2000
|
|
Gai zerrenda zabala ukitzen du: boterea, iraultza, lengoaia, zapalketa...
|
baina
honetan aurrekoetan baino osatuago eta sendoago azaltzen omen da Sarrionandiaren pentsaera. Lopez Gasenik 1993an adierazten duenez, Marginalia, Ez gara gure baitakoak (1989) liburuari dagokion beste aurpegia da" gogoeta teorikoen alderdia." (Egan, 1993)
|
|
Izan ere, narratzaileari Iñakik berak bere istorioaren berri eman ziola aitortzen du. Beraz, Iñakiren istorioa kontatzen ez duenean,
|
baina
honen berri nola izan zuen azaltzean, narrazioan parte hartzen duen narratzailea dugu. Bestalde, askotan Iñakik berak hartuko du hitza, maila metadiegetikora jauzi eginez.
|
2003
|
|
Hau ezta gertatzen Gaztelako erderarekin eta, azkeneko denboretan izan ezik, etziran agertzen gaztelerazko literaturan eleberritxo hontan agertzen diran bezela, hitzegileen hitz modu bereziak. Gaur, Camilo José Celak eta beste idazle erdeldun batzuk, batez ere Hego Amerikakoek, eleberrietako hizlarien esakerak hitzez hitz idazten dituzte,
|
baina
hau ezta azkeneko urteetako moda bat baizik, inglesezko literaturaren imitazio pobre bat baino. Gutxi irabaz dezake gaztelerazko literaturak bide hontatik.
|
|
Eta esango nuke, euskara batuaren eredua dela ta Mitxelenarekin eta belaunaldi gaztearekin zituen diferentziak are handiagotu zirela han hartu ziren norabideen ondorenez. Oraindik ez zen zaharra, inolaz ere, Oskillaso,
|
baina
honen aurka ere joan zen, antza, Arantzazun oihukatu zen" Zaharrak etxera!" aldarria. Edozelan dela ere, literatura sorkuntzaren alorrean halako mutualdi baten murgilduko da urte batzuetarako gure idazlea, eta larogeiko hamarkadan ondo sartu arte ez du berriro bururik agertuko.
|
|
Inasi ta Iziartxu eztira joaten goizero meza entzutera eta eztute gehiago errosariorik esaten bere aurrean. Oraindaino aintzinan baino hotzagoak ziran bere hartuemanak eurekin, egia zan,
|
baina
hau ere konponduko zan denborarekin.
|
|
Ikasleek alde egin dute,
|
baina
honek ez ditu oporrak ekarri gainontzekoentzat. Izan ere, batzuen arabera hauexek dira ikasturteko egunik gogorrenak.
|
|
Patxik ostikoz jo zuen Joxe,
|
baina
honek ezer ez zioenez, berak hitz egin zuen.
|
|
Oso azkar gertatu zen dena Joxe ondo ohartzeko. Honek lagunaren aurpegiaren aldaketa baino ez zuen sumatu,
|
baina
hau ere azkarregia izan zen Joxek arrazoirik bilatu ahal izateko. Patxiri ergel aurpegia geratu zitzaiola, hori bai igarri zuen.
|
|
Bueno, gitxienez berba egin dogu eta orain hobeto ezagutzen dogu ze urde putakume mota dan. Neuk be badaukat zeozer zuri kontetako, eta gogoa daukat gainera behingoz botateko...
|
baina
hau ez da momentu aproposa. Bihar Alde Zaharretik urtengo dogu, barruan daroadana atarako dot eta biok mozkortuko gara, bale?
|
2004
|
|
Bai,
|
baina
honetan ez. Honetan andrazkoak izan dira beti nagusi.
|
|
Esku zarta burrunbada. Mikrofono aurretik alde egiteko agintzen dio zuzentzaileak gazte bizartsuari;
|
baina
hau taket bat bezala dago, geldi. Geroago ta urduriago dago jendea.
|
2005
|
|
Enkontru edo bidaiariak egiten dituen harreman horiek ez dute amaiera onik, iragankorrak dira, bidaiak bezalakoak. Harremanotan jendearekiko maitasuna aurkitu nahi da,
|
baina
hau ezinezkoa, iragankorregia suertatzen da, edo arriskutsua, bidaia bera legez. Horra hor hakuna matata!
|
2006
|
|
Konortera bihurtu zanean, barriz, ezpanak milikatuz, hain jateko goxoa behin be ez ebala jan eta aurrerantzean halangorik nekez dastatu eikeala erantzun eutsan senarrari. Oskarrek, ha entzunda, zirt zart eten gura izan eban emaztearen laidoa,
|
baina
honek senarraren esku mehatxagarriai ihes eginda, balkoira jo eta bere burua jausten itxi eban. Polizia heldu zanean, Oskarrek emaztearen gorpua eukan besoen artean kulunkan, kalearen erdian.
|
2008
|
|
Inuzente bai,
|
baina
hau neuretzako, behintzat! Arre astua!
|
|
Bakarra geratu da bere amagaz etxe inguruak ezagutzen eta katuak ezkaratzetik uxatzen,
|
baina
hau da marka! Kaminora atera da gaur eguerdi ostean eta auto batek jo eta bertan garbitu dau.
|
2011
|
|
Nik ere badakit jinasi gaurkoz egin behar zuena,
|
baina
hau ere bromak engañau, hori gauza nabarmena! Baina Juanito beti izan da alaia eta zuzena.
|
2013
|
|
Labayru Ikastegiak ahalegin handia egin dau lekukotasunak batzen,
|
baina
hau dana ezin posible izango zan lekuan lekuan euki ditugun laguntzaile, informazino emoile eta kontaktuen laguntasunik barik. Ate asko jo behar izan ditugu dana lortzeko, eta dandanetan alderik alde zabaldu deuskuez ateok behar dan guztian erraztasunak emoteko.
|
|
Beobideri Larretak jarraitu eutsan bandearen arduran, ez hainbeste estudiantinakoan,
|
baina
honek be sortu zituan pieza batzuk estudiantinarentzat. Hauxe izan zan gerra aurreko azkeneko zuzendaria.
|
2015
|
|
Handik apurrera beste dokumentu bat be izenpetu zan abadeen artean,
|
baina
hau Kontziliorako zana. Kontziliorako eskatzen eben, Eleizeak euki egiala askatasun osoa obispoak hautatzeko.
|
2019
|
|
Senarraren abandonuak gutxiagotasun sentimenduak sortzen dizkio eta Barbarak behin eta berriro iradokitzen dio senarrari banatu egin behar luketela,
|
baina
honi ez zaio komeni, eta ezezkoa ematen dio beti, emaztea jabegotzat gorde nahi baitu41 Barbarak bezala, Bihotz Bi. Gerrako Kronikakeko Florak maitasun erromantikoaz eta ezkontzaz duen ideiaren biktima dirudi.
|
2021
|
|
" Gu konturatu gara hemen Iruñerrian,
|
baina
hau Bilbo, Donostia eta Gasteiz bezalakoa da. Ez da izango Azpeitia, baina Donostiako 14 urteko gazteek eta Iruñerriko ereduko gazteek perfil oso antzekoa dute.
|
|
" Graduetan ez da ia formazio pedagogikorik eskaintzen eta Bigarren Hezkuntza masterrak irauten duen ikasturtearekin ez da nahikoa. Berritzeguneetatik ere formazioa ematen diegu irakasleei
|
baina
hau sakondu eta areagotu behar dugu".
|
|
ama hau nagusiki, seguru asko berezko lotura edo harremanaren ondorioz izeko eta amama. Eta, zenbaitetan, lehengusinari egiten zaio erreferentzia,
|
baina
hau nabarmen gutxiagotan. Hau da, MIR1 ek adierazitakoaren haritik, emakumezkoak dira irakurzaletasunerako eta literaturarako erreferente nagusiak familietan.
|
|
Etxean hurbilekoek egiten dituzten aukeraketek nerabeek ondoren literaturan egiten duten hizkuntza hautuan edota euskal autoreenganako izaten duten hurbilpenean funtsezko eragile gisa jokatzen dute. Beste batzuk aipatu dira dagoeneko, hala nola, hizkuntza gaitasuna edota euskal literaturaren erreferentzialtasuna,
|
baina
hau erabakigarria den faktorea dela onartzen dute. Parte hartzaile gehienek eskolaz kanpo batik bat gaztelaniaz irakurtzen dutela adierazten dute, euskaraz ere hainbatek, eta ingelesez, genioen moduan, etxekoren baten eraginez.
|
|
Literaturaren irakaskuntzaren egoeraz modu zuzenagoan edo zeharka aritu izan gara aurreko ataletan ere,
|
baina
honetan gaiari sakontasun handiagoz heltzea da xedea. Hortaz, eta lehen ideia gisa, IEE1, LIR1 eta LIR3 rentzat ere literatura lantzeko modua ez da asko aldatu haiek ikasle ziren garaitik gaur egunera eta lanketa oso oso parekoa dela diote.
|
|
Literatur sistemaren egoeraz mintzatu gara aurreko kategoriari zegokion atalean,
|
baina
honetan literaturak gizartean, oro har, eta instituzio desberdinetan duen babesaz modu zehatzagoan elkarrizketatuek esandakoari helduko zaio.
|
|
Hortaz, talde osoak parte hartzea inportantea izango da, betiere, hitzartzeak apur bat orekatuz. Kasu honetan, zaila izango da denek parte hartzea,
|
baina
hau kontuan hartuko dugu ondoko hitza hartzeetarako (EL). Aurreko bi galderei beste hauek gehituko zaizkie:
|