Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 33

2006
‎Ariketa labur bat egiten badugu agian hobeto ikus genezake; demagun 81 urteak bitartean euskaldun ikasiak, 22.551, helduen euskalduntzearen ondoriozuzena direla. Demagun ere hurrengo epealdian 86 16 eta 64 urte bitarteko biztanleria ez dela aldatu, eta egia da ez dela gehiegi aldatu.
‎OHOk 14 urte bitarte derrigorrezkoa denak laster 16 urte bitartekoaberebiziko garrantzia duela dudarik ez dago"
‎4 Helduen euskalduntzeak ekarritakoa, 19 urte eta 59 urte bitartean euskaldundutakoei dagokie.
‎Asimetri demolinguistikoa euskararen kontrakoa izanik Oinarrizko Hezkuntza Orokorrak 14 urte bitarte derrigorrezkoa izateak laster 16 urte bitartekoaberebiziko garrantzia duela dudarik ez dago. Indarrean dauden hizkuntz ereduak (A, B eta D) ebaluatuak izan dira eta, A k ez du balio euskalduntzeko eta, ereduen nahas mahasian ez dago esaterik zehaztasun osoz emaitzak zeintzuk diren.
2007
‎Administrazioaren eremuan erabilera sustatzea kezka bihurtu dela nabaria da, Eusko Jaurlaritzako Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak 2005 eta 2009 urte bitarteetarako definitutako hizkuntza politikak euskararen erabilera sustatzea egiteko nagusi moduan nabarmentzen duenean.
2012
‎Egindako ikerketaren arabera, erabilera %3 ingurukoa da zonalde horietan, 1993an ere jasotakoa ia berbera. Nolanahi ere, gorabehera txikia izan du zonalde honetako datuen marrak, izan ere 2006 urte bitartean goranzko joera ikusi zen arren, 1993ko %2, 9tik 2006ko %4, 1era, ondoren, ia puntu bateko beherakada antzeman baita azken bost urteotan: 2006ko %4, 1etik 2011ko %3, 0ra.
‎— Lehen mugimendu" erdaltzalea". Nerabezaroarekin eta lehen gaztaroarekin lotua (12 urte bitartean).
‎— Bigarren mugimendu" euskaltzalea". Gazteak nerabezaroa utzi eta heltzearekin lotua (18 urte bitartean edo).
2014
‎Nik hitanoa hartu dut gaitzat, eta hemendik atera da ikerketa objektua: Tolosaldeko gazteek (18 urte bitarte) hitanoari buruz duten pertzepzioa, diskurtsoa eta praktika.
‎Baina isilpeko ahotsa izan ohi da maiz gazteena, gazteez hitz egiten baita gazteekin baino gehiago. Honako ikerketan Soraluzeko gaztetxoek (15 urte bitarte) hizkuntzekin eta batez ere euskararekin daukaten harremana aztertzea izan da helburua. Hizkuntza hegemonikoa zein den eta nola eraikitzen den ulertzea.
‎Horretarako baliabideak Gizarte Antropologiako ikasgai ezberdinetan eskuratu ditut eta euskara elkarteko jardunak aukera errealak eskaini dizkit, erronkari ekiteko1 Hori horrela; nerabezaroa norbere identitatea eraikuntza prozesuan etapa garrantzitsua izaki; Soraluzeko gaztetxoek (15 urte bitarte) hizkuntzekin eta batez ere euskararekin daukaten harremana aztertzea izan da nire helburua. Hizkuntza hegemonikoa zein den eta nola eraikitzen den ulertzea.
‎Soraluzeko gaztetxoek (1516 urte bitarte) hizkuntzekin eta batez ere euskararekin daukaten harremana aztertzea izan da nire helburua.
2015
‎Etxeak eta eskolak euskararen sozializazioan duten harreman desberdin baina konparagarriak aztertzen ditu. Emaitzetan ikus daitekeenez, lehen hizkuntzatzat euskara ikasteak eragin garrantzizkoa du horren erabileran, ikertutako kasuetan, denek 0 urte bitartean ikasi duten arren. Hortaz," ez dirudi bigarren hizkuntzan jasotako sozializazioak lehenaren adinako indarra duenik haurraren jokaera eta nortasuna bideratzeko".
‎Testuinguru ezberdinetan transmisioaren inguruan pizten den kezkaren adierazgarri nagusienetariko bat urte bitartean martxan jartzen diren egitasmoak dira. Euskara familia bidezko transmisio kanpaina izen zabalaren barruan, hainbat ekimen gauzatu ziren euskal udalerri askotan.
‎1) Ama euskalduna dutenek eta ama erdalduna dutenek, nahiz batzuek eta besteek euskara 0 urte bitartean jasoa izan, guztiz bestela jokatzen dute euskarari dagokionez. Ez da egokia ama hizkuntza kategoria eta euskara bigarren hizkuntza kategoria kategoria bakarrean biltzea.
‎Taula 1 Gazteek euskara noiz ikasi duten kontuan harturik bi kategoria osatu dira: batetik, etxean bertan amaren bidez jaso dutenak (ama hizkuntza) eta, bestetik, gazterik jaso arren (0 urte bitartean), haur eskolan jaso dutenak (bigarren hizkuntza). Bi kategoria hauek alderatu dira hiru hizkuntza adierazleren argitan.
‎Elkarrizketatu guztiak, salbuespen bi izan ezik, Gasteizera 50 eta 70 hamarkaden bitartean iritsi zen, eta geroztik ibilbide pertsonal eta sozial ezberdinak izan dituzte. Elkarrizketatu guztiak 1932 eta 1942 urte bitartean jaio ziren, Gipuzkoa, Nafarroa eta Bizkaiko herri oso euskaldunetan.
‎– Epe ertainera (1 eta 5 urte bitartean) 4
2017
‎" Berezitasun" hau bi mutil hauek beraien artean beti hitanoan hitz egiten dutelako ematen da eta egoera berezi honi probetxua atera nahi izan nion biak elkarrizketatuz soilik. Adinari dagokionean elkarrizketatuak 18 urte bitarteetan kokatzen dira.
‎Legeak hezkuntzan jarri du fokua euskararen ezagutza zabaltzeko, eta, gaztetxoenen artean euskaldunen kopurua nabarmen hazi da. Hortaz gain, legeak hedabideak ere nabarmendu ditu zeregin horretan. ezagutzan aurrerapausoak emateaz gain, hizkuntza bat hil ez dadin ezinbestekoa da hiztunek erabiltzea. erabilerari dagokionez, datuak apalagoak dira eta 1989tik 2016ra euskal herrian euskararen kale erabilera %10.8tik %12.6ra baino ez da igo. deigarria da urte bitartean eskuratutako datua 2016koa baino positiboagoa izan dela, hots, %13tik gorakoa; beraz, nahiz eta hogeita zazpi urteren ondoren hazkundea izan den, azken urteotan behera egin du erabilerak (Soziolinguistika klusterra, 2017). arestian aipatutako legeak hezkuntzan jarri du fokua euskararen ezagutza zabaltzeko, eta, egia da gaztetxoenen artean euskaldunen kopurua nabarmen hazi dela. hortaz g...
‎4.3.1 Galdetegiko datu kuantitatiboetan oinarritutako emaitzak: lehenik eta behin, ikaslearen sexuari eta adinari erreparatu zaie. lehen mailakoen %67 emakumezkoak dira eta gainontzeko %33a gizonezkoek osatzen dute. adinari dagokionez, 17 urte bitartean kokatzen dira ikasleen ia %94 eta gainontzekoak 21 urte bitartekoak dira. ikaslearen adinari dagokionez, 17 urte bitartean kokatzen dira ikasleen ia %94, gainontzekoak 21 urte bitartekoak izanik.
‎4.3.1 Galdetegiko datu kuantitatiboetan oinarritutako emaitzak: lehenik eta behin, ikaslearen sexuari eta adinari erreparatu zaie. lehen mailakoen %67 emakumezkoak dira eta gainontzeko %33a gizonezkoek osatzen dute. adinari dagokionez, 17 urte bitartean kokatzen dira ikasleen ia %94 eta gainontzekoak 21 urte bitartekoak dira. ikaslearen adinari dagokionez, 17 urte bitartean kokatzen dira ikasleen ia %94, gainontzekoak 21 urte bitartekoak izanik.
2018
‎Lau adin taldetan banatu dira solaskideak: haurrak (14 urte bitarte), gazteak (15 urte), helduak (25 urte) eta adinekoak (65 urtetik gora). Horrela jasotako datuetatik adinak duen eragina hobeto ezagutu nahi da; izan ere, elkarrizketetan parte hartzen dutenen adina aldagai funtsezkoa da kale erabileraren oraina zertan den jakin, eta datorkeenaren aurreikuspenak egiteko.
‎Aipatzen ari garen ikerketan Ane Ortegak, Jaky Urlak eta Jone Goirigoizarrik parte hartu dute Estibaliz Amorrorturekin batera, eta, esan bezala, Hiztun berriak eta euren bizipenak dira ikergai nagusia. Ikertze lagina euskaraz ongi hitz egiten duten 18 urte bitarte dituzten lagunek osatu dute, eta metodologikoki bi alderdi izan ditu: lehenengoan, eztabaidatalde eta elkarrizketa bideratuen bitartez, hiztun berrien esperientziak ezagutu, jarrerak identifikatu eta euskara erabiltzeko zailtasunak zeintzuk diren identifikatu nahi izan da.
‎Are gehiago batzuen eta besteen hizkuntza gaitasuna altua baldin bada. Ezberdintasun esanguratsuak ikusi dira, alta, esaterako, Lasarte Oriako kasuan, euskara 0 urte bitartean etxetik kanpo ikasi duten eta etxean ikasi duten 13 urte arteko gazteen hizkuntza gaitasunean, euskararekiko atxikimenduan eta lagunarteko erabileran (Jauregi, 2013) 6.
‎ereduaren kasuan, berriz, urte bitartean goranzko joera izan zuen (%18 %21), baina beti ereduaren azpitik. 2011 urterako,% 14ra jaitsi zen kopurua.
2019
‎2011ko National household inkestaren arabera natiboak 1,4 milioi ziren, biztanleria osoaren% 4,3 kultura eta hizkuntza aniztasun horri etorkinak gehitzen zaizkio. 2000 eta 2016 urte bitartean 4,2 miloi etorkin jaso ditu kanadak, gehienak(% 75) afrika, asia eta ekialde hurbiletik. azken hamarkadan urtero 250.000 etorkin jaso ditu, gehienak hiri handietan kokatu direlarik, ia erdia(% 44) toronton. gaur egun biztanleriaren% 20 kanadatik at jaiotakoa da, eta 2031rako% 28 izatea espero da, herrialde garatuetan handiena.
2022
‎Bestela, Pizkundea, 1876 eta 1936 urteen artean garatzen den arren, 1918an gertatuko den instituzionalizazioa medio, mugimendua bi etapatan banatu daiteke: lehena, urteen bitartean garatuko litzateke eta bigarrena aldiz, urteetan (Agirre, 2019).
urte bitartean auzoak izan duen bilakaera ikusteko, EUSTATen guneko LurData tresna erabil dezakegu. Horretarako kaskoan edo herrigunean bizi direnak bakarrik hartu ditugu.
‎Hau horrela, artikulu honetan1 euskalgintzatik euskarari eman izan zaizkion esanahien gaineko irakurketa bat egin da genero perspektiba ardatz hartuta. Horretarako, urteen bitartean sortutako testu multimodalak2 aztertu dira euskalgintzaren sorreratik gaur egun arte, hiru etapa historiko ezberdin banatuz.
‎aldagai soziolinguistiko horien euskarari dagokion datuetan, hurrenkera hori da ia udalerri guztietan ohikoena, balio altuenetik txikienera (Sorolla Vidal, Altuna Zumeta, eta Larrea Mendizabal 2019, 19). Euskararen erabilerarekin lotura duten faktoreak izeneko ikerketa horretan, urte bitartean Soziolinguistika Klusterrak Euskal Autonomia Erkidegoko 99 herritan burututako kale neurketa berezietako datuak aztertu ziren. Bertan, aldagai soziolinguistiko eta soziodemografiko mordoa aztertu zen, eta hizkuntzen erabileran lehian dabiltzan mekanismoak ulertzeko pistak utzi zituen20.
2023
‎Elhuyar Aholkularitzak urte bitartean ikerketa bat egin zuen Oarsoaldeko enpresek euskararekiko zein egoera zuten jakiteko eta ondoren enpresei egokitutako euskara planak garatzeko. Zehatzago esanda, bailara mailan euskararekiko konpromisoa zuten enpresak identifikatzea eta haiekin harremana egitea izan zen Elhuyarrek egindako ikerketa honen helburu nagusia.
‎Altzako Historia Mintegiko Cañamero ikertzaileak adierazten duenez, 20 urtean() ia laukoiztu egin zen populazioa (Cañamero Redondo 1988a, 62). Urte horietatik aurrera 1986 urte bitartean biztanleria etengabe hazi zen, nahiz eta modu ez hain azeleratuan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia