2018
|
|
Gutxitan egon da harena bezain diskurtso suharrik, baina Thompsoni ez zitzaion oso garrantzitsua iruditzen behar bezalako kontratu bat egitea ezkontza harremanen arazoak konpontzeko. Alde horretatik, haren arrazoibidea ez dator bat gaur egungo arrazoibide feminista askorekin, ez eta John Stuart Millen
|
Emakumeen
menpekotasuna lan askoz ezagunagoarekin ere. Thompsonen arabera, aldaketa hauek ziren funtsezkoenak eta premiazkoenak:
|
|
Emakumeek leku nabarmena izan zuten mugimendu abolizionistan, eta berehala jabetu ziren lotura zegoela esklabo kondizioaren eta beren emazte kondizioaren artean. John Stuart Millek honela idatzi zuen
|
Emakumeen
menpekotasuna lanean: –Ez dago jada esklabo legalik, etxe bakoitzeko etxekoandreaz aparte?.
|
|
Estatuak indarrez esklabo kontratuak ezartzearen kontrako diskurtsorik ezagunena John Stuart Millek idatzi zuen, Askatasunaz,
|
Emakumeen
menpekotasuna eta Sozialismoari buruzko kapituluak saiakera ospetsuan. Idazlan hartan, Millek tinko adierazi zuen askatasuna eta esklabotza ez direla bateragarriak.
|
|
Handik berrogei urtera, John Stuart Millek zenbait ondorio atera zituen ezkontza kontratuari kontratu gisa buru egiteko, baina ez ziren izan, inondik ere, Thompsonen ondorioak bezain sakonak. Hein batean, txundigarri samarra da hori; izan ere, zenbait gauzatan harrigarriro antzekoak dira Millek
|
Emakumeen
menpekotasuna lanean erabilitako argudioak eta Thompsonek bere Appeal lanean erabilitakoak. Badituzte, hala ere, zenbait ezberdintasun nabarmen ere.
|
|
bilgune erradikal bat zen hura, eta Anna Wheeler ek eskolak ematen zituen han tarteka. Bada, Appeal obraren azalean Thompsonen izena ageri da, baina Anna Wheelerrek lan hari egin zion ekarpena, akaso, agerianago geratu zen Harriet Taylor-ek John Stuart Millen izenez argitaratutako
|
Emakumeen
menpekotasuna obran izandako eragina baino.
|
|
Emakumeek, hain zuzen, eragin handia izan zuten bai Appeal en eta bai
|
Emakumeen
menpekotasuna lanean. Harriet Taylorrek Millen lanei egindako ekarpenaren inguruko polemikak urte luzez iraun du, eta eztabaida horrek, hain zuzen, zoragarri erakusten du zer nolako gotorleku patriarkala den filosofia politikoa, nahiz eta emakumeek ere defendatzen duten sarri, bortitz defendatu ere.
|
|
–Ezkontide biek hala baderitzote, aurretiaz ados dezakete hori ezkontza kontratuan, egun maiz diru kontuak aurretiaz adostuta uzten diren moduan?. Bestetik, ordea, kritika feministek berriki ohartarazi dutenez, Millen arrazoibidea ez zen batere sendoa; izan ere, ohituraren eta naturaren justifikazioetara jo zuen, nahiz eta aurretik,
|
Emakumeen
menpekotasuna liburuan, baztertu egin zituen arrazoi haiek. Kontratu sozialaren teorialari klasikoek bezalaxe, Millek ere uste zuen sexu ezberdintasunak nahitaez zekarrela berekin lana ere sexuaren arabera banatzea, eta, banaketa horrexek eusten dio gizonen eskubide patriarkalari.
|
|
Eztabaida batzuetan, iradoki izan dute estatusaren mundu zaharrak hortxe iraun duela mundu modernoraino. Adibidez,
|
Emakumeen
menpekotasuna testuan, John Stuart Millek idatzi zuen, joputza legea ezkontza barruan kontraesan izugarria, dela mundu modernoko printzipio guztientzat, eta emakumeen mendekotasuna, antzinako mundu intelektual eta moral baten aztarna bakar bat?
|
2021
|
|
Hor ere badago patriarkatuaren erroa.
|
Emakumeen
menpekotasuna justifikatzeko, esaten dute intelektualki eta biologikoki ahulagoak garela. Horrez gain, esaten dute sistemarentzat arriskutsuak garela, baldin eta gure rola betetzen ez badugu.
|
|
Mill, John Stuart (2004): Askatasunaz,
|
Emakumeen
Menpekotasuna eta Sozialismoari buruzko Kapituluak, Bilbo, Klasikoak. Itzultzailea:
|
2022
|
|
Eta oker hori erlijioari atxikirik dago.
|
Emakumeen
menpekotasunaren historia erlijioarekin hasi eta garatzen da. Erlijioak emea jainkotzen du, egia da, baina jainkotze hori emakumearen kontra zuzentzen da.
|