Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2006
‎Horretarako behar dugu iraun, zeren biziki urrats politiko inportantea izan baita Frantzian diren erakunde guztiak elkarrekin batzea, lekuko hizkuntza baten alde politika abiatzeko. Oso kritikagarria izanen da, anitzek erranen du ez dela aski, baina hori ez baldin bada egiten euskara ez da salbatuko, ez dugu hauturik, behar dugu politika publiko bat finkatu eta azkartu. Horregatik dut erraten behar dugula iraun.
2009
‎Azaldu dutenez, CCOOren eta UGTren salaketa nagusiak honakoak izango dira: krisi garaian izaten ari den langile kopuruaren murrizpena; gehien dutenen aldeko politika publikoak, zergarena besteak beste; eta patronalaren jarrera, elkarrizketa sozialean aurrerapenak eragoztea kaleratzeak merkatzea proposatuz.
‎Estatuen atzerri politikak aitortu behar du herri indigenek eskubide jakin batzuk dituztela. Barne politikan, berriz, deklarazioak eragina izan du estatuek garatu behar dituzten politika publikoetan. Egoera itxaropentsua dugu aurretik, esparru politiko eta normatibo berria abiatu dutelako.
‎Jakina hizkuntza politikak neurri batean hertsatu egiten duela, baina horregatik ez da berezia, politika publiko guztiek hertsatzen baitute, edozein delarik politika publikoen arloa. Berdintasun sozialik ez den edozertan berdintasuna lortzea helburu duten politika publiko guztiek, salbuespenik gabe, neurri hertsagarriak hartzen dituzte. Eztabaida ez da, beraz, hertsadura bai ala ez; eztabaidak izan behar du lortu nahi den helburuaren (hizkuntza bizikidetza ahalbidetuko duen neurriko oreka lortzea euskara eta gaztelaniaren artean) eta bitartekoen artean (hizkuntza politika) egokitasunik eta proportzionaltasunik ba ote den.
2010
‎Lurraldean eraginak dituzten politika publikoek ez lukete administrazioeklandutako planifikazio tekniko baten produktu soilak izan behar, lurralde eragileezberdinen arteko interakzio, gatazka eta negoziazioen emaitzak baizik. Egituratutako eragile horiek instituzionalak edota erakundeetatik kanpokoak izaten dira, posizio eta errekurtso maila ezberdinetakoak, eta eragiteko eta boterea gauzatzekoahalmen maila ezberdina erakusten dute (Alfama et al., 2007).
‎Parte hartzeko, administrazio eta legeek ezartzen dituzten mugek (denbora, baliabideak, lehentasunezko egituratutako agenteak, informazioa, mekanismoak...) esku hartzea murrizten dute eta prozesuak izatetik urrun gelditzendira. Gainera, lurraldean eraginak dituzten politika publiko orokor eta nagusiengainean ildo politiko gehienek, eta administrazioak askotan ere, adostasun handiaerakusten dute (Larrinaga, 2009).
‎Arautzearen eraginak, kasu askotan, enpresa handi gutxi batzuen aldeko eta kontsumitzaileen aurkako eraginak izan ditu. Kasu hauetan, jakina, arautze prozesuaren aurkako joera nabaria hartu behar dute politika publikoek.
2013
‎Gure kasuan, oinarrizkoa da bereiztea lurralde berean bizi diren kultur eremu eta indar desberdinak. Lurralde administratibo berean gertatu arren, hizkuntza komunitate minorizatu batean funtsezko papera betetzen duen sorkuntza batek eta munduko hizkuntza handienetako batean egiten den produkzio batek ez dute ia zerikusirik, ez duten merkatu potentzialean, ez betetzen duten funtzioaren muinean, ez behar duten edo ez duten politika publikoan. Zentzu horretan oinarrizko bereizketa bat egin behar da hiru kategoria nagusiren artean:
2017
‎EEPren aurrekontuaren emendatzea eta horrekin batera Euskal Elkargoan hizkuntza politika zerbitzu on baten egituratzea ezinbesteko bi tresna osagarri ditugu politika publikoa azkartu eta politika hori gauzatzen duten eragile pribatuak laguntzeko.
2019
‎Baina zentro horiek ez dira soilik andreen artarako, baizik eta gizartea eraldatzeko, indarkeria matxista borrokatzeko: erreferentzia izan behar dute politika publikoak eztabaidatzeko eta lantzeko, sentsibilizazio kanpainak egiteko, eragileak trebatzeko... Egungo gizarte zerbitzuekin ez da aski, beraz. Egungo arreta sistema guztiz asistentzialista da; ez dago giza eskubideetan oinarrituta. Indarkeria jasaten duten andreak gizarte zerbitzuen bidez iristen dira baliabideetara, adibidez, laguntza psikologikoa?, eta ez zuzenean; perbertsoa da, kontrol neurri bat baita.
‎Ordura arte aitortza instituzionalik ez zutenak politika publikoetan presenteago egon ziren. Hala eta guztiz ere, administrazioaren funtzionamendua eraldatzeko urrats gutxi egin ziren zituzten atez ateko sistema ezarri ala ez galderarekin lotuta.
‎Azkenik, atal honekin amaitzeko, gobernantza sarearen eragiteko ahalmenari dagokionez, eremu instituzionalean, mugimenduek eragina izan zuten hondakinen kudeaketa sistema berriaren inplementazioan eta erraustegia gelditzerako unean; baina ez zen izan hainbeste gobernantza sarearen eraginez, agintaldiaren aurretik egon zen protesta zikloak eragin handiagoa izan zuela uste dugu. Elkarlan dinamiketan ere gaiak beste norabide bat hartu zuela esan daiteke, eta ordura arte aitortza instituzionalik ez zutenak politika publikoetan presenteago egon zirela esan dezakegu. Unibertsitateak, mugimenduek, fundazioek politika publikoetan eragiteko ahalmen handiago zuten, eta presente egon ziren hainbat lan ildotan.
2021
‎Horien bitartez, tokiko eragile gisa, Lokalak bere lekua atzeman du, baztertuak diren gauzak, diren bezala edo beste zerbaiten konpontzeko osagai dira. Horrela, hondakinen murrizteko xedea duten politika publikoak gauzatzen laguntzen ditu.
‎Pozik agertu da, orotariko biktima elkarteekin eta gizarte zibileko erakundeekin hitz egiteko bulegoak irekita daudelako. Zabalzak argi du politika publikoek elkarbizitza indartu behar dutela, eta balio handia eman dio ekainean aurkeztekoak diren planari.
‎Erantzukizun politikoa dute. Orain, behar dute argi utzi non emanen dituzten lehentasunak; behar dute politika publikoa argitu. Ez dugu lehian ari izan behar, baizik eta osagarritasunean.
2022
‎OMEk, berriz, jarraibide murriztaileagoak ditu “kutsatzaile mota horrek mundu osoan eragiten dituen heriotza eta gaixotasunei aurrea hartzeko”, dio Aquae ko teknikariak. “Juridikoki lotesleak ez diren arren, gobernuek kontuan hartu behar dituzte politika publikoak zehaztean eta arlo horretako legeria berria garatzean, herritarren bizi kalitate onena eskaintzeko”, ondorioztatu du. Kutsadurak osasunean dituen ondorioak Airearen poluzioa osasunerako arrisku handia da, bai hirietan bai landa eremuetan.
‎Baina osagai politikoa gehitu behar zaiola uste dugu. Ikuspegi ezberdinak ditugu politika publikoei buruz». Era berean, elkargoa «aberastu» eta hautetsiei «leku gehiago» emateko balioko duela ere uste du.
‎Azkenik, indarkeria matxista sufritu duten emakumeak izan ditu aipagai lehendakariak: «Lanean segitu behar dugu politika publikoen bidetik eta gizartea bidelagun hartuta, benetako berdintasun efektiboa, hezkidetza eta aldaera asko dituen indarkeria hori behingoz bukatzea lortu arte».
‎Beste norabide batean jokatu behar dute politika publikoek. Politika inklusiboak behar dira, herritar guztien eskubideen bermea ardatz izango duten politika feministak, inklusiboak, ekologistak, solidarioak, aurrerakoiak... baina bai eta hizkuntza politikan ere.
2023
‎Aldarrikapen horiek lortu ahal izateko «gehiago izatea» beharrezkoa dela uste du Aizpuruak, eta horregatik eskatu du EH Bilduren aldeko botoa: «Gehiago izan behar dugu politika publikoak pentsiodunek eskatzen duten norabidean kokatzeko. Gehiago izan behar dugu gehiago eta hobeto lan egiteko gure herriko jendearen interesak defendatzeko».
‎Beste erronkari dagokionez, sindikatuak aldaketak eragin nahi ditu politika publikoetan. Besteak beste, negoziazio kolektiboaren estatalizazioa mugatu eta lan harremanen euskal esparruaren bidean urratsak egin; esaterako, Gizarte Segurantzaren transferentzia bultzatuz.
‎Horrez gain, «herritarrekiko konfiantzazko zubiak eraikitzea» proposatu zuen, Eudel «irekiagoa, eraginkorragoa eta parte hartzaileagoa» egiteko, «adostasunetik abiatuta». Hirugarrenik, lankidetza instituzionala bultzatu nahiko luke bere agintaldian Apraizek, «udalerriek ekarpen handia egin behar duten politika publikoak lortzeko eta garatzeko». Euskara, gizarte zerbitzuak, berdintasuna, enplegua eta ingurumena aipatu zituen.
‎Horrez gain, herritarrekiko konfiantzazko zubiak eraikitzea dute helburu," Eudel irekiagoa, eraginkorragoa eta parte hartzaileagoa bultzatuz, erakundearen barruko adostasunetik abiatuta". Azkenik, lankidetza instituzionala bultzatu nahi dute," udalerriek ekarpen handia egin behar duten politika publikoak lortzeko eta garatzeko, hala nola euskara, gizarte zerbitzuak, berdintasuna, enplegua eta ingurumena".
‎Baina badaukagu hau esaten dutenei eta esaten ez dutenei ere egin nahi diegun aldarria: laurogeiko hamarkadan jaiotakook, Dragoi Bola belaunaldikook badugu politika publikoetan eragiteko gogoa. Badugu aurrekoek izandako eztabaida eta diseinuetan ahotsa izateko gogoa.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia