2008
|
|
Oteizak ikusi eta aztertu nahi zuen nola garatu ziren aldi berean kulturen adierazpide sinbolikoak eta eskulturaren ezaugarri formalak gizarte primitibo horietan, zeren, aurreko testuetan zioen bezala, kulturaren oinarriak arteak sortzen eta berritzen dituen mitoen bitartez sendotzen baitira. Ikerketa horien emaitzak 1948an Bilbora itzuli ondoren plazaratu zituen, 1952an Madrilen argitaratu zen Interpretacion estetica de la estatuaria megalitica americana testuan, Oteizak argitaratutako lehen liburuan17 Liburu hori, Quousque tandem?! en modura, zati ezberdinez osatu arren, osotasun
|
bat
bezala uler daiteke. Perez de Barradas eta Konrad Preuss etnologoek eginiko ikerketetatik abiatuta, berauei estetikaren esparrutik korrekzioak egiten zizkien Oteizak.
|
2011
|
|
Ikertzailea, errituak ospatzen duen ethos hori ulertzen saiatzen da, bertan ematen diren esanahiak interpretatuz. Hau da, esanahi batzuen atzean ezkutatzen diren balio eta idealak ulertuz, baita esanahi horiek errituak transmititzen duen mezu kulturala osatu arte nola antolatzen diren ulertuz ere, estetika munduaren ikuskeraren espresio
|
bat
bezala ulertuz, molde edo karakter kultural batean zehazten den mundu ikuskera, alegia.
|
|
Autore horien konpetentzia arau gramatikalak baino zerbait gehiago den konpetentzia performatiboa izango balitz bezala hartu genuke, sozialki eskuratzen baita. Performancea bere testuinguruan hartzea izango da, hizkuntza ekintza
|
bat
bezala ulertzeko gakoa (Sanchez Carretero eta Noyes, 2000: 26).
|
|
sinboloa, kultura baten sailkapen arrunten aurka doazen objektuak agertzen direnean ematen den prozesu kognitibo bat baino ez dela. Alegia, sailkapenerako estandar kulturalei ihes egiten dieten (lekutik at dauden) gauzei buruzko eskemak eraikitzeko gaitasun
|
bat
bezala ulertzen du sinbolismoa. Hau da, sinboloa ulermen kulturalaren aurka doan hori ulertzeko tresna bat dela dio Sperberek.
|
2019
|
|
Platerok (2014) aipatzen du, botere harremanen inguruko ikerketa
|
bat
bezala ulertzeaz gain, pribilegioen inguruan teorizatzeko ere balio duela. Horrela, talde dominanteek beren gailentasun kokapena mantentzeko diseinatzen dituzten estrategiak nola diseinatzen dituzten aztertuz eta herri ekimenetan dauden talde dominanteek edo beste kide guztiek baino botere gehiago duten pertsonek aurrera eramaten dituzten jarreretan zentratuz, lanketa egiteko ere balio du.
|
2020
|
|
Horren arabera, islamaren eragina bere kokapenaren arabera ezberdina izan daitekeela ondoriozta daiteke (Fattah eta Butterfied, 2006). Mendebaldeko Saharako lau enpresen analisi honetan, saharar enpresek islam erlijioa EOaren arrakasta lortzen lagun dezakeen palanka
|
bat
bezala ulertzen dutela ikustea oso interesgarria da, haien aburuz horrek gizarteak aurrerapausoak ematea baitakar, ezarritako ordena apurtzea ahalbidetzen duten berrikuntzek ez bezala. Sabah et al. en (2014) turkiar enpresen analisian, erlijioa islamari oso atxikimendu handia dioten enpresak batu eta elkarlanean aritzeko balio duen ukiezina da.
|
|
Horren arabera, islamaren eragina bere kokapenaren arabera ezberdina izan daitekeela ondoriozta daiteke (Fattah eta Butterfied, 2006). Mendebaldeko Saharako lau enpresen analisi honetan, saharar enpresek islam erlijioa EOaren arrakasta lortzen lagun dezakeen palanka
|
bat
bezala ulertzen dutela ikustea oso interesgarria da, haien aburuz horrek gizarteak aurrerapausoak ematea baitakar, ezarritako ordena apurtzea ahalbidetzen duten berrikuntzek ez bezala. Sabah et al. en (2014) turkiar enpresen analisian, erlijioa islamari oso atxikimendu handia dioten enpresak batu eta elkarlanean aritzeko balio duen ukiezina da.
|
2021
|
|
Hall eta Rodnguezen (2010) teoriaren iragarpenak eta Rodnguez eta Hallek (2008) arratoi helduekin egindako esperimentuetan ikusitako emaitzak kontuan harturik, aurreazalpen fasean bi estimulu aurkezterakoan ezkutuko inhibizio efektuaren areagotzea espero genuen. Sarreran azaldu den moduan, zenbait eredu teorikok ezkutuko inhibizioa arretafenomeno
|
bat
bezala ulertzen dute (Lubow, 1989; Mackintosh, 1975; Pearce eta Hall, 1980; Wagner, 1981), non aurreazalpen hutsaren eraginez animaliok garrantzirik gabeko estimuluei arreta murrizten ikasten dugun. Hall eta Rodnguezen (2010) eredu teorikoaren arabera, gainera, ezkutuko inhibizioan, arretaren murrizketaz gain beste mekanismo bat inplikatua dago fenomenoan, hots, baldintzapenean ematen den antzeko ikaskuntza asoziatiboa.
|