2004
|
|
Aipatu kasazio hori ezin da gure gizartean gauzatu; gainera, hori ez da beharrezkoa, ezta egokia ere, justiziaren zentzuzko irizpideekin
|
bat
ez datorrelako, oraindik justiziapekoaren eskubide eta interes legitimoak ebazteke dituen auzigaia hiru jurisdikzio prozedura maila desberdinetatik igaro ahal izatea, nahiz eta prozedura horietatik azkena kasazio prozedura mugatu eta berezia izan. Espainiako tradizio historikoari ezdua kasazioaren eginkizun nomofilaktikoa edozein epaitara edota edozein ara dagokio, eta ez da Konstituzioaren aginzo nahiz gaitara hedatzea.
|
|
«Kasazio interesa» modu objektiboan itxuratzeak segurtasun juridiko handiagoa dakarkie justiziapekoei eta euren abokatuei, eta horixe hobetsi da zenbait erakundek proposatutako beste metodo batzuen kalterako; beste metodo horietan, kasazioko auzitegiari ahalmena ematen zaio bere eskumeneko auziak hautatzeko. Itxuraketa horrek ezabatzen ditu, besteak beste, mesfidantza eta auzitegiaren erabakiekin
|
bat
ez etortzeko arriskuak.
|
|
1881eko Legearen eta horren berrikuntza ugarien arabera, kasaziora sarbidea izan zitzaketen auzi motak mugatuak ziren eta tratamendu berezia zuten. Horren eretzean, lege honek ezarritako kasazio errekurtsoan, dagoeneko ezin da eskatu errekurtsoa zein epairen aurka jarri eta hori deuseztatzea, auzialdira berriro igorriz, eta, aldi berean, modu subsidiarioan, auzialdiko epaiaren ordeztea eskatu, berori zuzenbide substantiboarekin
|
bat
ez datorrelako. Lege honek jardunaren prozesu zuzenketarako tresna egokiagoak jasotzen ditu.
|
|
Bestalde, errekurtso berezien araubide horrekin asko murriztu dira Auzitegi Gorena eta Konstituzio Auzitegia
|
bat
ez etortzeko aukerak. Mugaketa hori ez da errekurtso berezien sistema eratzeko printzipioa; bai, ordea, arbuia ezin daitekeen irizpide onuragarria.
|
|
2) Prozesuko beste baldintzaren
|
bat
ez izateari edo izaera bereko beste oztoporen bat agertzeari buruzkoak, baldin eta horiek aurreko zenbakian aipatu artikuluetako entzunaldiaren ostekoak badira.
|
|
Auzilari bati emandako kopia eta jatorrizkoa
|
bat
ez datozela salatzen bada, auzitegiak, gainerako alderdiek esan beharrekoa entzun ondoren, kopia noiz eman eta hortik aurrera jardun denaren deuseztasuna adieraziko du, baldin eta zehaztugabetasunak eragina izan badu alderdiaren defentsaren gain; horrek ez dio kalterik egingo kopia zehaztugabea aurkeztu duenak izan dezakeen erantzukizunari.
|
|
Auzitegiek ez dute onartuko demandaren izapidetzarik, horrekin aurkaratu nahi bada, edo epai irmo bidez zehaztu seme alabatasunarekin
|
bat
ez datorren seme alabatasuna ezarri nahi bada.
|
|
563 artikulua. Titulu betearazle judizialarekin
|
bat
ez datozen betearazpen egintzak
|
|
Epai edo ebazpen judizialen ondorioz betearazpena agintzen bada eta betearazpenerako auzitegi eskudunaren betearazpen egintza titulu betearazlearekin
|
bat
ez badator, alderdi kaltedunak birjartze errekurtsoa jar dezake, eta, horri gaitz iritziz gero, gora jotzeko errekurtsoa.
|
|
Halere, betearazpe kopuru zehatz oro. Kopurua adierazteko modu desberdinak euren artean
|
bat
ez badatoz, letraz adierazitako kona agintzeko ez da beharrezkoa alderdi betearazleak eskatu kopurua likidoa izatea, betearazpen bidezko korrituak eta betearazpenak sortutako kostuak direla eta.
|
|
Alderdi exekutatuak gehiegi eskatzea alegatzeari kalterik egin gabe, auzitegiak ezin du betearazpenaren agindua ukatu, zor den kopurua eta alderdi betearazleak demanda betearazlean ezarri kopurua
|
bat
ez datozela ulertzeagatik.
|
|
2 Adostasunik lortu ezean,
|
bat
ez etortzea ebatziko da, beste ikustaldi baten bidez, aurreko ikustaldira joan ziren magistratuak, gehi beste bi bertan agertuz, bakoitia izan bada bat ez datozenen kopurua, eta gehi beste hiru, bikoitia izan bada hori. Halakoetan, honako hauek bilduko dira; lehenik, sala edo ataleko burua, lehenago bertan izan ez bada; bigarrenik, auzia ikusi ez duten eta sala berekoak diren magistratuak; hirugarrenik, audientziako burua; eta, azkenik, gainerako sala zein ataletako magistratuak, jurisdikzio ordena berekoek lehentasuna dutela, gobernu salak erabaki hurrenkeraren arabera.
|
|
2 Adostasunik lortu ezean, bat ez etortzea ebatziko da, beste ikustaldi baten bidez, aurreko ikustaldira joan ziren magistratuak, gehi beste bi bertan agertuz, bakoitia izan bada
|
bat
ez datozenen kopurua, eta gehi beste hiru, bikoitia izan bada hori. Halakoetan, honako hauek bilduko dira; lehenik, sala edo ataleko burua, lehenago bertan izan ez bada; bigarrenik, auzia ikusi ez duten eta sala berekoak diren magistratuak; hirugarrenik, audientziako burua; eta, azkenik, gainerako sala zein ataletako magistratuak, jurisdikzio ordena berekoek lehentasuna dutela, gobernu salak erabaki hurrenkeraren arabera.
|
|
Aurreko paragrafoaren arabera osatu salaren buru izan behar denak data zehaztuko du, probidentzia bitartez,
|
bat
ez etortzea argitzeko ikustaldirako eta izendapen egokietarako.
|
|
2) Kondenaren baldintza edo erabaki nagusi edo bakar gisa, jarduera edo jokabide zehatzen bat zilegi ez dela edo legearekin
|
bat
ez datorrela adierazten bada, orduan epaian zehaztuko da adierazpenak sortutako ondore prozesalak prozesuan alderdi izandako alderdientzat mugatuko diren ala ez, kontsumitzaile edo erabiltzaileak babesteko legeen arabera.
|
|
Euren artean
|
bat
ez badatoz, epailea saiatuko da, adostasunera iris daitezen. Lortzen ez badu, egintza amaitutzat joko da, ondorerik gabe.
|
|
Lekukoen adierazpenak euren artean
|
bat
ez badatoz, epaileak testamentu gisa onetsiko du horien artean bat datozen adierazpenetatik sortutakoa.
|
|
Gobernu salak Fiskala entzungo du, eta, behin espedienteak izan ditzakeen akatsak ongituta, gobernuari helarazi beharreko txostena erabakiko du; horrela, jatorrizko espedientea bidaliko dio gobernuari, Fiskaltzak prestatuko irizpenaren kopia ziurtatuarekin batera. Magistraturen bat gehiengoarekin
|
bat
ez badator, bananduta eman ahal izango du bere irizpena, eta hori kontsultan barneratuko da.
|
|
Epaileak beti izendatuko ditu bi aditu, balorazioa egiteko, eta horiek ezin izango dira ezetsi. Hirugarrena ere ezin izango da ezetsi, baldin eta hori izendatzeko beharra egon bada, aurreko biak
|
bat
ez etortzeagatik.
|
|
Legeak bere izaerarekin eta iraupen asmoekin
|
bat
ez datorren araudikeria oro hartzailea saihestu du. Jurisdikzio organoei dagokienez, aipatu moduko komunikazio bideak ezartzeko eta horien ezaugarri teknikoak zehazteko legezko oinarri aproposak dira Botere Judizialaren Lege Organikoak Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiari eta Gobernuari emandako eskumenak.
|
|
Ez da etengo mugaketa, ezta mugarriak jartzea ere, baldin eta hori eskatu bada, ugazaba mugakideren
|
bat
ez agertzearen ondorioz; horri eskubidea gordeko zaio, kasuan kasuko epaiketa adierazlean demanda jar dezan, bere aburuz mugaketaren ondorioz jabetza edo edukitza kendu zaiola uste badu.
|
|
Bi aditu izendatzen badira eta horiek
|
bat
ez badatoz, epaileak hirugarren bat hautatuko du, haien arteko desadostasuna ebazteko.
|
|
2083 artikuluan ezarri epean, adituek egindako apeoarekin
|
bat
ez datozenak epailearen aurrean aurkeztu ahal izango dira, eta azalduko dituzte euren desadostasuna zein arrazoitan oinarritzen duten, akta egokia eginez.
|
|
Bi aditu
|
bat
ez etortzearen ondorioz beharrezkoa bada hirugarren bat, desadostasun hori ebazteko, horren izendapena zotz bidez egingo da, 616 artikuluan xedatutakoa kontuan hartuta.
|
|
Kodearen 218 artikuluak aipatu zalantzen eta eztabaiden kasuan, interesdunek, adituen izendapenean
|
bat
ez badatoz, epailearengana joko dute adituok izendatzeko. Izendapena egin ondoren, adituek euren adierazpena egingo dute, eta, ados ez badaude, epaileak hirugarren bat hautatuko du.
|
|
2) Eskatu beharreko kopurua zehaztean okerra izatea, baldin eta bermatutako zorra bada alderdi betearazlearen eta alderdi exekutatuaren arteko kontu bat ixtean dagoen saldoa. Alderdi exekutalik,
|
bat
ez datozenean libreta horrek jatuak kontuaren idazkunak jasotzen dituen libretaren alea ekarri du, eta aurka jartzea onartuko da, soil soisotako saldoa eta alderdi betearazleak aurkeztutako libretaren alean jasotakoa.
|
|
Ulertuko da alderdi betearazleak alegatutako egitateekin ados dagoela zorduna, baldin eta hamar eguneko epea igarotzen utzi eta zordun horrek ezer esaten ez badu, edo kalte galerak oro har ukatzen baditu, hartzekodunak aurkeztu zerrendatik batera ez datozen aldeak zehaztu gabe, eta
|
bat
ez etortzearen arrazoiak eta norainokoa adierazi gabe.
|
|
Ezin izango da inolako idazkunik egin Erregistroak frogatutako seme alabatasun egoerarekin
|
bat
ez badator, salbu eta bestelakoa xedatzen denean adierazpeneko epaiketan emandako epai irmoaren bidez, betiere Fiskaltzaren entzunaldiarekin.
|
|
Halako medikurik ez duten erregistroetan, arduradunak, inskripzioa egin aurretik, parte egokia eskatuko dio behartuta dagoen medikuari, inskripzioaren presak hori ahalbidetzen duen unean, eta parte hori eskuratzen ez badu edo adierazleak emandako informazioarekin
|
bat
ez badator, Erregistro Zibileko medikuaren ordezkoak egiaztatuko du egitatea, horrek nahitaezko partea berretsiz edo hori ordeztuta.
|
|
Inskripzioak ezin dira zuzendu prozesu penalean emandako epaiaren bidez; hala ere, inskripzio horiek epaiak frogatutzat adierazi dituen egitateekin
|
bat
ez badatoz, gobernu espedientearen bidez zuzenduko dira.
|
|
Inskripzio bat beste batekin
|
bat
ez badator bi biok egitateen fede eman eta egitate horiei dagokienez, zuzenketa epaiketa arruntean bakarrik lortu ahal izango da, eta horren idatzoharra bi folioetan egingo da, Fiskaltzak hala eskatuta.
|
|
Inskripzioa egin arren, errekurtsoa jar daiteke, inskripzio horren gorabeherak tituluekin
|
bat
ez badatoz.
|
|
Arduradunak, inskripzioa egin aurretik, parte egokia eskatuko du, eta, hori lortzen ez badu edo lortutakoa adierazleak emandako informazioarekin
|
bat
ez badator, egitatea egiaztatuko du Erregistro Zibileko medikuaren edo horren ordezkoaren bitartez, eta eskatutako partea berretsi edo ordeztuko du.
|
|
Seme alabatasunarekin
|
bat
ez datozen abizenen ezartzeari eta aldarazpenari buruzko arauak, V. tituluko I. kapituluaren V. atalean jasotakoak, aplikatuko dira, berebat, beharrezko aldaketak eginez eta identifikazio ondoreetarako, aitaren edo amaren izenak ezarri eta aldarazten direnean.
|
|
Hori gerta ez dadin, formula berezi bat eskaintzen da; formula horretan, funtzionario teknikoen esku hartzea indartuko da, baina, aldi berean, Erregistroaren eta partikularren artean hurbiltasun egokia zainduko da. Horrezdez behar bezala antolatzeko, eta, aipa gain, udalerri guztiei erregistro bakar
|
bat
ez ezartzeko ideia nagusitu da. Herri handietan eragozpenak egon zitezkeen Erregistro Zibila Erregelamenduaren bitu ideiarekin, eragozpen horiek gainditzen dira.
|
|
Epai eta ebazpen irmoak behar besteko tituluak dira horiek eratu edo adierazten duten egitatea inskribatzeko; inskribatuta dauden egitateekin
|
bat
ez badatoz, zuzenketa egokia egin da, haiek inskribatzeko modukoak izan daitezen.
|
2005
|
|
Kalifikazioa egitean, erregistratzaile ordeztuak zehaztu akatsak bakarrik aztertuko ditu ordezkoak, interesdunak akatsokin
|
bat
ez datozenean eta hala adierazi dutenean ordezkoaren esku hartzea eskatzeko idazkian; kalifikazioa ezin izan daiteke beste arrazoietan oinarritutako uzien edo epe barruan eta modu egokian aurkeztu ez diren agirien gainekoa. Erabakiaren arrazoiak azaltzeko, erregistratzaileak txostena egitea eska diezaioke Espainiako Jabetza Erregistratzaileen eta Merkataritzako Erregistratzaileen Elkargoari, eta horrek bertako ikerketa zerbitzuetara joko du; hori guztia erregistratzailearen erantzukizunpean eta kalifikazioa egiteko epean egin behar da.
|
|
Ikuskapenak erakusten badu erregistratzaileek formalitateren
|
bat
ez dutela bete erregistroak eramatean, edota legea zein hori betearazteko erregelamenduak hautsi dituztela, hutsegite horiek zuzentzeko beharrezkoak diren neurriak hartuko ditu ikuskatzaileak, eta, hala denean, lege horren araberako zehapenak ezarriko ditu. Zuzendaritza Nagusiak gauza bera egingo du seihileko ziurtagirien edukiak ondorioztatzen duenean hutsegitea.
|
|
Inskripzio edo idatzoharren
|
bat
ez ezerezteagatik horretarako oinarridun ziorik izan gabe, edota bazterreko oharren baten idazkuna ez egiteagatik, kasuan kasuko epe-mugan.
|
|
Inskripzioa edo idatzoharra deuseza dela adierazten denean, legeak agindutakoaren arabera oinarrizko betekizun
|
bat
ez duelako.
|
|
Erregistratzaileak eginiko kalifikazioaren arabera ezinezkoa bada eskubidea edo zama iraunaraztea eta titularren
|
bat
ez badago ados kalifikazio horrekin, edo beste alderdiarekin ados jartzen ez bada horren balioa nahiz kreditua bermatuko duen hipotekaren balioa zehaztean, jurisdikzio zibileko epaitegi eskudunera jo dezakete, bateragarritasuna edo bateraezintasuna adierazten duen ebazpena lortzeko, eta, azken kasu horretan, zama horren balioa finkatu eta aipatu hipoteka bermea eratzeko.
|
|
Espedientean norbanakoek aipaturiko errealitatearekin
|
bat
ez datozen erregistro adierazpenak izateagatik balioespena zainpean jarri denean, kasuan kasuko idazkunak ezerezteko, Notario Erregelamenduaren 209 artikuluan ezarritako izapideekin egin den akta aurkeztu behar da, titularra dela alegatzen duenaren eskubidea frogatzeko. Akta horrekin batera, ordainketa akta edo prezioa pertsona horren izenean zainpean jarri dela egiaztatzen duen agiria aurkeztuko da.
|
|
Emaitza finka edo finkak inskribatzean zein gerogarrenean erregistratzaileak uste badu inskribatutako finka edo eskubideren
|
bat
ez dela espedientean sartu, bere idazkunen hitzez hitzezko ziurtagiria bidaliko dio jabetza nahitaez kentzearen egintza burutu duen organoari eta jabariaren azken inskripzioaren ondoan bidaltze horren gaineko oharra jarriko du; ohar hori egiten denetik urtebetera ezereztuko da, iraungitzearen bidez. Inskripzioa ezerezteko, jabetza kendu duen Administrazioak eskabidea egin behar du, eta, horrekin ...
|
|
3 Jatorrizko finka bakoitzaren deskripzioan edo titulartasunean gertatutako aldaketen zehaztapena, Erregistroko datuak
|
bat
ez datozenean proiektuan jasotako datuekin.
|
|
Idatzoharra egiten bada inskripzioa egitea ezinezkoa delako, ongitzeko moduko betekizunen
|
bat
ez izateagatik, interesdunak idatzohar horren kopia eska diezaioke erregistratzaileari. Erregistratzaileak bere sinadurarekin eskuesten du kopia, eta kopia horretan agerrarazi behar du ondasun higiezin berari buruzko beste tituluren bat dagoen eta, hala bada, tituluok zeintzuk diren.
|
|
Jabetza kentzearen inguruko arau orokorrak aplika daitezen, nahiko da Hipoteka Erregelamenduaren 32 artikulua erabiltzea, baina jardununean oso osorik edo zati batez sartutako finken jabetza kendu nahi denean, Administrazioak aukera dezake finka guztiak edo batzuk batera inskribatzea, kaltzari esku hartze berezia eman zaio, ezezagunak diren edo agertu ez diren ti eta orduan, gerta daitezkeen arazoentzako irtenbide berriak ezarri behar dira. Hori berori egin da, zati handi batean egun indarrean dirauen Lurzoruari buruzko Legearen 1976ko apirilaren 9ko Testu Bateginean jasotako irtenbideak esparru honetara ekarrita; horrela, fistularren interesak defenda ditzan, eta onartu da errealitatearekin
|
bat
ez datozen erregistro adierazpenen inguruko arazoak nabaritasun aktaren bidez konpondu ahal izatea, epailearen onespenik gabe. Gai honen arauketa osatzeko, jabetza erregistratzailearen laguntza
|
2006
|
|
gunea; dagoeneko, datu hori nazioarteko erregeletan ere agertzen da, eta berorri eman zaio lehentasuna, batik bat juridikoa eta formala den egoitzaren datuaren gainetik. Zernahi gisaz, zordunaren interes nagusien gunea eta egoitza
|
bat
ez badatoz, konkurtsoa eskatu duen hartzekodunak horietatik bat aukeratu ahal izango du, lurralde eskumenaren ondoreetarako. Pertsona juridikoen kasuan, toki biak bat datozela uste izango da, baina, ondore horietarako, konkurtsoa eskatu baino sei hilabete lehenago egindako egoitza aldaketa eragingabekotzat joko da, eskumena gezurrezko irizpideen bidez zehaztu ez dadin.
|
|
Intzidentean demandak metatzen badira eta horien eskariak
|
bat
ez badatoz, bertan esku hartzen duten alderdiak zein uziren aurka agertu eta horien demandak erantzun dituzte, kasuan kasuko esku hartzearen uneak hala ahalbidetzen duenean; erantzun horretan modu argi nahiz zehatzean adierazitzen duten. Hori egiten ez badute, epaileak erabat ukatuko du euren esku har dute zer nolako babesa eskatzea, eta ebazpen horren aurka ezin izango da inolako errekurtsorik jarri.
|
|
Auzipetuak erantzukizun kriminala duela aitortzen badu, baina ez erantzukizun zibila, edo, hori onartuta ere, kalifikazioan zehaztutako zenbatekoarekin
|
bat
ez badator, auzitegiak aginduko du epaiketak aurrera egitea.
|
|
Auzipetuak edo auzipetuek euren erantzukizuna aitortu badute kalifikazioaren ondorioekin bat etorriz, eta, euren defendatzaileen iritziz, epaiketarekin aurrera egitea ez bada beharrezkoa, baina erantzukizun zibila bakarrik nori eratxiki eta pertsona hori auzitegian aurkeztu ez bada, edo, agertuta, kalifikazio idazkian berari buruz jasotzen diren ondorioekin
|
bat
ez badator, 695 artikuluan xedatutakoaren arabera jardungo da.
|
|
Epaiketak aurrera egin behar duenean, dela akusatuak akusazioarekin
|
bat
ez datozelako, dela delitua zigortzeko aflikzio zigorra eskatu delako, modu honetan jardungo da:
|
|
1 Ahozko epaiketa egiteko manuzkoa da akusatua eta abokatu defentsaria bertara agertzea. Hala ere, zenbait akusatu izanik, horietatik
|
bat
ez bada agertzen zio legitimorik izan gabe, betiere zio hori epaileak edo auzitegiak baloratuta, epaile edo auzitegi horrek erabaki ahal izango du, behin alderdiak entzunda, epaiketak aurrera egitea gainerakoei dagokienez.
|
|
Ez da izango epaiketa eteteko arrazoia osasuna ez egiaztatzea, kalteak ez tasatzea edo antzeko beste inguruabarren
|
bat
ez gertatzeagatik, baldin eta hori ez bada nahitaezkoa egitateak kalifikatzeko. Kasu horretan, erantzukizun zibilaren kopuruaren zehaztapena betearazpen izapidera geroratuko da, eta epaian zehaztuko dira horren oinarriak.
|
|
Modu horretan izendatutako abokatua ezin izango da auzipetuaren defentsatik desenkusatu, bateraezintasunen
|
bat
ez badago behintzat; kasu horretan, beste letradu bat izendatuko da.
|
|
Hori guztia abiapuntutzat hartuta, berez eta zentzuz, arazo larri eta korapilatsu hau sortzen zen: lekukoak, sumarioan, zenbait adierazpen egiten badizkio instrukzio epaileari, eta, gero, ahozko epaiketan, haiekin
|
bat
ez datorren adierazpena egiten badu, hori berez oinarri nahikoa izango litzateke lekukotza faltsuaren delitua dela-eta lekuko hori prozedura kriminalaren mende jartzeko. Gobernuak, eztabaida sakona egin ondoren, ezezkoa aukeratu du.
|
|
Gobernuak, eztabaida sakona egin ondoren, ezezkoa aukeratu du. Konponbide hori erabakitzeko, lehenengo eta behin, logikaren eskakizunei men egin die; izan ere, sumariora bildutako datuek epaiketa prestatzeko baino ez dute balio, eta, ondorenez, datu horiei ezin zaie erabateko baliozkotasunik edo eragingarritasunik aitortu, hori akusazio sistemaren izaera eta muinarekin
|
bat
ez datorrelako. Horrek ez du esan nahi, ordea, instrukzio epealdian iruzurra eta gezurra baimentzen direnik, eta, are gutxiago, goraipatu.
|
|
Txostengilea gehiengoaren botoarekin
|
bat
ez badator, epaia beste magistratu batek idatziko du; baina, kasu horretan, hark boto berezia eman du.
|
|
Aurreko artikuluan xedatu denetik salbuetsiko dira epe-muga laburrean eman beharreko autoak eta probidentziak, horrela egin behar bada epaiketa publikoaren ibilbidea ez geldiarazteko edo atzerapenarekin lege xedapenen
|
bat
ez hausteko.
|
|
Auzipetua edo auzipetuak
|
bat
ez badatoz, erantzukizun zibilari dagokionezrikusia duten puntuen froga eta eztabaida bakarrik gauzatuko dira epaiketan. soil soilean, erantzukizun horrekin ze
|
|
Espainiako kodegintzaren alorrean suertatu zenari eutsiz, gaztelania izan zen estatu osorako ezarri ziren lege testuen adierazpide bakarra. Estatuaren eskualde desberdinetan aurretiaz indarrean zeuden legeak ez ziren oinarri izan aurreko kode liberalak eratzeko tenorean, azken horiek aldarrikatu zutelako, behin eta berriz, lege batasuna, hain justu ere, estatuko lurralde askoren errealitatearekin
|
bat
ez zetorrena.
|
|
Lekukoak edo auzipetuak euren artean, edo haiek hauekin
|
bat
ez badatoz sumarioan interesgarri den egitate edo inguruabar bati buruz, epaileak bekaldura gauzatu ahal izango du bat ez datozenen artean; hala ere, erregela orokor gisa eginbide hori ez da gauzatuko bi pertsona baino gehiagoren artean aldi berean.
|
|
Lekukoak edo auzipetuak euren artean, edo haiek hauekin bat ez badatoz sumarioan interesgarri den egitate edo inguruabar bati buruz, epaileak bekaldura gauzatu ahal izango du
|
bat
ez datozenen artean; hala ere, erregela orokor gisa eginbide hori ez da gauzatuko bi pertsona baino gehiagoren artean aldi berean.
|
|
Adituak
|
bat
ez badatoz eta horien kopurua bikoitia bada, epaileak beste aditu bat izendatuko du.
|
2007
|
|
Orobat, indarrik gabe geratuko dira lege honen lerrun bera edo txikiagoa duten arau guztiak, lege organiko honekin
|
bat
ez datozen edo lege organiko honen aurka dauden aldeetan.
|
|
f) Tratamenduen arduradun eta eragileei, aldez aurretik horiek esan beharrekoa entzunda, beharrezko neurriak har ditzaten eskatzea, datuen tratamendua lege honen xedapenetara egokitzeko, eta, hala denean, tratamenduak bertan behera utz ditzaten eta fitxategiak ezerez ditzaten agintzea, horiek lege honen xedapenekin
|
bat
ez datozenean.
|
|
Errege adingabearen tutorea izango da Errege zenduak bere testamentuan nor izendatu eta berori, adin nagusikoa bada eta jaiotzez espainiarra; izendapena egin ezik, aita edo ama izango da tutorea, alargun den bitartean. Horiek izan ezean, Gorte Nagusiek izendatuko dute tutorea, baina erregeordetza eta tutore kargua ezin izango dira pertsona batengan pilatu, hori aita, ama edo Erregearen zuzeneko aurrekoetatik
|
bat
ez baldin bada.
|
|
Konstituzioa indarrean jarri ondoren, bilera eskubidea sendotu egin da, eta beharrezkotzat jotzen da eskubide hori orokorrean arautzea. Ildo horretatik, antolamendu juridikoa aldarazi behar da, konstituzio aginduekin
|
bat
ez datorren alde guztietan. Konstituzio agindu horien artean kontuan hartu behar da bilera eskubidea egikaritzeko aurretiazko baimenik behar ez dela dioena.
|
|
Batzordearen proposamena eta Barne Arazoetarako ministroaren irizpidea
|
bat
ez badatoz, Barne Arazoetarako ministroak espedientea bidaliko dio Ministroen Kontseiluari, horrek eskabidea ebatz dezan.
|
|
b) Beste ez betetze bat egiten denean, aurretiaz egindako ez betetzearen tipifikazioarekin
|
bat
ez datorrena, kasuan kasuko administrazio espedientea hasi da.
|
|
Kaleratzea bidezkoa dela ulertuko da enpresaburuak komunikazio idazkian alegatutako ez betetzea egiaztatzen denean. Kaleratzea bidegabea izango da alderantzizko kasuan edo formari dagokionez artikulu honen 1 idatz zatian ezarritakoarekin
|
bat
ez datorrenean.
|
|
Interes legitimoa duen edonork, baita enpresak ere, halako interesa badu, rriak izatea, hautatutako hautagaiek gai aurkara ditzake hautaketa, mahaiak hartutako erabakiak nahiz mahai horrek hauteskunde prozesuan gauzatutako beste edozein jardun. Horretarako oinarri hartuko dira hauteskunde prozesuko bermeetan eragina izan eta hauteskundeen emaitza alda dezaketen akats latasunik edo legitimaziorik ez izatea, akta eta hauteskunde prozesua
|
bat
ez etortzea eta hauteskundeetako aktan jaso den langile kopurua eta hautatutako ordezkari kopurua bat ez etortzea. Hauteskunde mahaiaren egintzak aurkaratzeko erreklamazioa egin da egintza gauzatu eta hurrengo lanegunean, eta mahaiak hurrengo egun baliodunean ebatzi du hori, lege honen 74.2 artikuluko azken lerrokadan ezarritakoari kalterik egin gabe.
|
|
Interes legitimoa duen edonork, baita enpresak ere, halako interesa badu, rriak izatea, hautatutako hautagaiek gai aurkara ditzake hautaketa, mahaiak hartutako erabakiak nahiz mahai horrek hauteskunde prozesuan gauzatutako beste edozein jardun. Horretarako oinarri hartuko dira hauteskunde prozesuko bermeetan eragina izan eta hauteskundeen emaitza alda dezaketen akats latasunik edo legitimaziorik ez izatea, akta eta hauteskunde prozesua bat ez etortzea eta hauteskundeetako aktan jaso den langile kopurua eta hautatutako ordezkari kopurua
|
bat
ez etortzea. Hauteskunde mahaiaren egintzak aurkaratzeko erreklamazioa egin da egintza gauzatu eta hurrengo lanegunean, eta mahaiak hurrengo egun baliodunean ebatzi du hori, lege honen 74.2 artikuluko azken lerrokadan ezarritakoari kalterik egin gabe.
|
|
Erregelamendu orokor honen 4, 12.1.1, 27.1.1, 32.2 eta 33.1 artikuluetan xedatutakoa gorabehera, enpresaburuen inskripzio eskabideak eta langileen afiliazioaren, alten eta bajen eskabideak, eta batzuen zein besteen datu aldaketen eskabideak eredu normalizatuen bidez aurkezten direnean, eskabide horiek aurkezteko betebeharra zein subjektuk izan eta subjektu horren egoitzarekin
|
bat
ez datorren Gizarte Segurantzaren administrazio batean, eskabideok jaso dituen administrazioak gauza dezake kasuan kasuko inskripzioa, afiliazioa, alta, baja edo datu aldaketa.
|
|
Langileei lanpostu batzuetan ez zaie lanik emango, ezaugarri pertsonarioz, langile horiek, osterantzeko langileak nahiz enpresari lotutako beste perlen, egoera biologikoaren edo behar bezala aitortutako desgaitasun fisiko, psikiko edo zentzumenezkoaren ondotsona batzuk arrisku egoeran gera daitezkeenean edo, orokorrean, kasuan kasuko lanpostuen betekizun psiko fisikoekin
|
bat
ez datozen egoera iragankorretan daudenean.
|
|
Aurreko lerrokadan aipatu erregelak aplikatuta ere, lanpostu edo eginkizun bateragarririk izan ezean, langileari bererekin
|
bat
ez datorren lanpostua eman da taldearekin edo kategoria baliokideakioke, baina langile horrek jatorrizko lanpostuari dagozkion alokairu guztiak jasotzeko eskubideari eutsiko dio
|
|
Aurreko arauen kasuetan, inorentzat lan egiten duen langileak bere jarduera hasten edo amaitzen duenean, egutegiko hilabetearen hasierarekin edo amaierarekin bat etorri gabe, edo jarduera hori hasteko zein amaitzeko ezarritako data eta enpresaburuak edo langileak komunikatutako data
|
bat
ez datorrenean, araubide berezi honen erroldako inskripzioak edo bajak ondoreak sortuko ditu, hurrenez hurren, hilabete horretan langileak nekazaritza jarduera hasten duenetik edo langile horrek araubide honetan izateko baldintzak betetzeari uzten dion egunetik.
|
|
Bulego publikoak hamar eguneko epean erabakiko du, gordailutzearentatzaileei agindeia behingoz egitea, ho berri ematea, edo gordailutzearen susriek, gehienez beste hamar eguneko epean, antzemandako akatsak ongi ditzaten. Epe hori igaro ondoren, bulego publikoak gordailutzearen berri ematea erabaki edo gordailutzea ezetsiko du; bulego publikoak gordailutzea ezetsiz gero, ebazpena eman du, eta ebazpen hori soil soilik oinarri daiteke aurreko artikuluak aipatu gutxieneko betekizunen
|
bat
ez izatean.
|
|
6 Agintaritza publikoak edota interes zuzeneko, pertsonal eta legitimoa egiaztatzen duen edonork agintari judizialari eska diezaiokete gordailutu eta argitaratutako edozein estatutu zuzenbidearekin
|
bat
ez datorrela adieraztea
|
|
2) Beregaineko langileen altarako agirietan jasoko dira, inorentzat lan egiten duen langilearen inguruan aurreko idatz zatian jasotako datuez gain, langile horren lanbide jardueraren datuak, lanbide jarduera horren egoitza, hori titularraren bizilekuarekin
|
bat
ez badator, langilea Gizarte Segurantzaren zein araubidetara biltzea eskatzen den, eta, hala denean, kotizazioaren eta babes ekintzaren berezitasunei buruzko datuak.
|
|
39 artikulua. Bide teknikoak erabilita edo egoitzarekin
|
bat
ez datorren Gizarte Segurantzaren administrazioan aurkeztutako inskripzioak, afiliazioak, altak, bajak eta aldaketak gauzatzea
|
|
Alderdiak
|
bat
ez badatoz, jurisdikzio eskudunak ezarriko du oporrak hartzeko data, eta jurisdikzio horren erabakiari ezin izango zaio errekurtsorik jarri. Prozedura sumarioa eta lehenespenekoa izango da.
|
|
Lekualdaketa betearazi behar da, lanean hasteko ezarri epean. Hori gorabehera, kontratua azkentzea aukeratu ez duen langileak enpresaburuaren erabakia aurkara dezake jurisdikzio eskudunean, baldin eta erabaki horrekin
|
bat
ez badator. Epaiak adieraziko du lekualdaketa justifikatua ala justifikatu gabea den; azken kasu horretan, epaiakko lantokian lanean hasteko eskubidea. langileari aitortuko dio bere jatorriz
|
|
Aldarazpena betearazi behar da, aldarazpena egiteko ezarri epean. Hori gorabehera, kontratua hutsaltzea aukeratu ez duen langileak enpresaburuaren erabakia aurkara dezake jurisdikzio eskudunean, baldin eta erabaki horrekin
|
bat
ez badator. Epaiak adieraziko du aldarazpena justifikatua ala justifikatu gabea den; azken kasu horretan, epaiak langileari aitortuko dio aurretiaz zituen lan baldintzak berriro izateko eskubidea
|
|
Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiaren agiri sistemetan dauden inskripzioa, lan istripu eta lanbide gaixotasunek eratorri gertakizunen babesa, tarifazioa, aldi baterako ezgaitasunaren ondoriozko prestazioaren estaldura, afiliazioa, altak, bajak eta aldaketak
|
bat
ez datozenean legeetan, erregelamendu honetan eta osterantzeko xedapen osagarrietan ezarritakoarekin, horrelaxe ondorioztatu delako Diruzaintza Nagusiak gauzatutako kontrol ahalmenetatik edo beste edozein inguruabarretatik, horiek guztiak arauekin bat etor daitezen, Diruzaintza Nagusiak beharrezko neurriak hartu eta beharrezko egintzak gauza ditzake. Neurri eta egintza horiek direla eta, Diruzaintza Nagusiak ofizioz berrikus ditzake bere egintzak, artikulu honetan eta hurrengoetan ezarri moduan eta norainokoarekin.
|
|
3 Orobat, indargabetuta geratzen dira errege dekretu honek onetsi Erregelamendu Orokorrarekin
|
bat
ez datozen xedapen guztiak, lerrun berekoak edo beheragokoak direnak.
|
|
Prebentzio jarduerak aldarazi dira, enpresaburuak antzematen duenean, aurreko a) paragrafoan jaso aldizkako kontrolen ondorioz, horiek
|
bat
ez datozela lortu beharreko babesarekin.
|
|
Lege hau «Estatuko Aldizkari Ofizial»ean argitaratzen denetik zenbatuta, bi urteko epean, jabeen erkidegoekbera, lege honen manuekin
|
bat
ez dato euren estatutuak egokitu dituzte, lege honetan ezarritakoaren arazen neurrian.
|
|
Hauek dira kasazio errekurtsoaren ezaugarri berezienak: errekurtso hori soilik jarri ahal zaie kognizio epaiketaren izapideak zein prozesutan egin eta horien epaiei, baldin eta lehen eta bigarren auzialdiko epaiak
|
bat
ez badatoz, eta kontratuen errenta legean ezarritako mugen azpitik badago.
|
|
«1687.3 artikulua. Audientziek arauketa berezirik ez duten botatze epaiketetan emandako epaiak, errenta ez ordaintzeagatik egindako botatze epaiketan emandakoak salbu; kognizio epaiketaren izapideen bidez burutako hiri errentamenduen prozesuetan emandako epaiak, epaiok lehen auzialdian emandakoekin
|
bat
ez datozenean; eta atzera eskuratzeko epaiketetan emandako epaiak, kasu guztietan horrelako errekurtsoak jarri ahal izateko beharrezkoa den zenbatekoa lortzen denean adierazpenetarako epaiketa arruntetan.
|
|
2 Kontratuak 9 artikuluko aipamenen edo agiriren
|
bat
ez badu, edo eskuratzaileari behar besteko informaziorikkua urratu edo artikulu bereko gainera eman ez bazaio, 8.1 artikuluko debeko paragrafoetako betebeharren bat bete ez delako edo emandako informazio agiria erregistroan artxibatutakoarekin bat ez datorrelako, eskuratzaileak kontratua suntsiaraz dezake hiru hilabeteko epean, kontratuaren datatik zenbatzen hasita, eta ezin izango zaio eskatu in...
|
|
2 Kontratuak 9 artikuluko aipamenen edo agiriren bat ez badu, edo eskuratzaileari behar besteko informaziorikkua urratu edo artikulu bereko gainera eman ez bazaio, 8.1 artikuluko debeko paragrafoetako betebeharren bat bete ez delako edo emandako informazio agiria erregistroan artxibatutakoarekin
|
bat
ez datorrelako, eskuratzaileak kontratua suntsiaraz dezake hiru hilabeteko epean, kontratuaren datatik zenbatzen hasita, eta ezin izango zaio eskatu inongo zigor edo gasturik ordaintzerik.
|
|
Lege honen xedapen iragankorretantan ezarritakoarekin
|
bat
ez datozen xe ezarritakoari kalterik egin gabe, indarrik gabe geratzen dira abenduaren 24ko 4104/ 1964 Dekretua, Hiri errentamenduen 1964ko Legearen Testu Bategina onetsi duena; Politika Ekonomikoko Neurriei buruzko apirilaren 30eko 2/ 1985 Errege Dekretu legearen 8 eta 9 artikuluak; eta lege honedapen guztiak, lerrun berekoak edo beheragokoak direnak.
|
|
Espainiako sistema ekonomikoa merkatu ekonomiako sistema da, eta horretan Konstituzioak estatu plangintzako osagai batzuk sartu ditu. Horrez gain, botere publikoek esku hartzeko aukera dutenez, tradiziozko eredu kapitalistarekin
|
bat
ez datorren eredu ekonomikoa sortu da, eta batzuk
|
|
Epaiak eta onargarritasun eta onartezintasun ebazpenak ziodunak izango dira, eta epaileek horietan boto partikularrak sar ditzakete (auzitegiaren gehiengoaren irizpidearekin
|
bat
ez datozen iritziak). Salak epaia ematen duenean, hiru hileko epean, auzian alderdi den edozeinek, salbuespen kasuetan, auzia Sala Handira igortzeko eska dezake.
|
|
Horrek ez du arazorik planteatzen, salbu eta zenbait titular daudenean; kasu horretan, horietako baten adostasuna nahikoa dela ulertuko da. Nolanahi den ere, Konstituzio Auzitegiak azken hori ñabartu egin du, hau da, titularkide batek ezin du baimendu etxebizitza erkidean modu legitimoan sartzea beste baten kaltetan, interesei dagokienez
|
bat
ez etortze egoeran badago, adibidez, zigor prozesu batean (otsailaren 10eko 22/ 2003 KAE);
|
|
Esaterako, lege organiko batek eta lege arrunt batek lerrun bera dute, hau da, hierarkiaren arabera lege organiko
|
bat
ez da lege arrunt bat baino gehiago, eta alderantziz. Nola jakin, orduan, lerrun bereko arauen artean zein den aplikatzeko modukoa?
|
|
Bada, Estatuko arauak ez daude autonomia erkidegokoen gainetik, hau da, hemen ez dihardu hierarkia printzipioak, eskumen printzipioak baizik. Horregatik, Estatuko lege
|
bat
ez da autonomia erkidegoko legea baino goragokoa. Gatazkarik egonez gero, eskumena norena den ikusi da eta erakunde eskudunaren araua aplikatu da.
|
|
Azken buruan, eta Paloma BIGLINO irakaslearen adierazpen ospetsuaren parafrasia eginez, argitaratu gabeko arau
|
bat
ez da existitzen. Konstituzio Auzitegiak adierazi duenez, arauen publizitatea «antolamendu juridikoaren oinarrizko printzipioa da, eta horren arabera, arauak jendaurrean ezagutarazi behar dira kasuan kasuko aldizkari ofizialetan argitaratuta(...); berme hori Espainia zuzenbideko estatu aldarrikatzearen ondorioa da eta EKren 9.3 artikuluan jasotako segurtasun juridikoaren printzipioari estu estutik lotuta dago; izan ere, herritarren nortasun juridikoak, horiek euren eskubideak gauzatu eta defendatzeko duten aukera eta herritarrak eta botere publikoak antolamendu juridikoaren mende egotea bermatuko da soil soilik arauen hartzaileek arau horiek ezagutzeko aukera eragingarria badute, arauon izatearen eta edukiaren fede ematen duen zabalkunde orokorreko tresna orokor baten bidez. Hori dela eta, publizitate printzipioaren aurkakoak izango dira ezagutzeko zailak edo ezinezkoak diren arauak» (azaroaren 2ko 179/ 1989 KAE, ekainaren 11ko 93/ 1992 KAE, urtarrilaren 16ko 3/ 2003 KAE).
|
|
Baina RUMASAren desjabetzapen polemikoa eragin zuen otsailaren 23ko 2/ 1983 Errege Lege Dekretuaren aurkako errekurtsoa jarri zenean (lege dekretuaren konstituziotasuna oso eztabaidatua izan zen, EKren 33 artikuluko jabetza eskubidea ukitzen zuelako, hain zuzen ere, 2 atalekoa da? ), Konstituzio Auzitegiak jarrera aldatu eta botazio estuan (lehendakariaren kalitate botoak erabaki zuen), lege dekretu haren konstituziotasuna onartu zen epai polemiko baten bidez. Auzitegiko kideen erdiek boto partikularra eman zuten, gehiengoaren erabakiarekin
|
bat
ez zetorrena (abenduaren 2ko 111/ 1983 KAE), eta lege dekretutik kanpo utzitako arloak modu hedakorrean ez zirela interpretatu behar argudiatu zuen, lege dekretua bera arau tresna erabilgaitza ez bihurtzeko; «ukitu» terminoa ezin zen erabat hedatu, izan ere, orduan zaila izango litzateke lege dekreturen batek eskubideren bat ez ukitzea. Hori zela eta, ez zen ulertu behar EKren 86.1 artikuluko murrizketek lege dekretuaren aukerak ezerezera murrizten zituztenik, ezta eskubide eta askatasunen araubide orokorra arautzen zutenik ere.
|
|
Baina RUMASAren desjabetzapen polemikoa eragin zuen otsailaren 23ko 2/ 1983 Errege Lege Dekretuaren aurkako errekurtsoa jarri zenean (lege dekretuaren konstituziotasuna oso eztabaidatua izan zen, EKren 33 artikuluko jabetza eskubidea ukitzen zuelako, hain zuzen ere, 2 atalekoa da? ...kideen erdiek boto partikularra eman zuten, gehiengoaren erabakiarekin bat ez zetorrena (abenduaren 2ko 111/ 1983 KAE), eta lege dekretutik kanpo utzitako arloak modu hedakorrean ez zirela interpretatu behar argudiatu zuen, lege dekretua bera arau tresna erabilgaitza ez bihurtzeko; «ukitu» terminoa ezin zen erabat hedatu, izan ere, orduan zaila izango litzateke lege dekreturen batek eskubideren
|
bat
ez ukitzea. Hori zela eta, ez zen ulertu behar EKren 86.1 artikuluko murrizketek lege dekretuaren aukerak ezerezera murrizten zituztenik, ezta eskubide eta askatasunen araubide orokorra arautzen zutenik ere.
|