Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 27

2000
‎Lirikotasunaren helburu nagusienetakoa hitza hizkeraren kutsaduratik libratzea dugu, poetak bere bihotza biluzten duen bezalaxe soiltzen du testua, zinezkotasuna helburu. Apaingarria, ederra bada ere, askotan ez baita adierazkorra, aitzitik, kutsatzailea da. Estrofatik bertso librera egin zuenean, Juan Mari Lekuonak mantendu egin zuen aldizkako errima bat, eragin handia zeukana hala erritmoan nola tonuan, sententzia biribiltzeko; baina geroago poema multzoen errematerako kopletan eta zirkunstantziazko bertsoetan baino ez zuen erabili(" Liburuen karroxa").
2002
‎Ibarretxeren tokian, Haziendako inspektoreak bidaliko nizkieke nik, ez enpresetara, euren etxeetara baizik, ELA sindikatuak urtero esaten duenez, enplegatuek baino askoz diru gutxiago aitortzen omen dute-eta euskal enpresaburuek). Baina horiekin guztiekin batera, eta nahiz eta askotan ez nabaritu, herri honetan kulturaren munduan mugitzen diren gizonemakumeak iritzi sortzaileak dira. Ez beharbada egun batetik besterako" pelotazoak" ematen dituzten horietakoak.
2003
‎Hori dena gaindituta, matrikulatzen bada baldintza eskasak aurkituko ditu kasu askotan, egoitza txikiak, hotzak eta abar, nahiz eta azken aldi honetan ahalegin handia egin den inbertsioetan. Bukatzeko esan dezagun EHko leku askotan ez dutela inolako aukerarik euskara ikasteko; eta beste leku batzuetan, administrazioek ezarritako ratio zurrunak direla medio, nekez gaindituko dute lehen urratsa aurreragoko urratsetan ratioa lortzea ezinezkoa baita. Ondorioz, galdera da:
‎Maila askotan ez ezik, modu askotara hartu behar daarrakasta. Estatistikak baliozkoak dira, baina beren mailan.
‎Bitartean, udalerri zenbaitetan herrietako euskalduntze planak egin ditzagun, herri eragile eta udalen arteko akordioen bidez, aukera izanen baitugu horretarako. Mundu pribatuan ere badugu zereginik, eta askotan ez makala gainera, komertzio, instituzio, banketxe, elkarte eta abar euskaldunago eginez; paisaia aldatuz euskararen normalizaziorako egiten da aurrerapausoa.
2005
‎Bikoiztutako produktu askotan ez dago aitzakiarik. Dago ohitura falta, eta agian gai hori ez dela inoiz euskaraz eman.
‎Beste bidea genero literarioena da: Whitek dioen bezala, genero literarioen mugak alde batera utzi behar ditugu emakume idazleen lana mintzagai dugunean, askotan ez dutelako genero bakarra lantzen, bi edo hiru baizik (Itxaro Bordak poesia, eleberria, narrazioa, saiakera eta antzerkia landu ditu, Miren Agur Meabek narrazioa, poesia eta haur eta gazte literatura eta Ixiar Rozasek narrazioa, nobela, poesia eta haur eta gazte literatura, hiru adibide aipatzearren):
2006
‎Itzultzeko asmoa duenak seme alabek euskara ikasteari ez dio garrantzirik ematen. Asmo hori, baina, kasu askotan ez da betetzen, eta haurrek euskara ikasteko aukera galtzen dute.
‎Nork edo nola bermatuko die euskaldunei justizia zerbitzuak euskaraz jasotzeko eskubidea? Herri aginteei jartzen zaizkie obligazioak, baina denek dakigu (batez ere euskaldunek) obligazio horiek kasu askotan ez direla betetzen. Zerbitzu berri honetan aurreikusten da, besteak beste, kexen jarraipen zehatza egitea eta eskubide urratzaileari aholkularitza eta laguntza ematea.
2007
‎Hemen berriz ere maila kualitatiboa aipatu dugu. Izan ere, Algortan frantses hiztun ia osoak lortzen badira ere, Frantzian bertan auzo batzuetan arazo larriak izaten ditu eskolak gauza bera lortzeko bertoko gazteekin, eta askotan ez du lortzen. Arrazoiak anitz dira eta EAEn eta Frantzian antzekoak lirateke.
‎Sadabak aipatzen ditu (2005: 143), besteak beste, 2001eko urtarrilean Manilan gertatutakoa (milioi bat pertsona kaleratu ziren Estradaren Gobernuaren kontra) edota 2004an AEBetan izandakoa (ehun milaka pertsona Irakeko gerra eta arrazakeriaren aurka). Protesta hauek espontaneoak izan zirela azpimarratu bada ere, askotan ez da horrela. James Petras ek, esaterako, uste du3 Joseph Estrada populistaren Gobernuaren erorketa ahalbidetu zuen protesta AEBetako Gobernuaren inguruko sektoreek antolatu zutela Filipinetan.
‎Orri hauen azterketatik ateratzen da, beste gauza askoren artean, Kutxak Gipuzkoaren eta gipuzkoarren alde egin duen ahaleginak hiru alderdi dituela: Gizarte ekintza zentzu hertsian hartuta (bere mozkinen zati handi bat, alegia, beste entitate askotan ez bezala, hemen komunitateari itzultzen zaiona dibidendo sozial moduan), Zeharkako Gizarte ekintza (merkatuak eskatzen dituenak baino askoz ere bigunagoak diren baldintzetan inbertitzen diren diru kopuru handiak) eta premia bereziei aurre egiteko produktu eta zerbitzu espezifikoen etengabeko eguneratzea.
‎Prestige ren hondamendiaren kariaz, itsasontzien enpresen abokatuek prentsan, irrati eta telebistetan errepikatu zuten, erantzukizunak uxatzeko kontratatuak baitaude, Erika (1999) eta Exxon Valdez (1989) istripuetan petrolio ontziak oso gazteak zirela, bi eta lau urtekoak alegia. Baina ez zuten aipatzen horietan istripuaren kausa giza hanka sartze bat izan zela, beste kasu askotan ez bezala. Eta gure aburuz auzi gakoa da:
2008
‎euskara normalizatu gabe dago eta horrek ondorioak dauzka. Eta garrantzitsuena da leku askotan ez dela erabiltzen; begi bistakoa da etorkinentzat autoktonoek ez dutela erabiltzen. Izan ere, gaztelaniaz dakiten etorkinek Hegoalde guztian hitz egiten den hizkuntza badakite eta euskal herritar gehienek beste dakite (berezitasun dialektalez aparte), alegia, euskaraz ez dakiten guztiek beste.
‎Dena den, eta bukatzeko, soziolinguistikaren ezagutza askotan ez da nahikoa, eta adibidez mendebaldeko gizarteetan eragiteko, legediek zer muga eta aukera ezartzen dituzten ere identifikatu eta ezagutu behar da. Gai horri buruz, hain zuzen ere, UEUk ikastaro bat antolatu du 2008ko uztailean.
‎" Etorkizunean denok izango ditugu 15 harpidedun". Kontua da askotan ez dugula jakingo nortzuk diren ere. " Bai, eta zu zein zara?", galdetu zion Josuk bere miresle bati Inauteri gau hartan.
2011
‎Izan ere, gure herrian euskalgintzari eta herri gogoari esker hamaika proiektu jarri izan dira abian. Eta, akaso, askotan ez gara ohartzen eragiteko gaitasunaz. Orain arte milaka izan gara euskararekiko atxikimendua agertu dugun herritarrak eta eragileak, baina hori nahikoa ez dela ondorioztatu ahal izan dugu.
2012
‎Beste guztiek oinarrizko diru saria irakaskuntza, diseinu, zapaten salmenta, liburuen banaketa edo bestelako mota askotako aktibitateetatik jasotzen dute, artearekin sarrera horiek borobilduz edo hurrengo proiektuen produkzioa ordainduz. Urteak daramatzate artistek profesionalizaziorako neurriak eskatzen, zenbaitetan aurrerapenak lortuz, beste askotan ez. Eta erreforma horrek lanaren balioa inoiz baino beherago uzten badu, espekulazio, inbertsio eta esplotaziorako ateak are gehiago zabalduz, are aukera gutxiago artistek euren lanarengatik kobratzeko.
‎Erabilera oker horiek maila kognitiboan egiten diren lotura desegokiei buruzko informazioa ematen dute. Nahasmen horiek gehienetan oker arruntak badirudite ere, askotan ez dira hain xinpleak, ondorioak eta helburuak izan ditzakete: hitzaren bitartez eta lokailu horien erabilera okerraren bitartez errealitate fisikoan logikoak ez diren gauzak eta loturak logikoak bihurtzen dira errealitate kognitiboan.
‎Handik gutxira Hego Afrikara abiatzen da, abokatu gisa lanera, eta berehala hasten da konturatzen identitatea aldatzeak ez dakarrela, berez, integrazioa: trenean tertzeran ibili behar du, zalgurdian ezin du sartu (goian joan behar du), hotel askotan ez dute onartzen edo, onartuta ere, ezin du beste bezeroekin batera bazkaldu... Arazoa, bere larruaren kolorea, ez aski zuria europar askorentzat.
2013
‎• Ijitoak adibide bat dira: aspaldidanik daude gure artean, baina askotan ez ditugu gure aniztasunaren parte egiten. Hegoamerikarren berezitasuna ere aipa daiteke.
2014
‎Jende arrakasta ikaragarria izan genuen, gainera. Baina toki askotan ez genuen ezer kobratzen, ekitaldi benefikoak zirela eta.
‎Baña au ezin diteke ar bide nagusitzat. Ildo ‘estilo’ uler diteke agian; baña beste askotan ez da ori gertatzen, eta egokitasuna gal diteke bereala bide labain eta sujetibo ortatik abiatu ezkero.
2015
‎(Arana Goirirenak tipo honetakoa dirudi). Gisa horretako arrazismoa mugatua, ‘arraza’ konkreturen batzuenganakoa soilik izan ohi da, batetik; bestetik, norbere arrazak askotan ez du besterik adierazten familia baino ‘odola’ edo ‘zortzi deitura garbi’ esaten dena, h. d., funtsean ‘ekandu onen’ transmisioa, tradizioa (moralaren gordelekua). 4 Gaur arrazismoa stricto sensu kontsideratzen dena, ‘zientifikoa’, biologikoa jeneralean, gizadia arrazatan eta arrazak euren balio natural (intelektual, moral) suposatuaren arabera mailatan hierarkizatzen dituena, behereen dominazioa eta batzuetan suntsidura bera ontzat emanez.
‎Kontzeptuaren nahasketa Modernian hasi da, sartaldeko monarkia eta Estatu sortuberriekin batasun ertarotarra apurtu denean. Nazioarekin askotan ez da ulertuko hizkuntza/ herri natiboaren masa, baizik erregea eta noblezia armadunaren elitea, horiek jatorriz hizkuntza/ nazio arrotza eta konkistatzailea baitira (Frantzian, Ingalaterran), horrela erresuma bi ‘arrazatan’ partiturik dagoela. Egoera sozial honetan nazioa erregean eta aristokrazian inkarnatuko da (arrazan), herri/ nazioak (hizkuntzak) ez du esanahi politikorik.
2018
‎Azken finean, oinarrizko oinarrizkoa ematen diezu. Ni orain dela bederatzi urte hasi nintzen mundu honetan, eta hasieran pentsatzen nuen ez nuela aguantatuko; izan ere, lan gogorra da eta askotan ez daukagu denborarik behar bezalako zaintza eskaintzeko. Ez gara konturatzen edozein momentutan gu geu, edo gure senitartekoren bat, egoera horretan egon litekeenik.
2022
‎Ezin dugu ukatu oraindik asko borrokatu behar dugula euskararen irakaskuntza benetan publikoa, doakoa eta kalitatezkoa izan dadin. Askok Euskal Herrian pairatzen duten esplotazio basatiagatik, ikasteko gogoa egon arren, askotan ez da aukera bat. Beraz, elkargune naturala den arren, praktikan oso zaila da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia