Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 18

2003
‎Aldi berean ere, gutxieneko esku hartzearen printzipioa malgutasunez erabiltzen da. Horrek esan nahi du aintzakotzat hartzen direla prozedura ez irekitzeko aukerak edo prozedura horri uko egitekoak, aldez aurretiko konponketa edo araua hautsi duenaren eta biktimaren arteko adiskidetzea, eta ezarritako neurriaren baldintzapeko etetea edo neurri hori betearazpen bitartean ordeztea.
2005
‎Gai horretan, ez da ahaztu hirigintza arau desberdinak daudela autonomia erkidegoetan; horregatik, artikuluak taularrak dira huts hutsean, eta edukiari buruzko autuak, autonomia erkidegoetako arauen bitartez garatuko dira. Horrek esan nahi du, neurri handi batean, hipoteka irtenbideen, irtenbide bakar eta eraberekoen, aplikazioa egongo dela aurretiaz autonomia erkidegoetako arau sustantiboak aplikatzearen menpe, batik bat, lurzatiketa egiteko irizpideei dagokienez.
2007
‎Bestela esanda, epaileak errugabetasun presuntzioa suntsitu behar du kondenatu ahal izateko. Horrek esan nahi du akusatuak ez duela bere errugabetasuna frogatu behar; akusatzaileak frogatu behar du akusatua erruduna dela. Egia esan, beti ez dago behin betiko froga, «egozketa froga», epaileari akusatuaren erruduntasunari buruzko erabakia zalantzarik gabe hartzen laguntzeko.
‎«Guztiek dute askatasunez sindikatu kide egiteko eskubidea». Horrek esan nahi du langile guztiei aitortu behar zaiela, espainiarrak zein atzerrikoak izan (hala ere, azken horien kasuan, ALOren 11.1 artikuluan ezarri da eskubide hori izango dutela Espainian egoteko edo bizitzeko baimena lortzen duten atzerritarrek). Ondore horietarako, langile gisa hartuko dira lan loturaren mende daudenak zein administrazio publikoen zerbitzura administrazio edo estatutu izaerako loturaren mende daudenak (azken kasu horretan, azken horiek sindikatu kide egiteko duten eskubidearen berezitasunak hartu behar dira kontuan, EKren 28.1 eta 103.3 artikuluetan ezarrita daudenak).
Horrek esan nahi du erregistroak ezin duela kontrolatu eta erabaki elkarteen legezkotasunari edo aitorpenari buruz, horren eginkizun bakarra legean ezarritako betekizun formalak bete diren egiaztatzea baita (ekainaren 25eko 85/ 1986 KAE). Horregatik, elkarteak inskribatu egin behar dira, eta Administrazioaren jarduera bakarra izango da sortze aktak eta estatutuek bete behar dituzten betekizunak egiaztatzea (EOLOren 30 art.). Formazko akatsak atzematen direnean, inskripzioa egiteko epea eten egingo da, eta atzemandako akatsak ongitzeko epea irekiko da.
‎Eskubide horren interpretazioa egiteko, Auzitegiak joera antiformalista izan du argi eta garbi; izan ere, auzitegiaren ustez, prozesuko arauak eta prozeduraren moduak eskubidea osorik gozatzeko bitartekoak dira, eta ez xedeak (otsailaren 6ko 15/ 1984 KAE, maiatzaren 9ko 142/ 1994 KAE); arauak oinarrizko eskubidearen eragingarritasunari mesede egiteko moduan interpretatzea eskatu du, proportzionaltasun printzipioa aplikatuz (hau da, prozesuko betekizun bat betetzen ez bada, eragindako ondorea ez da proportzioz gaindikoa izango, egindako akatsaren benetako garrantziaren proportziozkoa baino), eta ebazpen judizialetatik nahikeria mota guztiak ezabatu ditu. Horrek esan nahi du ebazpen judizialak ziodunak izatea eta behar den beste frogatuta egotea eskatuko dela, bereziki zigor esparruan, errugabetasun presuntzioa ezabatzea ahalbidetuko du eta? (maiatzaren 13ko 55/ 1987 KAE eta ekainaren 10eko 97/ 1996 KAE).
‎Hain zuzen ere, Konstituzioak I. tituluaren garapen lege guztiei aipamen egiten diela ulertzen du, garapen lege orokorrak barne hartuta, eta ez eskubideak garatzen dituztenak soilik. Horrek esan nahi du garapen lege orokor horien xedea balio eta interes kolektiboen babesa izan daitekeela konstituzio eskubide jakin baten garapena baino. Arazoaren giltzarria legegileak bide horretatik zein muga ezar ditzakeen jakitea da.
‎Legearen 2 artikuluan ezarritakoaren arabera, eskubide horien babes zibila legeek, gizarte usadioek eta pertsonen jardunak mugatuko dute, eta horiek zehaztuko dute zein esparru dagoen erreserbatuta norberarentzat edo familiarentzat. Horrek esan nahi du pertsonaren jokabidea dela-eta, litekeena dela bere bizitzako egintza batzuei buruzko publizitatea bere edo bere familiaren intimitatearen edo bere irudiaren aurkakoa ez izatea (adibidez, bizitza pribatuko alderdi batzuk argitara ateratzen dituztenek edo jarduera publiko jakin batzuetan parte hartzen dutenek ezin dute pentsatu euren intimitatearen edo irudiaren babesa jarduera horiek... Legearen 7 artikuluan, 2 artikuluko babes esparruan aipatutako «bidegabeko esku sartzeak» deskribatu dira:
‎...stituzioak adierazitako gai jakin batzuk Parlamentuak onetsitako legeen bidez arautu behar dira, bai lege arrunten bidez (gogoan izan, adibidez, Konstituzioaren I. tituluko II. kapituluaren bigarren ataleko eskubide eta askatasunak), bai lege organikoen bidez (adibidez, Konstituzioaren I. tituluko II. kapituluaren lehenengo ataleko oinarrizko eskubide eta askatasunak, autonomia estatutuak, etab.). Horrek esan nahi du erregelamendu bat Konstituzioak lege arruntari edo lege organikoari erreserbatutako esparruan sartzen bada, deuseza dela lege erreserbaren printzipioa urratzeagatik, azken batean, legezkotasun printzipioa urratzeagatik.
Horrek esan nahi du, teorian, konstituzio sisteman biziarteko katea debekatuta dagoela, hori ez baitator bat neurriek eta segurtasun neurriek berrezteko eta gizarteratzeko duten helburuarekin. Ekainaren 30eko 7/ 2003 Lege Organikotik aurrera, espetxe onura asko suntsitu dira eta Espainiako zigor eta espetxe sisteman zigorrak osorik eta eragingarritasunez betetzea sartu da.
‎Hori dela eta, lege erreserba zigor arloan absolutua den arren, oso erlatiboa da arau hauste eta zehapen administratiboen kasuan (apirilaren 7ko 42/ 1987 KAE). Horrek esan nahi du arau hauste eta zehapen guztiek nahitaez ez dutela xehetasun guztiekin jasota egon behar lege lerruneko arau batean, baina administrazioaren zehapen jarduerak lege lerruna izatea eskatzen da. Hau da, ez da eragozten erregelamenduetara igortzea, baina lege lerruneko arauan zuzenbidearen aurkako jokabidearen funtsezko osagaiak eta ezarri beharreko zehapenen izaera eta mugak behar den beste mugatuta egotea eskatzen da (urtarrilaren 21eko 3/ 1988 KAE).
Horrek esan nahi du kazetariak salbuetsita daudela administrazioan edo organo judizialetan euren informazio iturria zein izan den argitzeko betebeharretik, eta modu esklusiboan, isilpean lortutako informazioei buruz ari da. Esparru horretan, lanbide sekretura egitezko inguruabarrak ez argitzeko eskubidea ere biltzen dela ulertu behar da, horrela iturria agertzeko arriskua badago.
‎Horregatik, EKren 9.2 artikuluaren arabera, botere publikoei dagokie inguruabar zehatzak sustatzea, gizabanakoaren eta berak osatzen dituen taldeen askatasuna eta berdintasuna benetakoak eta eragingarriak izan daitezen, eta horrek argi esan nahi du konstituziogileak berak aitortzen duela errealitatean ez dela horrelakorik gertatzen, hala izango balitz, ez bailuke beharrizan hori ezarriko. Horrek esan nahi du botere publikoei eskatu ahal zaiela EKren 14 artikuluko berdintasun formala errespetatzeaz gain, EKren 9.2 artikuluak aipatutako berdintasun material edo benetakoa sustatu behar dutela (uztailaren 20ko 27/ 1981 KAE) eta, beraz, horri jarritako oztopoak gainditzeko jardun zehatzak egin behar dituztela. Azken buruan, botere publikoek askatasuna eta berdintasuna eragingarriak izateko eta gizarte gatazkak konpontzeko baldintzak eta bide instituzionalak sustatzea lortu nahi da (martxoaren 16ko 6/ 1981 KAE eta apirilaren 8ko 11/ 1981 KAE).
‎tratu desberdina bereizkuntza onargarria edo bereizkeria debekatua den zehazteko lehenengo betekizuna da bi kasuetan tratu desberdintasuna ezartzeko konparatutako egitezko egoerak desberdinak diren edo ez, eta, beraz, tratu desberdina behar duten zehaztea; izan ere, egoera desberdinetan daudenen artean ezin da berdintasun printzipioa urratu (otsailaren 27ko 26/ 1987 KAE). Horrek esan nahi du berdintasun printzipioa urratu dela alegatzen duenak, egoera berean daudenekin alderatuta tratu desberdina izan duela esanez, konparazio osagai bat gehitu behar duela bereizkeriaz hartu dutela ondorioztatu ahal izateko (otsailaren 1eko 14/ 1985 KAE; urtarrilaren 13ko 2/ 1997 KAE). Hona hemen tratu desberdin bat onargarria izateko abiapuntu moduan erabil daitekeen egitezko kasuen bereizkuntzaren adibidea:
‎Horretarako legitimatutako subjektuei dagokienez, 166 art.ak EKren 87 art.ra igortzen du. Horrek esan nahi du hurrengo erakunde hauek konstituzio eraldaketa proposatu dezaketela: Gobernua (Ministroen Kontseiluak konstituzio eraldaketaren proiektua Kongresura bidaltzen du bi ganberek izapideak egin ditzaten), Diputatuen Kongresua (KOAren 146 art.aren arabera, konstituzio eraldaketaren proposamena Parlamentuko bi taldek edo diputatu guztien bostenak sinatu behar du, lege proposamen arruntak ez bezala, horiek parlamentu talde batek edo diputatu guztien hamarrenak soilik sinatu behar dituztelako) eta Senatua (SAren 152 art.aren arabera, konstituzio eraldaketaren proposamena parlamentu talde berekoak ez diren berrogeita hamar senatarik aurkeztu behar dute; lege proposamen arrunten kasuan, ordea, hogeita bost senatariren edo parlamentu talde baten sinadura soilik behar da).
2008
‎prestazioa ordaintzea; osterantzean, ezin dezake herri jabaria erabili. Horrek esan nahi du prestazio hori izaera publikodun prestazio bat dela (Konstituzioaren 31.3 artikuluak arautzen duena), eta lege erreserbapean dagoela.
‎Gainera, zergaduna beti izan behar da de iure zergaduna, eta ez de facto zergaduna. Horrek esan nahi du, legeak bakarrik zehaztu ahal duela zergaduna nor den. Horretara, zerga egitateak eratorritako tributu zama benetan ordaintzen duen pertsona ez da zergaduna izango, baldin eta zerga egitatea gauzatzea ez den beste bideren batek (zerga aldaketak edo jasanarazpenak) eratorritako zama bada, nahiz eta arauek aldaketa edo jasanarazpen hori arautu.
‎b) Sistema itundua edo hitzartua da. Horrek esan nahi du Ituna ezin dela alde bakarrez aldarazi, hau da, Estatuak ezin duela bere kabuz Ekonomi Ituna aldatu; horretarako, Foru Aldundien eta Eusko Jaurlaritzaren adostasuna behar du. Gainera, Ekonomi Itunaren jatorrizko testua edota geroko aldarazpenen testua artikulu bakarreko legearen bidez onetsi behar da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia