2000
|
|
Beraz, agerian geratzen da bizitzari buruzko ikuspegi historikoa emateko asmoa.
|
Dakusagunez
, pertsonaiak bizitzaren ikuskera bat emateko aitzakiak direnez, ez du hauen ezaugarrietan sakontzeko ahalegin handiegirik egingo, pertsonaia lauak eraikiz: bizitzari aurre egiteko aholkuak baitira ipuin honetako zutabe nagusiak.
|
|
|
Dakusagunez
, maitasuna ez da modu idealizatuan aurkezten, ironiaz josia baizik. Jose Jabier Fernandezek dioen bezala," umorez beterik daude baina garratzak dira, gogorrak eta zuzenak.
|
|
|
Dakusagunez
, bigarren eleberri honetan lehen eleberriko ezaugarriak errepikatzen dira. Eta gauza bera ikusiko dugu, trilogiaren hirugarren eleberrian ere:
|
2001
|
|
Saizarbitoriaren 100 metro nobelatik Ene Jesus nobelaraino dagoen aldaketa poetikoa, mende honetan abangoardien ostean 50eko hamarkadako kontamolde posmodernoetara dagoenaren pareko da.
|
Dakusagunez
, euskal nobelagintzak oso azkar urratu zituen kontaketa bera auzitan jartzen duen metanobelaren arteko pausuak.
|
|
|
Dakusagunez
, nobelaren egitura narratiboa (diskurtsoa) benetan konplexua da, eta konplexutasun horretan galduko ginateke baldin eta lehenago aipatu dugun narratzaile estradiegetiko horrek, hau da, Iñaki Abaitua narraitzaile duen mailatik at dagoen horrek, nobela irakurtzeko klabeak ez balizkigu behin eta berriro emango. Zentzu honetan, narratzaile hau guztiahalduna da:
|
|
Ingurune honetan, euskal argitaletxe berriak (Etor, Gero, Lur,...) eta lehenago sortutako aldizkariak (Jakin, Zeruko Argia, Anaitasuna,...) sendotu egin ziren.
|
Dakusagunez
, berrikuntza garaiak dira, besteak beste, lehenago aipatu dugun G. Arestiz gain, K. Mitxelena filologo ospetsuak() edo J. Oteiza (1908) eskultore ezagunak eragindako berrikuntza urteak, hain zuzen.
|
|
|
Dakusagunez
, XIX. mendeko nobelagintzaren ezaugarri zen narratzaile dezimononiko edo orojakilearen oinarriak dira zalantzan jartzen direnak, eta ondorioz, jainko baten modura dena dakien eta dena ikusten duen izakirik ez dagoenez (gogoratu Nietzsche-k Jainkoaren heriotzaz esandakoaz), nobelagintza sinesgarriagoa izatea lortzearren, ikuspuntuaren auzia funtsezko bihurtzen da.
|
2002
|
|
" Corín Telladok esan zuen moduan, izugarri maite zaitut" bere helburua lortuko du, maiteminduta dagoela jakinaraztea eta, aldi berean, ironia erabiliz, zaharkitutako adierazpena berreskuratzea.
|
Dakusagunez
, ironia, jolas metalinguistikoa... jokabide posmodernoaren ezaugarri funtsezko dira.
|
|
|
Dakusagunez
, Agur, Euzkadi Julen Lamarainek bizitzan zehar maitatu duenari egindako azken begirada pausatua da (149). Horregatik bidaiatzen du Julenek:
|
|
|
Dakusagunez
, argitaletxeen gehiengo nabarmena XX. mendearen azken 25 urteetan sortua da. Torrealdairen aburuz, aurreko taulan datozen azken bi belaunaldiekin hasten da euskal edizio modernoaren historia.
|
2004
|
|
ezkailua marrazoaren mendeko eta elikagai izateko jaioa dela sinestea alegia, egitasmo ilustratuaren argitan halaxe idatzia dagoelako, eta arrazionalismoaren logika historikoak horixe eskatzen duelako.
|
Dakusagunez
, darwinismo sozialaren proposamena ostera ere.
|
|
|
Dakusagunez
, proposatzen dugun ikuspegi eta azterbidetik ez dugu zertan etika prezeptibo batera jo behar etikaren zinezko oinarriak finkatzeko, ez eta munduikuskera jakin batera ere. Gizakiaren egitura antropologiko eta existentziala ongi ezagutzea nahikoa dateke pertsonaren egitura etikoaren berri eta argi emateko, baldin eta gizakia —banaka zein gizadi osoa hartuta— ez badugu bere baitan itxiriko errealitate autoimmanente bat bezala kontsideratzen.
|
|
|
Dakusagunez
, tonu guztiz inpertsonalean (teorikoan, nahiago bada) hartzen du ahotan Jainkoa, tradizio filosofiko luze bati erreferentzia eginez. Bestalde, aipamenak ez du hemen konnotazio erlijiosorik (ezta antierlijiosorik ere), bere teoria logikoa argitzeko aipamena baino ez baita.
|
|
|
Dakusagunez
, Jainkoa eta bizitzaren zentzua gauza bat eta bera dira. Alta, Wittgensteinentzat Jainkoa ez da errealitate transzendente bat, subjektuarekiko benetako alteritate batean —komunikatzailean— kokatua dena.
|
|
|
Dakusagunez
, errotikako anbibalentzian bizi beharrean aurkitzen da gizakia. Beronek daukan hautatzeko ahalmena (etikotasunaren ahal izateko baldintza bezala gorago kalifikatu duguna) anbibalentzia horren isla eta ondorio da aldi berean.
|
|
Guk geuk bakarrik sortu dugu gizakiari dagokion mundua" (Jakintza alegera, § 301).
|
Dakusagunez
, gizakia bere buruaren aitzinean jartzen du Nietzschek, osotoro biluzik eta sortzaile jarri ere.
|
2006
|
|
|
Dakusagunez
, ekitearen aldeko jarrera bidaiaren metaforaren azpian agertzenzaigu (modu errekurrentean agertu ere), eta baita Pasargadaren ideiari lotuta ere, Manuel Bandeirak asmatutako alegiazko hiri hori paradisuaren metafora baita. Etahalaxe mintzo da Sarrionandia Akordatzen liburuan:
|
2008
|
|
|
Dakusagunez
, oso antzeko kontzeptua izendatzeko darabiltzagun terminoak ugari dira. Biunibokotasunaren garrantzia (Altonaga, 1998:
|
2010
|
|
|
Dakusagunez
, izenordeak garrantzi handikoak dira egiturari eusteko.
|
2011
|
|
|
Dakusagunez
, kapitalismoaren estatu garapenak bere mugaz gaindi hedatu ditu garroak. Estatu hedakorraren berezko garapenari mundializazioa etorri zaio atzetik.
|
|
|
Dakusagunez
, jatorrizko mintzairen hiztun zapalduek jasan duten eta jasaten ari diren gutxieste eta umiliatzearen ondorio ezin larriagoz josirik dago mundu hau. Hizkuntz sumisioa, hizkuntz dimisioa, autoestimuaren gainbehera eta autogorrotoaren ondoezak pairatu dituztenen ahotsen oihartzuna non nahi adi dezakegu. Ondorengo lerrootan ahots horietako bakan batzuk adituko ditugu.
|
2012
|
|
Errealitateak bere hauteskunde programa aldarazten diola.
|
Dakusagunez
programa egin zuenean errealitatea ez zuen ezagutzen, edo gezurra esan zigun hauteskunde aurreko kanpainan. Bietako bat.
|
2015
|
|
Lotura familiarra (%14), Ipar eta Hego Amerikako 20 ikaslek aipatzen dute eta Europako 10ek.
|
Dakusagunez
, arrazoi hau Ameriketako ikasleen artean zabalduagoa dago, nahiz eta arrazoi nagusiak besteak izaten jarraitzen duten ikasle hauen artean ere. Salbuespen bakarra, Argentinakoa da.
|
2017
|
|
–Nazioa etnia baino askoz ere kontzienteagoa da bere buruaz. Nazioak, etnia batetik edo gehiagotatik abiatuta, eta eskuarki testu idatzien corpus baten jabe, identitaterako eskubidea daukala aldarrikatzen du eta herri gisa autonomia politikoa du xede lurralde propioarekin batera? 42
|
Dakusagunez
, hizkuntza idatziaren aipamena dago Hastings en hitzetan. Idatzizko corpusaren aldagaia oso loturik omen dago nazioaren genesiarekin.
|
|
Hala, bizitza publikoan bezala bizitza pribatuan eragiten du gizarte kultura publiko eta hegemoniko horrek. Gizarte kulturak gizatalde nazionalekin hertsiki loturik daude? 131
|
Dakusagunez
, kulturaren definizio kolektibo bat daukagu hemen, komunitate nazional baten bizimodua arautzen eta baldintzatzen duena. Ez gara, hortaz, kulturaz eskuarki ulertzen dugunaz ari.
|
|
|
Dakusagunez
, hizkuntzarekiko motibazioaren mekanismoak botere harreman makroen ondorioz baldintzatuak egon daitezke. Espainiaren eta Frantziaren presioa zuzena eta erabakigarria dela pentsarazten digu horrek; alegia, ereduaren ikas prozesua errotik baldintzatzen dutela botere egitura hegemoniko horiek.
|
|
Txepetxekin batera esateko,, hizkuntzaren erabilerari darion identitatea hiztun subjektuaren baitan txertatua dago [elkarrekikoan osagarriak direnean]: bere prozesu mentalak eta afektiboak hizkuntza horretan analizatzen ditu, bat eginda daude? 320
|
Dakusagunez
, bien arteko ezkontza gozoak hiztunaren ongizate psikologikoa ahalbidetzen du.
|
2023
|
|
|
Dakusagunez
, botere autonomikoak bere hizkuntza politika berresteko eta zuritzeko darabilen aldez aurretikako diskurtsoak ez du arraildurarik. Izatekotan, hobetu daitezkeen ahulguneak daude botere autonomikoaren glotopolitikan.
|