2008
|
|
a)
|
Lehen
adiera (alde1)
|
2010
|
|
|
Lehen
adieraren arabera, hots, integrazioa asimilazioaren parekotzat hartzen duenaren arabera, integrazioa nagusiki migratzailearen egitekoa da. Etorkina da integratu behar dena, gure gizartean, gure kulturan, gure komunitatean...
|
2015
|
|
Esanahi biak dituela agertzen da Landucciren eta Lazarragaren izkribuetan.
|
Lehen
adierarekin goitira baliatu zuen Gamizek. Lazarragak gora eta goitixeago erabili zituen.
|
2018
|
|
|
Lehen
adieraren adierazle gisa har liteke Maialen Lujanbiok Uxue Alberdiren galderari erantzunez emaniko adierazpena, zeinetan adierazten duen bertso munduaren baitako ibilerak ematen duela, hain zuzen ere, euskaldun izateko modu ezberdinen berri izateko aukera:
|
|
Anaitasun terminoa erabiltzen da bai anaitasuna bera izendatzeko (hots, komunitate lotura unibertsala) eta bai anaiarteak izendatzeko (hau da, elkarte edo komunitate txiki horiek, non adiskidetasun harreman estuak dauden eta anaia batek beste anaia bat ezagutu eta lagundu dezakeen ia ia senideak balira bezala).
|
Lehen
adierak dio gizarte zibil modernoan anaitasuna atxikimendu lokaletatik harago doala, eta gizon guztiak hartzen dituela barnean. Baina zenbait kontserbadorek, zenbait sozialistak eta beste komunitarista batzuek argudiatu duten bezala, eta McWilliamsek berretsi duen bezala, komunitatea anaiarte gisa gain behera eraman zuen prozesu berean sortu zen anaitasuna.
|
2021
|
|
Hau da, erosketa izan daiteke ‘erostea’, nahiz ‘erosi d (ir) ena (k) ’; lehena da ‘gertaera’, ‘ekintza’ adierakoa, ez bigarrena.
|
Lehen
adierakoa da, beraz, liburu erosketa izen elkartuko mugakizuna; eta liburu mugatzailea, ekintza horretan ‘zer’ erosi den adierazten duena. Eratorpenari eskainitako atalean aztertzen da zer motatako aditzoinei eransten zaien, batez ere, atzizki bakoitza.
|
|
Esanahi horiek guztiak ikus daitezke bide mugakizun duten izen elkartuetan ere.
|
Lehen
adierakoa izan ohi da izen konkretuen ondorengo bide (ardandegi bide, astobide, baso bide, burdinbide, elizbide, gurdibide, harri bide, mandobide); behi esne moduko izen elkartuetan sar daitezke horrelako elkartuak. Mugatzaileak izen abstraktuak, gertaera izenak edo aditzoinak direnean, bestelako adierak (zerbait lortzeko era edo moldea, aukera edo abagunea) dituen bide izaten da mugakizun; baina izen konkretuei ere elkartzen zaie bide ‘metaforikoa’ (dirubide, gizabide, jainkobide...).
|
|
|
Lehen
adierako ‘zurrumurrua’ adierakoak dira adibide hauek: Orduan ezpaitzen bekhaturik, eta ez bekhaturen aierurik, omenik eta ez aiphamenik ere (Axular); Geroztik gaurko egunera arte banatu da omen ori Yuduen artean (Iraizoz); Entzun duzue engoitik/ ixtripu horren omena (Xalbador).
|
|
Euskaltzaindiaren Hiztegia: bat zenbtz.(
|
Lehen
adiera soilik harturik) Zenbaki arrunten segidan lehenari, apalenari dagokion kopuruaren adierazlea.
|
2023
|
|
Ezin gehiago agoantatuta, jaiki, ordenagailua piztu eta Internet seinale xirripa bat erdietsita, Wikipedian Firulete hitza ipini dut.
|
Lehen
adiera bezala, fruslería edo ezerezkeria edo zirtzilkeria ageri du. Eta, Firulete hitzaren adiera hau ele honen funtsari ondo doakion arren, agian oso bestelako ez den beste baten bila nabil.
|