2010
|
|
Marka gramatikal baten erabilera kontziente batez —" maltzurkeria" eta guzti— ari gara, 3 urteko haur baten kasuan. Ez
|
du
nahitaez herri euskaldun batean gertatu behar, jakina, baina hemen ohikoagoa izanen dela esatera ausartuko ginateke.
|
2012
|
|
Hortaz, B erabiltzeko, bi jokalariek elebidunak izan behar dute eta B erabiltzeko koordinatu behar dute; bestela, gehiengoaren hizkuntza (A) erabiltzen da. Adibidez, bi jokalariak elebidunak badira baina A erabiltzeko koordinatzen badira, edo jokalari elebidun bat eta jokalari elebakar bat elkartzen badira, jokalari elebidunak edozein hizkuntza aukeratuta ere, elkarrizketak A hizkuntzan izan behar
|
du
nahitaez. Ildo horretan, kontuan izanda jokalari elebakarrek ezin dutela aukeratu, jokalari elebidunen informazioa eta ekintzak bakarrik aztertuko ditugu.
|
|
Bestetik, elebidunak ala elebakarrak izan, jokalariak gehiengoaren hizkuntza (A) erabiltzeko koordina daitezke; egoera horretan, bi jokalarien ordaina n da, jokalariak beren borondatez koordinatu baitira hizkuntza aukeratzeko. ...interakzioan; egoera horretan, elebiduna ala elebakarra izan, A aukeratzen duen jokalariaren ordaina n da, eta B erabiltzen saiatu den jokalari elebidunarena, n c —bertan, c k adierazten du zenbateko frustrazio edo eskubide galera sentitzen duen B erabiltzen saiatu den jokalari elebidunak hizkuntzaz aldatzera behartu dutelako— Kontuan izanda jokalari elebidun baten ordainak n izan behar
|
duela
nahitaez A aukeratzen badu, n ri kendu behar diogu frustrazioaren kostua (c). Hau da, jokalari elebidun batek B aukeratzen badu baina A aukeratzen duen elebakar (edo elebidun) batekin elkartzen bada eta A hitz egin behar badu azkenerako, jokalari elebidunaren ordaina (n c) da.
|
|
Bestela esanda, A hitz egiten duen agente batek eta B hitz egiten duen batek ezin dute hitz egin, agente elebakarra ez delako gai ulertzeko zer esaten ari den B erabiltzen ari den agentea. Horrek esan nahi du interakzioak gehiengoaren hizkuntzan (A hizkuntzan) jazo behar
|
duela
nahitaez, agente elebakar bat eta agente elebidun bat elkartzen direnean. Kontuan izan behar da ustekizun honek ez duela zertan egia izan, Europako eskualde batzuetan adibidez; esaterako, Galizian:
|
|
2 irudiko hizkuntza matrizeak adierazten du zer hizkuntza dagokion jokalari elebidunek baliatzen dituzten estrategia puruen konbinazio bakoitzari; izan ere, bi jokalari elebidunen arteko interakzioa da aztergai dugun egoera ez nabari bakarra. Gainerako egoeretan, berriz, jokalari bat gutxienez elebakarra denez gero, 4 ustekizuna kontuan izanik, elkarrizketak A hizkuntzan izan behar
|
du
nahitaez. Adibidez, errepara diezaiogun (AB, BB) estrategia profilari.
|
2018
|
|
Askok esperantzaz begiratzen diote turismoari edo kanpokoen etorrerak ekar dezakeen aberastasunari. Turismoak aukera adina arrisku dakartza, ordea, eta gurean turismoak lotuta egon behar
|
du
nahitaez bertako identitatearekin; horren barruan, euskarak bizkarrezur izan behar du, eta ez osagai folkloriko huts. Badaude esperientzia berritzaileak eta interesgarriak, urrutira joan gabe, Zumaian abian jarritako" Enigma biImanol Azkue Ibarbia – Euskara gara Zumaian?
|
|
Turismoak aukera adina arrisku dakartza, ordea, eta gurean turismoak lotuta egon behar
|
du
nahitaez bertako identitatearekin; horren barruan, euskarak bizkarrezur izan behar du.
|
2019
|
|
Aldagai horiek guztiek eragiten diote hitanoaren erabilerari, baina ezagutza baitezpadako baldintza da. Nolanahi ere, aldagai batzuk edo guztiak elkartzeak ez
|
du
nahitaez hitanozko harremana bermatzen; eta alderantziz, ustez ezinbestekoak diren baldintzak ageri ez diren kasuetan gerta liteke hitanoz mintzatzea.
|
2021
|
|
Aipatu beharra dago gutxiengoak zentzu etnikoan ulertzen direla, lehen azaldu dugun sobietar natsionalnost kontzeptuaren antzera. Beraz, gutxiengoaren estatusak ez
|
du
nahitaez hiritartasunarekin loturarik izan behar3 Erroldetan ere pertsona bakoitzaren identitate etnikoa hartzen da kontutan.
|