Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2000
‎Logikak eta matematikak ez dute esperientziari buruz ezer esaten. Logikak ez dauka edukirik, ezta edukien inguruko ezagutzarik ere; pentsamenduaren ordenaren oinarriak baino ez ditu aintzat hartzen27 Erlazio logikoak formal hutsak dira, adierazpenen edukiaz aparte froga daitezke. Ez dute ezer esaten dena edo ez denari buruz, soilik pentsamenduaren ordenari dagozkie.
‎Hori dela eta, beharrezkoa da esatea balioa harriduran datzala, balioen itsasoa hartzeko gure te kikara baino ez dugula ikustean. Latinoek ‘perplexitas’ deitu zioten harridura horri (latinez, ‘perplexio’ lotura edo lokarria da; ‘perplexitas’ lotura, lokarria da, baita anbiguotasuna ere; eta ‘perplexus’ bihurgunetsua, bihurria, ekibokoa, anbiguoa, enigmatikoa, iluna da).
2001
‎Horregatik, guk begiesten den objektuarekin baino ez dugu harremanik, eta ez dago benetan espazio denboratik at dagoen berbaitango gauzarik. Agerpenean dagoen oro agerpena baino ez da.
‎• Metafisika ezinezkoa da zientzia gisa. Bertan sortzen diren ideiek balio erregulatzailea baino ez dute. Hala ere, Metafisikaren ideien baliotasuna frogatu ezin bada ere, era berean, beren baliotasun eza ere ezin da frogatu.
2006
‎Egoismo psikologikoa sinplea da, printzipio bakar batean oinarritzen delako: ‘gizabanakoak bere hobe beharrez baino ez du jokatzen’ Jakina, Humerentzat garrantzitsuagoa da teoria gertakarietara ondo egokitzea teoriaren izaera sinplea baino. Zentzuzkoa dirudi Humeren kritikak:
2007
‎Wittgensteinen lehen ondorio logikoak gogorarazten dizkigun pentsamenduaren eta errealitatearen arteko lotura horren ondorioz, ezagutza mota bi bereizten ditu Parmenidesek, arrazoimenezkoa (logoj) eta sentipenezko oharmena (aishsij): lehendabizikoak baino ez du egiazko baliorik, noski, Izakiaren egia (alehia) atzematera eramaten baikaitu iritziaren (doa) gainetik640.
‎Nagusi bihurtu den eredu horretatik10 bi adibide garaikide baino ez ditugu ekarriko orrialde hauetara —ikusiko dugunez, kontraesanaz pentsarazteko abagunea irekitzen zaigulako, besteak beste—: J. Barnes eta K. Popper.
‎Aipatutako hezkuntzaren perspektibatik egiten dugu, jarraian, hizkuntzaren interes pedagogikoaren inguruko galdera, zeinak —bere unean aditzera emango dugun bezala— hizkuntzen didaktikarekin zeharkako harremana baino ez duen. Azpimarra dezagun, hasteko, hizkuntzak hezkuntzarako duen esanahia eta garrantzia, egiaz, gizakiaren berezko linguistizitatean oinarritzen dela:
2011
‎Izatea, izan, ez da bere buruaren berdina ere berdintasun logiko oro baino haragokoa baita; hitza erabat isilaraziko lukeen metaforak baino ez luke [adieraziko; ezinezko hitzak, Atman Brahman dela dioen hitzak nahiz eta Brahman ek zatirik izan ez.
‎Osotasuna esatean agertzen den moduan geureganatzen dugu, hala uste dugu, baina horretarako alde batera utzi behar dugu ezen gizakiak hor dagoen hori baino ez duela biltzen, nahiz eta haraxeago ere izan zerbait, pentsaturik gabeko zerbait, beste modu batez eta beste une batean ezagutza berri gisa ager dakigukeena, edo giza ikuspegiak inoiz inola irits ez dezakeena. Horixe adierazten digu paradigma holografikoak:
‎Sortu, haitzuloan eraikitzeko berez gizakiak ez duena. Eta ez dugu nahastu behar sorkuntzan benetakoa baino, itzala baino ez duena: birtuala.
2016
‎Baina bizitzaren zentzua filosofoen ‘sineskeriak’ gabe argitu behar zigun Dawkins apenas dabil hobeto. Esatea determinazio genetikoa betiko, erabateko eta itzulezina ez dela, geneek determinatu zentzu estatitiskoan baino ez gaituztela determinatzen (323), ez da salbuespenaren posibilitatea, askatasunaren faktoa hortaz, printzipioz ametitzea baino gehiago (gure ezjakintasunari ihesbide bat irekitzea, esango zukeen Spinozak), buruhaustea ez baitago hori aitortzean, hori esplikatzean baino. Ordena natural unibertsalaren barruan salbuespen kasuak (edo eremu oso bat salbuetsia, kulturarena) nola justifikatu, beharbada memeen teoriarekin ubidetxo bat ireki edo iradoki gura zen (ik.
2017
‎Nozio iheskorrak baino ez dira izango beti, ihes egiteko izaera izango dutenak: ez dut nire gaiztotasuna atzemango ez bada ekintza horren edo haren baitan, ihes egingo diot nire buruari, sentituko dut nire alienazioa eta nire isurtzea izate baterantz alferrik baino ez dudana gaiztotzat hartu eta, haatik, banaizela sentituko dudana eta distantziara biziko dudana, lotsa edota beldurra dela bitarte.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia