agertu behar diren erabaki behar dugu:
|
|
Kontsensu sozialaren aldaketa horren eragilea izan
|
behar du
kontsumitzaileak.
|
2009
|
|
Enpresak edo teknikariak uko egingo balio dokumentu hori aurkezteari, Polizia etxera joan eta salaketa jarri
|
behar du
kontsumitzaileak.
|
|
Esan behar da deskribatutako datuak eta interpretazioak analisia egin zen uneari dagozkiola eta indarraldi mugatua dutela. Horregatik, molde-ogien nutrizio-etiketa berrikusi
|
behar du
kontsumitzaileak, eta erantsitako sodio-/ gatz-edukia egiaztatu. Hau da, gramo bat gatz (sodio kloruroa) %40koa da.
|
|
kontsumitzaileak kontsumo-harremanetan euskara edo gaztelania erabiltzeko duen eskubidea, baina kontsumitzaileak eskubide hori izateak ez du esan nahi establezimendua behartuta dagoenik kontsumitzaileak aukeraturiko hizkuntza erabiltzera. Establezimenduak bermatu
|
behar du
kontsumitzailea, edozein delarik honek aukeraturiko hizkuntza ofiziala, artatu egingo duela, hori da berari dagokion betebeharra; baina berak aukeratu dezake, kontsumitzailea artatzerakoan, erabiliko duen hizkuntza, kontsumitzaileak darabilena edozein delarik ere.
|
|
Erraza da hizkuntza kontuetan katramila sortzea, baina, adostasunak edo desadostasunak gorabehera, gezurretan ibili nahi ez duen orok onartu eta aitortu
|
behar du
kontsumitzaileen hizkuntza-eskubideei buruzko Euskadiko araubideak ez duela inor behartzen esparru pribatuan gogoz kontra euskaraz hitz egitera. Behartu, ez du inor behartzen; araudiak bermatzen duena da zenbait enpresak eta establezimenduk ezin izango dutela eragotzi kontsumitzaileek euskara erabiltzea, eta, euskara erabilita ere, artatuak izango direla.
|
2010
|
|
Mikro-CSP teknologiak eraikin baten energia-beharren %40 bete lezake. Erronka nagusiei dagokienez, oraindik heldugabea den teknologia da, eta garapen handiagoa
|
behar du
kontsumitzaileengana zabal dadin. Sistema horren bultzatzaile nagusietako batek, Sopogy enpresako zuzendari Darren Kimurak, adierazi du gutxienez bost urte beharko direla mikro-CSP teknologia eraikinetan erabiltzeko.
|
2011
|
|
Enpresa banatzaileak edo merkaturatzaileak kontrolatu
|
behar du
kontsumitzaileak eskatzen duen potentzia kontratatukoa baino handiagoa ez izatea. Potentzia kontrolatzeko etengailuak, maximetroak edo ebakidura automatikoko bestelako aparatu batzuk erabiltzen dira potentzia kontrolatzeko.
|
|
Banku bateko epe finko batek %2 eman diezazuke. Zer egin
|
behar du
kontsumitzaileak hiriko eguzki-baratze batean inbertitzeko? “Pilotakada eman ahal izan genuen, baina ez genuen egin” Gurekin harremanetan jarri ondoren, guztiaz arduratzen gara.
|
2012
|
|
Informazioaren isiltzeak egokia izan
|
behar du
kontsumitzaileen jokaera ekonomikoan eragiteko eta, bereziki, haiek erabaki ekonomikoak hartzera bultzarazteko, informazioa izanda, ez lituzketenak hartuko. Horrela, printzipioz, beharrezko informazioaren isiltze hutsak ez dakar per se merkataritza-jarduera desleial baten izatea, edo, hitz zehatzagoetan, engainuzko publizitate baten izatea.
|
|
egunean bi kilo sortzen dira, eta horietatik erdiak bilgarriak eta bilgarriak dira, Ekologistak Martxan taldearen arabera. Hori dela eta, hiru erreen praktika ekologikoak are gehiago presente egon
|
behar du
kontsumitzaileen artean: gure benetako beharrei egokitutako kontsumoa egin behar da, gehiegi paketatutako produktuak baztertu (murriztu), erabili eta bota (murriztu) eta bizitza baliagarria luzatu, eta hondakinak modu egokian birziklatu.
|
2013
|
|
Zenbaitetan, jogurt horiei azukreak eransten dizkiete, eta hori ere kontuan hartu
|
behar du
kontsumitzaileak, zeren, azkenerako, gerta bailiteke jogurt natural batek adina kaloria ematea.
|
2015
|
|
" Gozatu ezazu! Kontsumitu nahi beste!" Modernitateko gizartea ekoizleena bazen, langileena, egungoa kontsumitzaileena da; sistemak behartzen du, subjektu orok izan
|
behar du
kontsumitzaile. Dagoeneko txiroenek ere amaitu dute kiribil kontsumitzaile horretan galdurik —ia jateko dirurik ez dutenen artean erraz topa daiteke arropa gehiegi edo kotxe bat baino gehiago dituztenak, bestelako katxibatxe antzuen artean—; jada ez da aberatsen pribilejioa.
|
2016
|
|
Kontsumitzaileak gero eta kontzientziatuago daude, eta prest daude energia-errendimendu handiagoaren prezioa ordaintzeko, baldin eta informazio eta aholku egokia badute, Europako inkestek adierazten duten bezala. Behar bezala erabiltzen ez bada, Ecodesen adituak azpimarratu
|
behar du
kontsumitzaileak eskubidea duela, legez, establezimenduaren arduradunari eskatzeko eta, edozein aitzakia jartzen badu, idatziz erreklamatzeko. Etxetresna elektriko eraginkorrak zenbat aurrezten duen Etiketa energetikoak kontsumitzaileari eta ingurumenari mesede egiten die.
|
2020
|
|
Produktu horien zati handi batek alarma-egoeraren hasieratik merkaturik izan ez duenez, adierazitako erorketa zuhurtziaz hartu behar da. Prezioak jaisteak egoera positiboa izan
|
behar du
kontsumitzailearentzat, ala ez. Ohiko egoeretan, KPIaren beherakada iragankorra eskaintza-edo eskari-faktoreek eragin dezakete.
|