2009
|
|
Errepublikan denek nagusi edo errege nahi, I, III; izatez. Pariseko xanfarinak baititugu nagusi?, VV. Karguak bozen bidez hautatzea gaitzesten da: . Podore ta karguak, lehen oi
|
zer
gauzak! / Orai indarrak ditik ziri baten bozak!?, VII. Zernahi haizu indartsuak:
|
2010
|
|
3) Hirugarren moduluan (Sermoia ilokuzio pragmatikaren argitan) sermoien azterketa edo ezaugarritze ilokuzionala egiten da. Azterketa hori hizketa egintzen teoriaren ekarriak kontuan hartuz egiten da, hau da, hizkuntza gauzak egiteko erabiltzen dugularik, Austinek (1961) esango zukeenez, ikusiko dugu sermoia
|
zer
gauza egiteko etorri zen. Hala ere, hizketa egintzen hurbilbideak eta analisia egiteko moduak baditu muga metodologikoak, zeren eta enuntziatuen gainean egiten baita nagusiki.
|
|
lehenik, Wittgenstein-ek (2002 [1958]) ondorioztatu zuen hizkuntza bat hitz egitea praktika eta ekintza sistema oso batean murgiltzea dela, hau da, hizkuntza jokoak egitea, eta, beraz, hitzekin gauzak> egitea.> Beste filosofo bat, John L. Austin (1911), izango zen hitzak erabiltzeagatik zein gauza mota egiten ote dugun sistematikoki ikertu zuena.
|
Zer
gauza egiten dira hitzekin. Gure corpusera itzulirik, eta jada ikusirik sermoiak testu direla (edo produktu makro egituratu bat), zera galdetzen dugu orain:
|
|
Gure corpusera itzulirik, eta jada ikusirik sermoiak testu direla (edo produktu makro egituratu bat), zera galdetzen dugu orain: sermoiak
|
zer
gauza egitera etorri ziren. Zertara atera zen sermoilaria plazara?
|
|
Irakasleentzako gidaliburuak eta, batez ere, ikasleentzako testu-liburuak, lan koadernoak, eskolahiztegiak eta gainerako material osagarriak sortu, argitaratu eta eskoletaratu beharra zegoen. Behar gorria, eskueran
|
zer
gauza gutxi (eta askotan zer zaharkitua) zegoen ikusita. Oso maila apaletik abiatu behar izan zen alor horretan ere.
|
2021
|
|
Bai jauna; bada ematen digu geure salbaziorako bere grazia (Otxoa Arin); Zoratasun handia izango litzate neuronek berari esatea[...], bada horrenbestez eman negike kausa edo motiboa... (Otxoa Arin);
|
Zer
gauza dirade oriek. Ez diazadala hori galdetu niri, bada naiz ignorantea...
|
|
Baina badira adibide anitz non sintagma hori mugatua den: Zer arpegiaz zure begietan jarriko naiz?; Ikusten duzu zer kalteak datozen gure zabarkeria eta aitzakietatik; Kontatu zidaten gau triste hartan
|
zer
gauzak esan zizkioten; Eman dute erakustera nolako bakea eta zer xedeak zituzten gogoan... Holakoetan nolako ren baliokide gisa erabiltzen dugu zer, askotan, baina ez beti, harridurazko perpausetan:
|
|
Hala ere, badira adibideak garai guztietan, eta euskalki guztietan, izen mugatzailedunarekin: Ezen badakizu zer manamenduak eman dizkizuegun Jesus Jaunaren partez (Leizarraga); Zer igaroko den eta
|
zer
gauzak ikusiko diren[...] (Kardaberaz); Zer erantzuna hartu dudala uste duzue? (F.
|
|
Joera nagusia hori izanik ere, bai tradizioan bai gaurko literaturan badira adibide asko non burua pluralean ere ageri den:
|
Zer
gauza espantagarria siriar haientzat aurkitzeaz, ustekaberik, bere buruak etsaien artean! (Larregi); Eta espiritu satsuek hura ikusten zutenean, haren aitzinera bere buruak egozten zituzten (Leizarraga); Bere buruak anitz doloretan nahaspilatuta ukan baitituzte (Leizarraga); Bainan deus ez dute egiten bere buruak libratzeko (Haraneder); Bekatoreek ez badituzte denboran punitzen bere buruak, Jainkoak...
|