2001
|
|
Ezagutza, hizkuntza honen funtzionamenduaulertzeko prozesu eta gaitasun bezala azaltzen du. Eta erabilpena, komunitateakmomentu historiko konkretu batean
|
dituen
edozein hizkuntz funtziotan hizkuntzahorren erabilpen efektiboa egitea bezala ulertzen du.
|
2004
|
|
Dependentziaren logikan milaka eta milaka herri nortasun, gureaz aparte, iraungipen bidean amilduak dabiltza munduan. Independentziaren abaroa ezinbesteko baldintza
|
du
edozein hizkuntza komunitatek bere izaera propioari eusteko eta galdu duena biziberritzeko; alabaina, lortu nahi den Estatu independientearen botereari dagokion nazio izaera boterea bera bezain erabakigarria da auzi horretan. Ezin da Estatu nazionala eskuratzeko estrategia nola edo hala diseinatu arrazoi historiko edo bestelakoen argitan.
|
|
Bizpahiru milloi hiztun
|
dituen
edozein hizkuntza (eta bizi bizirik eta arras zerbitzari balios ba da hurriagorik ere bai kopuruz) izan diteke gaur herriaren zerbitzuko.
|
2009
|
|
Nola bestela lor zitekeen herritar elebidunen kopurua hazi den neurrian hain denbora laburrean haztea, abiapuntuan herritarren bostetik lau hemengoa den beste hizkuntzan elebakarra zirela? Garai bateko pentsalari marxisten hitzak baliatuz," baldintza eta muga objektiboak" oso kontuan hartu behar
|
ditu
edozein hizkuntza politikak; alferrikakoa da haiek saihestea, jakina baita horiek ez direla azkarrago joan nahi izateagatik lehenago gainditzen. Esaldi bakarrera errenditu bagenu hau guztia, lehenago esan duguna gogoratuko genuke:
|
|
Horregatik herritarren atxikimenduak egiten du zilegi, etiko eta demokratiko hizkuntza baten aldeko sustapena. Herritarren atxikimenduak bihurtzen du zilegi, moral eta demokratiko euskararen eta gaztelaniaren arteko oreka eta, beraz, euskararen sustapena helburu
|
duen
edozein hizkuntza politika.
|
2010
|
|
20 urteko nafar gazte euskaldunen euskararekiko bizipenak aztertuta, eremu erdaldun (du) etan batik bat agertu den egoerak nafarroako euskaldunen belaunaldi berriek euskaraz sozializatzeko dituzten baldintzetan arreta ―eta baliabideak― paratzera bulkatu luke euskararen egoera ardura
|
lukeen
edozeinen hizkuntza politika. nire ustez, eremu erdaldun (du) etako belaunaldi berrien euskarazko sozializazioak duen ahulgunerik larriena haur gaztetxoen harreman eszentrikoak dira, adinkideen arteko harremanak, alegia (anaia arreba, lehengusu lehengusina, ikaskide, lankide, lagunak...). belaunaldi bereko euskaldun gazteen artean euskara aztura bihurtzea, erabilera ohiturak euskaraz ezartzea da ... Fishmanek adierazi xedea gure eginez, eremu erdaldunetako gazte euskaldunek orduan bitartean izandako modus vivendi soziolinguistikoa atzean uztea eta bertze bat, demografikoki kontzentratua eta belaunez belaun jarraitua, sortzea da helburua. hala bada, ahalbidetu behar dena da" [basque] speaking young folks with additional vital opportunities for the formation of new ‘Families of procreation’ and for informal interaction outside of the confines of their ‘families of orientation’" (Fishman 1997, 93 or.). harreman eszentrikoak ezker eskuin hedatuz, gazteek gizarte harreman euskaldunak, euskararen uharte moduko bizipen atomizatua gaindituko duen sare bilbea eratzea da bidea. harreman eszentrikoen garrantzia inguruko egoera soziolinguistikoa aldatzeko duten ahalmenean datza. hori horrela, euskararen harreman sareak eratzean garrantzia duten hainbat esparrutan nafarroan dauden defizit eta gabezia estrukturalak geratzen dira agerian:
|
2016
|
|
Literatura bakoitzari ezagutzen zaion balioaz ari gara. Problematika honek balio
|
du
edozein hizkuntzatako literaturarentzat, edozein generorako. Europak hizkuntza askotako literaturak ditu, oso gutxi ezagunak, haien balioa nola ebaluatu ezagutzen ez delarik, ezagutza ofizialik ez dutelarik?
|
2017
|
|
Arrazoi osoa dauka Fishmanek, bestalde, behar hainbat azpimarratzen ez dugun beste kontu honetan ere: corpusaren estandarizazioa eta modernizazioa ezinbestekoa
|
du
edozein hizkuntzak bururik jasoko badu, baina xede hori ez du burura eramango estatusaren hobekuntzak nazio hizkuntzaren funtzioak bereganatu ezean. Hain zuzen, horrexegatik nabarmendu nahi izan dugu aurreko orrialde batzuetan euskara batuaren, miraritzat?
|
|
Eta, hala ere, ez da euskaraz ari diren irakasle ikertzaileen gora-behera batera mugatu behar aldizkariaren ekarpena. Lehen lerroan jarririk euskara zientifikoaren bultzatzaile izan behar baitu, eta lanbide hori ez da behin ere agortzen bizirik iraun nahi
|
duen
edozein hizkuntzarentzat, beti baitoa berritzen zientzien alorra. Eta horrekin euskararen hedapen alorra ere, noski.
|
2019
|
|
Zaila da langa orokor bat ezartzea hizkuntza gutxituen egoerak hain ezberdinak izanda. Argi dago gutxieneko baliabide batzuk beharrezkoak direla hizkuntza gutxituen Ikt garapena bermatzeko, baina ezin da esan X baliabide
|
dituen
edozein hizkuntza gutxituk Ikten onurak jasoko dituela. taulak hizkuntza gutxituen garapenean eragina duten Ikt baliabideak nolakoak diren aztertzeko balio du, eta, beraz, langa ezartzea hizkuntza bakoitza aztertzen duenari dagokio; nik neuk aztertuko dut euskararen Ikt egoera taulari jarraiki hizkuntza langaren gainetik dagoen jakiteko. etor gaitezen laneko adibide nagusira:... Iktek euskararen suspertzearen alde egin al dute?
|
2021
|
|
Beraz, argazkia bat dator neurri handi batean Kraussen iragarpenarekin. Kraussen eredua hiztun kopuruan oinarritzen zen, eta aurresuposatzen zuen milioi hiztun baino gutxiago
|
zituen
edozein hizkuntza hizkuntza mehatxatua zela.
|
2022
|
|
Auzitegiak kritikatu egin zuen Kataluniako Gobernuak eta Kataluniako Parlamentuak sententzia betetzeko egin zuten proposamena; horren arabera, Generalitateak ez zuen beharrezkoa ikusten gaztelaniaz ikasteko gutxieneko portzentaje bat ezartzea, epaileek egin modura. Izan ere, Kataluniako Gobernuak uste
|
du
edozein hizkuntzatarako portzentaje bat ezartzea irizpide pedagogikoen aurkakoa dela.
|