2004
|
|
Ez dago kulturarik gabeko mintzairaren balizko bizitzan pentsatu ere egiterik.
|
Hizkuntza
orori darraio kultura ereduren bat; halaber, kulturak oro dira mintzabide baten edo batzuen habia.
|
2007
|
|
|
Hizkuntza
oro munduaren eraketa semantikoa da (Weltbild, Weltanschauung);
|
|
Pluraltasunak ez du ukatzen, baizik eta egiten, batasuna.
|
Hizkuntza
oro «giza hizkuntza unibertsala» delakoxe474, dago Humboldt «hizkuntza unibertsal» baten aurka, hori artifiziala eta filosofikoa izan (Leibniz), edo hizkuntza dominante bat izan, frantsesa adibidez475 Ezerk ez
|
|
Horregatik, eta euskarari begira, zera dio San Martinek: "
|
Hizkuntza
oro, eskubide naturalez, hiztunen komunitatearena da, eta ez luke inongo estatuk bere erabilera iraindu behar, baizik eta bere subsistentziarako beharrezko bitartekoak bere eskura jarri" 257 Honetara iritsita, eta etenaldi moduko bat eginez, interesgarria dirudi aztergai honetaz nazioarteko hainbat txostenek diotena gogora ekartzea. Giza Eskubideen Aldarrikapen Unibertsalean, adibidez, zera aurkitzen dugu:
|
2011
|
|
|
Hizkuntza
orok bere baitan errotuak dauzka gizatasun balioak, mintzairaren jardunari darizkion askatasun, zapalkuntza eta etika kontuak. Horretaz ere jardun gara lan honetan.
|
|
Urterik beltzenetan, guztiz zokoratua eta gutxietsia zen garaian, jo eta ke aritu ziren euskararen alde eta euskaraz, nor bere lekutik, bakoitzak ahal zuen neurrian, zirrikitu guztiez baliatuz.
|
Hizkuntza
oroz gain jarriz, euskaltzaleen arteko batasuna beti helburu zutela, etsi gabe, zailtasun guztiei aurre eginez, hiltzear zegoen euskara berpiztu nahian. Kikiltzen ez zirenetakoak izanik, baikor eta kementsu jokatu zuten, garaiko giroak kontrako jokamoldera bultzatzen bazuen ere.
|
2016
|
|
a) Hizkuntza Politikaren inguruko hausnarketak eta eztabaidak hizkuntza ez ezik, beste zerbait ere badira. Teoria politikoak, ekonomikoak zein sozialak lanabes baliotsuak eskain ditzakete jardun horietan. b) Akademikoek zein ikertzaileek Hizkuntza, Hizkuntza Politika, Estatua eta halako terminoen inguruan egiten dituzten definizioek eta erabilerek, HPPen jardueran eragiten dute, analisien zein gomendioen bitartez. c)
|
Hizkuntza
ororen edo hizkuntza jakin baten gaineko ideologiek eragin argia dute, eta ezartzen dute zer den eta zer ez den posible HPPren arloan. d) HPP ikerkuntza, diziplina aniztasunaren eta diziplinartekotasunaren, bi bien, ekintza gisa ulertu behar da.
|
2018
|
|
|
Hizkuntza
ororen bizi indarra antolaketa sozial batean duen funtzionaltasunaren araberakoa da. Hizkuntza bat zenbat eta funtzionalago eta erabiliago izan, orduan eta ezagutza zabalagoa eta orokortuagoa izango du sistema sozial horretako kideen artean.
|
2019
|
|
aurkeztu, eman, egiten den izakiari izen ematen zaio, eta izaki horrekbeste izakiekiko daukan harreman eta zentzu koherentzia esaten da, munduaren egia era berezianazaltzen duen egitura eraikiz, izakiari irizteko hizkera berezia erabiliz.
|
Hizkuntza
orok kultura dagiirudimen berezia dakarrelako baitan; hots, munduaren bizipen (estetiko) berdingabea, izakiri argi emaneta haren izatea kontatzeko era ordezkaezina. Horregatik, mythosak, zentzua narrazio egitean, ernamuinean duen mundu bizipena lorarazten du.
|
|
" Hizkuntza bakoitzak muga batzuk ditu, baina baita aukera batzuk ere, bere bereak direnak esklusiboki", zioen Italo Calvinok.
|
Hizkuntza
orok ditu mugatzen duten ezaugarriak, egia, baina baditu sortzeko, berritzeko, iraultzeko mekanismo franko, horixe ere aurrekoa bezain egia da.
|
2020
|
|
“Udalerri euskaldunetan edo euskararen arnasgune diren lekuetan euskarak gizarte bizitzan duen nagusitasuna zaindu eta sendotu beharrekoa da.
|
Hizkuntza
orok kualitatiboki osoak eta trinkoak diren gizarte guneak behar ditu, eta euskarak Nafarroan bereak baditu eta izaten segitu behar du.”
|
2022
|
|
Hizkuntza gutxituen bazterketa, menderakuntza patriarkalaren, kapitalistaren eta inperialistaren beste ondorio bat izan arren, askok garrantzia kendu izan diote eta gisa honetako borrokak gutxietsi dituzte.
|
Hizkuntza
oro, mundu ikuskera edo kosmobisio baten errepresentazioa da, eta haien kontrako bazterketak, mota desberdinetako ezagutzen desagertzea dakar.
|