Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2000
‎Baina esanahia soilik testa igaro duten kasuei egokitzen bazaie, baina ez aztertuak izan ez diren beste guztiei, orduan ez dugu erantzun filosofiko —orokor— baliozkorik joerazko terminoen esanahiari buruz. Zer zegoen gaizki, beraz. Batez ere, erantzun filosofiko singularizatua eman zutela, kasuz kasukoa.
‎Zerk laguntzen gaitu horrelako inferentziak egiten? Zer dago aurresate horien alde. Humeren erantzuna lau zatitan bana dezakegu:
2001
‎Leibnizek errealitateari buruz adigaietatik abiatuta soilik hitz egin omen zuen. Beraz, hausnarketa transzendentala behar da garbi bereizteko zer dagokion sentimenari eta zer adimenari, eta horrela Topika transzendentala osatzen da.
‎Eta ez du zentzurik zera esateak, beraz, subjektua bakuna dela, materiagabekoa, etab., zeren ez baitakigu agerpen horien atzean zer dagoen.
‎Bere idealismoaren saihestu ezinezko ondorioetara helduz gero, gizaki bakoitza bakan, bakar, bere ‘arrazoimenean’ betiko espetxeratuta bizi dela baietsi luke, beste gizakien berri ez lukeelako ezer benetakoa jasoko, bere baitako zentzumenetan azaltzen diren fenomeno hutsen intuizioak baino. Gugandik kanpo dagoena ezin badugu jakin beragan denez(" nur als Erscheinung, nicht aber nach dem, was es an sich selbst ist" 75), ezin dugu jakin beste gizakiengan zer dagoen edo zer diren. Baina Kantek bazekien beste gizakien gogoen berri, gorputzen fenomenologiatik harantzagokoa.
2003
‎Ariman ernaltzeko daudenek ordea... arimari ernaldu eta erditzea dagozkionak 209 arimetan, gorputzetan baino are gehiago, ernaltzen dituztenak bai baitaude. Eta zer dagokio bada. Zentzutasuna eta gainerako bertutea, eta horien sortzaileak poeta guztiak dira eta asmatzaile esaten zaien artisau guztiak.
‎lehen, gai guztietan erkide diren erregelak; hurren, gai anitzetara heltzen direnak, baina ez guztietara, eta, azken, gai bakar bati dagozkionak; bestela, sarritan gertatzen den moduan, gai zehatz baten erregela berezia beste batera zabaltzea, bigarren horretan aplikagarria ez dela, gezurrezko izan daiteke. Adibidez, erromatar zuzenbideak ematen digu harako erregela, esamolde ilunetan aintzat hartu behar dela hitz egiten duenaren gogoa; eta erregela mugagabe hori sortua denez gai askotako erregelak dituen beste titulu batean, bertan ere ez direla bereizten zer zeri dagokion, badirudi orokorra eta erkidea dela, eta besterik gabe ezarriz gero, erakarriko da hitzarmenetan nahiz testamentuetan beharrezkoa dela esamolde ilunak interpretatzea noren borondatea izan eta horren gogoaren bidez. Hala ere, aplikazio hori egoki eta zehatza da testamentuetan, baina oker eta makur gerta daiteke hitzarmenetan. Izan ere, lehenengoetan bakar batek hitz egiten du, eta haren borondatea da legea; baina, bigarrenetan, kontratugileen gogoa da lege egiten dena.
‎Baina ez du beti lortzen arrakasta hori, eta porrota errepikatzen denean eta hala gertatzen zaienen kopurua hazten denean, orduan zientzialari komunitatearen sektore hori beste nonbait ‘krisi’ deitu dudan horretan sartzen da. Bere lana oinarritzen duen teoriarekin funtsean bat ez datorren zer edo zer badagoela onartzen duenean, ordura arte onartutakoa baino funtsezkoagoak diren teoriaren eraketak saiatuko ditu zientzialariak. (Krisi aroan, teoria paradigmatikoaren hainbat eta hainbat aldaera agertu ohi dira.18) Aldi berean, zailtasuna azaldu den eremuan sarritan esperimentazio ausazkoagoei ekingo die, egoera zuzentzeko biderik adieraziko lukeen ondorioren bat aurkitzeko itxaropenak gidatuta.
2004
‎Adimenaren sorkari hutsak izango al dira? Zeri dagozkio. Naturaren munduaren deskribapena al dira?
2005
‎Bukatzeko, zein baliabide erabili dudan esan behar dut labur labur, gai honi zein arretaz heldu diodan ulertarazteko. Nire lehenengo kezka izan da zenbait froga erakustea, zuzenbide naturalari zer dagokion azaltzeko. Horretarako erabili ditudan irizpideak inork ere ezin ditu ukatu, bere buruari kontra egiten ez badio bederen.
2006
‎Horiek Humeren teoriaren tituluak dira. Baina zer dago haien atzean?
