Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2006
‎Disposizionalismoaren arabera objektuak benetan propietate moralak dauzka, propietate horiek erlazionalak izan arren. Horrek esan nahi du disposizionalismoak aurre egin behar diela propietate erlazionalek sortzen dituzte arazo filosofikoei. Nolabait esanda, hiru sentimentalismo horien artean, disposizionalismoa da propietate moralen gaineko errealismotik gertuen dagoena.
‎Sentimenduari esker mundua koloreez, balioez eta berotasunaz betetzen dugu. Horrek esan nahi al du gizakirik egon ezean (edo, modu orokorrago batean esanda, hautematen duen izakirik egon ezean) mundua kolorerik, baliorik eta berorik gabekoa litzatekeela?
‎Azpimarratzekoa da, lehenik eta behin, moralari buruzko ikerketa giza naturari buruzko ikerketaren barruan egiten duela Humek. Horrek esan nahi du moralaren gaineko ikerketa aurrera eraman dezagun gizakia aztertzea dela esku artean dugun baliabide bakarra. Giza naturan oinarriturik, giza morala azaldu nahi du Humek.
2008
‎Metodoa" kontzeptuen abiadura edo bizitza" garatzea da, besterik ez. Horrek esan nahi du prozesuan bertan osatzen direla" gauzak", ez daudela aldez aurretik hor. Arkitektoaren plangintza bezala ulertu behar dugu Logika.
‎" Arrazoimenaren maltzurkeria" (die List der Vernunft), esaten zen. Horrek esan nahi du: iragana, nahiz eta krudela eta gogorra izan, urrats beharrezkoa da orainaldirako; eta etorkizuna erronka bat da, hor gizakiak bere burua gauzatzen baitu.
2010
‎Ezaugarri hori, bestalde, borondatearen dohaina da, baina zuhurtzia ere behar da, dohain guztietan bezala. Horrek esan nahi du zuhurtzia beharrezkoa dela edozein lege emateko, aurreko doktrinaren argudioek erakutsi bezala, baina ez legea zuhurtzia egintza denik; ildo bertsutik, zuhurtziak ekarriko du banaketa zuzena eta aukera ona egitea, baina egintza horiek, formaren aldetik, borondatearen egintzak dira, borondateak zuzentasun banatzailearen edo bestelako dohain moralaren bidez jokatzen duelako....
2013
‎arima librea dela esan orduko, berehala proposatzen dizkigute jarraitu beharreko bizitza ereduak (Jesukristo, santuak, mojak, apaizak, misiolariak, profetak, Mahoma...), berehala baliatzen dira hezkuntzaren tresnez jendea (arimak) bideratu nahian. Horrek esan nahi du arimak ere determinazioaren partida jokatzen duela: hau da, arima tolesgarria da doktrinaren eta hezkuntzaren bitartez.
‎maila pertsonala, maila kolektiboa, gizarte maila, nazioarteko maila, maila unibertsala... Horrek esan nahi du balioak mugatuak izan daitezkeela, hau da, talde, espazio, testuinguru edo denbora batera mugatuak. Horrek ez dakar derrigorrez balioen gaineko erlatibismoa, aniztasuna baizik.
Horrek esan nahi al du arimaren eta balioen ikuspegi zientifiko bat eskainiko dudala. Erantzuna ezezkoa da.
2014
‎Gu izango ez dugun objektua bihurtzen gara (harekin identifikatzen gara), beraz geure identitate subjektiboa geure objektu galduen aztarnen gordailu bat da. Horrek esan nahi du Parsifal eko gatazka ez dela sexualitatearen eta espiritualitatearen artekoa, ezta (batzuetan esaten den bezala) heterosexualitatearen eta komunitate homosexual itxi baten artekoa (istorioak aurrera egin ahala, komunitate totalitario baten oinarri libidinala). Desira intersubjektiboaren eta jouissance aren zirkuituan harrapaturik dagoen pultsio partzialaren arteko gatazkan datza:
‎Wagnerren ostean arkaikotzat jo zen, haustura hori oso modu razionalean dramaren eta musikaren arteko lotura lantzeko modua zen. Wagnerrek, bere aldetik, ezberdina den zerbait proposatu zuen; dramaren eta musikaren arteko interakzioa erabakiezina bihurtzen du, ezin dugu jada hautatu bien artean etenaldien bidez. Horrek esan nahi du etenaldia ez dela benetan eliminatzen, tokiz aldatzen da. Batzuetan esan izan da jarraipenak etenaldia ordezkatzen zuela, baina ez da egia.
‎ez da horrekin aferarik egin behar... Horrek esan nahi duena da musikatik abestutako hitzera, hitzetik hitzera eta musikatik musikara zuk zeuk ere ezagutu gabeko legeak daudela, korrespondentziak, harremanak nahiz eta ezagutzen badituzu hainbat hobe. Senideen arteko harremanak dira adibide bat.
‎Baina hori diotenek ez dute kontuan hartzen musika bera muineraino dagoela teatralizatuta. Horrek esan nahi du, funtsean, ñabardura konplexuak, Wagnerren musikaren mikro eraikuntza ukaezinak, keinuaren menpeko direla, eta keinu musikal handi horrek ñabardurak daramatza ibai kutsatuak bezala bere pasaeran guztia erraztuz. Beraz, Wagnerren diskurtsoan purua, ñabarra, sotila, eraldaketa prozesu etengabean zirudien hori keinu adeigabeen menpeko da.
2017
‎Bakarrik nago, ni (re) 4 kontzientzia ez tetikoaren planoan. Horrek esan nahi du, hasteko, ez dagoela nire kontzientzia habitatuko duen ni bat. Ez dago zeri zuzendu, beraz, nire ekintzak kalifikatzeko.
‎Gauz en kontzientzia hutsa naiz eta gauzek, nire ipseitatearen zirkuituan5 harrapatuta, beren potentzialtasunak eskaintzen dizkidate nire posibilitate propio (en) kontzientzia ez tetikoaren erreplika bezala. Horrek esan nahi du ate horren atzean espektakulu bat ageri dela ‘ikusgai’, elkarrizketa bat ‘entzungai’ Atea eta sarraila bitartekoak eta trabak dira aldi berean, aurkezten dira ‘tentuz maneiatzeko’ modukoak; sarraila aurkezten da ‘apur bat zeharka eta gertutik ikusteko’ modukoa, eta abar. Hortik aurrera, ‘egin behar dudana egiten dut’ Inongo ikuspegi transzendentek ez die aitortzen nire ekintzei emanaren tankera bat juzkurik jaso lezakeena:
‎pertsona kontzientziari zaio presente Bestearentzako objektu delarik. Horrek esan nahi du bat batean nire kontzientzia hartzen dudala nigandik ihes egiten bezala; ez nire ezerez propioaren funtsa naizelarik, baizik eta nire funtsa nigandik kanpo dudalarik: ni niretzat Bestearenganako igorpen hutsa baino ez naiz.
Horrek esan nahi du konduktistei arrazoia eman behar zaiela. Zalantzarik gabe, ez.
Horrek esan nahi du osotasunaren izaera antinomiko hori erreduziezina dela. Edo, goragotik ikusita, desagerraraz dezakegu?
‎Galderak ez du zentzurik. Horrek esan nahiko luke osotasunaren ikuspuntu bat har genezakeela, alegia, kanpotik kontsideratu. Baina hori ezinezkoa da, ezen ni, hain zuzen, osotasun horren funtsaren arabera existitzen bainaiz, eta horretan engaiatua naizen heinean.
‎Kontzientzia askatasun kontzientzia da: " Horrek esan nahi du ezin zaiola nire askatasunari bera ez beste mugarik bilatu edo, nahiago bada, gu ez garela aske izateari uzteko aske". 57
2021
‎27 Goikoetxeak honela sakontzen du adibidean: " Horrek esan nahi du askatasuna ez dela nik egiten dudala nahi dudana; askatasuna lortzen da mekanismo zehatz batzuen bidez, eta mekanismo horietako asko domestikatzaileak eta biopolitikoak dira. Guk irakurtzen eta idazten ikasteko domestikazio prozesu bat pasa behar dugu, ezinbestekoa dena demokratizaziorako.
‎" Orain feminitaterik ez badago, lehen ere ez da izan sekula. Horrek esan nahi du ‘emakume’ hitzak ez duela inolako edukirik?" (I: 8).
‎Egiaz, amodio fisikoa ezin da tratatu ez helburu absolutu gisa, ez bitarteko soil gisa; ezin du existentziarik justifikatu, baina kanpoko justifikaziorik ere ez du onartzen. Horrek esan nahi du toki episodiko eta autonomoa izan behar lukeela giza bizitza guztietan. Eta, oroz gain, librea izan behar lukeela.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia