2000
|
|
Lege positiboak ez dira horretan lege naturaletik aldentzen. Hartara, halakorik egiteko itxura ematen
|
badute
ere, funtsean, ez dute besterik egiten lege naturalaren gogoa gizartearen premiei egokitzea baino. Lege positibo horiek dira, bestalde ere, aintzat hartu dutenak senar emazteek elkarri agindutako uste horretan duela ezkontzak erroa eta sustraia.
|
|
Vienako Zirkuluaren proiektuak jasotako kritikek —ikusmolde estandarrarenak, 1960ko hamarkadako historizistenak, etab.— hura neurri handi batean zapuztea lortu
|
badute
ere, ezin zaio nolanahi ere filosofiarentzat ekarri duen lorpen garrantzitsu baten meritua kendu, alegia: pentsamendua bide argi, zehatz eta zorrotzaren ildotik sartzea, honek dakartza ondorio egoki guztiekin.
|
2001
|
|
Esparta hiri estatu oligarkikoa. Atenastarrek Egeo itsasoan nagusigoa
|
badute
ere, Esparta hiri estatuak kontra egiteko indar nahikoa du, Peloponeson bera baita indar nagusia. Bi hiri estatu hauen arteko lehiak Helade guztiaren bizitza baldintzatuko du, batez ere elkarri guda deklaratzen diotenean, gainerako hiri estatuek bata edo bestearen alde jarri behar izan baitzuten.
|
2002
|
|
Beraz, Benthamen helburu humanitario eta erreformistek garapen bat izan
|
badute
ere, kontrol eta diziplinaren inguruko proposamenek beste garapen bat izan dute. Zuzenketan oinarritzen direla dioten egungo kartzela eta zigor kodeek, beraz, ez dituzte helburu hau atxikitzeko bitarteko nahikorik eskaintzen eta kontrolerako tekniken errefinamenduan indar gehiago jarri dute estatuek.
|
|
Diziplina ez da ordea sailkapen, lan eta hezkuntzara mugatuko, elikadura, janzkera eta igandeetako egutegia ere xehetasun osoz azalduko baitizkigu Benthamek. Ezartzen diren tresna guztiek presoaren portaera txarra erabat baldintzatzen
|
badute
ere, portaera honentzat aurreikusi ditu zigorrak ere.
|
2003
|
|
Eta Eskilo11 txorakeriatan dabil Akiles Patrokloren maitale zela esaterakoan, ez Patroklo baino ederrago bakarrik, gainerako heroi guztiak ere baino ederrago zena, eta oraindik bizargabea, beraz askoz gazteago, Homerok dioen bezala. Baina jainkoek maitasunaren inguruko bertute hori izugarri aintzat hartzen
|
badute
ere, gehiago miretsi, poza hartu eta b saritzen dute ordea maiteak maitalea estimatzen duenean maitaleak maitea baino; maitalea maitea baino jainkozkoago baita jainkoa barneratuta edukirik. Horrexegatik ere gehiago ohoratu zuten Akiles Alkestis baino, zorionekoen uharteetara bidalita.
|
2004
|
|
Eta etikotasunaren berri eta kontu ematean razionaltasun logiko formalaren mugak nabariak dira, bere ahalen emankortasuna ezertan gutxietsi barik. Horrexegatik beragatik etika guztiak impasse batean aurkitu dira goizago edo beranduago etikotasunaren funtsatze razional hutsa ematerakoan, aitortu ez
|
badute
ere. Nola atera kale itsu honetatik?
|
2005
|
|
Haren" mundu ikuskera linguistikoaren" 184 ideia, azken batean, abiapuntu bat da diziplina horientzat guztientzat ze, egiaz, berau hizkuntz erlatibitatearen printzipioaren185 lehen formulazio sistematikotzat har daiteke186 Humboldt, azken batean, pertsonalitate bat da hizkuntzalaritzan; zentzu honetan, E. Coseriuk" linguistika orokorraren sortzaile" bezala kontsideratzen du eta H. Gipper ek, gainera," ikerketa linguistiko modernoari bide berriak adierazi zizkion hura" bezala187 Hizkuntz kontzepzioari emandako" biraketa kopernikar" haren ondorioak, bigarrenik, antzeman daitezke ere hizkuntzaren filosofian eta pentsamendu hermeneutikoan: M. Heideggerrek, adibidez, Kawi hizkuntzari buruzko haren" Sarrera"() goraipatzen du eta baita bere hizkuntz estudio propioen abiapuntu bezala hartzen188 Antzeko zerbait gertatzen da H. G. Gadamerrekin ere, zeinek hizkuntzaren naturaltasuna —hark bezala— hizkuntzen aniztasunaren perspektibatik behatzeko beharra ikusten duen189 Gure autorearen hizkuntz ideiek, bestela,
|
badute
ere jarraipenik K. O. Apel eta J. Habermas filosofoen planteamendu komunikatiboetan190 Bestela, zuzen zuzenean ez bada ere, aurkitu daitezke baita ere antzeko ideiak pragmatika linguistikoaren eta filosofia analitikoaren barruan (L. Wittgenstein II, J. L. Austin, J. R.
|
2006
|
|
Nahiz eta poesiak ezin duen inoiz ere amore eman egia zehatzaren aurrean, talentuaren eta behaketaren bitartez egileak aurkitutako artearen erregelek mugak jartzen dizkiote poesiari berari. Zenbait idazle zabarrek eta araugabek atsegina eman baldin
|
badute
ere, ez dute atseginik eman erregelari edo ordenari men ez egiteagatik, bestelako arrazoiengatik baizik. Kritika zuzenak onar ditzakeen bestelako edertasunak izan dituzte idazle horiek; edertasun horien indarra zentsuraren gainetik igarotzeko gai izan da eta, halaber, narrio horietatik sortutako higuina baino handiagoa den atsegina gogamenari emateko gai izan da.
|
|
Nolanahi ere, gisako prozeduren bidez lorturikoak ez du inolako zerikusirik Kojevek aintzat harturiko tradizio filosofikoak" esentzia" deritzonarekin. Honen arabera, loreak destilatuz lorturiko olioa, perfumegileek" esentzia" deritzotena (oraindik hurbil samar dugun iraganaldi filosofikoago baten oroimenez, perfumegileek berek ahantzia
|
badute
ere), egitez loreen existentziari dagokio, destilaturiko orrien antzera.
|
2008
|
|
Doktrina platonikoen ondoan, aporien garapenean doktrina enpiristak ere badaude, platonikoenak bezainbesteko garrantzia ez
|
badute
ere. Oinarrizko zenbait gaitan Aristotelesen jarrera guztiz antienpirikoa da:
|
2009
|
|
Hirugarrenik, Marxi leporatzen zaio, ekonomialari nahiz filosofo ospetsua izan arren, ez zela politikari abila. Horretan ere, Bensaiden arabera, burgesek politika profesionala estatuaren inguruan ezinbesteko egitekoa
|
badute
ere, Marxentzat politika estatuaren alorretik aldenduak direnen aldeko jarduera da. Hala ere, modu horretan egiteko politikan —Bensaiden ustez— ezinbestekoa da bereizketa bat egitea, hau da, partidu iraultzailearen, mugimendu sozialen eta estatuko erakundeen artekoa; baina Bensai' dek onartzen du bereizketa hori egiteko Marxengandik zailtasunak badirela.
|
|
besteak beste, generoarenak, gizadi eta gizartearen artekoak, banako eta komunitate mailakoak. Elkarren artean zerikusirik
|
badute
ere, Bensai' den iritziz, arazoa da nola harremanetan jarri batzuk besteekin. Horregatik dira onuragarriak gizarte mugimenduek antolatzen dituzten eztabaidalekuak, hau da, Foroak.
|
|
Eta forma horrek mugatuak direlako, bere baitan kontraesanak sufritzen dituzte, eta arrazoimenak dialektikoki gainditu egiten ditu denak. Horrela, dialektika aurreragoko utziz, Kantez geroztik zientziak eta giza adimenak metafisikaren akabera lortu
|
badute
ere, Hegelen esanetan logikari ez zaio bide bera suertatu. Logika salbatu egin da.
|
2010
|
|
Hasteko, San Pauloren hitzak ditugu: legerik gabeko paganoek legeari dagokiona egiten dutenean berez, eurek bihurtzen dira lege euren buruentzat, benetako legerik ez
|
badute
ere. Bigarrenez, gorengo botererik egon ez arren, gurasoak ohoratzeko araua, gezurrik ez esatekoa edota antzekoak, beti bete behar dira.
|
2016
|
|
Berriz ere hamaika informazio interesgarri darabil autoreak Afrikako kabilen, Brasilgo tupien, Malasiako edo Kaukasoko menditarren, mir errusiarraren gainean, Euskal Herriko auzolana goraipatzen dugunean ahaztu behar ez genukeena. Gizartearen eta gizadiaren historia egin, ez dute aldian aldiko Isabel eta Fernandoek egin, kronikak idatzi horien morroiek egin
|
badute
ere. Beraz, borroken garrantzia gizadiaren progresoan ukatu gabe (Marx), Kropotkinek gatazka eta gerra barbaroen alboan solidaritate eta kooperazio barbaro ederra gehiago aintzat hartzen duen historiagintza galdatzen du.222
|
2021
|
|
Aizpuruk (2014) azaltzen duen eran, ordea, haren obra xeheki aztertuta, bereizketa hori lausotu egiten da. ‘Destino biologiko, psikoanalitiko eta ekonomikoen ukapena’ atalean ikusi dugun bezala, gorputzak eta fenomeno fisiologikoek situazioa definitzen
|
badute
ere, esanahia eta zentzua guk geuk ematen diogu, ingurune ontologiko, ekonomiko, sozial eta psikologiko baten baitan. Behin eta berriz azpimarratzen duen eran, gizarteak ez dira espezie soilak, eta, ondorioz, bere kategoria, hierarkia, ohitura edota balioak ez dira biologiaren erreinutik era gardenean eratortzen.
|
|
54). Gorputzak eta fenomeno fisiologikoek situazioa definitzen
|
badute
ere, esanahia eta zentzua guk geuk ematen diogu, ingurune ontologiko, ekonomiko, sozial eta psikologiko baten baitan. Behin eta berriz azpimarratzen duen eran, gizarteak ez dira espezieak, eta, ondorioz, bere kategoria, hierarkia, ohitura edota balioak ez dira biologiaren erreinutik eratortzen:
|
|
Etxetik kanpo soldatapeko lanak egiten dituzten emakume gehienen egoera ere ez da asko aldatzen. Emakume pribilegiatu batzuek enpleguaren bidez autonomia ekonomiko eta soziala lortzen
|
badute
ere, bestelakoa da emakume langileen kasua. Batetik," klase ekonomikoki zapaldu baten barnean eskuratzen dute independentzia", esplotazio baldintzetan.
|