2000
|
|
besteak beste, Antzuola, Gasteiz, Paris,...
|
Azken
honetara ihes egingo du Mikelek atxiloketen berri izatean. Eta amaiera irekia duela esan daiteke, ez baitakigu Parisen Mikelek zer egingo duen.
|
|
bere maitalea Isabelekin izandako harremanak, bere arreben bizipenak, eta bereziki, osaba Antselmoren egunkariaren irakurketa.
|
Azken
honen irakurketarekin beste maila narratibo batera jauzi egiten du: maila metadiegetikora.
|
|
Idazleak sorturiko irudi iradokitzaileetan, paisaiak leku berezia du, eta batik bat euriak.
|
Azken
honen aipamena etengabea da, idazlearen egoera animikoarekin bat eginez.
|
2001
|
|
Nobelako protagonista Zhivago doktorea bezala sentitzen bada Bioleta autobusetik ikusten duenean (126) antz gutxi du gizonezko honek B. Pasternak en nobelako protagonistarekin.
|
Azken
honek, Yuri Zhivagok, emakume batekin ezkondu ondoren beste batez maitemindu arren, ez du zitalkeriaz jokatzen. Horregatik, Floraren ahotan jartzen diren" ona zaude" etengabeak eta Hopper en Hoteleko logela (1931) koadroarekin egiten diren etengabeko konpareketak desolazioaren, abandonoaren erreferentzia plastikoak ditugu.
|
|
" Zine kamara" edo" narrazio objektiboa" ere deitu izan zaion teknika honen oinarrian, Teoria Konduktistaren ideiak zeudela ezin ukatuzkoa da.
|
Azken
honek psikearen barrubizitza ukatuz, instrospekzioa baztertu zuen ikerketa metodo bezala. Sartre-ren hitzetan:
|
|
" Gogoeta matematikoa"," Bakardade gogoeta";" Itsasoz gogoeta"," Itsas hondoko gogoeta"," Galkortasunaz gogoeta" eta" Marioneten atxakiarekin gogoeta".
|
Azken
honek Izuen gordelekuetan barrena liburuaren hasierarekin egingo luke bat, nahiz eta kontuan hartu litzatekeen Marinel zaharrak liburuan poema horri egindako aldaketa esanguratsua. Denetarik dago, baina ideia nagusia laburtu banuke, norbera eta denbora, norberaren izaeraz, norberaren etorkizunaz hitz egiten duela esango nuke.
|
|
Halaz ere badago beste forma bat.
|
Azken
honetan, narratzailearen hitzak zuka hitz egiten du, baina pertsonaia anonimoa da hitz egiten duena, ez idazlearen itzala eta ezta ere fikziozko edo historiako pertsonaia ezaguna. Pertsonaia anonimoa, idazlearen ideologiaren ahotsa, noski, baina ez formalki idazlea.
|
2002
|
|
Belandia alegiazko herriak trilogiaren azken bi nobelei batasuna ematen dien arren, nabarmenak dira haien arteko desberdintasun estilistikoak, batez ere lehenengoaren (Kcappo, autorearen eleberri bikainen eta irakurriena), eta Krisalida azkenaren artekoak.
|
Azken
honen tonua errealismo fantastikotik hurbilago dago, autoreak, alegia estilo petoa erabiliz, mintzatzen diren pertsonaia animaliak agerrarazten baititu bertan. Harri jasotzaile baten hilketa misteriotsu baten ondoko ikerkuntza korapilatsua ironia handiz kontatzen du, eta horixe da obra honek irakurlea liluratzeko duen ezaugarri erakargarrietako bat.
|
|
110), Miranderen euskaltasun heterodoxoak baditu aitzindariak, hala nola Xaho eta La leyenda de Jaun de Alzate idatzi zuen garaiko Baroja.
|
Azken
honekin bat dator, esaterako, kristautasunak eta latinitateak bizitasuna itzali dioten Baskonia pagano baten mina adieraztean.
|
|
Talde honetan sartuko genituzke, besteren artean, Joxemari Iturralderen Nafarroako artizarra, Edorta Jimenezen Azken fusila (1993) eta Baleen berbaroa (1997), Andolin Eguzkitzaren Herioaren itzalpeetan (Elkar, 1999), Andoni Egañaren Pausoa noiz luzatu (Alberdania, 1999), Xabier Montoiaren Hezur gabeko hilak (Susa, 1999) edo Inazio Mujika Iraolaren Gerezi denbora (Alberdania, 1999).
|
Azken
honetan, esaterako, Gerezi denbora eleberri laburrean, Alberto Onandiaren oroitzapenliburua abiapuntutzat hartuta, gertakari harrigarri bat kontatu du, maisutasunez, I. Mujika Iraolak: anarkista talde batek artzapezpiku bat askatzeko egiten duen bidaiarena.
|
2003
|
|
Baina saiatzeko astirik eman gabe, laga egin zuten, gerritik heltzen zionak izan ezik.
|
Azken
honek askatu nahi ez, eta masailak bero gorri zituela begiratzen zion behetik.
|
2005
|
|
(1979) eta Bilbo irribarrez (1980).
|
Azken
hau bera hil eta urtebetegarrenean argitaratu zen. Zalantzarik gabe lehenengoa, Ipuin antzeko alegi mingotsak, izan da denetarik ospetsuena eta Zarateren literaturari sona handia eman diona.
|
2008
|
|
kritika dibulgatzailea, zeinak irizpideak eman behar dizkien irakurleei jakin dezaten zein lan mota irakurriko duten, beraren bertuteak, estiloa eta kalitatea; bestea akademikoa.
|
Azken
honek denboraldiak zehazteko irizpideak ezarri, korronteak identifikatu, joerak definitu, mugimenduak erlazionatu, liburua idazlearen traiektorian kokatu, berritasunak identifikatu, irakurketa ezberdinak eskaini eta kalitatea zehazteko nondik norakoak azaldu lituzke. Gainera, iritzi emaile baten arabera, lana artistikoki baloratu behar da, arteak bizitzarekin, zientziarekin, ekonomiarekin, etikarekin... dituen harremanen zantzuak emanez.
|
|
batzuetan Armiñara, hurrengoan Ardinerrotara eta inoz, baita Gizaburuko Eresara be.
|
Azken
honetara egindako osterea daukat gogoan. Juanita eta biok ginan.
|
2012
|
|
Auzo honetan ermita bi dagoz; Llonan Madalena, garagarrilaren 22an ospatzen dabe berorren jaieguna, eta Atelan San Anton orain urte batzuk guztiz barriztauta dago.
|
Azken
honetan Eneperi eguna zelebretan dabe abuztuaren 31n eta irailaren lean; lehen, Llona eta Atela auzokoek, Iturbaltzakoek bere jai egiten eben eta bertara parajetuten ziran solorik solo. Konbidadutzea egun horretan egiten zan.
|
|
Txomiñene (orain Aritxi dana), eleizondoko Erritxene, Durione, Abaroana eta Parra.
|
Azken
honetan, etxeetan telefonoa egon baino lehenago, telefono zentrala egoan eta hara joaten zan jentea, deiren bat egin behar zanean edo errekaduren bat hartu.
|
2015
|
|
Damian Bayon arte kritikariaren ikuspuntu positiboa eta Jean Baudrillarden iritzi kritikoagoa.
|
Azken
honek Pompidou gunea bere kultur teoria orokorragoarekin lotzen zuen, arteak kontsumo gizartean duen izaerarekin. Horrek ere situazionismoak Potten izan zuen eraginera garamatza, Baudrillard situazionista izan ez arren, haien teorien sakontzaile eta jarraitzaile izan baitzen neurri handi batean.
|
|
Bertan, Bragan argitaratutako materialak eta Iturralde eta Sarrionandiaren The Waste Landen (Lur eremua) 40 itzulpena agertu ziren.
|
Azken
honen lehen zatia, Hilen ehorzketa, Oh! Euzkadin argitaratua izan zen, 11 zenbakian, 1981ean.
|
|
Horrekin batera, garaiko politiko ugariei egindako erreferentzien artean bi gailentzen direla esan daiteke: Telesforo Monzon, zeinaren defentsa argia egiten duten eta Josep Tarradellas, zeinaren lepotik burla egingo duten behin baino gehiagotan57
|
Azken
honen mitin baterako bidaia kontatu zuten Catalunya for you II testuan, elementu autofikzional agerikoak dituen beste batean. Oro har jeltzaleei egindako kritikak ia etengabe azaltzen zaizkigu, ezker abertzaleko posizioetatik eginak beti ere aurretik aipatutako zentzuan eta burlaizez ia beti.
|
|
Batez ere edo gogorrenak El Diario Vascori eta El Paísi, baina baita sortu berria zen Egini ere.
|
Azken
honi, adibidez, Ogro Operazioari buruzko serie baten harira, non, tratamendu horiegia eskaini zioten Izagirre eta Saizarbitoriaren ustez. Zaila da imajinatzen egun, egia esan, beste medio bati buruzko halakoak inongo komunikabidetan agertzea, horietako gehienek auzoari buruz ez idazteko konpromezua hartu dutelako.
|
2019
|
|
Eleberriko bikoteaz gain, haien maitale diren Adolfo eta Bioleta ere agertuko zaizkigu.
|
Azken
honen amona Mikele de Abandoren irudiak, aurrerago ikusiko dugun moduan, garrantzia handia izanen du eleberrian. Samuel, Ino, Nikolas, Beltran, Benito eta Klaudia adiskide adinduak Hanbre izeneko sagardotegian elkartzen dira Flora eta Senarrarekin batera, eta gerrari buruzko oroitzapen eta istorioak kontatzen dituzte.
|
|
Batetik, ekfrasi mimetikoa legoke, deskribatzen den objektuaren itzulpen zuzena egiten duena; bestetik ekfrasi interpretatiboa, non behatzaileak bere sen kritikoa erabiliko duen obra interpretatzeko, eta azkenik, dibertimenduzko ekfrasia azpimarratu behar da, literatura helburu duena.
|
Azken
honetan, poeta eta idazleek artista bisualei egindako gorazarreak, edota idazle horri obra bisual edo plastiko batek sorrarazten dion efektua ere atal honetan koka genezake (90). Redondok (2008) zentzu honetan, mota honi buruz hurrengoa esaten du:
|
|
Hau da, bat egiten zutela biktimarekin eta" taldearen etika" indartzen zutela antzinako handikien familietako gertaera hartan ahulenaren edo biktimaren aldeko jarrera hartuz, baladetako narratzaileak egiten duen moduan.
|
Azken
honetaz ari da Antonio Cid esaten duenean kantu horiek kontzientzia fenomenoen eta etika kolektiboaren" sedimentación privilegiada" dela, hots, literaturak gizartearen balio etikoen gordailu eta transmisore gisa jokatzen duela.
|
2021
|
|
Guk ez diogu horri helduko lan honetan, baina gaian sakontzeko García, Bartlett eta Kleifgen (2008) edo Meyer eta besteak (2015) lanetara jo daiteke.
|
Azken
honetan nahiz Meyer-en eta Coyleren (2017) lanean, orobat, Content and Language Integrated Learning (CLIL) markoa osatzeko beharraz ere ari dira. batetik, jakintza arloari dagozkion prozedura, gaitasun eta estrategien automatizaziora, eta, bestetik, edukiaren ezagutza kontzeptualaren jabekuntzara iritsiko litzatekeelako. Ez hori soilik; Meyer eta besteen (2018: 239) arabera," Ikaskuntza sakonagoa gertatzen da" ikasleak kontzienteki aukeratzen duenean lehendik dituen ezagutza berriak integratzea", eta berekin dakarrenean" kontzeptuen txertaketa substantiboak eta ez arbitrarioak egitea egitura kognitiboan" (Novak 2002, 549 or.), eta, azkenik, ezagutza eta trebetasun transferigarriak garatzea ekar dezakeenean".
|
|
irakurtzea, baliabide literarioen ezagutza eta sorkuntza.
|
Azken
hau gehien kostatzen den zeregina dela aitortzen du, baina horri aurre egiteko sorkuntza ariketa" ahalik eta modurik ludikoenean" proposatzen saiatzen da. Horretarako, musikagintzara jotzen duela onartzen du, ikasleengandik hurbil dagoen kultur adierazpidea izanik, eurak poesiara, adibidez," erakarri" ahal izateko:
|