2008
|
|
Ez uste hobeki atera nintzela? Lotan
|
nituen
aurre iritziak neuzkan. Nire senda kuntza galdeketa arrazionalismoz itoa, praktika zintzoez galdetzeko egina zen.
|
2009
|
|
Hala ere, estatutu juridikoak tarteko, Euskaltzaindia bitan banatua dago legearen ikuspegitik Europa bateratuan. Erronka polita
|
du
aurrean: bi molde juridiko horiek nola batera ekarri?
|
|
Pertsonen izateko erak eta tenoreak beti ezberdinak izaten dira. Beraz, pertsona ezberdinak
|
ditugu
aurrean eta pertsona ezberdinekin hitz egin dugu. Euskaltzaindiak bere konpromisoei eutsiko die, pentsatzen dut gobernu berriak ere gauza bera egingo duela.
|
2010
|
|
Ongi nere Cristaua; baña zure asmo ori eraguillea ote da? Asmo orrec azcartu ote
|
zaitu
aurrera becaturic ez eguiteco neurri egoquiac artzera. Azcartu ezpazaitu, zure asmoac izan dira anzuac; baña equin badiezu venaz becaturic ez eguiteco neurri egoquiai, orduan uste izan diteque, zure asmoa dela osoa, ta eraguillea.
|
|
Polifoniaren bidez egiten den interakzio eraikuntza lan bat
|
dugu
aurrez aurre, antolaketa enuntziatiboa diseinatu bat duena, elkarreraginari begira. Eta jokabide bat seinalatzen duena:
|
|
Eta biek ala biek oso argi zuten, lan egiteko orduan, metodo osoagoa behar zela, ez lan edo saio partzialak. Buruan
|
zutena
aurrera ateratzeko ere erreferentziako pertsonekin jarri ziren harremanetan, Saioka proiektuari sakontasuna eta sendotasuna emateko: Xabier Mendiguren Bereziartu bera ez ezik, Xabier Kintana, Kepa Martinez de Lagos, Joxerra Etxebarria?
|
|
Hala, ikastolen auziari irtenbide bat bilatzea izan zen EAEko gobernu berriaren kezketako bat. Euskal Kontseilu Nagusiaren ondare modukoa zelako sinatu zuen Jaurlaritzak Ikastolen Titulartasun Ofizialerako Arautegia; baina, gobernura iristean, erantzun beharreko galdera
|
zuten
aurrez aurre gobernukideek: zer egin ikastolekin?
|
|
Eta finantzazio hitzarmenaren berritzeak ez zuen aurrerapausorik ekarri ikastolentzat. Inaxio Oliveriren arabera, ez zuten izan denborarik nahi
|
zutena
aurrera eramateko. Ikastolen Elkarteko orduko arduradunentzat, ordea, agerian geratu zen EAren hezkuntza proiekturik eza, ez baitzuen ezta Gernikako Autonomia Estatutuak hezkuntza arloan eskaintzen zituen bideak garatzeko estrategia ere.
|
|
Tontxu Campos Hezkuntza sailburuak bi proiektu
|
zituen
aurrez aurre, biak ala biak Hezkuntza Sailak finantzaturikoak: Hezkuntza Sailak, Ikastolen Konfederazioak, Kristau Eskolak eta Sortzen Ikasbatuazek zuzendurikoa, eta eskola publikoko beste sektoreak egindakoa.
|
2012
|
|
27); Ibinagabeitiaren eta bere inguruko itzultzaileen proiektua ere ahalegin horren barruan kokatuko genuke: gure inguruko nazio handiek hala egin dutenez, gure euskal nazioak ere klasikoen idazlan handiak itzuliz egin behar
|
du
aurrera. –[S] aio nazionalista horren koroatze eta krisi [a]?
|
|
Orixeren ustez, izan ere, euskararen normalkuntza zen garai hartako euskaltzaleen zeregin nagusia, euskara jasoago bat sortzea, eta, aldi berean, euskara literatura ona egiteko gai zela frogatzea kontrakoa uste
|
zutenen
aurrean. –Hasiera batean?, azaltzen digu Iñigo Ruizek,, gerra aurrean gutxi gorabehera, zeregin hau euskaraz sortzen ari den literaturak beteko duela uste du:
|
|
216 Idatzizkoan, mezua komunikatzerakoan, idazleak urrun izaten dira, bai denboraz, bai lekuz edukia komunikatu nahi duen pertson (ar) engandik. Ez
|
dugu
aurrez aurreko erreferentziarik,, mintzakiderik?. Idazleak ez du irakurlearekiko erlazio zuzenik.
|
|
218 Garbi dago diskurtso idatzian ez
|
dugula
aurrez aurreko erreferentziarik,, mintzakiderik?. Ondorioz, idazleak inferentziak egin behar ditu irakurlea den horretaz, irakurleak dakienaz eta ez dakienaz, eta abar, ez baitu feedback ik jasotzen.
|
2016
|
|
Idazten zuelarik publiko argia
|
du
aurrean, ez du itzulpenari buruz pentsatzen, aktoreak ditu gogoan haiekin lan egiten baitu.
|
|
Salaketa gordina egiten du. Gazteriaren indarra
|
dugu
aurrean. Eta gaztetasunaren indar horretaz baliatuko da Klotilda eta handizki Bordaxurik goraipatutako ohorearen zikintzeko beste tradizioa emanen du martxan, galarrotsak, herrietan antolatzen zirenak, gehienetan adineko gizon batek emazte gaztea hartzen zuelarik edo, zuzentasunaren aurkako ekintza egina zelarik, antzerkia antzerkiaren barnean:
|
2021
|
|
18). Autore horien ikuspuntutik, hiztunak uste
|
duenean
aurretik adierazitakoa ez datorrela guztiz bat adierazi nahi denarekin, lehengo ideia horretara itzultzen da, baina hura bestelako hitz batzuekin adieraziz; hots, ideia birformulatuz.
|
|
Adjektiboaren kapituluan diogun bezala (§ 14.9.3), gabe adjektibo berezien artean sailkatu izan da zenbaitetan. Baina gutxitan ageri da bakarrik; gehienetan
|
badu
aurretik sintagma osagarri bat. Nolakoa den testuingurua, postposizioa, izena, adjektiboa edo adberbioa ere izan daiteke gabe, nahiz gaurko euskaran gutxiago erabili gabe hori izen gisa.
|
|
Peru gaur etorriko da, baita ere Jone; Peru ez da etorriko gaur, ezta ere Jone. Hau egitean, jakina, badirudi ere ren erabileraren funtsezko arau bat hausten dugula, esan den bezala, DM honek beti behar
|
baitu
aurretik sintagma bat edo osagai bat.
|
|
Edo erkatu bi hauek: Egia da ez naizela lehengo jokalaria, baina oraindik maila eman dezaket; Ez naiz lehengo jokalaria,
|
baditut
aurretik hobeak direnak.
|
|
(Erkiaga). Biziki zaila da holako egiturek tokiari egitea erreferentzia, non ez
|
duten
aurretik izenlagun bat isildua: Ikusten mendi haiek?
|
|
13.9.1b Oso fenomeno zabala dugu hori euskaraz, eta ez da erraza horren berri modu egokian ematea, hau da, holakoetan izenordaina
|
dugun
aurrean edo izenaren ezabaketaren ondorioko zerbait: pentsa daiteke bi hau ditugula, bata izenordaina eta bestea determinatzailea (eta holako kasuetan analisi hori egiten da, hain preseski, hizkuntza askotan).
|
|
16.4.3c Adjektibo gisa ere erabiltzen da. Izen sintagma
|
duela
aurrean, kasu atzizkiak harturik: Ikusiren du hura begi orok (Leizarraga); Bazter ororen behatzaile zara (Duvoisin); Begiak alde orotan ikerka (J.
|
|
gelditu zen bertan eta[...] (Mendiburu); Jaunarena da lurra, eta bertan dagoen guztia (Uriarte); Eta bertan eror zedin haren gainera laino eta ilunbe (Leizarraga). Baina testuinguru horretan ezin da berean erabili, beti zerbait behar
|
du
aurretik, aposizioan edo, non ez den determinatzaile hutsa (etxe berean).
|
|
23.4.4a Partizipio burutua izan ohi
|
du
aurretik ezin izan modalak, baina partizipio burutugabeekin ere erabiltzen da zubereraz: Erraiten ezin den egia (Maister).
|
|
24.4.2b Batzuetan zalantza izan dezakegu bigarren mailako predikazioaren aurrean gauden, edo subjektuak gauzatzen duen ekintzaren nolakotasun soila adierazten duten adjuntuak
|
ditugun
aurrean. Adibidez, Josuk errespetuz agurtu ninduen esatean, aipatzen den ‘errespetua’ egotz dakioke aditzari, agurtzeko era deskribatuz (adjuntu funtzioa), edo egotz dakioke agurra egiten duen pertsonari, subjektuak une horretan azaltzen duen egoera adieraziz (bigarren mailako predikatua).
|
|
Hala ere, batzuetan ez da erraz jakitea zein motatako aposizioa
|
dugun
aurrean. Adibidez, eman dezagun badirela denok ezagutzen ditugun Garate izeneko mediku bat, andereño bat eta futbolari bat, eta haien artean bat bereizi nahi dugula egiten ari garen elkarrizketan:
|
|
15.4.9a Berau, berori, bera forma indartuei oraindik ere indar handiagoa eman nahi badiegu, aski
|
dugu
aurretik bereranstea berriro ere: Zubia igaro ondoren, berbertan duzu geltokia; Endañetak eta Perurenak iazko apustu berbera egin dute aurten ere.
|
|
Baina honekin ere beste rekin gertatzen den antzeko zerbait gertatzen da. Gutxitan ageri da bakarrik, eta gehienetan
|
badu
aurretik sintagma osagarri bat. Nolakoa den testuingurua, postposizioa, izena, adjektiboa edo adberbioa ere izan daiteke.
|
|
Batzuetan izen sintagma
|
du
aurrean. Sintagma hori mugagabea da edo absolutiboa.
|
|
Nahita egin zuela konturatu ginen geroago. Esan bezala, lexikalizatutako adberbioa da nahita, eta ezin
|
du
aurretik beste aditz bat hartu. Okerrak dira, adibidez, honako hauek:
|