2003
|
|
Jakina da politika neoliberalen zutabeetako bat sektore publikoak jardueraekonomikoan
|
duen
esku hartzea murriztea dela. Hor kokatuko lirateke, besteak beste, hainbat enpresa eta zerbitzu publikoren pribatizazioak edota administraziotikarauketa maila altua izan duten zenbait jardueraren desregulazioa.
|
2008
|
|
Mugimendu prozesuetan esku hartzeko une egokia da haurra idazten ikasten hasten den unea; ikaskuntzaren lehen fasea, hain zuzen ere, une horretan barneratzen baita grafema bakoitzaren mugimendu patroia. Grafemen mugimendu patroia barneratzera jo behar
|
du
esku hartzeak. Teknika asko erabiltzen dira mugimendu patroiaren ikaskuntza errazteko:
|
|
Edozelan ere, argi utzi nahi
|
dugu
esku hartze klinikoa ezin dela soilik gurasoen informazioetan oinarritu. KGNZ tresnak, beraz, espezialistek aztertu dituzten ustezko edo balizko kasuak bakarrik antzematen ditu, edo, beste hitz batzuekin esanda, arrisku egoeretan egon daitezkeen haurrak baino ez ditu antzematen.
|
2009
|
|
Jakina, zeharo ezberdinak dira estatu bakoitzean negoziazio kolektiboan eta gizarte elkarrizketan erakunde publikoek
|
duten
esku hartze maila eta esparruak. Eta zeharo ezberdinak dira ere, noski, enplegugile eta langileen ordezkarien arteko gizarte elkarrizketa eratzeko prozedurak.
|
|
Sektore pribatuan, merkatuaren arauetan oinarritzen dira erabakiak, eta sektore publikoan agintearen arauetan. Erakunde publikoek ekonomian
|
duten
esku hartzea arauen bidez edo finantza ondorioak dituzten erabakiak hartuz bideratzen da batez ere. Bestaldetik, erakunde publikoen ekonomia jarduera guztien oinarria dira ere aurrekontuak.
|
|
Arauen bitartez, gizartearen ekonomia antolaketaren oinarria ezartzen da, lege, arau eta instituzioen bidez, merkatuaren egitura eta erakunde publikoek ekonomian
|
duten
esku hartzea zehaztuz. Adibidez, ekonomia jarduera sektore ezberdinetara sartzeko orduan enpresek dituzten betebeharrak edo ekoizpen, banaketa, garraio eta salmenta prozesuak arautzen dira, bai eta ekonomia eragileek informatzeko dituzten betebeharrak eta enpresajarduerari dagozkion ikuskaritza, zaintza eta zigorrak ere.
|
|
ekonomia politikoa delakoa. Politika ekonomikoak, batez ere, erakunde publikoek ekonomian
|
duten
esku hartzearen alderdi tekniko eta ekonomikoak aztertzen ditu. Aitzitik, ekonomia Politikoak esku hartze horren aldagai politikoak aztertzen ditu batez ere9.
|
|
Zalantzarik gabe, politika ekonomikoaren helburuak oso aldakorrak izan ohi dira gaia aztertzen den ideologia ikuspuntuaren arabera, bai Estatuak ekonomian
|
duen
esku hartzearen neurriaren aldetik, bai eta esku hartze horren helburuei begira ere.
|
|
Hasiera batean, eta labur esanda, ekonomia jardueran erakunde publikoek
|
duten
esku hartzea (Jordan, Garcia eta Antuñano, 1999) izango litzateke politika ekonomikoa. Hala ere, egile batzuek azpimarratu duten moduan, gobernuen jarduera gehienek eragiten dute, modu batean zein bestean?
|
|
Esku hartze hori guztiz loturik dago, alde batetik, eragile politikoek ekonomia jardueran duten interes zuzenarekin eta, bestetik, herritarrek beraiek duten interesarekin ekonomia jardueraren bilakaeran; herritarren/ hautesleen ekonomian duten interes nabari horren ondorioz, presiopean sentitzen dira ere eragile politikoak ekonomian esku hartzeko. Hori dela eta, erakunde publikoek ekonomian
|
duten
esku hartze maila nabarmen handitu da XX. mendean eta, horren ondorioz, gero eta garrantzi handiagoa hartu du politika ekonomikoak Zientzia Ekonomikoaren barnean.
|
|
Estatuak ekonomia jardueran
|
duen
esku hartze mailaren arabera.
|
2010
|
|
Berrikuntza sistemetan erakunde publikoek izan behar
|
duten
esku hartzearen aldeko eta aurkako teorien inguruan, ik. (Heijs, J., 2001).
|
|
Berrikuntza politiketan gobernuek izan behar
|
duten
esku hartzea zuritzeko orduan, onartu ohi den arrazoirik funtsezkoena ekonomi jardueran berrikuntzak duen eragina da. Edo horrelako jarrera hartzeko joera nabaria igertzen da Mendebaldean azken hamarkada hauetan.
|
|
Bestaldetik, beste batzuen ustez, monopolioak onargarriak dira betiere erakunde publikoek sektore horretan
|
duten
esku hartze maila handia bada, monopolioaren ondoriozko gehiegikeriak gertatzen ez direla ziurtatzeko moduan.
|
|
Batzuetan txostenak egingo ditu, besteetan entzuna izan du (LPLren 5.3, 33, 211, 212, 218, 223 eta 224 art.), eta beste batzuetan alderdi gisa arituko da (LPLren 80.2, 82, 162, 163, 165, 171, 175 eta 6 XG). Lan prozesuan
|
duen
esku hartzeari buruz, ik. Arroyo Mena, C.,. Intervención del Ministerio Fiscal en el proceso laboral?, Revista Española de Derecho del Trabajo, 1997/ 87 zk. eta geroago egile beraren beste lan bat, izenburu berarekin(. Intervención del Ministerio Fiscal en el proceso laboral?), Tapia, 1997/ 93 zk., Dolz Lago, M. J.,. Presente y futuro del Ministerio Fiscal en la jurisdicción social?, Revista ...
|