2009
|
|
Hizkuntza ezberdinetako testu corpusak dauzkagu, eta hizkuntza bakoitzaren ezaugarri nagusiak atera nahi
|
ditugu
corpus horietatik abiatuta. Honako ezaugarriak dira batez ere interesatzen zaizkigunak:
|
2014
|
|
BASYQUE aplikazioaren garapenaz haratago, proiektu honen helburunagusia hizkeren (eta batez ere Iparraldeko hizkeren) azterketa eta prozesamenduabideratzeko azpiegiturak prestatzea, irizpideak finkatzea eta baliabideak sortzeada, Iparraldeko hizkeren ezaugarriak eta berezitasunak jasotzen dituen datu basesendo bat osatzeko eta, ondoren, informazio hori oinarri hartuta, aldaki dialektalentratamendu automatikoa bideratu ahal izateko. Izan ere, hizkuntza bariazioarenalorrak piztu duen interesa ikusita eta teknologia berrien garapenak HizkuntzarenAzterketa eta Prozesamenduaren (HAP) alorrean eskaintzen dizkigun abantailak etabitartekoak baliatuz, izaera dialektala
|
duten
corpusak (testu bildumak) aztertu etaautomatikoki tratatzeko tresnak garatzea gure hizkuntza komunitaterako ekarpeninteresgarria dela iruditzen zaigu. Beraz, artikulu honetan BASYQUE aplikazioarenezaugarriak eta aplikazioak eskaintzen dituen aukerak erakustera mugatuko garenarren, aplikazio hori helburu zabalagoak dituen proiektu handiago baten barruankokatzen dela esan beharra dugu.
|
2015
|
|
Aipatutako guztiak kontuan izanik, atera daitekeen ondorioa argia da: euskarak ere Web asCorpus planteamendua baliatu behar
|
du
corpusak egiteko.
|
|
Corpusetan oinarritutako metodoek, nolabaiteko polaritate anotazioa behar dute lexikoak erauzteko.Bi hurbilpen nagusi daude multzo honetan: lehena, polaritate ezaguna duten hitz batzuetatik abiatuta, corpusetan hitz horien semantikoki antzekoak diren hitzak aurkitzean datza (Turney eta Littman, 2003). Bigarrena, polaritatea markatuta
|
duen
corpus batean oinarrituz, positiboenak zein negatiboenak direnhitzen zerrendak lortzea (Saralegi eta San Vicente, 2012)
|
|
Estrategia egokiena litzateke anotatutako corpus bat hartuta adibide positiboa eta negatiboak banatzea. Tamalez, ez dago euskaraz horrelako anotaziorik
|
duen
corpusik, eta erdibideko hurbilpen batera jobehar izan dugu, testu sub jektiboak eta objektiboak bereizita dituen corpus bat baliatuz. Horrelako corpus bat eraikitzeko estrategia merke bat hartu dugu Berriako artiku bilduma batetik CBerria abiatuta: Iritzi artikuluak subjetibotzat hartu dira, eta gainerakoak objektibotzat (CBerria) (Saralegi et al., 2013). 2 Taulak corpus horren neurriak eta erauzketaren datuak azaltzen ditu.
|
|
Estrategia egokiena litzateke anotatutako corpus bat hartuta adibide positiboa eta negatiboak banatzea. Tamalez, ez dago euskaraz horrelako anotaziorik duen corpusik, eta erdibideko hurbilpen batera jobehar izan dugu, testu sub jektiboak eta objektiboak bereizita
|
dituen
corpus bat baliatuz. Horrelako corpus bat eraikitzeko estrategia merke bat hartu dugu Berriako artiku bilduma batetik CBerria abiatuta: Iritzi artikuluak subjetibotzat hartu dira, eta gainerakoak objektibotzat (CBerria) (Saralegi et al., 2013). 2 Taulak corpus horren neurriak eta erauzketaren datuak azaltzen ditu.
|
|
Albiste guztiak gai berariburuzkoak dira, testu barruko zein testu kanpoko informazioaren kudeaketa eta, nagusiki, gertaerenordena zehaztea baita etorkizuneko helburuetako bat. Egun, ez
|
dugu
corpus homogeneorik eskaintzerik, anotazio fase bakoitzean dokumentu sorta bat baino ez baita erabili.
|
|
Artikulu honek alemanetik euskaratutako unitate fraseologikoen itzulpena izango du aztergai. Horiegin ahal izateko, 3,5 milioi hitz inguru
|
dituen
corpus digitalizatu, lerrokatu eta eleanitza sortudugu, AleuskaPhraseo corpusa, alegia. Itzulpen moduak hau da, sorburu eta xede testuaren artekoharremanak berebiziko garrantzia dauka gure kasuan, itzulpen asko batez ere haur eta gazte literaturan (HGL) zeharka, zubi bertsio batetik abiatuta, egin izan direlako, eta egiten direlako.
|
2017
|
|
Praat programa informatikoaren bitartez aztertu dira audioak wav formatuan, 44100 hertzetaneta mono aukeran. Denetara bost minutuko iraupena
|
du
corpusak, bi minutu eta erdi dituelarik MaialenLujanbioren hizketaren grabazioak eta, beste hainbeste, Uxue Alberdiren atalak. Era berean, informatzaile bakoitzaren audioak erdia du bertsotan eginiko hizketa, eta beste erdia hitz lauzekoitzitakoa, azterketa eta datuen analisian metodologikoki ahal den parekoen izan dadin.
|
|
Balioen aldakortasunari dagokionez, Uxue Alberdiren kasuan argi esan liteke hitz lauz ekoitzitakobokalen balioak aldakorragoak direla bertsoetakoak baino (hasierako hipotesia berretsiz), baina ezMaialen Lujanbioren kasuan. Bertsolarien arteko desberdintasunak (gorago aipatutakoak ere) zerkeragindakoak diren zehaztea ez da erraza, bi bertsolari soilik aztertu direnez, eta bost minutukoiraupena
|
duen
corpusa, ezin baita seguru esan bokalismoan aurkitutako aldeak informatzailebakoitzaren ezaugarri pertsonalek, hizkerak edo lan honetan kontuan hartu ez den beste alderdirenbatek eragindakoak ote diren. Edonola ere, kontuan hartzekoa litzateke Maialen Lujanbioren hitzlauko ekoizpena paperean idatzitakoaren errezitaletik hurbil dagoela, eta Uxue Alberdirena, berriz, bat batean ekoitzitako hizketa formala dela.
|
|
testu corpusak sortu behar dira. Euskarazko denbora informazioa kodetzeko, EusTimeML etiketatzelengoaia (Altuna et al., 2016) sortu dugu TimeML lengoaian (Pustejovsky et al., 2003) oinarrituta etadenbora informazioa
|
duen
corpusa osatzen ari gara. 2 irudian ikus dezakegu EusTimeMLren bidez kodetuta 1 irudiko esaldiko denbora informazioa.
|
|
Etiketatzea gainbegiratu ostean, ezeztapena etiketatuta
|
duen
corpusa izango dugu. Tamainaz txikiada eta 33 ezeztapen baino ez dira aurkitu.
|
2019
|
|
Euskarazko Iritzi Corpusa sortzeko erreferentziatzat SFU Review Corpus (Taboada, 2008) corpusa erabili dugu.Corpus hark dituen antzeko ezaugarriak
|
dituen
corpusa eratu nahi izan dugu. Horrela, 240 iritzi testuko corpusbat sortu dugu eta iritziak sei gaien ingurukoak dira:
|
|
Denbora informazioa automatikoki tratatzeko sistemek informazio linguistikoa etiketatuta
|
duten
corpusak hartzendituzte oinarritzat. Hain zuzen ere, mota horretako corpusen bitartez tresna horiek entrenatu eta ebaluatu egitendira.
|
|
–La Sexta Noche? telesailaren mintzagaien artean, politika, gertaera eta berriak zein eztabaidakmaiz agertzen direla kontuan hartuz eta esperimentu txiki batzuk aurre eginez, 10 emozio ezberdineko bildumasortu
|
genuen
corpus hau etiketatzeko. Sortutako bildumarekin eredu kategoriko eta beste galdera batzuekin eredudimentzionalako galdetegia sortu genuen:
|