Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2001
‎Eta kulturarekin batera, berea duen bigarren betebeharrean ere, hizkuntz politikari dagokionean ere, zer egingo ote duen jakitea ez da erraza, baina niri behintzat, nondik datorren ikusita, itxaropen apur bat piztu zait. Hala ere —zilegi bekit transgresio koxkor hau— ezin dut burutik kendu, Euskaltzaindiaren eraginez, edo akademiaren erabakiak gizarteratzeaz arduratzen direnen eraginez, nire burua askotan eta askotan analfabeto gisa ikusten dudala euskaraz, ez dakidala ziur zuzen idazten dudan, ez ditudala ulertzen hainbat eta hainbat erabaki, eta iruditzen zaidala, gainera, ez naizela honetan bakarra. Akademiak, nolabait, alde batera utzi duela hiztunekiko konpromisoa, eta gure hizkuntzse gu rtasuna kolokan dagoela.
2004
‎Erlijioak nahiz Elizak gizarteari eta munduari erabat loturik egon behar dutela ulertzen zuen; ezin diete jazotzen diren gertaerei bizkarra eman. Erlijio bizitza ezin daiteke ihesbide bat izan," gizarterako sarbidea" baizik.
‎Esan behar dut askotan Rorty ez dela oso garbia, edo behintzat urteetan zehar tesi desberdinak gurutzatu dituela, nahastea sortuz. Zaila da benetan berak birringailuan sartzen dituen pentsalari horiekin guztiekin konpota ederra ateratzea. Baina, dena den, esan nahi duena uler daiteke, eta hor koka dezakegu tesi argi bat, alegia: ‘eskuliburuko’ auzi horiek guztiak zabor ontzira nahi dituela bota, ez baitaukate lekurik ezta lehen aipaturiko pentsamendu arrosa ren guneetan ere.
2005
‎Joerahe rmetik oak, esango nuke. Lehenbizikoek, ez hermetikoek, badi rudi egungo munduan gizakiak betetzen duen rola nahi dutela ulertu. Eta betebehar horretan heldutasunera nahi gaituzte bultzatu, helduak garela onartzera.
‎Dena eguneratuta, baina nozio giltzarri batekin: egileek CD Rom horrekin egin nahi dutena uler dezagun, bere osagarria entzun behar dugu, hau da, musika diskoa. Etaho rrek ez digu aukerarik ematen, benetan, CD Romean aurkezten den teknologia jainkotzeko.
2007
‎Eta erdaraz ikasirikoa euskara garbian eman nahizko" indar neurketan", esperientzia etsigarria egin du, egundoko ahalegina kostatzen zela, eta azkenean inoiz ez zela adierazi beharrekoa doi doi adieraztera iristen (kontzeptuek euren historia eta nortasuna dizute, eta euskarazko hitz berri batek ez dauka). " Maisuen" euskara garbia irakurriz esperientzia egin du, halaber, edo ez zuela ulertzen; edo inoiz ez zegoela seguru, zuzen ulertu ote zuen; edo ulertzen bazuen, erdarari eskerrak ulertzen zuela, lehendik bazekielako, zer esaten ari ziren; edo haien askalekuak ez zuela asetzen, beti esan behar zuenera hurbiltzen eta inoiz ez ailegatzen (Orixek hala nahita ere ‘agintari’ ez da ‘imperator’, eta ‘noizaldia’ ez da ‘denbora’ Eta Orixek Garbizaletasunarekin, bada, nahiko eskarmentatua eta aspertua bazegoen Erriberriko bere esperimentu filosofikoekin.
2009
‎Baina leku horiek ez dira logikoak. Logikak ez digu balio, ezin ditugu ulertu logikaren bidez. Grabatu hauetako geometria, geometria inprobablea da, ezen ez inposiblea.
2010
‎Batetik, ezin genuela ulertu molde hartan adierazten zena. Eta bestetik, transmisio soziala ez zela posible.
‎esaterako, bizitza profesionaleko momentu desberdinetan, eta ikasketak bukatu bezain laster, eskatu ahal dituzten soldata antzeko diru-laguntzak, hainbat urteetan luzatzen direnak. Izan ere, Grezian filosofoek denbora pentsatzen pasatzen zuten modu berean, Herbehereetan kreatibitateak bere jana behar duela ulertzen da, eta hori ikasketek, ikerketek, gogoetarako eta esperimentaziorako uneek osatzen dute, denbora asko eta diru gutxi suposatzen duten prozesuek, alegia. Ondorioz, ikus daitezkeen helburuetara iristeko, ikusten ez diren pausoak sustatzen ditu hango politika kulturalak.
2011
‎Hor dira etekinak. Politikariek ere behar lukete ulertu ikerketa ez dela egun batetik bestera egiten. Behar zaiola behar den denbora eman, eta utzi.
2012
‎Arazoak bidaian bertan hasi ziren eta etenik gabe iraun zuten Ingalaterran pasatu zituen hiru urteetan: bere inguruko ia inork, ez ingelesik ez indiarrik, ezin zuen ulertu begetarianismoari eusteko tema, jakina zenean superstizio oriental estupido eta kaltegarri bat besterik ez zela, gizonaren garapen fisiko eta intelektual osoa eragozten zuena. Amari egindako zina, bestalde, ezin zen seriotzat hartu.
‎" Ezin genuenez lortu justua indartsu izan zedin, indartsua justu izatea lortu genuen", idatzi du Pascalek7 Egia etsi horrek esan nahi duena ulertu beharra dago: gizakia politikarako gai egiten duena ez da bertutea, baizik eta bizikidetzak eragiten duen indarkeria.
2013
‎Txillardegiren pena zen, Sartreri buruzko lan oso eta mardulik ez genuela euskaraz. Eta Sartrek euskal ezker abertzalean izandako garrantzia ezagututa, Txillardegik ezin zuen ulertu utzikeria hori.
‎Hizkuntz erlatibismo horrek aldarrikatzen du bizitza mota desberdinak daudela hizkuntzen (edo, Wittgensteinen hitzetan, hizkuntza jokoen) arabera. Eta pertsona batek ezin du ulertu beste bizitza mota bat, bizitza mota horretan, hau da, hizkuntza joko horretan murgildu ezean. Hizkuntz erlatibismo horrek inplikatzen du hizkuntza bakoitzak ikuskera bat dakarrela, eta ikuskera horiek alderaezinak direla.
‎Aipatutako ezaugarriak kontuan izanik, arteak zeregin berezia duela ulertzen da; arrazoimenak azaldu eta adierazi ezin duena arteak jorra dezake. Baloratu behar dugu artearen adierazpena.
2014
‎Hiru hilabetean ibili ginen: Los Xey, Pello Kirten, dantzari batzuk eta gu, Kontrapuntoak" zuten ulertzen. Jendea geratu zen harrituta.
‎Soziolinguistika Klusterrak bere edizio jakin batean gisa horretako lanak saritzeari ez diot aitzakia handirik aurkitzen, eta ez nau gehiegi kezkatzen, ez badut ulertzen edo sumatzen euskalgintzaren joera orokor eta sustraitu baten isla dela. Orduan bai, akaso kezkatzeko arrazoi gizenagoak izanen genituzke.
2015
‎Norbanako batek egunerokotasunean bere hizkuntzan hitz egin ahal izatea bezain txiki handia. Baina euskaraz bizi ez denak, euskarari bere bizitzan lekurik ematen ez dion horrek, euskararen kateak eta arantzak sumatzen ez dituen bezala, ezin du ulertu, askatasunaren izenean hain justu, batzuek euskararen aldeko borrokari bizitza oso bat ematea. Mugitzen ez denak argi dago ez dituela kateak sentitzen.
2017
‎Nagusiko txapelak garaikur izatetik haratagoko esanahi hori ere baduela ulertu gabe.
2020
‎Darwinek orokorrean uste zuen hautespenak organismoen arteko ezaugarrietan duela eragina, eta abantaila organismoarentzat izaten dela (kasu batzuetan taldearen onura ere aipatu zuen arren). Baina mundu naturalak egitura hierarkikoa duela ulertzen da, eta organismoaren gainetik badaude beste maila batzuk: adibidez, familia, kolonia, espeziea; eta azpitik ere aurkitzen dira zelulak, kromosomak, geneak.
‎Frustrazioa onartzeko gaitasuna da xxi. mendeko Mendebaldeko gizabereekin landu beharreko ikasgai premiazkoenetako bat; dena ez dago gure esku, ondo egoteak esfortzua suposatzen digu, baina, hala ere, bizitzak merezi duela ulertzea, alegia. Bada ordua hori ere euskal curriculumean modu erreal eta eraginkorrean txertatzeko.
2021
‎Ez dezatela ulertzeko zailak diren hitzekin hitz egin, gehiago hurbil daitezela; denok ez ditugu unibertsitateko karrerak, denok ez ditugu ulertzen erabiltzen dituzten ekonomia hitzak. (Elkarrizketa.
2023
‎Hirugarrenik, eta azkenik, presentzialtasunak zuzen eragiten du GMMen arlo askotan, antolakuntza bera erabat baldintzatzen duen heinean, eta horrela gertatu zen pandemia garaian ere. Hala, kolektiboen finantzabideetan pandemiak izandako eragina ezin dugu ulertu presentzialtasunaren arloan gertaturiko aldaketak aintzat hartu gabe. Aurrez aurreko ekimenak debekatzean (jaialdiak eta txosnak, herri bazkariak edota kultur jaialdiak, kasu), GMMen finantzabide garrantzitsuak ere oztopatu ziren.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia