2007
|
|
Identitateak ez dira parodiak. Oraindik orain, parodia bereizten dugu serioegiten
|
ditugun
inauteri identitarioetatik. Parodian identitatearen mamu izaera azaldunahi da, zenbat eta barregarriago orduan eta ageriago identitatea hutsala dela, ez dagorla benetako originalik eta hamaika ahalegin eginagatik ere, ez dugula lortukogure itxuretan guztiz sinestea.
|
2010
|
|
Berriro
|
ditugu
inauteriak gure artean. Inauteri festaren ezaugarria ohikoarekin haustea da, gehiegikeriak egiteko aukera paregabea.
|
|
Zapatuan ere ateratzekoak ziren, baina eguraldiak atzera bota zituen euren asmoak. Angel Lopezek eta Ainhoa Castrillejok gogoko
|
dituzte
inauteriak eta irudikatzen dituzten pertsonaien azalean sartzen dira. Iaz, esaterako, Nazien gotorleku bihurtu zuten Errosario kalea.
|
2012
|
|
urte zaharretik berrira pasatzea da, gaitzak uxatzeko unea eta urte zoriontsua opatzekoa. Orain abenduaren 31n telefonoz egi ten
|
duguna
inauterietan egiten zen. Originaltasunarekin kezkatzeak ez du zentzurik, beraz?
|
2013
|
|
Ermuan (B), esaterako, gerraostean inauteriak galarazita zeudela ere, ez zen inoiz eten Eguen Zuriko ospakizun hori, eskolako maisuei esker neurri batean. Hainbesteraino non, herritar askok Eguen Zuri ez
|
baitute
inauteriekin lotzen; izan ere, hori zen ospakizun bakarra, eta apartekotzat hartzen dute.
|
2015
|
|
Bizirik atera naiz, behintzat, ahurretara begiratzeko adorea galdu dudan arren. Ez dut, honezkero,
|
zuen
inauterian parte hartu nahi, ez dut jendez mozorrotu nahi; ez kanturik ez algararik, esku batzuen bila abiatu behar dut orain, hil dudan lagunaren eskuen bila, nire aurpegiaren gainean jar daitezen, berba egin diezadaten ukimenezko hizkuntzan, begirik gabe, ahotsik gabe, aberririk gabe; azaletik hitz egiteko, eskuetatik maitatzeko.
|
2016
|
|
Arabako gainerako herrietan dagoeneko ahaztuta
|
dituzte
inauteriak. Pasa den asteburuan mozorrotu ziren toki gehienetan, herri batean izan ezik:
|
|
Ikusmina sortu eta txalo zaparrada jaso ohi
|
duen
inauterietako ikuskizuna prestatzen dabiltza Udarregi Ikastolako ikasle eta irakasleak. " Inauteriak Usurbilen" izena jarri diote, 2016ko emanaldiari. Ohi bezala, HH, LH eta DBH ko ikasleek parte hartuko dute, aurten inoiz baino goizago datozen mozorro festetako ekitaldian.
|
2017
|
|
Jaiarekin gozatzea da karnabaletako helburu nagusia; aldi berean, festaren parte izanda. Ohitura zaharretan oinarrituta egon arren, gaur egun izaera berezi eta berezkoa
|
dute
inauteriek.
|
2018
|
|
Une hartan gogoratu zen botaka pasa
|
zuela
inauteri osteko eguna, casting aren eguna. Ordutik urdaila ez zuen berriz oso ongi izan, ia edozerk egiten zion kalte.
|
2019
|
|
Horretaz gain badu ere emankortasun errituarekin zerikusia; isipu sinboloak betetzen duen helburuaz ari gara; alde batetik lurra bustitzen du emankortasuna ernetzeko eta bestetik izpiritu gaiztoak uxatzen ditu lurra babesteko. Horrela onartzen da gaur egungo interpretazio gehienetan, baina jauzi egin dezagun espazioan eta joan gaitezen Balkanetara, Europa ekialdera, gurearekin erabateko lotura
|
duen
inauteri bat aurkitzera, Kukeri izenekoa, gaur egun Bulgarian ospatzen dena.
|
|
Lan guztiak alde batera utzi eta «gogo handiarekin» bizi
|
ditu
inauteriak Iban Juanenak. Egun bereziak, bakarrak, dira berarentzat:
|
|
Ez al
|
dituzu
inauteriak gustuko?
|
2020
|
|
Geroago eta arrakasta haboro
|
dute
inauteriek, jende haboro bada. Gero beti bada kritika bat, halere; adibidez, Zubietan badute beti antzerki txipi bat edo karroza zerbait kritikatzeko, eta hori jarraikirik da zinez.
|
|
Horietariko bat izanen da Jean Marie Oillarburu. «Gure artean aipatua genuen libertimendua egin nahi genuela, uste
|
baitugu
inauteriak funtsezkoak direla gure kulturan». Hala, urritik geroz trebatzen dihardute; lehenik inprobisazioak, gero testuaren idaztea.
|
|
Orduan, «baserrira eskean mozorroturik etortzen zirenean bizitzen»
|
zituen
inauteriak: «akordeoiarekin etortzen ziren eta gosari eder batekin ongietorria ematen genien, denak elkarrekin tarte ederrak pasatzen genituen».
|
2022
|
|
Hori
|
dute
inauteriek: urtean behin, gertaerarik latzenei edo pertsonaia ilunenei barre egiten zaiela eta horrek ez duela esan nahi, zein den gure posizionamendu sozial edo politikoa.
|
|
Oteizak kontatu digunez, «bestetan egunero kanpoan afaltzen genuen. Lehen Iruritan ez
|
genuen
inauteririk ospatzen eta bezperan egiten genuen mozorro eguna, bazkariarekin. Ortziralean Galartzara joaten ginen bazkaltzera 30 bat lagun, gero Arizkunera, Erratzura… itzulia egiten genuen.
|
|
Hala ere, ospakizuna kristautasuna zabaldu aurreko garaietan dago sustraituta. Aditu batzuen ustez, Agataren inguruko festek zerikusi handia
|
dute
inauteriekin, inauste edo kimatze garaiko erritoekin. Neguko solstizioaren ondoren, eguna luzatzen hasten denean, zuhaitz adarrak kimu berritzen hasten dira eta orduan izaten da zuhaitz adarrak inausteko garaia.
|
|
Egun asko ditut buruan. Oso gogoko
|
ditut
inauteriak eta Euskararen Eguna. Egun horietan barruan zerbait mugitzen zait, eta emozioak, askotan, gain hartzen dit.
|
|
Ate joka
|
dugun
Inauteri Festan dantza batean plazaratzeko gonbita luzatu digute Orbeldiko kideek.
|
|
Hemen
|
ditugu
inauteriak ez al da garai polita?
|
2023
|
|
Lehen Alde Zaharrean baino ez ziren ibiltzen; orain, baina, Donostiako auzo gehiagotan ikusten dira. Era berean, Gipuzkoako herrietan ere zabaldu zen tradizio hau, jatorria Donostian
|
duten
inauterietako elementu eta ohiturek probintzia mailan izan zuten eraginaren adierazgarri.
|
|
Juanita herrian bizi da, Dolores, berriz, Leitzan, eta urte osoan ez dira etxetik asko ateratzen, «noizbehinka bazkaltzera edo frontoira pilota ikustera ez bada». Baina argi
|
dute
inauteriak ailegatzean elkarrekin mozorrotu eta ongi pasatzeko eguna dutela.
|