2002
|
|
Euskara zapaldua baitzegoen Francoren garaian, zapuztua, debekatua eta baztertua, irakurle gaztea. Franco ez baitzen liburuetan Napoleon bezalatsu ikasi behar izaten genuen urruneko norbait, baizik zer egin behar genuen, zer ez,
|
zer
zegoen ongi, zer zuzen edo oker, egunero egunkarietatik oroitarazten zigun agintari hurbileko bat, gure bizitza osoa jaten zuen militar txiki, lodi eta bibotedun bat, uda aldean Donostiara etortzen zena. Ikusi zenuke zer nolako harrera egiten zitzaion gainera hiriko karriketan!
|
2006
|
|
Bartzelonako Institut Catalá d' Oncologiak eginiko azterlan baten arabera, emakumeek nozitzen dituzten linfomen %10en kausa tindagaien koloratzailea izan liteke eta, areago, linfoma jasateko arriskua %26 dela hilean behin horrelako produktuak baliatzen dituzten gizakietan.Txokolatea jateak ez du aknea sorraraztenAknerik pairatu gabe txokolatea jan nahi duten nerabeek ateak zabalik dituzte.Zaldar higuingarri horietatik libre iraun nahi zutenen etsai mina izan da urtetan baina orain, dermatologoek diotenez, prentsak asmatutako kontuak dira horiek.Aditu horiek faktore genetikoei eta hormonen fluktuazioei egosten dizkiete aknearen arduradun izatearen erru guztiak; faktore bi horiekin batera, hainbat elikagai esnea, batik bat hartzea ere kaltegarri izan daiteke, Harvardeko Unibertsitatean eginiko ikerlanen arabera.Egunero baso bat edo gehiago esne (gaingabetua, bereziki) hartzen zuten kontsumitzaileek, astean baso bat edo gutxiago hartzen dutenek baino %22 akne kasu gutxiago agertzen dituzte.EKARRIZKETA Josep Toro, Bartzelonako Hospital Clínic eko Haur eta Gazte Psikiatria ZerbitzuburuaMenstruazioa egun 12 urterekin agertzen da, duela mende erdia baino lau urte lehenagoez omen dute ongi esaka jarduten nerabeez.Bizitzako etapa zaila, inondik ere... Etapa bakoitzak bere zailtasunak ditu: ...riskuei aurre egin behar izaten diete baina, hori bai, gu baino askoz ere ahulagoak dira, adiera horretan.Okerreko bidea hartzea errazagoa da eta, gainera, bide hori hartzearen ondorioak larriagoak izan daitezke.Gurasoek seme alabei botatzen dizkieten erretolikek ezertarako balio dute. Eraginkorrak izatea gorabehera, ezinbestekoak dira.Helduok seme alabei jarraibideak eman behar dizkiegu, guretzat
|
zer
dagoen ongi eta zer ez dagoen argi eta garbi esan behar diegu, jokabide jakin batzuen arriskuen berri gaztigatuz.Hor, okerrena, lagun taldearen ahaleginak familiarenak edo eskolarenak baino karga handiagoa izatea da.Agian paperak galdu ditugu.Agian okerreko bidea hartu dugu baina ez dizkiogu horren erruak geure buruari edo gizarteari egotzi behar.Egokiera batzuk ez dira kontrol sozialaren pean sa... hori hamabi urteko neskatxari emakumea zara" esatearen pareko da.
|
2007
|
|
Ukipen egoera bateko harremanetan erabiliko den hizkuntzaren hautua ez da berez gertatzen, baizik eta zirkunstantzia baldintzatzaile batzuen mendean. den eta zer ez,
|
zer
dagoen ongi ikusia ala gaitzetsia, eta abar. Batzuetan, gizarte diskurtso informalaren irizpide horiek bat etorriko dira hizkuntzaren lege estatusa eta bere araudi formalarekin; bestetan, ordea, planteamendu horiek kontrajarriak izango dira.
|
|
Konklusio hau Ilustrazioarentzat katastrofala da eta burugalgarria: izan ere, irizpiderik gabe uzten gaitu,
|
zer
dagoen ongi eta zer gaizki, ebazteko. Arrazoimen puskatu honen lekuan aurreneko historizismoak tradizioa inbokatuko du.
|
2009
|
|
Baina norberak asmatzen badu guztia, nola baloratzen da
|
zer
dagoen ongi eta zer ez?
|
|
Balioren baten balio intrinsekoa, absolutua, ez dago razionalki zimentatzerik, probatzerik.
|
Zer
dagoen ongi eta zer gaizki juzgatzea, historikoki, sozialki, indibidualki kondizionatua da. –It is we who create value, and our desires which confer value.
|
|
Gorde zure txapak beste batentzat! Zu etzara egokiena esateko
|
zer
dagoen ongi eta zer gaizki, ezta?
|
2011
|
|
salbu bere erantzukizun moral guztia, gizakideekiko arduran gabe, printzipio abstraktuekiko atxikimenduan itsu itsu jarrita daukana. Horrek beti a priori daki, mekanikoki,
|
zer
dagoen ongi edo gaizki; ez dauka berak hautatu eta erabaki beharrik. Politikak, haatik, moralean adina efikazian sinesten du.
|
|
Columba Palumbus en aurretik, egunkarian irakurri zuen gizon batek emaztea eta seme alabak tiroz akabatu zituela, eta pentsatu zuen horrekin filma egitea, gizonezko protagonistaren bizitzaren azken bost minutuak, pertsonaia defendatu gabe, baina iruzurrik gabe, aurretik esan gabe zeintzuk diren onak eta zeintzuk gaiztoak, ikuslea nahikoa zentzuduna delako hori bereizteko. . Ez zait gustatzen zuzendari Jainko moduko horrek esaten digunean
|
zer
dagoen ongi eta zer gaizki, Michael Moore-ren diskurtsoen antzera. Ez da posible Fernando León de Aranoak bere pelikula guztietan halako planteamendu sozial tendentziosoak jorratzea eta gero bizitza errealean kontrakoa egitea, berekin lan egin duen jendeak esan didalako despota hutsa dela?.
|
|
Afektuak edo maitasunak familiaren hezkuntza jarduera sustatzen du; are gehiago, familiaren arteko harremanen motortzat har daiteke, eta motor horrek bide onetik eramaten ditu exijentziak eta tirabirak. Afektua eta exijentzia ez dira bateraezinak; izan ere, haurrek ez dute beti bereizten
|
zer
dagoen ongi eta zer gaizki, zer den arriskutsua eta zer ez, eta zer den baliagarria eta egokia beren garapenerako eta zer ez. Aita amek, txerazko harreman baten baitan, arrazoibidez gidatu behar dituzte, baina ez modu permisiboan, ikaskuntza horietan aurrera egiteko.
|
|
Nortasun antisoziala duenak gutxiegi garatua dauka erruduntasun sentimendua, eta arauak hauts ditzake. Nortasun obsesibo konpultsiboa duenak badaki
|
zer
dagoen ongi eta zer gaizki eta gehiegi garatua dauka arduraren zentzua. Nortasun histrionikoa duenak gehiegi garatua dauka besteak inpresionatu beharra eta haiegan lilura sortu beharra.
|
2012
|
|
salbu bere erantzukizun moral guztia, gizakideekiko arduran gabe, printzipio abstraktuekiko atxikimenduan itsu itsu jarrita daukana. Horrek beti a priori daki, mekanikoki,
|
zer
dagoen ongi edo gaizki; ez dauka berak hautatu eta erabaki beharrik. Politikak, haatik, moralean adina efikazian sinesten du.
|
2014
|
|
Horren aurka, hain zuzen, egoera haren absurdoa erakusteko, Gabriel gauzak are nahasiago eta okerrago jartzen saiatzen zen sarritan, horrela, Akademiak, anabasa hartan ordena jarri, eta behingoz esan eta erabaki zezan
|
zer
zegoen ongi eta zer gaizki. Horixe da, hain zuzen, Arantzazuko Batzarrean erabakitzen hasi zena, hurrengo urteetan biribildua:
|
|
Mundua beste modu batera ikusten dugu eta ulertu dut, batzuetan kostata bada ere, zein polita den hori.
|
Zer
dago ongi eta zer txarto. Goazen gozatzera zuek niri eta nik zuei eman diezaiokegunaz.
|
|
Nola jakingo dut
|
zer
dagoen ongi?
|
2016
|
|
Badakizu
|
zer
dagoen ongi?
|
2017
|
|
Kontua da gehienok uste dugula ez dugula ongi margotzen, behin eta berriz esan digutelako
|
zer
dagoen ongi eta zer ez; zer egin eta zer ez. Haurrak ere irudimena galtzen ari ote diren beldur naiz; egungo sistemak ezartzen dituen muga horien ondorioz.
|
|
Hemen egon eta gero eskolara itzultzen direlako hurrengo egunean, eta han, berriz ere, mugak ezartzen dizkiete. Esaten diete
|
zer
dagoen ongi eta zer ez. Atzera eta aurrera ari dira, beraz.
|
|
Badu gutarik batbederak bere baitan barrena Jainkoak emandako aitzindari bat, gidari bat eta argi egile bat. Eta hark erakusten digu
|
zer
dagokigun ongi eta zer gaizki, noiz goazen makur eta noiz artez. Eta are gehiago, hark berak bere ahal guztiaz aitzinatzen eta bulkatzen gaitu ongi egitera, eta gibelatzen eta hastantzen gaizki egitetik.
|
2020
|
|
" Irakasleok findu egin behar dugu lan horiek ebaluatzeko gure gaitasuna. Azterketetan errazago egiten zaigu
|
zer
dagoen ongi eta zer gaizki markatzea, lanen kasuan ez dago hain definituta eta hori da egin behar duguna, lanen bidez eta bestelako formatuen bidez ebaluazio zehatz bat osatzea".
|
2021
|
|
Apaizek hori esaten zuten eta.
|
Zer
zegoen ongi eta zer zegoen gaizki, hori ere apaizek erabakitzen zuten. Eta ongi ez zegoen zerbait egiten bazenuen, nahiz pentsamenduekin izan, apaizarengana joaten zinen, hark Jainkoari barkamen eskaera helaraziko ziolakoan.
|
2022
|
|
Gure burua entzuteko denbora eta patxada dugunean, ikus dezakegu zer forma duen erru horrek, zer esaten ari zaidan, gehiegi puzten ari naizen… Lagun artean errua sozializatzeak asko lagun dezake. Sarri arau sozialek pizten dute errua, esan digutelako
|
zer
dagoen ongi eta zer gaizki. Gaztetan monogamia ulertzen eta praktikatzen saiatu nintzen, baina ez nuen lortzen, eta erruak jan egiten ninduen.
|
|
Ez zait gustatzen gogoeta hau hartzen ari den tornua, bada ulertzen ez dudanik, ulertu ezin dudanik, ez zait gustatzen, baina hobeko dut aurrera jo erantzunik ez dudan bitartean, nolanahi ere galdera baino lehen datorren erantzun bat, zomorroen eta arratoien egia, hondamendiak ez baititu akabatuko, heriotza eta gero bizirik iraungo duen estoldetako bizia, instintuak ongi dagoena bentzutzea, eta
|
zer
dago ongi, horixe ere ez dakit, nire amaren hilotzaren gainean negar egiten baizik ez dakit, aita gero baino gero gehiago puta ehizan dabilen bitartean, putak bata bestearen ondotik ehizatuz, eta egun batean nire gainean etzango da, bere haragiaren haragiaren gainean, haragi hori okaztagarri zait ahanzturara kondenaturik baitago, eta ez du zertan haragi hau hartu eta berriz eraman, nik baino gehi...
|