Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2002
‎Elkarrekin igazi zuten gau hura illobi barnean alargun gazteak eta gudariak, eta baita urrengo eta urrengo gabak ere, illobiko atea ongi itxita, lagun ezagunen bat etorri ezkero, emakume, aratz? hura bere senarraren illobian bertan il egin zala uste ukhan zezan. Gudaria, bertzalde, emazteki haren edertasunarekin erotua zegon, burua galdu zuen, eta al zituen gauzarik gozoenak erosi, ta gabaz illobira etorten zan.
2004
‎Pixka batean sakondu etagero, beste maitasun motez ere konturatzen gara: seme alabei eta senitarteei diegunmaitasuna, lagunei dieguna, auzokoei dieguna, etab. Maila goren edo sakonenetan, gizadiari ukan diezaiokegu maitasuna, edo edozein izakiri, izadiaren osotasunabarneratzen badugu. Gai hori ikuspuntu intelektualetik betidanik landua izan badaere (Platon, Aristoteles, MoTzu, Akinoko Tomas, John Wesley, Ramakrishna, Kierkegaard...), mendebaldeko maitasunaren ikuspegi modernoa Ander Nygren (1930) teologoarekin hasi zen, Agape and Eros lanarekin, grekoetatik datozkigunkontzeptu horiek sistematizatuz.
2007
‎Orain, kontsumorako kultur ondasuna, kulturkontsumo jarduerak, kultur eskaintza edo kultur publikoak eta antzeko terminoakerabiliz hitz egin behar dugu kulturaz. Nire iritziz, kontsumoa ez da, inondik inora, ez hiritartasun berri baten sorlekua, ez eta gizarte elkartasun sendoago batena ere.Beraz, kulturak bi helburu horiek atxikitzeko ukan zezakeen indarra galtzen ari da.
‎Izan ere, kontzeptu huts edo kategoria horiek formak dira, eta edukiari forma emateko balio dute (sentsu datuei), ez dute balio beraiek edukiak jartzeko, ezeren existentziarik jartzeko, hau da, sentsuek eman ezin dituzten datu moduak a priori jartzeko: Jainkoa, subjektu/ arima, askatasuna, substantzia bakuna, etab. (horien pentsamendua ukan dezakegu, ezagutzarik ez). Filosofia honi transzendentala esaten zaio (ezagutzaren posibilitate baldintzen analisia da transzendentala), eta transzendentearen zuzen zuzen kontrarioa da:
2011
‎Benetako arduradunak euskaldunak izatearen komenientzia aipatu behar da, honela, bekaduna egiten ari denaren egokitasunari buruzko hurbil hurbileko informazioa edukitzeko ahalmena ukan dezan, eta ondorioz, etengabeko segizioa egitea posiblea izan dezan609 [beltzak gureak dira].
‎Zein bata zein bestea hautatzeak, zer pentsa gogorra ezartzen digu. Ingelesez idaztea onartzeak, gure hizkuntz irakaskuntzaren aldaketa batetara bultzatzen gaitu; aurrez, maila honetan ingelesa erabiltzeak beste mailetan ukan dezakeen eragina aztertuta gero. Euskararen aldekoa onartzeak, berriz, larriagoak dakartzala iruditzen zait.
2014
‎TZE argumentuek, aditz nagusiaren subjektu izan, edo zehar osagarri, edoosagarri zuzen, subjektu isila ukan dezakete:
‎Adibidez, (13a) esaldiaren baliokide genuke «Bere haurrekliburua irakurtzeak Jon lasaitzen du» esaldia, subjektu lexiko batekin. Bestela erranik, subjektu isilak aditz nagusiaren argumentu batek bezalako erreferentzia ukan dezake (i indizearekin adierazia dena), baina ez halabeharrez (bestelako erreferentzia ereukan dezake (j)).
‎Laburbilduz, TZE argumentuen jokabidea askotarikoa da: oro har, pro motakosubjektua ukan badezakete ere, aditz berezi batzuekin konplementazio harremaneandirelarik edo urruneko komunztadurak eskatzen dituen testuinguruetan, PROmotakoa dute.
‎Adjuntu funtzioa duten TZE perpausetako subjektu isilei dagokienez, Ortizde Urbinak (1989: 185) erreferentzia askea ukan dezaketela erakusten du. Ondokoadibidea ematen du, besteak beste:
‎Laburbilduz, TZEKO egiturak gramatiketan deskribatuak izan diren maneran, PROdun egiturak dira, eta argumentu inplizitu bat ukan dezakete kontrolatzaile.
‎Erdialdeko hiztun batzuek (gipuzkoarrak) ez dute bat egiten (21) (22) n adierazitako epaiekin. Hiztun horien gramatikan, subjektuak irakurketaaskea ukan dezake egitura hauetan. Demagun ondoko egoera:
‎Hots, subjektu isila ez du bortxaz perpaus nagusiko zehar osagarriak kontrolatzen; irakurketa askea ukan dezake. Ohar gainera (28) n? (25) en ez bezala, ezin dugula kontrolatzaile inpliziturik postulatu:
‎Ondoriohau garrantzi handikoa da, eta erakusten du hein batean «TZE perpaus» izendapenakez duela funtsik sintaxian. Zentzu horretan, beraz, San Martinek (2004, 2008, 2012) eta Etxeparek (2005, 2012) ireki bidetik segitu behar da, eta perpaus jokatugabeekegitura eta ezaugarri desberdinak ukan ditzaketela onarturik, desberdintasun horiekaztertu.
‎Irudikapen honekin, PROk jasaten dituen murriztapenak adierazten ditugu.Alde batetik, i ezarri diogu, Mikel osagarriak bezalakoa. Horrek, subjektuisilak osagarriak bezalako erreferentzia ukan dezakeela adierazten du. Baina ezindu bestelako erreferentziarik ukan:
2019
‎zein erronkaagertzen da H2 ikasi berri batean irakasterakoan? Zein ondorio ukan dezake?
‎Bi puntu hauek muga bezala ikusiak izan daitezke, ikasleen H2an eredu bilakatu duelakoirakasleak. Baina, interes bat ere ukan dezakete.
‎Aipatu dugun beste muga, akatsak egitearena da (goiz ala berant gertatzen baita akatsak egitea, baiH1an eta gehiago ikasi berri den H2an). Akatsek, alde baikor bat ukan dezakete, baldin etazuzenduak badira8 Hau bi moldez gerta daiteke.
‎Irakasleak huts auto zuzenduak egiten baditu, indarra ukan dezake ikasleengan. Estrukturagarriaizan daiteke.
‎Kasu, noski ez dugula hemen akatsak nahitarat egitera gomitatzen, eta ondorio ezkorrak ukan ditzakete hutsek (bereziki irakasle erreferenteak egiten baditu eta ez badira zuzenduak), egitura faltsuak irakasten baititu eta usaiatxarrak harrarazten baitie ikasleei (gainera, gehiegi egiten baditu eta ikasleak ohartzen badira, bere kredibilitateaere gal dezake). Aldiz, gertatzen direlarik (eta zuzenduak direlarik), akatsek indar bat ere ukan dezaketela sinesten da.
‎Kasu, noski ez dugula hemen akatsak nahitarat egitera gomitatzen, eta ondorio ezkorrak ukan ditzakete hutsek (bereziki irakasle erreferenteak egiten baditu eta ez badira zuzenduak), egitura faltsuak irakasten baititu eta usaiatxarrak harrarazten baitie ikasleei (gainera, gehiegi egiten baditu eta ikasleak ohartzen badira, bere kredibilitateaere gal dezake). Aldiz, gertatzen direlarik (eta zuzenduak direlarik), akatsek indar bat ere ukan dezaketela sinesten da.
‎7 Zure ustez, erabilitako hizkuntzak eragin bat ukan dezake ADz hunkitua den pertsona batenportaeran aktibitate denboran. Zergatik?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia