Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 11

2017
‎Europarrak amerikar herri indigenekin harremanetan jartzean maiz gertatu izan zenez, harrituta utzi zituen frantziarrak Montagnais Naskapi herriko gizon emakumeen eskuzabaltasunak, lankidetzarako joerak eta estatusarekiko axolagabetasunak; baina zirrara gaiztoa eragin zien haien, moral faltak?: ez zuten jabetza pribatuaren, autoritatearen edo gizonen nagusitasunaren zentzurik, eta uko egiten zioten haurrak zigortzeari ere (Leacock 1981: 34? 38).
2018
‎Era berean, ez naiz jabetzaz mintzatuko kontratuaren teoriaren eztabaidetan oro har jabetza jorratzen den zentzu berean. Izan ere, hala kontratuaren teoriaren aldekoek nola harekin kritikoak direnek joera dute jabetzatzat hartzeko bai ondasun materialak, lurrak eta kapitala, bai gizabanakoek askatasun zibilean omen duten interesa (jabetza), baina nik langai ditudan kontratu guztien funtsa oso jabetza berezia da: norbanakoek beren baitan izatea espero den jabetza.
‎Goitik behera kontratuaren bidez sortutako ordena sozial batean, askatasunak ez du mugarik. Norbanakoak bere baitan duen jabetzaren eskumena ezin da mugatu, eta kontratu askatasuna ere ez. Albo batera utzi behar dira naturak, estatusak, adskripzioak eta paternalismoak behiala jarritako mugak.
‎Egia baldin bada gizaki guztiak direla gai printzipio moral unibertsalekin bat jokatzeko, orduan ezkontza kontratuko bi aldeek posizio berean egon behar dute. Are, beren posizio horri eutsiko badiote, engaiatu egin behar dute jabetza berdintasunez trukatzeko edo, bestela esanda, beren burua jabetza gisa berdintasunez trukatzeko. Hortaz, Kantek, alde batetik, iradoki zuen emakumeak norbanakoak edo pertsonak zirela, gizonak bezalaxe.
‎Gizabanako bat bere ezaugarrien jabea bada, kanpo harreman bera du jabetza intimo horrekin eta beste edozein jabetzarekin. Bere baitako jabetzaren jabe bihurtzeko, norbanakoak harreman bat sortu behar du bere buruaren eta bere jabetzaren artean; alegia, bere buruaren jabe bihurtu behar du, eta borondatea bere baitan eta bere gaitasunetan jarri, haiek, beretzeko?.
‎Ez da asko askorik ikertu zer nolako harreman konplexua dagoen patriarkatuaren, kontratuaren, sozialismoaren eta feminismoaren artean, baina, arlo horri erreparatuz gero kontratu sexualaren istorioa kontuan hartuta, ikusten da sozialismoaren eta feminismoaren gaur egungo joera jakin batzuek bat egiten dutela kontratuaren teoriarik erradikalenarekin, Lockeren ideia ospetsu honexetan: gizon orok duela jabetza bat bere baitan. Hau da, gizabanako guztiak direla jabeak:
‎Sozialistek bezala, feministek ere arreta jarri izan diete kontratuetan sartzeko ezarri ohi diren baldintza hertsagarriei, eta horrexegatik egin zaie hain erakargarria emazteen eta langileen arteko konparazio hori. Enplegatzaileek produkzio baliabideak kontrolatzen dituzte, eta, hala, aukera dute komeni zaizkien baldintzak ezartzeko enplegu kontratuan; langileek, berriz, beren lan indarra dute jabetza bakarra, eta, beraz, ez dute egiazko aukerarik erabakitzeko enplegu kontratuan sartu nahi duten edo ez. Gaur egungo filosofia analitikoaren tekniketan oinarrituta G. A. Cohen-ek berriki azaldu duenez, proletarioak, nahiz eta formalki libreak diren langile izateari uzteko (esate baterako, denda jabe txiki bihur daitezke; langile mota jakin bat edo langile gehienak libre dira modu horretan ihes egiteko proletariotzari); behartuta daude beren lan indarra saltzera.
2019
‎hark erakutsi behar du errugabea dela. Horregatik, jelosia ere aseezina izan liteke; esana dugu jabetza ezin dela modu positiboan mamitu sekula; nahiz eta beste guztiei ondasun batez gozatzea eragotzi, ez gara edaten dugun iturriaren jabe: jeloskorrak ondotxo daki hori.
‎Beti mairuek xaxaturik, ezin izan dugu inoiz altxorrik metatu, altxorrak metatuz gero, maiz, ezin daitekeelako segurtasunez bizi. Baina gure baliabideak eta gure zuekiko asmoak zeintzuk diren jakin dezazuen nahi dugunez, uste dugu gure promesa ez duzuela mespretxatu behar, gure lurrak duen guztia zuen jabetzaren menpe dagoela deritzogulako. Gauza bat bederen ziur dakigu, errukiak bultzatuko zaituztela lan hau egitera, hau bezalako ekintza handia egin nahi izatera, gure diruaren eta gure ordainaren promesak baino areago.
‎...untzak zuzendu behar zituen tokian, ezaren eta baiaren arteko bereizketa bizirik irautea beste helbururik ez duen buru eragiketa baten emaitza dela konturatu zen gizona, Arrazoi ona dun, Arrazoi neurekoia duk, Eta sozialki erabilgarria, Zalantzarik gabe, dena baiaren eta ezaren jabeak zeintzuk diren araberakoa den arren, Adostasunen eta jabetzen arabera sortzen diren arauek norabidetzen gaitizten, dun jabetza aldaturik adostasuna ere aldatzen dela, Ez duk irtenbiderik uzten, Ez zegon irtenbiderik, gela itxi batean bizi gaitun, eta gelako paretetan margotzen ditinagu mundua eta unibertsoa, Gogoan har ezak gizonak ilargia zapaldu duela, Eta berarekin bere gela itxia eraman zinan, Ezkorra haiz, Ez naun hainbestera iristen, errotik eszeptiko izatearekin konformatzen naun, Eszeptiko bat ez duk mait... Kafea bukatu zuten, Raimundo Silvak kontua eskatu zuen, baina Maria Sarak, keinu azkar batez, kreditu txartela platertxoaren gainean paratu zuen, Hire zuzendaria nauk, ezin diat onartu afaria hik ordaintzea, hierarkiarekiko errespetua bukatuko lukek menpekoak hasiko balira hortik zehar harrokeriatan beren agintariekin, Behingoz onartuko dinat, edonola ere gogorarazi nahi dinat egile bihurtzeko bidean nagoela, eta orduan, Orduan bai ez duala ezer ordainduko, non ikusi duk horrelako aldrebeskeriarik, egileak editoreari afaria ordaintzea, ez dakik ezer harreman publikoez, Beti entzun dinat egile errukarriei esker bazkaltzen eta afaltzen dutela editoreek, Horiek kalumniak dituk, klase gorroto baten barne adierazpen zikinak, Ni ez naun gerra horretakoa, zuzentzaile xumea baizik ez naun, Horren bihotzez hartuko baduk, Ez ez, heuk ordaindu, baina bestelako arrazoi batzuk zeuzkanat hik ordaintzea onartzeko, Eta zein dira, Bada, setioaren historia makal honekin guztiarekin, ez dudala ia zuzentzaile lanik egin, eta, hortaz, nire ekonomiaren egoera periklitantearen arduraduna haizenez, bidezko dun hik ordaintzea, eta nolabaiteko trukea egitearren, bihar ogi xigortuak prestatuko dizkinat gosaltzeko, Horrela zorretan geratuko nauk berriz ere.
2023
‎Komunitate bakoitza burujabe da, bere burua gobernatzen du. Ez dugu jabetza pribatua ezagutu, winkek gure lurrak osteko erabili zuten arte. Ez gara inoiz prest egon haien kapitalismoan sartzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia