2000
|
|
Beren lanahonela banatzen da: a) giza sexualitatearen erantzunaren ezagupena (Master etaJohnson, 1966), ikerkuntzaren ikuspuntutik ekarpen handiena ekarri zuena, b) gizasexualitatearen arazoen deskribapena, bai gizonengan
|
bai
emakumeengan agertzendiren arazoen taxonomia zehaztuz; haietatik abiatuz, garai horretan berriztatzaileazen terapia sexualerako metodo bat proposatu zuten (Master eta Johnson, 1970). Soilik ikuspuntu historikoak ematen digu lan hori kritikoki baloratzeko etahasieran aurkeztu zuten triunfalismoa gainditzeko bidea. Dena dela, gaur egungoterapia sexualaren egoera ulertzeko, kontuan hartu behar dira, ezinbestekoerreferentzia dira-eta.
|
2002
|
|
Historialari asko aspalditik ari dira aldarrikatzen Aro Berriaren gizarteataldeetan antolaturik zegoela. Talde horietako kideek, bai gizonek
|
bai
emakumeek, mota ezberdinetako lotura pertsonalak zituzten beren artean. Garrantzitsuenak, lotura familiarrak edo senitartekoak, leinu eta klanekoak, adiskidetasun etaherrikidetasunekoak, eta, azkenik, harreman feudal eta klientelarrak ziren.
|
2006
|
|
Irizpidehoni eutsiz, ezkontza homosexualen aldeko adiera gehiago sakon dezakegu: baigizonari eta
|
bai
emakumeari, indibidualki, berdintasunean ius connubii ala ezkontzeko gaitasuna aitortzen die 34.1 artikuluak. Horrek esan nahi du bi emakumehomosexualei, bi gizonei, euretako bakoitzari, gaitasun pertsonal hori aitortu diela.Eta ezkontza bi ius connubiiren arteko lotura gauzatzea bada, nola ukatu Konstituzioak emandako gaitasun bat legeak dioen moduan gauzatzearen konstituzionaltasuna?
|
2007
|
|
justiziarekin batera besteen zaintzaprintzipio moralen barnean hartzea. Horrek esan nahi du, besteak beste, gizakienheziketan bi alderdi horiek jorratu liratekeela; alegia, justiziarakonorabidea eta zaintzarako norabidea bai gizonengan
|
bai
emakumeengan uztartzea.
|
2009
|
|
b. Nahiz eta denek, bai gizonek
|
bai
emakumeek, arrazoi nagusitzat agertu, emakume helduen ezaugarri berezia izango da «Besteekiko harremanak ezzaintzeagatik» errudun sentitzea, baita beren burua ez zaintzeagatik errudunsentitzeko joera ere.
|
|
Emakumeek gizonek bainogehiago begiratzen dute, eta behin begi kontaktua ezarri eta gero, denbora gehiagozeusten diote begiradari (Davis, 1982). Bai gizonek eta
|
bai
emakumeek, elkarrengandik oso hurbil ez badaude behintzat, gehiago begiratzen diote atsegingarrizaienari; baina emakumeek entzuten ari direnean denbora luzeagoz begiratzendiote solaskideari; gizonek, berriz, hitz egiten ari direnean denbora luzeagoz begiratzen diote.
|
|
Solasaldirako hurbilago jartzen dira emakumeak,
|
bai
emakumeengandik, baigizonengandik, eta nahiago dute besteen alboan jarri, aurrez aurre baino. Bestepertsonak emakumeengandik hurbilago jartzen dira gizonengandik baino, emakumeek espazio pertsonal iragazkorragoak dituztelako eta gizonek baino espaziogutxiago behar dutelako.
|
2014
|
|
Testu honetan, emakumeez eta gizonez hitz egiten dudanean, ikuspegi biologizista guztiak aldebatera utzita egiten dut. Hau da,
|
bai
emakumeak baita gizonak ere, jaiotzean (jaio baino lehenago askotan) «emakume» eta «gizon» sozial gisa heziak izango diren pertsonak lirateke, alde sozialari lehentasunosoa emanez. Horrekin ez dut ukatu gura biologiaren eragina, baizik eta adierazi emakumezkotasunaedo gizonezkotasuna testuinguru zehatzetan eraikitzen diren errealitateak direla, non giza biologia eremodu zehatz batean (gure jendartean, modu dikotomiko batean) interpretatzen den.
|
|
Berdintasunezko feministentzat natura/ kultura oposizioak kodetzen zuen gogo/ gorputz oposizioa, baina konstrukzionismosozialekoentzat, aldiz, biologiaren eta psikologiaren arteko ezberdintasunak etaprodukzioaren/ erreprodukzioaren (gorputza) eta ideologiaren (gogoa) esparruenarteko oposizioak kodetzen dute. Kodetze hori ez dago zuzenean lotuta ar/ emeoposizioarekin; izan ere, argi dago bai gizonek
|
bai
emakumeek hartzen dutela parteesparru material eta ideologikoetan, baina esparru horien baitan, emakumeek etagizonek posizio ezberdinak hartzen dituzte. Produkzioaren esparru materialean, adibidez, gizonek produkzio funtzioa betetzen dute, eta emakumeek, ostera, emakume gisa, hein handi batean erreprodukzio funtzioa betetzen dute, nahiz etaprodukzioan jarduten duten.
|
|
Gaixotasunak sexukontaktua galarazten duenean ere, oraindik badago harremanak izateko beste modu bat: hurbiltasuna, sentsualitatea eta balioespena, bai gizonetan,
|
bai
emakumeetan.
|
|
Sadomasokisten% 2030 emakumeak dira. Masokistak sadikoak baino ugariago dira bai gizonen
|
bai
emakumeen artean.
|
2017
|
|
Biak arlo publikotik kanpo geratu ziren, eta azken hamarkadetan, etxetik ateratzeko? ahalegina handia egin bada ere, oraindik, bai euskararen biziberritze prozesuan,
|
bai
emakumearen askapenean ere, bide luzea egiteke dago.
|