2001
|
|
Sistema, berriz, ezagutza ezberdinak ideia baten menpean bateratzea da. Bateratze teknikoa lortzen da esperientziari jarraitzen bazaio eta arkitektonikoa ideia
|
bati
jarraitzen bazaio. Egitatean, ordea, bigarrena lehenaren gainean eraikitzen da.
|
|
Adibidez, nire adimenak ikus ditzake gizaki batzuk bizidun baten geneak aldatzen, ikusgai dagoen ekintza horren programa zehatz
|
bati
jarraituz tresna askoren bitartez, helburu batzuen bila. Horiek denak fisikoki —datu gisa— bereganatzen ditu gizaki behatzailearen adimenak:
|
2004
|
|
Orain arte esandakoan argi geratu da Nire buruaren eta Jainkoaren tankerako ideiei dagokienean argitasunik eman nahi bada, sentimenezko bidea erabat antzua gertatuko dela. Dena dela, lehen inpresio
|
bati
jarraituz esan daiteke zailagoa egiten dela sentimenezko bide hori erabat baztertzea materialtasunaren ezagutzari dagokionean, ezin baita ukatu mundu fisikoarekin dagoen uztardura sentigarria. Eta ematen du, gainera, argitasun eta bereizitasunaren arau nagusia kontraesanean egon daitekeela senak mundu fisikoari buruz ematen duen inpresioarekin, eta ezinezkoa gerta daitekeela halako arau bat materiaren ezagupenari aplikatzea.
|
|
ba al da antzik nire sentipenaren eta horren jatorriaren artean?; eztarri lehorraren eta edateko gogoaren artean?; mina sortzen duen gauzaren eta min horrek gure barruan sorrarazten duen tristuraren eta oinazearen artean? Zergatik delako sentipen
|
bati
jarraitzen dio arimaren tristurak edo beste bati alaitasunak eta pozak. Are gehiago, zergatik nire bizipozerako izan daitekeena izango da beste baten barruan, edo neuregan beste une batean, malenkoniaren edo ezkortasunaren pizgarria?; urrutitik biribila ematen duenak gertutik karratua ematen du, handiak gero txikia, alaigarriak tristea...; eta ametsetara etorrita, iratzarrita nagoenean kolore batez agertzen zaidana beste batez iziotuko da nire ametsean, pertsona baten irudia beste baten izenean agertuko da...
|
|
Bidaiatzeari ekin bai, baina ez noraezean ibiliz, ez ahal iritzira hona edo hara joz, baizik eta egitasmo
|
bati
jarraitzeko erabaki sendoaz. Hor dugu, bada, Descartes bere segurtasunak eta erosotasunak atzean utzita eta bidaiariaren artegatasuna eta sosegurik eza bere gain hartuta sustrai sakonagoen eta sendoagoen bila, bide berriak urratzen hasteko gertu eta asmo garbiak daramatzala buruan.
|
|
Arrazoimena ez litzateke gizarte eta kultur ingurunearekin harreman dinamiko batean eraikitzen den zerbait izango, gehiago izango litzateke gizakioi aurrez emandako ahalmen baten berezko garapena, erabatekoa eta aldaezina. Hau ulertzeko kontuan izan behar da berarentzat pentsamendua eta giza egitura razionalak hizkuntzaren aurrekoak direla, eta horregatik bere egiara heltzeko ez dela beharrezkoa izango elkarrizketa prozedura
|
bati
jarraitzea, bakarrizketa nahikoa izango da-eta arrazoimenera eta egiara heltzeko. Berdin da, beraz, zein hizkuntzatan dihardugun, latinera, behe bretoiera, frantsesa..., guztien aurretik pentsamendua legoke.
|
2005
|
|
" hizkuntza berri orori, gehiago edo gutxiago, batek edo besteak duen mundua ikusteko eta baita hizkuntza ulertzeko era propioa gainezartzen zaio" 143 Zentzu batean bederen saihestezina da hau, ze, bestelako gauzetan gertatzen den bezalaxe, gizabanako bakoitzak bere erara eskuratzen du hizkuntza arrotz bat, hau da, ez da hutsetik hasten baizik eta egoera historiko konkretu batetik. Gizakiaren ikas irakas prozesuak, orokorrean, ez dio inoiz" tabula rasa" moduko eskema
|
bati
jarraitzen eta, honen haritik, hizkuntzen jabetzea halaber gehiago da ikuspuntu jakin batetik abiatutako" espontaneitate aktibo" baten emaitza," errezeptibitate pasibo" baten ondorioa baino. Antzeko zerbait gertatzen da, ere, gizabanakoak bere lehen hizkuntza ikasten duenean:
|
2009
|
|
Genealogiak, bada, jakinduriaren xehetasuna eskatzen du, pilaturiko material kopuru handiak, pazientzia. Bere" monumentu erraldoiak" 1 ez ditu" hanka sartze onuragarri handika" eraiki behar," metodo hertsi
|
bati
jarraituz ezarritako itxurarik ere ez duten egi txikiekin" baizik2 Hitz batez, erudizioan tematze neurritsu bat eskatzen du. Genealogia ez zaio historiari kontrajartzen, filosofoaren ikuspegi buruzut eta sakona jakintsuaren sator begiradari kontrajartzen ez zaion bezala; aitzitik, genealogiak esanahi idealen eta teleologia zehaztugabeen hedatze metahistorikoari egiten dio aurre.
|