Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2008
‎Ez uste hobeki atera nintzela? Lotan nituen aurre iritziak neuzkan. Nire senda kuntza galdeketa arrazionalismoz itoa, praktika zintzoez galdetzeko egina zen.
2009
‎Hala ere, estatutu juridikoak tarteko, Euskaltzaindia bitan banatua dago legearen ikuspegitik Europa bateratuan. Erronka polita du aurrean: bi molde juridiko horiek nola batera ekarri?
‎Pertsonen izateko erak eta tenoreak beti ezberdinak izaten dira. Beraz, pertsona ezberdinak ditugu aurrean eta pertsona ezberdinekin hitz egin dugu. Euskaltzaindiak bere konpromisoei eutsiko die, pentsatzen dut gobernu berriak ere gauza bera egingo duela.
2010
‎Ongi nere Cristaua; baña zure asmo ori eraguillea ote da? Asmo orrec azcartu ote zaitu aurrera becaturic ez eguiteco neurri egoquiac artzera. Azcartu ezpazaitu, zure asmoac izan dira anzuac; baña equin badiezu venaz becaturic ez eguiteco neurri egoquiai, orduan uste izan diteque, zure asmoa dela osoa, ta eraguillea.
‎Polifoniaren bidez egiten den interakzio eraikuntza lan bat dugu aurrez aurre, antolaketa enuntziatiboa diseinatu bat duena, elkarreraginari begira. Eta jokabide bat seinalatzen duena:
‎Eta biek ala biek oso argi zuten, lan egiteko orduan, metodo osoagoa behar zela, ez lan edo saio partzialak. Buruan zutena aurrera ateratzeko ere erreferentziako pertsonekin jarri ziren harremanetan, Saioka proiektuari sakontasuna eta sendotasuna emateko: Xabier Mendiguren Bereziartu bera ez ezik, Xabier Kintana, Kepa Martinez de Lagos, Joxerra Etxebarria?
‎Hala, ikastolen auziari irtenbide bat bilatzea izan zen EAEko gobernu berriaren kezketako bat. Euskal Kontseilu Nagusiaren ondare modukoa zelako sinatu zuen Jaurlaritzak Ikastolen Titulartasun Ofizialerako Arautegia; baina, gobernura iristean, erantzun beharreko galdera zuten aurrez aurre gobernukideek: zer egin ikastolekin?
‎Eta finantzazio hitzarmenaren berritzeak ez zuen aurrerapausorik ekarri ikastolentzat. Inaxio Oliveriren arabera, ez zuten izan denborarik nahi zutena aurrera eramateko. Ikastolen Elkarteko orduko arduradunentzat, ordea, agerian geratu zen EAren hezkuntza proiekturik eza, ez baitzuen ezta Gernikako Autonomia Estatutuak hezkuntza arloan eskaintzen zituen bideak garatzeko estrategia ere.
‎Tontxu Campos Hezkuntza sailburuak bi proiektu zituen aurrez aurre, biak ala biak Hezkuntza Sailak finantzaturikoak: Hezkuntza Sailak, Ikastolen Konfederazioak, Kristau Eskolak eta Sortzen Ikasbatuazek zuzendurikoa, eta eskola publikoko beste sektoreak egindakoa.
2012
‎27); Ibinagabeitiaren eta bere inguruko itzultzaileen proiektua ere ahalegin horren barruan kokatuko genuke: gure inguruko nazio handiek hala egin dutenez, gure euskal nazioak ere klasikoen idazlan handiak itzuliz egin behar du aurrera. –[S] aio nazionalista horren koroatze eta krisi [a]?
‎Orixeren ustez, izan ere, euskararen normalkuntza zen garai hartako euskaltzaleen zeregin nagusia, euskara jasoago bat sortzea, eta, aldi berean, euskara literatura ona egiteko gai zela frogatzea kontrakoa uste zutenen aurrean. –Hasiera batean?, azaltzen digu Iñigo Ruizek,, gerra aurrean gutxi gorabehera, zeregin hau euskaraz sortzen ari den literaturak beteko duela uste du:
‎216 Idatzizkoan, mezua komunikatzerakoan, idazleak urrun izaten dira, bai denboraz, bai lekuz edukia komunikatu nahi duen pertson (ar) engandik. Ez dugu aurrez aurreko erreferentziarik,, mintzakiderik?. Idazleak ez du irakurlearekiko erlazio zuzenik.
‎218 Garbi dago diskurtso idatzian ez dugula aurrez aurreko erreferentziarik,, mintzakiderik?. Ondorioz, idazleak inferentziak egin behar ditu irakurlea den horretaz, irakurleak dakienaz eta ez dakienaz, eta abar, ez baitu feedback ik jasotzen.
2016
‎Idazten zuelarik publiko argia du aurrean, ez du itzulpenari buruz pentsatzen, aktoreak ditu gogoan haiekin lan egiten baitu.
‎Salaketa gordina egiten du. Gazteriaren indarra dugu aurrean. Eta gaztetasunaren indar horretaz baliatuko da Klotilda eta handizki Bordaxurik goraipatutako ohorearen zikintzeko beste tradizioa emanen du martxan, galarrotsak, herrietan antolatzen zirenak, gehienetan adineko gizon batek emazte gaztea hartzen zuelarik edo, zuzentasunaren aurkako ekintza egina zelarik, antzerkia antzerkiaren barnean:
2021
‎18). Autore horien ikuspuntutik, hiztunak uste duenean aurretik adierazitakoa ez datorrela guztiz bat adierazi nahi denarekin, lehengo ideia horretara itzultzen da, baina hura bestelako hitz batzuekin adieraziz; hots, ideia birformulatuz.
‎Adjektiboaren kapituluan diogun bezala (§ 14.9.3), gabe adjektibo berezien artean sailkatu izan da zenbaitetan. Baina gutxitan ageri da bakarrik; gehienetan badu aurretik sintagma osagarri bat. Nolakoa den testuingurua, postposizioa, izena, adjektiboa edo adberbioa ere izan daiteke gabe, nahiz gaurko euskaran gutxiago erabili gabe hori izen gisa.
‎Peru gaur etorriko da, baita ere Jone; Peru ez da etorriko gaur, ezta ere Jone. Hau egitean, jakina, badirudi ere ren erabileraren funtsezko arau bat hausten dugula, esan den bezala, DM honek beti behar baitu aurretik sintagma bat edo osagai bat.
‎Edo erkatu bi hauek: Egia da ez naizela lehengo jokalaria, baina oraindik maila eman dezaket; Ez naiz lehengo jokalaria, baditut aurretik hobeak direnak.
‎(Erkiaga). Biziki zaila da holako egiturek tokiari egitea erreferentzia, non ez duten aurretik izenlagun bat isildua: Ikusten mendi haiek?
‎13.9.1b Oso fenomeno zabala dugu hori euskaraz, eta ez da erraza horren berri modu egokian ematea, hau da, holakoetan izenordaina dugun aurrean edo izenaren ezabaketaren ondorioko zerbait: pentsa daiteke bi hau ditugula, bata izenordaina eta bestea determinatzailea (eta holako kasuetan analisi hori egiten da, hain preseski, hizkuntza askotan).
‎16.4.3c Adjektibo gisa ere erabiltzen da. Izen sintagma duela aurrean, kasu atzizkiak harturik: Ikusiren du hura begi orok (Leizarraga); Bazter ororen behatzaile zara (Duvoisin); Begiak alde orotan ikerka (J.
‎gelditu zen bertan eta[...] (Mendiburu); Jaunarena da lurra, eta bertan dagoen guztia (Uriarte); Eta bertan eror zedin haren gainera laino eta ilunbe (Leizarraga). Baina testuinguru horretan ezin da berean erabili, beti zerbait behar du aurretik, aposizioan edo, non ez den determinatzaile hutsa (etxe berean).
‎23.4.4a Partizipio burutua izan ohi du aurretik ezin izan modalak, baina partizipio burutugabeekin ere erabiltzen da zubereraz: Erraiten ezin den egia (Maister).
‎24.4.2b Batzuetan zalantza izan dezakegu bigarren mailako predikazioaren aurrean gauden, edo subjektuak gauzatzen duen ekintzaren nolakotasun soila adierazten duten adjuntuak ditugun aurrean. Adibidez, Josuk errespetuz agurtu ninduen esatean, aipatzen den ‘errespetua’ egotz dakioke aditzari, agurtzeko era deskribatuz (adjuntu funtzioa), edo egotz dakioke agurra egiten duen pertsonari, subjektuak une horretan azaltzen duen egoera adieraziz (bigarren mailako predikatua).
‎Hala ere, batzuetan ez da erraz jakitea zein motatako aposizioa dugun aurrean. Adibidez, eman dezagun badirela denok ezagutzen ditugun Garate izeneko mediku bat, andereño bat eta futbolari bat, eta haien artean bat bereizi nahi dugula egiten ari garen elkarrizketan:
‎15.4.9a Berau, berori, bera forma indartuei oraindik ere indar handiagoa eman nahi badiegu, aski dugu aurretik bereranstea berriro ere: Zubia igaro ondoren, berbertan duzu geltokia; Endañetak eta Perurenak iazko apustu berbera egin dute aurten ere.
‎Baina honekin ere beste rekin gertatzen den antzeko zerbait gertatzen da. Gutxitan ageri da bakarrik, eta gehienetan badu aurretik sintagma osagarri bat. Nolakoa den testuingurua, postposizioa, izena, adjektiboa edo adberbioa ere izan daiteke.
‎Batzuetan izen sintagma du aurrean. Sintagma hori mugagabea da edo absolutiboa.
‎Nahita egin zuela konturatu ginen geroago. Esan bezala, lexikalizatutako adberbioa da nahita, eta ezin du aurretik beste aditz bat hartu. Okerrak dira, adibidez, honako hauek:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia