2001
|
|
Erran nezake 20/ 20ko nota emango niokeela bere betekizunean. Ikasi dut nire anaia maitatzen eta orduz geroztik (aldaketaren nondik norakoak ulertzen ez badituzte ere) ez dugu urrats bat egiten
|
bata
bestea gabe.
|
2005
|
|
–Hala ere, hobeto horrela, ezta? –Mireiak– Beti pentsatu dut ezin direla
|
bata
bestea gabe bizi: ying eta yang.
|
2007
|
|
Laukian agertzen diren hiru lerroen arteko erlazioa ezinbestekoa da bizitzarako: ezagutza, sentipena eta ekimena guztiz bat datoz (denboran ez bada ekimenean),
|
bata
besteak gabe ezin baita izan. Errekurrenteak dira, gainera prozesuarenespiralean, taladro gisa aurrera egiten dutelarik.
|
|
Urte horietan bizitzen den ingurunea betirako markatzen duenaizaten baita. Anglosaxoien artean hain entzutetsua den nature versus cultureeztabaida, jakina da ez dela
|
bata
bestea gabe moldatzen ahal. Elkarren beharra duteeta elkar baldintzatzen duten txanpon bereko bi aldeak dira.
|
|
Aurkia eta ifrentzua. Ezin da
|
bata
bestea gabe ulertu. Biak behar dira mugimenduaren iraupen eta progresioan.
|
2008
|
|
Lurraren historia biziari lotuta dago. Lurraren historiaz hitz egitea biziaren historiaz hitz egitea da; ezin dira
|
bata
bestea gabe ulertu. Bizia sortu da, eta, are gehiago, bizitzeko egokitu egin dugu Lurra.
|
2009
|
|
Haurtzarotik hala ohituak gara: guretzat galdera edo pentsamendu eremu diferenteok, ez bakarrik
|
bata
bestea gabe guztiz egon daitezke, ezpada askotan batak bestearen interesa ito egiten dute. (Islamismoan, esaterako, gure konpartimendaketa mental hori ez dago eta ezin dute ulertu?
|
|
Honekin batera, Euskal Herriaren eskubideen alde diharduten eragile ezberdinek ere ozen aldarrikatu lukete euskaraz biziko litzatekeen herria dutela helburu. Herria eta hizkuntza,
|
bata
bestea gabe ezer ez direla alegia, eta bat bezala bizi eta eraiki behar ditugula.
|
|
Honekin batera, Euskal Herriaren eskubideen alde diharduten eragile ezberdinek ere ozen aldarrikatu lukete euskaraz biziko litzatekeen herria dutela helburu. Herria eta hizkuntza,
|
bata
bestea gabe ezer ez direla alegia, eta bat bezala bizi eta eraiki behar ditugula.
|
2010
|
|
aipuen inguruan> mamitzen den mintza-praktika baita. Ez da gehiegi esatea erakusaldidiskurtsoa aipatze genero> bat dela, eta ezin dela
|
bata
bestea gabe ulertu.
|
|
Hizkuntza komunitateen araberako gizadiaren banaketa, bada, ama hizkuntzen espresioan dago ziurtatua. Bi gertaera nagusi horiek —ama hizkuntza eta hizkuntza komunitatea — egiaz dira osotasun bat, ze
|
bata
bestea gabe pentsaezina da. Eta horrek ondorio argi bat du:
|
2011
|
|
Auzia ez da, ez, ulertzen samurra: bi anaiak beti elkarrekin behar duten horietakoak omen ziren txikitan, baita koskortutakoan ere?, eta, garai batean, zaila omen zen oso
|
bata
bestea gabe irudikatzea herrian. Gauzak gero okertu egin ziren, agidanez, eta batak bide bat hartu bazuen, besteak juxtu kontrakotik jo zuen:
|
|
Soto eta Zeberioren izenak betirako elkarren ondoan geratu diren arren, (sekula ez Zeberio eta Soto, beti Soto eta Zeberio), eta elkarren ondoan ikustera hain ohiturik
|
bata
bestea gabe pentsaezin zaizkigun arren, egia osoa aitortzera, oso ezberdinak ziren biak. Ofizio, giro eta bizimolde bereizia eramango lukete 80etako hamarkada borborkarian ez beste edozein garaitan edo munduko beste edozein lekutan jaio izatera, eta hegazkin batean elkarren ondoan tokatuz gero –ez zuten inoiz hegaldirik hartu, aukera hori izan gabe hil zituzten– nekez izango zuten ziurrenik batak besteari zer esanik, kortesiazko lehen bi minutuez haraindi.
|
2012
|
|
Jakina da, ordea, nazio eraikuntza, herri edo demos eraikuntza eta state edoestatu eraikuntza batera kudeatu behar direla, hirurak
|
bata
bestea gabe hankamotzgeratzen direla. Ordea, hanka bat motz geratu denean, boluntarismoaren defentsapremiazkoa ikusten dugu.
|
|
Bigarren zatian ontologia ez den horri buruz dihardu; zehatzago esateko, zati horri izaera guztiz ezberdina esleitzen dioten subjektu, gertaera eta egia kontzeptuak hedatzen dira. Nolanahi ere, bi zatiak barru barrutik elkarri lotuta daudenez, ezinezkoa da
|
bata
bestea gabe ulertzea; osagarriak dira, eta jarraian azaltzen saiatuko garen" sistema" bat osatzen dute biek. Badiouk berak Logiques des mondes liburuaren sarreran onartu zuen moduan, harrigarria da aipatutako banaketa horren eta Hegelek bere sistema filosofikoan funtsatutakoaren artean dagoen antzekotasuna.
|
2013
|
|
Dagoeneko nik hortz batzuk faltan izango nitinan, eta hi ere zimurtzen hasia izango hintzen. Ordurako ohituta geundenan
|
bata
bestea gabe bizitzen, nahiz eta Faisanen uhartearen bi aldeetan elkartzen gintunan lehendabiziko egunetan hori ez zela sekula gertatuko sinetsi nahi geninan. Hik ez huan utziko mediku uruguaitarra, alabak, akaso dagoeneko ez hintzen Euskal Herrian bizitzeko gai ere.
|
2014
|
|
biak bi maila edo bi errealitate arras diferenteri begirako kontuak direlako; arrazarena kontzeptu natural/ zoologikoa da, herria/ nazioarena kontzeptu espiritual/ historikoa. Arraza (odola, natura) eta nazioa (historia, espiritua), azpian lurra eta gainean itsasoa bezalatsu, errealitatearen bi maila diferente dira, bata bestearekin zerikusi gabekoak,
|
bata
bestea gabe ematen ez badira ere1495 Bigarren erantzuna historiko enpirikoa da: Alemanian, esate baterako, zalantza gabe asko etorki alemanekoak dira, eta beste asko, ez (jatorri eslabiarrekoa, zelta, etab.); eta euren artean ezin dute bereizi zein bai eta zein ez.
|
|
Katuaren eta saguaren lasterketa jokoaz nekatuta zaudete. Ezin duzue denbora luzez
|
bata
bestea gabe egon, baina elkarrekin iraun ere ez. Egoerari bukaera emateko, zuen harremana etetea erabaki duzue, ez behin, ezta bitan ere... gehiagotan.
|
|
Gizarte katalanean modu hegemonikoan osatu den diskurtso subiranista hori ulertu ahal izateko, normala den bezala, hainbat eta hainbat faktoreri erreparatu behar zaie, eta seguru asko,
|
bata
besteak gabe ala elkarreragin hori gabe, ez zen lortuko orain dela lauzpabost urte gertatu den subiranismoranzko joera hori.
|
|
Libertimendu eta toberaren arteko diferentzia egitean, saiatu nintzen erakustera dena forma istorio dela eta maila sinbolikora heltzean dela gauza jasangarri bilakatzen, hots eskarniotik antzerkira iragaitean. Eztabaida hori, forma eta funtsaren artekoa, edozein ekoizpen artistikoan dago, eta
|
bata
bestea gabe porrota segurua da. Testu hori idazterakoan nardatua nintzen:
|
2015
|
|
Diskurtso demokratiko arruntean, askotan identitate indibidual pertsonala eta identitate Nazio Estatala besterik ez ezagutu guran, identitate pertsonalaren uko totalitariotzat belzten da identitate kolektibo herri nazionala. Azkeneko bion artean ez dagoela kontraesanik, baizik ere biok ezin direla
|
bata
bestea gabe eman, kontrastatzen du Sarrionandiak.
|
|
Egiten duzun horretan sinestea eta egiten duzuna gustatzea ez dira beti bat. Gerta liteke
|
bata
bestea gabe, eta gerta liteke bestea bata gabe.
|
2017
|
|
Gure historia beti lotua izan da bi subjektu horiei, Nafarroa eta Gipuzkoa arteko ibiari eta Aralarri. Eta,
|
bata
bestea gabe posible izan ez denez gero, azken boladan zenbait «diskurtso» entzuteak zur eta lur utzi nau.Pertsonen, familien, abeltzainen testigantzak entzun eta aurpegia jartzeko aukera dut, gehienak ezagutzen ditudalako; neure buruari galdetzen diot zerk bultza ote ditzakeen zenbait pertsona, hain era friboloan, oinarrizkoa den eskubide baten urraketaz hitz egitera?... Lan istripuez, umeekin dituzten arazoez, eta abar.
|
|
Eta Bestea, zeinagatik ni hori datorkidan, ez da ez ezagutza ez kategoria, baizik eta askatasun arrotz baten presentziaren egitatea. Azken buruan, bat egiten dute nire deserrotzeak eta Bestearen askatasuna sortzeak, batera baino ezin ditut sentitu eta bizi,
|
bata
bestea gabe ulertzen ere alferrik saiatuko naiz. Bestearen auzia saihestezina da eta bete betean harrapatzen nau.
|
2018
|
|
Entzulea bietako zeinekin identifikatzen den, hura eskuragarriago edukitzeko. Halere, talde bezala garbi dugu Ilhunbean esanak eta Ilhunbean eginak abestiak ez direla osoak izango
|
bata
bestea gabe.
|
2019
|
|
Bestalde, prozesu hau erakusteko bi dira erabiltzen dituen tresnak: alde batetik gai nagusia amodioan oinarritu (amodioa eta gorrotoa, askotan amodioaz soilik hitz egiten bada ere, gorrotoa amodioaren beste alderdia da,
|
bata
bestea gabe ezin ulertu dezakeguna), eta bestetik gauza hauetaz hitz egiteko orduan umorea erabili, baina ez umore nabari edo erraza, baizik eta oraindik zailagoa den ironia, lehenengoz bere burua komikotasunean murgilduz, eta gero liburuaren pertsonaia nagusia irrigarri bihurtuz.
|
|
Lehenago geratuak izango dira, beti egin ohi duten bezala. Umetatik doaz batera leku guztietara, haien gurasoak lagunak ziren eurak jaiotzerako, ia ezin da
|
bata
bestea gabe ulertu. Batera ikasi zuten Haur Hezkuntza, kuadrilla bereko mutil lagunak zituzten institutu garaitik?
|
|
Herri ekimenek, pertsonekin osatuta dauden unetik, gauza hauek guztiak kontuan edukitzea eta praktikara eramatea ezinbesteko bihurtzen da, elkarren artean harreman osasuntsu bat egon dadin, lanaren banaketa egokia izan dadin eta gauzatzen diren prozesu zein ekimenek benetako fruituak eman ditzaten. Hau guztia ere politikoa delako aldarria egin behar da, ezin baita
|
bata
bestea gabe ulertu edo aurrera eraman.
|
2020
|
|
Beharbada jendeak ez zuen benetan sinetsi ordura arte, edo, bestela, oraindik lilura morbido bat geratzen zen behin eskandalagarria izan zen gauza harekiko. Beharbada ikusmina besterik ez zuten, zenbait urtetan
|
bata
bestea gabe bizi ezin izan bide ziren bi pertsonaren arteko kimika ikusteko. Mariannek onartu behar izan zuen berak ere seguru asko begiratuko zukeela.
|
|
Ez bata ez bestea ez genituzke baztertu behar, ez arrazoia, ez gorputza;
|
bata
bestea gabe ezer ez baitira. Izatea gorputza da, gorputzean gertatzen da; pentsamendua ere gorputzaren baitan dago, pentsatu gorputzak pentsatzen baitu.
|
2021
|
|
zer da haurtzaroa?, zer da heldutasuna? Bi galderak lotuta daude, noski, ezin dira
|
bata
bestea gabe ulertu. Horregatik, heldua izateko gogoa desagertzen bada, horrek haurtzaroaren amaiera ekarriko du.
|
2022
|
|
Allande Socarros adiskidea gogoan izatea eskatzen dit nire buruak; aldiz, haren figurak ezinbestean narama Zuberoako herrialde euskaldunera. Hona, bada, lehen lehena eta hasierako egiaztapena,
|
bata
bestea gabe ezin ulertzekoak baitira nire barnean.
|
|
Dei diezaiogun Txingudi. Nik neuk ez ditut ulertzen, ezin,
|
bata
besteak gabe, zera bereko auzo bailiran, nahi bada bat gehiago logela, bestea bizigarri, laketoki hirugarrena, trukagarriak izanik hirurak ere. Batetik bestera naturaltasun osoz ibil naiteke âazalaren koloreak laguntzen dit, egia daâ.
|
2023
|
|
Pandemia bat bizi izan dugu, zientziak esan digu horren jatorria biodibertsitatearen galera dela eta ahaztu egin dugu, ez dugu horrekin ezer jakin nahi. Baina klima krisia biodibertsitatearen galerarekin oso lotuta dago, biak batera doaz, ezin dira
|
bata
bestea gabe ulertu. Horregatik, klima larrialdiaren aterabideak ezin du izan biodibertsitatearen galera, eta energia sorkuntza ezin da garatu natur kontserbazioari bizkar emanda.
|
|
Galiren bizitza eta saharar herriaren borrokarena paraleloan doaz. Ezin dira
|
bata
bestea gabe ulertu. Fronte Polisarioaren sortzaileetako bat izan zen, lehenengo idazkari nagusia, eta diplomazian bezainbeste aritu da gudu zelaian, frontean.
|
|
Galiren bizitza eta saharar herriaren borrokarena paraleloan doaz. Ezin dira
|
bata
bestea gabe ulertu. Fronte Polisarioaren sortzaileetako bat izan zen, lehenengo idazkari nagusia, eta diplomazian bezainbeste gudu zelaian aritutakoa da, frontean.
|
|
Liburu hau gure jakintza eta esperientzia pertsonaletik jaioa den arren, atal bakoitzean azken ikerketa, datu, estatistika eta azterketetan zein esperientzia handiko adituen esanetan oinarritu eta justifikatu da, bai eta nerabe zein buru gaixotasunak bizi dituzten pertsonen testigantzetan eta erabilitako erreminta edo estrategia praktikoetan ere. Hau da, ebidentzia zientifikoa, ezagutza profesionala, esperientzia pertsonalak eta tresna praktikoak plazaratu nahi izan ditugu; gure iritziz, horiek guztiak aintzat hartzea delako gaia benetan ulertu ahal izateko eta sendotasunez erantzuteko bidea;
|
bata
bestea gabe, motz gelditu ohi da gure aburuz. Hala ere, gauza bat argi utzi nahi dugu:
|
|
González Pueyok adierazten duen bezala: " Horietatik guztietatik ondorioztatzen da printzipio horien arteko halako elkarrekintza dagoela, non ezin den
|
bata
bestea gabe ulertu. Autonomia printzipioak finantza nahikotasunaren gauzatze materialari laguntzen dio; izan ere, nahikotasun hori, hein handi batean, toki korporazioek beren ogasunak gobernatzeko duten ahalmenaren erabileraren araberakoa da, eta, bereziki, muga jakin batzuen barruan beren baliabide propioen betetze maila zehazteko duten gaitasunaren araberakoa.
|