2023
|
|
Murrizketaren kopurua tributu betebeharpekoari berriro eskatuko zaio likidazioaren edo zehapenaren aurka, edo bien aurka, betebeharpekoak errekurtsorik edo erreklamaziorik jarri badu, zorra edo zehapena borondatezko epean ordaindu ez badu, edota ordainketa geroratzea ala zatikatzea eskatu ez badu, ala eskatu
|
badu
ere, onartu ez badiote.
|
|
Nolanahi den ere, zorra garaiz ordaintzen ez den kasu guztietan ez da zehapenik ezarriko. Ez dago arau haustearen tipoa, beraz, betebeharpekoak bere tributu egoera erregularizatzen badu zorra ordainduz Tributu administrazioarenaurretiazkoerrekerimendurikjasobainolehen; ez dagoarau hausterik prozedura betearazlean ere Administrazioak luzatutako likidazioa ez bada ordaindu, ezta behar bezala egindako autolikidazioa betebeharpekoak aurkeztu
|
badu
ere zorra ordaindu gabe eta aurretiazko errekerimendua jaso baino lehen31 Azken bi kasu horietan ez da arau haustearen tipoa bete: lehen kasuan ez da autolikidazio baten zorra, eta bigarrenean, autolikidazioa ez da faltsua, zehaztugabea ala osatugabea.
|
|
Horiek horrela, tributu zorra zehazteko ahalaren egikaritza preskribatu (edo iraungi, Bizkaian)
|
badu
ere, preskribatutako zergaldietan gauzatutako eragiketetatik datozen datuen jatorria (zerga oinarri negatiboak, kuotaren kenkariak, konpentsatzeko kuotak edo itzultzeko kuotak BEZ bezalako zergetan, edota beste kreditu fiskalak) justifikatzeko beharra dago, baldin eta zergaldi preskribatu gabeetan halako datuak aplika badaitezke. Horrenbestez, Administrazioak eutsiko dio preskribatutako datu horiek egiaztatzeko ahalari helburu horretarako bakarrik.
|
|
Doloa dago urratzaileak arau haustearen emaitza lortu nahi duenean. Errua edo zabarkeria dago, egileak arau haustearen emaitza zuzenean ala zeharka lortu nahi ez
|
badu
ere, ez ditu emaitza saihesteko baliabideak erabili izan, hau da, ez da behar besteko arreta jartzen. Arau haustea gauzatzearen ziozko erantzukizuna ez da objektiboa, baina zabarkeriaren edozein mailagatik zehatu egin daiteke.
|
|
Kontrara, betebeharpekoaren ustez, autolikidazioa bere interesen kaltetan bada, Tributu administrazioari idazki baten bidez eskatu behar dio autolikidazioa zuzentzeko edo baieztatzeko (Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 116.4 artikulua eta Bizkaiko TFAOren 118.2 artikulua). Prozedura horren ondorioz zor ez den sarrera edota tributu arauketaren ziozko itzulketa lortzeko eskubidea aitortzen bada, Administrazioak berandutza interesa ere ordaindu dio, betebeharpekoak halakoa eskatu ez
|
badu
ere: bigarren kasuan, autolikidazioa aurkezteko borondatezko epea amaitu denetik sei hilabete igaro direnetik aurrera edota idazkia aurkeztu denetik aurrera epez kanpo egin badaeta lehenengo kasuan, zor ez den sarrera ordaindu zenetik aurrera44.
|
|
Delitu honen subjektu aktiboak izateko, tributu legeak kontabilitateko eginbeharrak ezarri behar dizkio. Kontabilitateko betebeharraren definizioa Merkataritzako zuzenbideko arauketak egiten
|
badu
ere, artikuluak aipatzen duten beharra tributu arauketak nahitaez agindu behar du. Esangura horretan, Sozietateen gaineko Zergaren foru arauek jaso dutenez, zerga horren zergadunek euren kontabilitatea eraman behar dutela, besteak beste, Merkataritzako Kodearen arabera, baina ez du agintzen zein liburu eraman behar diren ezta nola eraman behar diren ere, horretarako Merkataritzako zuzenbideko arauetara igortzen gaituelako, ikusiko dugunez.
|
|
Itzuli beharreko kopurua da oker egindako sarrera, eta horri errekarguak eta kostuak gehitzen zaizkio, hala badagozkio. Halaber, berandutze interesak zor dira, sarrera egin zenetik, interesdunak eskatu ez
|
badu
ere (Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 32 artikulua eta Bizkaiko TFAOren 31 artikulua).
|
|
TFAOen 242 artikuluak berrikuspenaren norainokoa zehaztean dionez, Foru Auzitegi Ekonomiko Administratiboak edo Organismo Juridiko Administratiboak espedientetik datozen egitezko zein zuzenbideko arazo guztiak ezagutzeko eskumena
|
badu
ere, interesdunak halakoak azaldu dituen ala ez, reformatio in peius printzipioari jarraiki, erreklamazioak ezin dezake, inolaz ere, errekurtsogilearen hasierako egoera txartu.
|
|
a) Tributu bakoitzaren arauketaren ziozko itzulketak egiteko beharra. Arauketak ezarritako epean edo, beti ere, sei hilabeteetan itzulketarik ez badago, Administrazioak, gainera, berandutze interesak zor ditu, interesdunak hala eskatu ez
|
badu
ere. b) Zor ez den sarreraren itzulketa egiteko beharra, bai tributu betebeharrak betetzean bai zehapenak ordaintzean. Administrazioak berandutze interesak ere zor ditu, interesdunak ezer eskatu ez badu ere. c) Tributu betebeharpekoak ekarritako bermeen kostua ordaintzeko beharra. d) Berandutze interesak ordaintzeko beharra.
|
|
Arauketak ezarritako epean edo, beti ere, sei hilabeteetan itzulketarik ez badago, Administrazioak, gainera, berandutze interesak zor ditu, interesdunak hala eskatu ez badu ere. b) Zor ez den sarreraren itzulketa egiteko beharra, bai tributu betebeharrak betetzean bai zehapenak ordaintzean. Administrazioak berandutze interesak ere zor ditu, interesdunak ezer eskatu ez
|
badu
ere. c) Tributu betebeharpekoak ekarritako bermeen kostua ordaintzeko beharra. d) Berandutze interesak ordaintzeko beharra.
|
|
Ondare Eskualdaketa eta Egintza Juridiko Dokumentatuen gaineko Zerga (OEEJDZ). BEZak enpresako trafikoa kargatzen
|
badu
ere, OEEJDZak partikularren arteko trafikoa kargatzen du. Zergaren barruan hiru modalitate daude:
|
|
Administrazio prozedurei dagokienez, eta Ekonomia Itunak prozedurok arautzeko ahalmenaren mugarik ezarri ez
|
badu
ere, lurralde erkideko arauketa errespetatu behar da, Konstituzioaren arabera Estatuak baititu eskumen esklusiboak administrazio prozedura erkidearen oinarriak zehazteko, toki araubidearen oinarriak finkatzeko, merkataritzako legeria onesteko, eta abar...
|
|
LELTBk kontratua azkentzearen ondoriozko kalte ordainik ezarri ez
|
badu
ere, baliteke langileak kalte ordaina jasotzeko eskubidea izatea, hala arautu bada hitzarmen kolektiboan, enpresa akordioan edo lan kontratuan.
|
|
Lan agintaritzak, enpleguaren zerbitzu publiko eskudunaren bidez, betebehar hori bete dela egiaztatu behar
|
badu
ere, eta, hala denean, enpresari betebehar hori betetzea agindu behar badio ere, langileek betebehar hori betetzea erreklama dezakete, bai eta akonpainamendu sozialeko neurrien inguruan enpresaburuak bere gain hartutako betebeharrak betetzea ere, kasuan kasuko administrazio erantzukizunei kalterik egin gabe.
|
|
kalteak enpresako ondasunei, kudeaketa txarra, enpresari administrazio zeha penak eragitea, lehia desleiala, enpresako ondarea baimendu gabeko moduan erabiltzea, jabetzaren aurkako kalteak... Orobat, gogoratu behar da langileak eragindako kalteei begira, hasieran enpresaburuak erantzungo
|
badu
ere, horrek gerogarrenean langilearen aurka jo ahal izango duela Kode Zibilaren 1904 artikuluaren arabera.
|
|
★ Jarraitzeko, ez da ahaztu behar LELTBren 8.1 artikuluak, ostera ere lan izaerako ezaugarrien berri ematen
|
badu
ere, lan kontratuaren aldeko iuris tantum presuntzioa ezarri duela. Aitzitik, arreta deitzeko besterik ez du balio artikulu horrek, kasu bakoitza interpretatu behar delako orain arte aztertutakoaren ildotik.
|
|
Gizakiak bizitzeko beti lan egin
|
badu
ere, ezin da lan zuzenbideaz hitz egin, antolamendu juridikoko adar independente gisa behinik behin, ekoizpen sistema kapitalista agertu arte. Jakina, une horretara arte, lana arautu zen, baina garai historiko bakoitzean indarrean zeuden bestelako erakunde juridiko batzuen mende, eta kontuan hartu gabe lana arautu behar dela justiziarako eta gizarte bakerako lanabes gisa.
|
|
Ez gara banan banan eskumen banaketan sartuko, finantza jardueraren arloan toki erakundeen ahalmenak zehaztean sakonduko dugun arren. ...razteko eskumenak; erakunde erkideen legeria bere lurraldean betearaztekoak, eta Estatuaren oinarrizko legeria arauz garatzekoak eta betearaztekoak), eskumen bakoitzaren izaeraren arabera ahalmen desberdinak dituztenak, eta, horrekin batera, lurralde historikoei eskumenak bide desberdinetatik esleitu ahal bazaizkie, horrek indarrean dagoen araubide juridikoa konplexutasun handiko sistema bihurtzen
|
badu
ere. Ekonomia Itunaren Legea
|