2007
‎Anaximandrok Tales maisuaren teoria kritikatu nahi zuen54: Talesek ura jartzen zuen lurraren azpian, baina zer zegoen uraren azpian. Erregresio amaiezin hura ekidite aldera garatu zuen Anaximandrok bere teoria:
‎" Karakterearen formazioa —hezkuntza teorian esatea ohikoa den bezala— heziketa eta diziplina eskolarraren helburu orokor bat da" 89 Aurrerapauso bat emanez, baina etenik gabe, arazo hori egun nola planteatzen den ikusiko dugu, hain zuzen etika komunikatiboa erreferentziatzat hartzen duen Lowischen" ekintza pedagogikorako erantzukizunaren etika diskurtsiboaren" 90 eskutik. Teoria etikoak, egiaz, ezin dizkio pedagogiari berme moralerako behin betiko irizpideak eskaini —Nietzscheren" Jainkoaren heriotzaren" ondoren ez dago esaterik zer dagoen berez ondo edo gaizki—, baina bai iratzar dezakeela erantzukizunezko jarrera bat hezitzaile eta heziengan. Horregatik dio Lowischek:
2009
‎Bukaeran, Heideggerren laguntzarekin, Moderniaren eta metafisika guztiaren funtsaren klabe batzuk deszifratuko ditugu. Ze, azken finean, zer dago, Modernia aztertzerakoan, auzitan. Modernia bukatu omen zen eta krisia etorri zen.
‎Ezin balio berriak sortu, erlijioaren arauen ordez balio laikoak sakralizatu ditugulako. Beraz, zertan gaude. Moderniaren klabeak eta kontraesanak ulertzea ezinbestekoa iruditzen zaigu orain dugun krisia gainditzeko edo, behintzat, irtenbide posible bat beste era batera birformulatzeko.
2011
‎Zerk mugatzen dit pentsatu ezin dena? Zerk, errealari zer dagokion. Hizkuntzaren bidez mugatu aurretik, izatearen alde bat hartu ote dut (ez dakit nola) eta hartaz pentsatu eta mintzatzen ote naiz, edota pentsatzean eta hitz egitean izatea mugatzen dut, eta, beraz, harrapaturik nago (hori pentsatzen dut; beraz, hori da)?
‎Unamuno’rentzat ordea, kezkabide gogorra da dena, ta larrimiñik gabe nola bizi ote daiteken ez du entenditzen. Zertarako gaude munduan. Zertarako jaio gera?
2012
‎Badiou, mesedez. Zer dago demokraziatik haraindi. Kapitalismo humanizatu egin behar da, eta kito:
2014
‎Hau ez da musikarien prozesu psikologikoak aztertzeko unea, zergatik isolatu ote diren arrunkeriaren zabalkundeak mehatxatua zegoela uste zuten lengoaia babestera, zertarako egon diren etengabe berritzen balizko ikusleak gehiegi zabaltzen zirenean. Baina aipa dezakegu XIX. mendean jada bereizketa argi bat ezartzen dela operako konposatzailearen eta gainontzeko konposatzaileen artean.
2016
‎Linneoz gero espezieen artean mugak garbi zeudela uste bazen, muga guztiek nahasborrastuak ziruditen honezkero.13 Hasi beharra zegoen irizpide berri bila. Handik hogei urtera teoria eboluzionista plazaratu duenean, garbi zeukan zeren alde zegoen eta zeren aurka:
2017
‎Gure ikerketaren maila honetan, Bestearentzako izatearen funtsezko egiturak argitu eta gero, tentatuta gaude, nola ez, galdera metafisikoa egitera: " Zergatik daude Besteak?". Besteen existentzia ez da, ikusi dugunez, bere baitarakoaren egitura ontologikotik erator daitekeen ondorio bat, hain zuzen ere.
‎Horrela, erantzunik baluke galdera metafisikoak: " Zergatik daude kontzientzi (ak)?". Baina, beste zentzu batean, aniztasun horren faktikotasunak erreduziezina dirudi, eta gogoa ulertzen baldin bada aniztasunaren gertakariaren abiapuntutik, desegin egiten da.
2021
‎Zein ardatz, prozesu eta bazterketa forma norma tiboren arabera (egiten) dira batzuk gutar/ berdin/ normal/ neutral eta besteak arrotz/ identiko/ anormal/ berezi (tasun)? Euskal komunitatera etorrita, zer dago mutil euskaldun peto, jator, herriko seme, natural, autentiko horren atzean. Zer botere harreman eta menderakuntza sistema antolatzen du?
2022
‎Eta dagoeneko hegelianismoaren eta haren eskemen nagusitasunetik urrun gauden arren, argi dago impasse hori ez dugula gainditu. Zer dago historiatzat hartutako filosofiaren azken aroaren ondoren. Harrezkero, filosofiak bere jarraitutasuna justifikatu behar izan du etengabe.
‎Zein dira, Europan, haren historia arranditsuagatik baztertuak, esplotatuak eta gaizki tratatuak? Zer zegoen aurretik, eta zer geratu zen ustezko mirari greziarretik kanpora. Zergatik izan dira beti Egipto eta Mesopotamia zibilizazio batzuek, europarrek, ukatutako itzal, aitortu gabeko oinarri, geroago bereizi eta elkarren artean erlaziorik ez ikusteraino?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia