2003
|
|
" berezko nahiz kulturazko transmisioaren" bidez (Txepetxen hitzetan) euskarazko gaitasun nahikoa lortu duten ume, gazte edo helduak euren gizatalde etnokulturalaren hizkuntza gutxitua (euskara gurean) indartzera datoz, baldin eta" soziokulturazko muga hesi" horiek oraindik existitzen badira. Hau da, euskaldundu diren horiek euskaraz jarduteko baldintza egokiak
|
dituen
hiztun komunitaterik aurkituz gero, euskararen erabilera areagotuko dute, seguru aski. Horrela uler daiteke Gipuzkoa eta Bizkaiko zonalde batzuetan antzematen den kale erabileraren gorakada.
|
2005
|
|
oso erabiltzaile kopuru txikia
|
dute
hiztun komunitate osoarekin erkatuz gero; izan ere, era honetako terminoen ezagutzarako garrantzia duen aurkakotasuna ez da zientzialaria/ ez zientzialaria, baizik eta zientziaren esparru jakin bateko aditua/ gainerako hiztun guztiak.
|
2013
|
|
kitxua ketxuak (Ekuador eta Bolivian), aimarak (Bolibian), guaraniak (Paraguai eta Bolivian), nasak (Kolonbian), kaqhikelak (Guatemalan), maia yukatekoak (Mexikon), nahuatlak (Mexikon), kurduak (Turkian), amazighak (Libian), maputxeak (Txilen). Oro har, tamaina aldetik masa kritiko aipagarria
|
duten
hiztun komunitateak dira, eta nolabait hizkuntza biziberritzeko prozesuetan hasita daudenak.
|
|
Egitura hori
|
duen
hiztun komunitatearen taupada ezagutu behar da berorren komunikazio esparrua kudeatzeko. Taupada hori ez da ezagutzen gizarte zabaleko ezaugarriak mimetikoki berorri aplikatuta.
|
|
Gune hori Kontseilua da. Une honetan Kontseiluaren gidaritza hartu behar
|
dute
hiztun komunitatearen geruza antolatuaren gidaritza beregaina egin dezaketen pertsonek. Badira pertsonak sinesgarritasuna dutenak, sentsibilitate alderdikoien gainetik edo azpitik ibilbidea egin dutenak, hiztun komunitate baten harrotasunaren ispilu eta konfiantza emaile izan litezkeenak.
|
|
Eta batez ere, hizkuntzaren erabileran guztiok behar dugu kabitu. Bestetik, ordea, dimentsio zabalago horren, paradigma horren, mezu horren presentzia euskalgile askorengan ukitzen dugu, eta egiten ari garenaren osagai moduan bizi
|
du
hiztun komunitatearen gidaritza daraman giza-taldeko pertsona askok. Susmo bat sortzen zait hemendik:
|
|
Erakunde analisi hirukoitz hori beharrezkoa
|
dugu
hiztun komunitatearen politika pentsatzerakoan. Ez dago bereizterik erakunde analisi hirukoitz hau eta hiztun komunitatearen estrategia.
|
|
Egitura hori
|
duen
hiztun komunitatearen taupada ezagutu behar da, beronen komunikazio esparrua kudeatzeko. Taupada hori ez da ezagutzen gizarte zabaleko ezaugarriak mimetikoki berari aplikatuta.
|
|
Hurrengo hamarraldietan gizarteko gidaritza izango duten belaunaldietan lanketa intelektual eta politiko bat egitea nahiko eskura dagoen aukera da. Birpolitizazio baten uhina sortzen saiatu behar
|
du
hiztun komunitateak; hasteko, formazio ekolinguistiko bat polistikaren muinean kokatuz.
|
|
Desabantaila asko
|
dugu
hiztun komunitate moduan. Indargune gutxi batzuk ditugu motibazioaren erreprodukzioari begira.
|
|
Despolitizazioa baino gehiago berpolitizazioa behar
|
du
hiztun komunitateak. Kultura polistiko berri baten baitan, ordea.
|
|
Ariketa hau are zorrotzago egin behar
|
du
hiztun komunitateak. Gure estrategiak (ereite estrategia, barne erakundetze estrategia, hezkuntza estrategia, unibertsitate estrategia, hedabide estrategia, kulturgintza estrategia...) pentsatu eta kokatzeko datorkigun eszenatokiaren prospektiba egin behar dugu.
|
2014
|
|
Galdera lodia da hori. Galdera meheagoak ere badira, baina bere bizi energiaren zati handi bat euskararen orainean eta etorkizunean inbertitu behar
|
duen
hiztun komunitateak ezinbestean eta zintzotasunez, berandu baino lehen, erantzun lioke galdera lodi horri ere: erantzunak tankera politikoa, ideologikoa, soziolinguistikoa, filosofikoa edo agian emozionala izan lezake, nork erantzunen duen, eta agian erantzun molde guziek balio lezakete.
|
2015
|
|
Dena den, hauxe dugu itaun gakoa: zer egin dezake 600.000 lagun
|
dituen
hiztun komunitateak kanpotik datorkion informazio olde ikaragarri horren aurrean, kontuan hartuta gainera, fenomeno berri horren dinamizatzailea merkatuaren logika dela eta ez gizarteinteresa. Noraino da posible bizirautea, komunikazioaren handikiek eta merkatuaren beharrizanek arautu eta zedarrituko duten oihan zaildu horretan??
|
2016
|
|
Kontzientziazioaz mintzo da Bengoetxea: «Oraindik oso sektore minoritarioa da ohartzen dena zein lekutan bizi den, zer bilakaera izan duen eta horrek zer esan nahi
|
duen
hiztun komunitateari eta euskarari berari dagokionez». Herri horietako kultur kontsumoarekin dago kezkatua Bengoetxea.
|
2017
|
|
Gisa honetako hizkuntza ttiki baten kasuan hiztun kopuru ttikia duena, nire iduriko lehentasuna helduen artean hiztun andana trinko bat osatzea da, egun ez baitugu horrelakorik. Baditugu adin handiko hiztunak, zaharrak, eta baditugu zenbait haur, baina tarteko hiztun larririk ez dugu, eta horiek gabe ezinezko
|
duzu
hiztun komunitate bat osatzea. Horretan naiz ni, eta horretan ari naiz lanean.
|
2018
|
|
hizkuntzaren garapen osoa duen hiztunen gunea. Alegia, erabilera osoa, ezagutza osoa eta motibazio osoa batera
|
dituzten
hiztunen komunitatea (op.). Beraz, honela uler daiteke hiztun komunitatea:
|
|
Eraldaketa sakon horiek zenbait inplikazio
|
dituzte
hiztun komunitatea ulertzeko garaian, eta orain arte erabilitako hainbat kontzeptu berrikustera garamatzate. Horrela, ‘euskaldun’ terminoa bera ere ñabardurez josia agertzen da.
|
2019
|
|
Lotsa eta autoestimua eskuz esku doaz, begi bistakoa da; autoestimua gora duenak lotsatzeko aukera gutxiagoa duelako, edo lotsa bizitzen duenari autoestimua apalduko zaiolako. gisa berean, autoestimu egokia duenak duintasuna ere ukanen du, bere buruarekin ados eta leial ariko den heinean. haatik, miner (2010) eta ayestak (2014: 18) oso argiki erakusten dute autoestimua zertan
|
duen
hiztun komunitateak: " autoestima lurretik daukagu:
|
2021
|
|
Misterio gutxi horretan. Gurean zera gertatu zaio, kondizio existentzial berezia
|
duen
hiztun komunitate batean erori dela. Eta bizi lehia kolektibo horren ibai zabalean, erreka bihurri baten ibilbidea egin du neurtitz mintzatu koxkorrak.
|
|
agerian jartzen duela gure gizartea nolakoa den. Zer nolako distantziak
|
ditugun
hiztun komunitateen artean eta zenbat kostatzen zaigun bestearekin loturak sortzea. Euskaraz eta gaztelaniaz sortzen duten idazleen arteko distantzia, Euskal Herrian, erabatekoa izan da, adibidez.
|
2022
|
|
“Nola garatzen da aniztasunean eragile eta erreferente izan nahi
|
duen
hiztun komunitatea gizarte digitalaren garaian? ”, galdetu du Oiartzabalek. Galdera hori abiapuntu hartuta, desiratutako etorkizuna irudikatu nahi izan du Badalaben zuzendariak.
|